نحوه ارائه‌

قسمت ۷: تولید صدا

۲۷ خرداد ۱۳۹۷

برای هر کسی که می‌خواهد سخنران تأثیرگذاری باشد، لازم است تا در صدای خود سه عنصر زیر را در نظر بگیرد: ۱)حجم صدا (volume)؛ برای اینکه شنیده شود. ۲)وضوح صدا (clarity)؛ برای اینکه فهمیده شود. ۳)تغییر صدا (variety)؛ برای اینکه جلب توجه کند. حجم صدا این بدان مفهوم نیست که با صدای خود همانند صدای …

برای هر کسی که می‌خواهد سخنران تأثیرگذاری باشد، لازم است تا در صدای خود سه عنصر زیر را در نظر بگیرد:

۱)حجم صدا (volume)؛ برای اینکه شنیده شود.

۲)وضوح صدا (clarity)؛ برای اینکه فهمیده شود.

۳)تغییر صدا (variety)؛ برای اینکه جلب توجه کند.

حجم صدا

این بدان مفهوم نیست که با صدای خود همانند صدای تلویزیون رفتار کنیم. بعضی از مردم به طور طبیعی صدای نرم و آرامی دارند و به دلایل طبیعی نمی‌توانند بغرند. بعلاوه اگر صدا بیش از حد بلند شود، کیفیت آهنگ صدا (تن) آن از بین خواهد رفت. بجای بلند کردن صدا باید آن را به بیرون هدایت کرد. صدا را با تنفس زیاد همراه کنید. هر چه بخواهید صدای بیشتری را به بیرون دهید، می‌بایست از نفس بیشتری بهره بگیرید.

صدا

به وضوح صحبت کنید.

هنگامی که برای گروهی در حال صحبت هستید یا در جلسه‌ای نشسته‌اید، مهم است که صرفاً برای ردیف جلو و یا نزدیک‌ترین افراد صحبت نکنید، شما باید بتوانید صدای خود را برای افرادی که دورتر نشسته‌اند نیز بفرستید. با توسعه مهارت در زمینه تقویت صدا -که به مفهوم صدای بلند نیست- به شما به عنوان فردی مثبت نگریسته خواهد شد.

وضوح صدا

برخی از مردم عادت دارند که با فشردن دندان‌ها و یا حرکات اندک لب‌ها سخن گفته و در مجموع قادر به باز کردن دهان خود نیستند. به همین دلیل است که در بیان دقیق کلمات مشکل دارند. صدا در دهان مسدود شده و راهی به بیرون نمی‌یابد. برای اینکه بیان خوبی داشته باشید، لازم است که دندان‌ها را از هم گشوده، دهان را باز کرده و به هر کلمه‌ای که بیان می‌کنید بها دهید. بخصوص توجه ویژه‌ای به پایان کلمات بدهید. این کار مخاطبان شما را نیز قادر خواهد کرد که صحبت شما را از حرکات لب‌هایتان تشخیص دهند.

تغییر صدا

برای تأثیرگذار کردن بیان و جذابیت بخشیدن به آن، تکنیک‌های مشخصی می‌تواند به کار رود. در حالی‌ که کلمات بیانگر مفاهیم هستند، نحوه ادای آنها بیانگر احساسات است. تغییر صدا به چند طریق حاصل می‌شود:

  • بیان آرام: این مسأله مربوط به سرعت بیانی است که دارید. در صورتی که بیان شما سریع باشد، مخاطبان زمان زیادی برای فهمیدن آنچه در حال بیان آن هستید، ندارند! از این گذشته ایده خوبی است که سرعت بیان کلمات را تغییر دهید، گاهی آن را تند کرده و گاهی به آرامی سخن بگویید. این مسأله موجب حفظ علاقه مخاطبان‌تان خواهد شد.
  • تغییر حجم صدا: با تغییر حجم صدا و بالا و پایین بردن آن، شما می‌توانید تأکید را در بیان خود نشان دهید. در صورتی که صدای خود را در بیان یک یا دو جمله در حالت نجوا نگاه دارید، و ناگهان صدای‌تان را کامل کنید، مخاطبان شما حساس خواهند شد. مراقب باشید که از این تکنیک زیاد استفاده نکنید.
  • زیر و بم، انعطاف و تأکید: هنگامی که در یک جمع عمومی صحبت می‌کنید، تلاش کنید که تا جایی که امکان دارد اطلاعات را با انرژی و علاقه بیشتری بیان کنید. این بدان مفهوم نیست که صدای شما باید با افزایشی غیر قابل کنترل همه محوطه را بپوشاند، بلکه تلاش کنید تا با علاقه صحبت کرده و به یاد بیاورید که هنگامی که شما عصبی یا هیجانی هستید، صدای شما کوتاه‌تر و نارساتر خواهد شد. بر روی کلمات ویژه‌ای در طی سخنرانی تأکید کنید تا اهمیت آنها را رسانده و به تغییر صدای خود کمک کنید.
صدا

رسا صحبت کنید.

ایست: توقف در بیان بسیار نیرومند است. می‌توان از آن برای بازتأکید و یا جلب توجه حضار قبل از آغاز سخنرانی و یا پیش از بیان پیامی مهم استفاده کرد. توقف در بیان به این مفهوم است که: برای چند لحظه ساکت باشید حرف مهمی دارم! دراین صورت مخاطبان شما برای ثانیه‌هایی تشویق به سکوت شده و آماده جذب مطالب شما خواهند شد.

قبل از هر نوع سخنرانی اعم از جلسه، گفتگو و یا خطبه خواندن لازم است که صدای خود را گرم کنید!

0 دیدگاه برای “قسمت ۷: تولید صدا”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “قسمت ۷: تولید صدا” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

علوم پایه

جان دوئر در یک سخنرانیِ پراحساس درباره‌ی تغییرات اقلیمی و سرمایه‌گذاری اعلام می‌کند: «فکر نمی‌کنم بخواهیم محیط زیست از دست برود.» او و همکارانش از پیشنهاد دختر وی که از او می‌خواهد برای جبران خراب‌کاریِ بزرگی که جهان کنونی بدان سوی پیش می‌رود، اقدام کند برانگیخته گشته و کمر به این کار بسته‌اند.

علوم پایه

در ۴ دقیقه، شیمیدان جو راشل پیک نگاهی اجمالی بر تلاش علمی گسترده ای را که برای تیترهای بزرگ در مورد تغییرات آب و هوایی انجام میشود، تدارک دیده است، که با گروه خود — که یکی از هزاران دانشمند فعال در این زمینه بوده اند– و پرواز پر مخاطره بر فراز جنگل های حاره …

نحوه ساخت پاورپوینت

در پاورپوینت امکان اضافه کردن فایل صوتی به اسلاید وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید از یک موسیقی آرام به عنوان پس زمینه کار خود استفاده کنید. یا در هنگام جابجا شدن افکت‌ها از اصوات مختلف بهره برده و حتی آن‌ها را به طور دلخواه ویرایش کنید. واردکردن فایل صوتی برای این کار لازم …