کسب و کار مدیریت و رهبری

مباحث ویژه مدیریت دولتی و سلامت اداری

mabahese_vijeye_modiriyate_salamate_edari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مباحث ویژه مدیریت دولتی و سلامت اداری”

مباحث ویژه مدیریت دولتی و سلامت اداری

اسلاید 1: دکترمرادکردیمهرماه1389 سلامت اداريمباحث ويژه مديريت دولتي

اسلاید 2: فساد اداري و لزوم پرداختن به آن فساد پديده‌اي است كه كم و بيش در كليه كشورهاي جهان وجود دارد. اما نوع و شكل، ميزان و گستردگي آن در هر كشور متفاوت است، همان طور كه نتايج و پيامدهاي آن نيز بنا بر نوع سازمان سياسي و اقتصادي و سطح توسعه‌يافتگي تفاوت دارد.

اسلاید 3: تعاريف فساد اداريفساد طبق تعريفي كه در فرهنگ وبستر آمده است عبارت است «پاداشي نامشروع كه براي واداركردن فرد به تخلف از وظيفه تخصيص داده مي‌شود».بانك جهاني و سازمان شفافيت بين‌الملل فساد را سوء استفاده از اختيارات دولتي (قدرت عمومي) براي كسب منافع شخصي (خصوصي) مي‌دانند كه اين تعريف مورد توافق عمومي در جهان است.بطور كلي از تعاريف فوق مي‌توان دريافت فساد در هر جامعه نسبي است و با نظام ارزشي هرجامعه قابل ارزيابي است. در حالي كه فردي با عملكرد خاص، ممكن است در يك جامعه فاسد تلقي شود و در جامعه ديگر چنين تلقي وجود ندارد.

اسلاید 4: DBCAبراساس نظر هيدن هيمرتصادفي و نظام‌مندسازمان يافته يا فرديكلان و خردانواع فساد

اسلاید 5: هيدن هيمر، محقق علوم سياسی،فساد اداری را به سه نوع تقسيم مي‌کند:الف) فساد اداری سیاه: هر کاری که از نظر توده ها و نخبگان سیاسی منفور است و عامل آن باید تنبیه شود. مثال دريافت رشوه براي ناديده گرفتن معيارهاي ايمني دراحداث مسكن.ب) فساد اداری خاکستری: کاری که از نظر نخبگان منفور است، اما توده های مردم در مورد آن بی تفاوت هستند. مثل كوتاهي كارمندان دراجراي قوانيني كه در بين مردم از محبوبيت چنداني برخوردار نيست.پ) فساد اداری سفید: کاری که در ظاهر مخالف قانون است، اما اکثریت اعضای جامعه، نخبگان سیاسی و اکثر مردم عادی آنرا آنقدر مضر و با اهمیت نمی دانند که خواستار تنبیه آن باشند. مثل چشم‌‌پوشي از موارد نقض مقرراتي است كه در اثر تغييرات اجتماعي و فرهنگي ضرورت خود را از دست داده‌اند.

اسلاید 6: درجه شيوع فساد در جوامع مختلف متفاوت است و از درجه كم تا درجه بسيار رايج تغيير مي‌كند. اگر فساد كم باشد به آساني قابل كشف است اما وقتي فساد در جامعه رايج شود و به شكل قاعده‌مند درآيد احتمال كشف و مجازات كاهش مي‌يابد، زيرا برخلاف حالت قبل، طرفين تمايلي به گزارش كردن خلاف ندارند. هر جا كه فساد قاعده‌مند شده باشد، ‌نهادها، ‌قوانين و ضوابط رفتاري با الگوهاي غارتگري ديوان‌سالاري و كارگزاران دولتي تطابق مي‌يابند.

اسلاید 7: فساد سازمان يافته هنگامي به وجود مي‌آيد كه وجه (رشوه) مورد نياز و دريافت‌كننده، به خوبي مشخص است و پرداخت وجه تضمين مي‌كند كه سفارش خواسته شده، اجرا شود. در فساد فردي سرمايه‌گذاران بايد به چندين مقام رسمي رشوه بدهند و ضمانتي هم نيست كه با تقاضاي رشوه بيشتري روبرو نشوند و مجوزهاي لازم نيز تهيه شوند.

اسلاید 8: فساد رؤساي دولت، وزيران و كارمندان عالي‌رتبه را فساد كلان و فساد كارمندان جزء مثل افراد پليس و مأموران گمرك را فساد خرد مي گويند. كنترل فساد كلان مقدم بر فساد خرد است زيرا بدون كنترل فساد كلان اميدي به حل مشكلات فساد خرد نيست.

اسلاید 9: براي تعيين مصداق‌هاي فساد اداري، اين مفاسد را مي‌توان در قالب‌هاي زير بررسي كرد.فساد اداري در درون دولتفساد اداري در روابط بين دولت و شهروندان

اسلاید 10: انواع فساد اداري در درون دولت استفاده شخصي از وسايل و اموال دولتي كم‌كاري، گزارش مأموريت كاذب، وقت گذراني در اداره دزدي مواد اوليه متعلق به دولت استفاده از امكانات اداري براي پيشبرد اهداف سياسي توسط كارمندان اختلاس و سوء استفاده مالي فساد در توزيع حقوق و مزايا و فرصتهاي شغلي بين كاركنان فساد قانوني براي انتفاع سياستمداران و كارمندان دولت

اسلاید 11: انواع فساد اداري در روابط دولت با شهروندان فساد در ارائه كالاها و خدمات دولتي فساد مالياتي فساد در خريدهاي دولتي از بخش خصوصي فساد در فروش اموال دولتي فساد استخدامي فساد در قراردادهاي پيمانكاران بخش خصوصي با دولت فساد در شناسايي و مبارزه با قانون شكني

اسلاید 12: عوامل موثر بر بروز فساد ادارياقتصادي سياسي فرهنگي مديريتي

اسلاید 13: عوامل اداري و مديريتي؟؟؟

اسلاید 14: عوامل فرهنگي و اجتماعي؟؟؟

اسلاید 15: عوامل سياسي؟؟؟

اسلاید 16: عوامل اقتصادي؟؟؟

اسلاید 17: پيامدهاي فساد؟؟؟

اسلاید 18: راهكارهاي مبارزه با فساد اداري ؟؟؟

اسلاید 19: نامه حضرت علی به مالک اشتر الگوی سلامت اداری مردم دو گروهند يا همكيشان تو هستند يا همانندان تو در آفرينش بهترين اندوخته‏ها در نزد تو،اندوخته كار نيك باشدمهربانى به مردم و دوست داشتن آنها و لطف در حق ايشان مگوى كه مرا بر شما اميرساخته‏اند و بايد فرمان من اطاعت‏شود.زيرا،چنين پندارى سبب فساد دل و سستى‏دين و نزديك شدن دگرگونيها در نعمتهاست بپرهيز از اينكه خود را در عظمت‏با خدا برابر دارى يا در كبريا و جبروت،خودرا به او همانند سازى كه خدا هر جبارى را خوار كند و هر خودكامه‏اى را پست وبيمقدار سازد

اسلاید 20: بايد كه محبوبترين كارها در نزد تو،كارهايى باشد كه با ميانه‏روى سازگارتر بود وبا عدالت دمسازتر با بخيلان راى مزن كه تو را از جود و بخشش باز دارند و نه با حريصان،زيراحرص و طمع را در چشم تو مى‏آرايند كه بخل و ترس و آزمندى،خصلتهايى‏گوناگون هستند كه سوء ظن به خدا همه را دربر داردنبايد كه نيكوكار و بدكار در نزد تو برابر باشند،زيرا اين كار سبب شود كه‏نيكوكاران را به نيكوكارى رغبتى نماند،ولى بدكاران را به بدكارى شهروندان ‏بيفزايدشهروندان را صنفهايى است كه كارشان جز به يكديگر اصلاح نشود و ازيكديگر بى‏نياز نباشند.صنفى از ايشان لشكرهاى خداى‏اند .

اسلاید 21: صنفى،دبيران خاص‏يا عام اند. صنفى قاضيان عدالت گسترند .و صنفى،كارگزاران‏اند كه بايد در كار خودانصاف و مدارا را به كار دارند و صنفى جزيه دهندگان و خراجگزارانند،چه ذمى وچه مسلمان و صنفى بازرگانان‏اند و صنعتگران و صنفى فرودين كه حاجتمندان ومستمندان باشند.هر يك را خداوند سهمى معين كرده و ميزان آن را در كتاب خود وسنت پيامبرش(صلى الله عليه و آله)بيان فرموده و دستورى داده كه در نزد مانگهدارى مى‏شود.

اسلاید 22: اما لشكرها،به فرمان خدا دژهاى استوار رعيت‏اند و زينت واليان.دين به آنهاعزت يابد و راهها به آنها امن گردد و كار رعيت جز به آنها استقامت نپذيرد.و كارلشكر سامان نيابد،جز به خراجى كه خداوند براى ايشان مقرر داشته تا در جهاد بادشمنانشان نيرو گيرند و به آن در به سامان آوردن كارهاى خويش اعتماد كنند و نيازهايشان را برآورد.اين دو صنف،برپاى نمانند مگر به صنف سوم كه قاضيان وكارگزاران و دبيران‏اند،اينان عقدها و معاهده‏ها را مى‏بندند و منافع حكومت را گردمى‏آورند و در هر كار،چه خصوصى و چه عمومى،به آنها متكى توان بود. و اينها كه‏برشمردم،استوار نمانند مگر به بازرگانان و صنعتگران كه گردهم مى‏آيند و تا سودى‏حاصل كنند،بازارها را برپاى مى‏دارند و به كارهايى كه ديگران در انجام دادن آنهاناتوان‏اند امور رعيت را سامان مى‏دهند.آنگاه،صنف فرودين،يعنى نيازمندان ومسكينان‏اند و سزاوار است كه والى آنان را به بخشش خود بنوازد و ياريشان كند.درنزد خداوند،براى هر يك از اين اصناف،گشايشى است

اسلاید 23: براى داورى،‏در ميان مردم،يكى از افراد را بگزين كه در نزد تو برتر از ديگران بود.از آن‏كسان،كه كارها بر او دشوار نمى‏آيد و از عهده كار قضا برمى‏آيد.مردى كه مدعيان باستيزه و لجاج،راى خود را بر او تحميل نتوانند كرد و اگر مرتكب خطايى شد،بر آن‏اصرار نورزد و چون حقيقت را شناخت در گرايش به آن درنگ ننمايد و نفسش به‏آزمندى متمايل نگردد و به اندك فهم،بى‏آنكه به عمق حقيقت رسد،بسنده نكند.قاضى تو، بايد،از هر كس ديگر موارد شبهه را بهتر بشناسد و بيش از همه به‏دليل متكى باشد و از مراجعه صاحبان دعوا كمتر از ديگران ملول شود و دركشف حقيقت،شكيباتر از همه باشد و چون حكم آشكار شد،قاطع راى دهد. چرب‏زبانى و ستايش به خودپسنديش نكشاند.از تشويق و ترغيب ديگران به يكى‏از دو طرف دعوا متمايل نشود.چنين كسان اندك به دست آيند،پس داورى مردى‏چون او را نيكو تعهد كن و نيكو نگهدار.و در بذل مال به او،گشاده دستى به‏خرج ده تا گرفتاريش برطرف شود و نيازش به مردم نيفتد.و او را در نزد خود چنان‏منزلتى ده كه نزديكانت درباره او طمع نكنند و در نزد تو از آسيب ديگران در امان‏ماند. در اين كار،نيكو نظر كن كه اين دين در دست‏بدكاران اسير است.از روى هوا وهوس در آن عمل مى‏كنند و آن را وسيله طلب دنيا قرار داده‏اند.

اسلاید 24: در كار كارگزارانت‏،بنگر و پس از آزمايش به كارشان برگمار،نه به سبب دوستى باآنها.و بى‏مشورت ديگران به كارشان مگمار،زيرا به راى خود كار كردن و از ديگران‏مشورت نخواستن، گونه‏اى از ستم و خيانت است.كارگزاران شايسته را در ميان‏گروهى بجوى كه اهل تجربت و حيا هستند و از خاندانهاى صالح،آنها كه در اسلام‏سابقه‏اى ديرين دارند.اينان به اخلاق شايسته‏ترند و آبرويشان محفوظتر است و ازطمعكارى بيشتر رويگردان‏اند و در عواقب كارها بيشتر مى‏نگرند. در ارزاقشان بيفزاى،زيرا فراوانى ارزاق،آنان را بر اصلاح خود نيرو دهد و ازدست اندازى به مالى كه در تصرف دارند،باز مى‏دارد.و نيز براى آنها حجت است،اگر فرمانت را مخالفت كنند يا در امانتت‏خللى پديد آورند.پس در كارهايشان تفقدكن و كاوش نماى و جاسوسانى از مردم راستگوى و وفادار به خود بر آنان بگمار. زيرا مراقبت نهانى تو در كارهايشان آنان را به رعايت امانت و مدارا در حق رعيت‏وامى‏دارد.

اسلاید 25: در كار خراج ،نيكو نظر كن،به گونه‏اى كه به صلاح خراجگزاران باشد.زيرا صلاح‏كار خراج و خراجگزاران،صلاح كار ديگران است و ديگران حالشان نيكو نشود،مگربه نيكوشدن حال خراجگزاران،زيرا همه مردم روزيخوار خراج و خراجگزاران‏اند. ولى بايد بيش از تحصيل خراج در انديشه زمين باشى،زيرا خراج حاصل نشود،مگربه آبادانى زمين و هر كه خراج طلبد و زمين را آباد نسازد،شهرها و مردم را هلاك كرده‏است و كارش استقامت نيابد،مگر اندكى.هرگاه از سنگينى خراج يا آفت محصول يابريدن آب يا نيامدن باران يا دگرگون شدن زمين،چون در آب فرو رفتن آن يا بى‏آبى،شكايت نزد تو آوردند،از هزينه و رنجشان بكاه،آنقدر كه اميد مى‏دارى كه كارشان راسامان دهد.و كاستن از خراج بر تو گران نيايد،زيرا اندوخته‏اى شود براى آبادانى بلادتو و زيور حكومت تو باشد،كه ستايش آنها را به خود جلب كرده‏اى و سبب‏شادمانى دل تو گردد،كه عدالت را در ميانشان گسترده‏اى و به افزودن ارزاقشان و به‏آنچه در نزد ايشان اندوخته‏اى از آسايش خاطرشان و اعتمادشان به دادگرى خود ومدارا در حق ايشان،براى خود تكيه‏گاهى استوار ساخته‏اى

اسلاید 26: رشوه خواري در سازمان مساله اول:در بين كارمندان دو نفر بودند كه يكي ازآنها داراي مدرك ارشد و از نظر فيزيكي چاق و قدكوتاه بود و خان صدايش مي‌كردند و ديگري مدرك ليسانس و قد بلند و ميان سال كه دكتر صدايش مي‌كردند. هر روز با لباسهاي متفاوت و با ماشينهاي مدل بالا سر كار مي‌آمدند. آقاي چاق هر روز به موقع سر كار حاضر مي‌شد و حتي ديرتر از همه كارش را تعطيل مي‌كرد، ولي آقاي لاغر كارمند بي‌انضباطي بود كه ديرتر سر كار مي‌آمد و زودتر هم مي‌رفت. يك روز آقاي چاق با ارباب رجوع درگيري لفظي پيدا كرد و خبر در كل سازمان پيچيد و معلوم شد كه اين آقايان در قبال دريافت رشوه كارهاي خلاف مقررات سازماني انجام مي‌داده‌اند.

اسلاید 27: رشوه خواري در سازمان بعد از اين ماجرا آقاي چاق به يك قسمت ديگر منتقل شد و ‌آقاي لاغر همچنان در پست خود انجام وظيفه مي‌كرد. يك روز آقاي لاغر با ارباب رجوع ديگري مشكل پيدا كرد. مديريت، پرونده را براي بررسي به آقاي چاق ارجاع مي‌دهد كه ايشان هم براي حل مشكل درخواست رشوه مي‌كند.

اسلاید 28: علل و ريشه‌ها؟؟؟

اسلاید 29: راهكارها ؟؟؟

اسلاید 30: سوء استفاده از اعتماد مساله دوم:آقاي حبابي در قسمت انبارداري شركت مشغول به كار مي‌شود. بعد از مدتي به دليل ايجاد اعتماد پست انبارداري را تحويل مي‌گيرد. پسر آقاي حبابي در دانشگاه قبول مي‌شود و وي براي تامين هزينه‌هاي دانشگاه پسرش از شركت درخواست وام مي‌كند. شركت درخواست وي را رد مي‌كند .

اسلاید 31: سوء استفاده از اعتماد بعد از مدتي وي تعدادي از فرشهاي درجه دو را با فرشهاي درجه اول تعويض مي‌كند و به مشتري تحويل مي‌دهد.و مابه‌التفاوت آن را براي خود برمي‌دارد. مشتري بعد از مدتي به اين تقلب پي مي‌برد و آن را به مديريت شركت انتقال مي‌دهد. مديريت شركت به حسابرس دستور مي‌هد تا انبار را بازرسي كند و حسابرس متوجه اين تقلب مي‌شود و آن را به مديريت شركت انتقال مي‌دهد.

اسلاید 32: علل و ريشه‌ها ؟؟؟

اسلاید 33: راهكارها؟؟؟

اسلاید 34: با تشكر از توجه شما پايان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید