علوم انسانی و علوم اجتماعی الهیات، دین و معنویت

احکام روزه مطابق با فتاوی امام خمینی(ره)، آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم

rooze

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “احکام روزه مطابق با فتاوی امام خمینی(ره)، آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم”

احکام روزه مطابق با فتاوی امام خمینی(ره)، آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم

اسلاید 1: احکام این بخش، مطابق با فتاوی امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای می باشد. جملاتی که بعد از فتاوی، با رنگ دیگری نوشته شده است، مطابق با فتوای آیت الله مکارم شیرازی است

اسلاید 2:

اسلاید 3: اولین قدم در رسیدن به کمال و عرفان، عمل به رساله عملیه است.

اسلاید 4: احکام روزه مطابق با فتاوی امام خمینی(ره) آیت الله خامنه ای آیت الله مکارم

اسلاید 5: مبحث اول: تعریف روزه:روزه آن است که انسان برای انجام فرمان خدا از اذان صبح تا مغرب از چیزهایی که روزه را باطل می کند خودداری نماید.

اسلاید 6: شرایط روزه:شرایط وجوبشرایط صحتشرایط کمالبلوغعقلبیهوش نبودنمریض نبودنضرر نداشتن روزه برای خود و دیگریحائض و نفساء نبودنمسافر نبودنقدرت بر روزه

اسلاید 7: شرایط صحت 1- اسلام 3- نیت8- مریض نبودن 12- بیهوش نبودن 5- حائض و نفساء نبودن و به وظیفه عمل کردن مستحاضه 2- ایمان11- عقل6- ضرر جانی یا مالی و یا آبرویی برای خود و دیگری نداشتن 9- مسافر نبودن 7- اگر می خواهد روزه مستحبی بگیرد روزه واجب نداشته باشد 10- مستحاضه4- انجام ندادن هیچکدام از مبطلات روزهمبحث دوم:

اسلاید 8: شرایط کمال: 1- معرفت 2- تحمل سختی بیشتر در روزه 3- روزه بودن در جمعی که روزه نیستند 4- انجام دادن مستحبات روزه 5- پرهیز از مکروهات

اسلاید 9: مبحث سوم: نیت: زمان نیت: 1- روزه مستحبی : از اول شب تا موقعی که به اندازه نیت به مغرب وقت مانده باشد.2- روزه واجب:واجب معینواجب غیر معینواجب معینواجب غیر معینتا قبل از طلوع فجر: صحیح است تا قبل از زوال صحیح است(امام) بعد از زوال صحیح نیست(قضا دارد)تا قبل از زوال صحیح است بعد از زوال صحیح نیست

اسلاید 10: احکام نیت:1- لازم نیست انـسان نیـت روزه را از قـلب خود بگذارند یا مثلا بگوید فردا را روزه می گیرم بلکههمینقدر که برای انجام فرمان خدا از اذان صـبح تـا مغرب کاری که روزه را باطل می کند انجام ندهد کافی است و برای اینکه یقین کند تمام این مدت را روزه بـوده بـاید (احـتیاط واجب،) مقداری پیش از اذان صبح و مقداری هم بعد از مغرب از انجام کاری که روزه را باطل می کند خودداری نماید2-اگر بخواهد غیر روزه رمـضان روزه دیگری بـگیرد باید آن را معین کند، مثلا نیت کند که روزه قضا یا روزه نذر می گیرم ولی در ماه رمضان لازم نیسـت نیت کـند کـه روزه ماه رمضان می گیرم بلکه اگر نداند ماه رمضان است یا فراموش نماید و روزه ی دیگری را نیت کند روزه ماه رمضان حساب می شود.3-اگر مثلا به نیت روزه اول ماه روزه بگیرد بعد بفهمد دوم یا سوم بوده روزه او صحیح است.4- اگر پیش از اذان صبح نیت کند(بیهوش و مست شود، احتیاط واجب اتمام روزه و روزه را قضا کند،) و بخوابد و بعد ا مغرب بیدار شود روزه اش صحیح است.5- روزی را که انسان شک دارد آخر شعبان است یا اول رمضان واجب نیست روزه بگیرد.6- اگر در روزه واجب معینی مثل روزه رمضـان از نـیت روزه گرفتن برگردد روزه اش باطل استولی چنانچه نیت کند که چیزی که روزه را باطل می کند بجا آورد در صورتی که آن را انجام ندهد روزه اش باطل نمی شود.(باطل می شود،)

اسلاید 11: شخص مریض 1- اگر پیش از ظــــهر مـاه رمــــضان خــوب شـود و از اذان صـــبح تا آن وقت کاری کـه روزه را بـاطل مـی کنـد انجام نداده باشد باید نیت روزه کند و آنروز را روزه بگیرد.2-اگر بعد از ظهر خوب شود روزه آن روز بر او واجب نیست.

اسلاید 12: وقت نیت 1- انسان مـی تواند در هر شـب از ماه رمـضان برای روزه فردای آن نیت کند و بهتر است که شب اول ماه هم نیت روزه همه ماه را بنماید. 2- از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح هر وقت نیت روزه فردا را بکند اشکال ندارد.

اسلاید 13: کسی که پیش از اذان صبح بدون نیت روزه خوابیده است: 1- اگر پیش از ظهر بیدار شود و نیت کند روزه او صحیح است(چه روزه او واجب باشد چه مستحب) 2- اگر بعد از ظهر بیدار شود نمی تواند نیت روزه واجب کند.

اسلاید 14: احکام روزه: 1- اگر بچه پیش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود باید روزه بگیرد و اگــر بعد از اذان بـالغ شود روزه بر او واجـب نیـست.( احتیاط واجب روزه را بگیرد و قضا هم بکند) 2- کسی که روزه قضا یا روزه واجب دیگری دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد.

اسلاید 15: مبحث چهارم:مبطلات روزه: 1- خوردن و آشامیدن 2- جماع 3- استمناء 4- دروغ بستن به خدا و پیغمبر و جانشینان پیغمبر 5- رساندن غبار غلیظ به حلق 6- فرو بردن تمام سر در آب 7- باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح 8- اماله کردن با چیزهای روان 9- قی کردن( به صورت عمدی)عمداً: اگر روزه دار عمدا! چیزی بخورد یا بیاشــامد روزه او باطل می شود- چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد، مثل نان، آب و چه معمول نباشد مثل خاک، شیره درخت و چه کم باشد یا زیاد، حتی اگر مسواک را از دهان بیرون بیاورد و دوباره به دهـان ببرد و رطـوبت آن را فـرو برد، روزه او باطل می شود. مگر آنکه رطوبت مسواک در اب دهـان بهطوری از بین برود که رطوبت خارج به آن گفته نشود.( کم شود که در دهان مخلوط شود،)سهواً: اگر روزه دار سهواً چیزی بخورد یا بیاشامد روزه اش باطل نمی شود.

اسلاید 16: چیزهایی که در حکم خوردن و آشامیدن است و روزه را باطل می کند: 1- فرو دادن چیزهایی را که لای دندان مانده (عمداً) . (روزه را تمام و قضا نماید)2- فرو بردن اخلاط سر و سینه: در صورتی که داخل فضای دهان شود (بنا بر احتیاط واجب).3- استعمال آمپولی که بجای غذا بکار می رود.( بنا بر احتیاط واجب). (فقط آمپولی که در رگ زده شود مبطل روزه است.)

اسلاید 17: در دو صورت روزه دار می تواند روزه خود را بخورد:1- اگر بقدری تشنه شود که بترسد از تشـنگی بمیرد می تواند به اندازه ای که از مردن نجات پیدا کند آب بیاشامد ولی روزه او باطل می شود و اگر ماه رمضان باشد باید بقیه روزه از بـیجا آوردن کاری که روزه را باطل می کند خودداری کند.(قضا کند)2-انسان نمی تواند بـرای ضعـف روزه را بخورد ولی اگر ضعف او بقدری است که معمولاً نمــی شود آن را تحـمل کـرد خـوردن روزه اشکــالی ندارد. (همچنین اگر خـوف بیماری داشته باشد)

اسلاید 18: جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولا به حلق نمی رسد اگر چه اتفاقاً به حلق برسد روزه را باطل نمـی کند ولی اگر انسان از اول بداند به حـلق می رسد چـنانچه فرو رود روزه اش باطل مـی شودو باید قضای آن را بگیرد و کفاره هم بر او واجب است.

اسلاید 19: 2- جماع: جماع روزه را باطل می کند3- استمناء:اگر روزه دار استمناء کند یعنی کاری کند که منی از او بیرون آید روزه اش باطل می شود.احکام منی1- اگر بی اختیار بیرون آید روزه باطل نیست. 2- اگر کاری کند که بی اختیار منی از او بیرون آید روزه اش باطل می شود.3- اگر به قصد بیرون آمدن منی کاری بکند در صورتی که منی از او بیرون یاید روزه اش باطل نمی شود. ( روزه اش باطل می شود هرچند منی بیرون نیاید)4- هرگاه روزه دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم می شود می تواند در روز بخوابدو چنانچه بخوابد و محتلم هم بشود روزه اش صحیح است.

اسلاید 20: اگر روزه دار در حال بیرون آمدن منی از خواب بیدار شود واجب نیست از بیرون آمدن آن جلوگیری کند.

اسلاید 21: 4- دروغ بستن به خدا و پیغمبر :1- اگر روزه دار به گفتن یا نوشتن و یا با اشاره و مــانند اینها به خدا و پیغمبر و جانشینان آن حضرت عمدا! نســـبت دروغ بدهد اگر چه فوراً بگوید دروغ گفتم یا توبه کنـد روزه او باطل است و احتیاط واجب آن است که از حضرت زهرا (س)و سایر پیغمبران و جانشینان آنان هم در این حکم فرقی ندارند.2- اگر چیزی را به اعتقاد اینکـه راسـت اسـت از قول خـدا یا پیغمبر نقل کند و بعد بفهمد دروغ بوده روزه اش باطل نیـست.3- اگر بداند دروغ بستن به خدا و پیغمبر روزه را باطل می کندو چیزی را که می داند دروغ است به آنها نسبت دهد و بعداً بفهمد آنچه را گفته راست بوده روزه اش صحیح است. ( باطل است)

اسلاید 22: اگـر انسـان بـخواهد خـبری را کـه نمـی دانـد راست است یا دروغ نقل کند و روزه اش هم باطل نشود به یکی از دو راه باید عمل کند:1- بنا بر احتیاط واجب باید از کسی که آن خبر را گفته نقل کند.2- بنا بر احتیاط واجب از کتابی که آن خبر در آن نوشته شده نقل کند.

اسلاید 23: 5- رساندن غبار غلیظ به حلق:1- رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل می کند چه غبار چیزی باشد که خوردن آن حـلال است مث آرد و یا غبـار چیزی باشـد که خوردن آن حرام است. ( تبـدیل به گِل شـود و فرو رود روزه باطل و در غیر اینصورت صحیح است).2- روزه دار باید بخار غلیظی را که در دهان مبدل به آب می شودو نیز بر احتیاط واجب دود سیگار و تنباکو و مانند اینها هم به حلق نرساند.3- اگر فراموش کنـد که روزه اسـت و مواظبت نکـند یا بی اخـتیار غبار و مانند آن به حلق او برسد روزه اش باطل نمی شود و چنانچه ممکن است باید آن را بیرون آورد.

اسلاید 24: 6- فرو بردن سر در آب: عمداً: اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فـــرو برد اگر چه بـاقی بدن او از آب بیرون باشد بنا بر احتیاط واجب باید قضای آن روز را بـگیرد ولی اگر تمـام بدن را آب بـگیرد و مقــداری از سر بیرون باشد روزه باطل نمی شود.سـهواً: اگر روزه دار بی اختیار در آب بیــــفتد و تمام سـر او را آب فرا گیرد و یا فراموش کند که روزه است و سر را در زیر آب فرو برد روزه او باطل نمی شود.( اگر یادش بیاید بنا بر احتیاط واجـب سر را از آب بیرون بیاورد).

اسلاید 25: کسی که روزه است و به نیت غسل سر را در آب فرو برد:2- اگر فراموش کند که روزه اسـت و به نیـت غسل سر را در آب فرو برد، روزه و غسل او صحیح است. 1- اگر بداند که روزه است و عمداً برای غسل ســر را در آب فرو برد، چـنانچه روزه او مثــل روزه ماه رمــــضان واجب معین باشد بنابر احتیاط واجب باید دوباره غسل کند و روزه را هم قضا نـماید و اگــر روزه مستــحب، یا روزه واجبی باشدکه مثل کفاره وقـت معینی نـدارد، غسل صحیح و روزه باطل می باشد.

اسلاید 26: اگر نصف سر را یکدفعه و نصف دیگر آنرا دفعه دیگر در آب فرو برد روزه اش باطل نمی شود.

اسلاید 27: 7- باقیماندن بر جنابت تا اذان صبح:اگر عمداً تا اذان صبح غسل نکند یا اگر وظــیفه او تیــمم است عمداً تیمم نماید، روزه اش باطل است.اگر در روزه واجبی که مثل روزه ماه رمضان وقت آن معین است تا اذان صبح غسل نکند و تیمم هم ننماید ولی از روی عمد نباشد مثل آنکه دیگری نـگذارد و غـسل و تیمم کند روزه اش صـحیح است.

اسلاید 28: اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند: اگر بعد از چند روز یادش بـیاید باید روزه هر چند روزی را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید، مثلاً اگر نمی داند سه روز جنب بوده یا چهار روز باید روزه سه روز را قضا کند.( احتیاط مستحب چهار روز است).اگر بعد از یک روز یادش بیاید باید روزه آنروز را قضا نماید.

اسلاید 29: احکام جنابت در ماه رمضان:1- کسی که جنب است و می خواهد روزه واجــبی بگیرد که مثل روزه رمضان وقت آن معین است چنانچه عـمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود می تواند با تیمم روزه بگیرد و صحیح است ولی معصیت کار است.2-کسیکه که در شب ماه رمضان جنب است و می داند که اگر بخوابد و تا صبـح بــیدار نشود روزه اش بــاطل است و قضــا و کفاره بر او واجب می شود.3-هرگاه جنب در شب ماه رمـــضان بخوابد و بیدار شود اگر احتمال بدهد که اگـر دوباره بـخوابد بیـدار می شـود بـرای غسـل می تواند بخوابد.4- اگـر روزه دار در روز محتلم شود، واجـب نـیست فوراً غسل کند.5- کسیکه می خواهد قضای روزه رمضان بگیرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند اگر چه از روی عمد نباشد روزه او باطل است.

اسلاید 30: اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است عمداً تیمم ننماید روزه اش باطل است.

اسلاید 31: 8- اماله کردن:اماله کردن با چیز روان اگرچه از روی ناچاری و برای معالجه باشدروزه را باطل می کند ولی استعمال شیافهائی که برای معالجه است اشکال ندارد و احتیاط واجب آن است که از استـعمال شیـافهائیکه برای کیف کردن است مثل شیـاف تریاک یا برای تغـذیه از این مجری است خودداری نمایند.

اسلاید 32: 9- قی کردن:عمداً : هرگاه روزه دار عمداً قی کند، اگر چه به واسطه مرض و مانند آن ناچار باشد روزه اش باطل می شود.سهواً: اگر سهواً یا بی اختیار قی کند اشکال ندارد.(روزه را باطل نمی کند)

اسلاید 33: احکام قی کردن:اگر روزه دار بتواند از قی کـردن خودداری کند چــنانچه برای او ضرر و مشقت نداشـته باشد باید خـودداری نماید.(واجب نیـست خودداری کند)اگر سهواً چیزی را فرو ببرد و پیش از رسیـدن به شکـم یادش بیاید که روزه است چنانچه به مقداری پایین رفته باشد که اگر آنرا داخل شکم کند خوردن نمی گویند لازم نیست آنرا بیرون بیـاورد و روزه او صحیح است.اگر آروغ بزند و بدون اختیار چیزی در گلو یا دهانش بیاید باید آنرا بیرون بریزد و اگر بی اختیار فرو رود روزه اش صحیح است.

اسلاید 34: احکام چیزهائی که روزه را باطل می کند:عمداً: اگر انسان عمداً و از روی اختیار کاری که روزه را باطل می کند انجـــام دهد چه عالم بــاشـد و چه جاهل و حتـی بنا بر احتیاط واجب در جاهل قاصر روزه او باطل می شود.سهواً: اگر روزه دار سهواً یکی از کارهایی که روزه را باطل می کند انجام دهد و به خیـال اینکه روزه اش باطل شده عمداً دوباره یکی از آنها را بجا آورد روزه او باطل می شود. (باطل نمی شود.)

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید