کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری تکنولوژیک در مؤسسات کوچک و متوسط

barresiye_avamele_moasser_bar_noavariye_tecnolojhic_dar_moassesate

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری تکنولوژیک در مؤسسات کوچک و متوسط”

بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری تکنولوژیک در مؤسسات کوچک و متوسط

اسلاید 1: پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته مدیریت تکنولوژی

اسلاید 2:

اسلاید 3: واحد علوم و تحقيقاتپايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته مدیریت تکنولوژی موضوعبررسی عوامل موثر بر نوآوری تکنولوژیک در موسسات کوچک و متوسطاستاد راهنمادکتر سید محسن معصوم زادهاستاد مشاوردکتر ابراهیم معینینگارندهشهرام روزبهانیسال تحصيلي 1387-1386

اسلاید 4: كليات تحقيق مساله اصلی تحقیقتشریح وبيان موضوع ضرورت و اهميت موضوعاهداف تحقيق فرضيه‌های تحقيق چارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیقنوع و روش تحقیققلمرو مكاني تحقيقمحدوديتهاي تحقيق

اسلاید 5: بنگاهای کوچک و متوسط قلب اقتصاد جهان امروز هستند. با آغاز موج صنعتی شدن و توسعه کشورها، رقابت برای ایجاد صنایع بزرگ و تولید انبوه و یکسان شکل گرفت و در سه ربع اول قرن بیستم به اوج خود رسید. اما ربع آخر قرن، مفهوم جدیدی معادلات توسعه و پیشرفت را دگرگون ساخت. ”کوچک زیباست“.

اسلاید 6: امروزه تردیدی در نقش و اهمیت صنایع کوچک و متوسط برای رشد و توسعه اقتصادی کشورها وجود ندارد و هر دو گروه، کشورهای صنعتی و در حال توسعه با سیاستگذاری و برنامه ریزی لازم در صدد ساماندهی، رفع موانع و مشکلات و بهبود فضای کسب و کار و فراهم ساختن زمینه لازم به منظور بهره‌گیری هر چه بیشتر از این صنایع در راستای توسعه کارآفرینی، حل معضل بیکاری، افزایش ارزش افزوده و صادرات صنعتی، توسعه منطقه ای و کمک و بهبود و توزیع درآمد در جامعه و مواردی از این قبیل می‌باشند.

اسلاید 7: از طرف دیگر اقدام به نوآوری یا تن دادن به نابودی به موضوعی مهم و بحرانی در صنایع گوناگون مبدل شده است. و اثربخشی سازمانی کاملاً با نوآوری عجین شده است اغلب شرکتهای دارای عملکرد برتر در عرصه رقابت با سایر شرکتها، بخش عمده موفقیت خود را مدیون فعالیتهای نوآورانه هستند که در بسیاری از موارد مبتنی بر تکنولوژی است. امروزه خلق محصولات، فرآیندها و خدمات جدید منبع اصلی ایجاد مزیت رقابتی شناخته می‌شود و می‌دانیم که تکنولوژی عامل اصلی ظهور چنین نوآوریهایی است

اسلاید 8: تشریح مساله وبيان موضوع بنگاههاي كوچك و متوسط به عنوان بستر خلق و بكارگيري نوآوري‌ها و عامل محرك نظام‌هاي اقتصادي در حركت به سوي نظام اقتصادي دانش مدار شناخته شده‌اند اين بنگاهها به كمك كارآفرينان، ايده‌هاي جديد تلاشها را با توجه به نيازهاي روز بازار به محصول و ياخدمات تبديل كرده و بخاطر انعطاف پذيري بالايشان نسبت به صنايع بزرگ مي توانند سهم بالايي در بر طرف سازي نيازهاي مشتريان داشته باشند.

اسلاید 9: برخي از زمينه‌هايي كه منجر به ايجاد قابليت‌هاي نوآوري در بنگاه‌هاي كوچك و متوسط مي‌شود به شرح زير است:بنگاه‌هاي كوچك و متوسط به دليل تخصصي شدن كارهايشان، (بنیاد توسعه فردا، 1382) بيشترين خلاقيت، نوآوري و تحقيقات كاربردي را در جهت تنوع بخشيدن به توليدات و كسب بازارهاي جديد از خود نشان مي‌دهند. بسياري از پيشرفت­ها، ناشي از اختراعات كوچك و در عين حال دقيق است و چون بكارگيري و فروش اينگونه پيشرفت‌هاي كوچك و دقيق براي صنايع بزرگ قابل توجيه نيست، چنين فرصت‌هايي در خلق نوآوري‌هاي جديد، مورد بي توجهي صنايع بزرگ قرار مي­گيرد فعالیت­های سازماني را كه ممکن است منجر به خلق نوآوري ‌گردد، مي‌توان به شكل بهتري در بنگاه‌هاي كوچك و متوسط كنترل و هدايت كرد.

اسلاید 10: با توجه به اهميت نوآوري تكنولوژيك در توسعه وعملكردكسب و كارهاي كوچك و متوسط، شناسايي عوامل موثر بر نوآوري تكنولوژيك مهمترين پيش نياز حركت به سوي استقرار سيستمهاي نوآورانه در كسب و كارهاي كوچك و متوسط خواهد بود. بنابراين محرك اصلي انجام تحقيق حاضر پاسخگويي به سوال اصلي زير است:مهمترين عوامل موثر بر نوآوري تكنولوژيك در كسب و كارهاي كوچك ومتوسط در ايران كدامند؟

اسلاید 11: ضرورت و اهميت موضوع 4/98 درصد از کسب و کارها در ایران از نوع بنگاه‌های خرد (با نیروی کار 1 تا 9 نفر) هستند، در حالی که نسبت کل بنگاههای کوچک (از 10 تا 49 نفر) تنها 4/1 درصد است. این اطلاعات عدم تجانس آشکاری را در بین تعداد بیشمار بنگاه‌های خرد و تعداد بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط نشان می‌دهد. باید توجه داشت که عدم وجود تعداد مناسبی از صنایع متوسط (که با صنایع بزرگ در حدود 2/0 درصد از کل کسب و کارها را تشکیل می‌دهند) می‌تواند بر توانایی صادرات ایران اثر منفی گذارد.

اسلاید 12: با توجه به توزیع ارزش افزوده براساس اندازه‌های مختلف بنگاه‌های صنعتی طی سال‌های گذشته، مشاهده می‌شود که عمده ارزش افزوده بخش صنعت، دربنگاه‌های بزرگ (بنگاه‌های بالای 200 نفر) ایجاد شده است. درحقیقت، به دلیل موانع موجود درراه رشد صنایع کوچک در ایران، این صنایع نمی‌توانند رشد کنند وبه بنگاه‌های متوسط تبدیل شوند. درنتیجه سیرطبیعی رشد سازمان‌ها درصنایع ایران مشاهده نمی‌شود وما درایران با دودسته بنگاه‌های کوچک که سهم کوچکتری درارزش افزوده دارند و بنگاههای بزرگ (که عمدتاً توسط بخش دولتی ایجاد شده‌اند) روبرو هستیم.

اسلاید 13: بررسی توزیع تعداد شاغلان بخش صنایع کشورهای تازه صنعتی شده و مقایسه آن با ایران نیز نشان می دهد که صنایع کوچک و متوسط سهمی بیش ازصنایع بزرگ دراشتغال دارند. به عنوان مثال همان طورکه درجدول (1) مشاهده می‌شود. سهم اشتغال در بخش صنایع کوچک و متوسط کشورتایوان 70% و درصنایع بزرگ این کشور 30% است وعموماً بیش از 50% نیروی شاغل صنایع کشورهای تازه صنعتی شده در بخش صنایع کوچک ومتوسط شاغل می­باشند واین درحالی است که درایران سهم صنایع کوچک ومتوسط ازاشتغال دربخش صنعت تنها 37% می باشد.

اسلاید 14: جدول -1 الگوی توزیع شاغلان صنايع کوچک، متوسط وبزرگ درچند کشور تازه صنعتی

اسلاید 15: اهداف تحقيق شناسايي مهمترين عوامل موثر بر نوآوري تكنولوژيك در موسسات كوچك ومتوسط كشورتعیین موانع وتنگناها برسر راه نوآوری‌های تکنولوژیک درموسسات کوچک ومتوسطارائه راهكار‌هاي پيشنهادي به منظورتقويت نوآوري تكنولوژيك درموسسات كوچك ومتوسط كشور

اسلاید 16: مدل تحقيق سیستم‌های مدیریتیويژگيهاي محيط داخليآموزشتعهد سازمانی توانمندی فنی ويژگيهاي فردی بازار/ محیط رقابتیسیاستهای دولتیويژگيهاي محيط خارجيقوانین و مقرراتنوآوري تكنولوژيكدر کسب و کارهای کوچک و متوسط

اسلاید 17: فرضيات تحقيق ويژگيهاي محيط داخلي SME‌ها بر نوآوري تكنولوژيك آنها موثر است.ويژگيهاي محيط خارجي SME‌ها بر نوآوري تكنولوژيك آنها موثر است.ويژگيهاي فردی کارکنان SME‌ها بر نوآوري تكنولوژيك در آنها موثر است.

اسلاید 18: نوع و روش تحقیقاين پژوهش ازنظرهدف ازنوع پژوهشهاي كاربردي و از نظرماهيتي ازنوع پيمايشي تحليلي خواهد بود. . قلمرو زماني، مكاني تحقيق اين تحقيق ازاواخرسال 1386 آغازگرديده و براساس اطلاعات اين سال و درمحدوده مكاني شهر تهران انجام مي شود.

اسلاید 19: فصل دوم ادبیات تحقیقنوآوری و انواع آنکسب و کارهای کوچکحمایتهای تکنولوژیک از کسب و کارهای کوچک و متوسط

اسلاید 20: مفهوم تغییرات تکنولوژیک وتعریف نوآوری سلوبه عنوان یک اقتصاد دان نئوکلاسیک باتحقيقات خود نقش وسهم تغييرات تكنولو‍ژيك را در فاصله زماني 19049- 1909 به عنوان یک عامل درون زا دررشد اقتصادی آمریکا موثردانست عموماً تعاریفی که از نوآوری ارائه شده است برمبنا واساس تغییرتکنولوژی استوار است و این خود منبعث ازنظرات اقصاددانانی چون سلو یا جوزف شومپیتروسایراقتصاددانانی می‌باشد که به نقش تکنولوژی دررشد اقتصادی پرداخته اند.با بيان تابع توليد Y t = Bt F (K , L )

اسلاید 21: به عقیده شومپیتر به دلیل معرفی کالاهای جدید و بهبود مداوم در تکنولوژی است که توسعه اقتصادی ایجاد می‌شود معرفی یک کالای جدیدمعرفی یک روش جدید تولیددست یابی به بازارهای جدیدنتیجه دستیابی به یک ماده اولیه جدید و یا کالاهای نیمه ساخته صنعتیایجاد سازمانهای جدید تولید

اسلاید 22: تعاریف ارائه شده در خصوص تغییرات تکنولوژیک از نظر صاحب نظران مختلف به شرح ذیل بیان شده است: انس (1962) در مطالعات تجربی خود که در پالایشگاه نفت آمریکا انجام داده است تغییرات تکنولوژیک را در 2 فاز آلفا شامل امکانات جدید تولید و دربر دارنده فن­آوری‌های جدید و فاز بتا شامل همه تغییرات تکنولوژیک جزیی دیده است. هولندر (1965) در مطالعاتی که در کارخانجات دوپونت رایان انجام می‌دهد بیان می‌کند که تغییرات نه تنها حاصل سرمایه­گذاری اساسی در کارخانجات جدید است بلکه می‌تواند نتیجه اصلاحات در بهره­وری باشد که از طریق تغییرات تکنولوژیک جزیی به دست آمده است. مانسفیلد ( 1968) تغییرات تکنولوژیک را پیشرفت در فن آوری تعریف می‌کند که شامل روش‌های جدید، طراحی جدید محصول، محصولاتی با مشخصات جدید و همچنین روش‌های نوین مدیریتی، کنترل و سازماندهی را شامل خواهد شد.

اسلاید 23: بر این اساس برخی صاحب نظران نوآوری را به صورت زیر تعریف نموده‌اند:طارق خلیل (1998، ترجمه اعرابی) "نوآوری شامل خلق کالا، خدمت یا فرایندی می‌باشد که برای یک سازمان جدید است. نوآوری به اولین بار استفاده کردن از یک ایده توسط یک سازمان اطلاق می‌شود، لازم نیست نوآوری برای دنیا تازه و جدید باشد بلکه باید بازاریابی و تجاری گردد (1987Aiken& Huge, )."آمبلتریز[1] (1988) نوآوری را به کار گیری اجرای نتیجه­بخش ایده­های خلاق در سازمان می­داند. استفاده سازمان از ایده جدید واختراعات وهمچنین انتقال و معرفی­سریع آن به­بازار به­منظور بهره­مندی تجاری (1990 Yosty Peter [1] Amabileteres

اسلاید 24: باید گفت نوآوری هرگونه تلاش اثر بخش در جهت معرفي یک کالا یا خدمت جدید، روش تولید جدید، دستیابی به بازار جدید، تهیه مواد اولیه و کالای نیم ساخته و یا ایجاد یک سازمان جدید می باشد

اسلاید 25: انواع نوآوری از نظر (فریمن و پرز 1988) در جزوه درسی دکتر معصوم زاده 1384 انواع نوآوریهای تکنولوژیک به شرح زیر است.نوآوری تکنولوژیک اينكرومنتال : اصلاحاتی که به طور ممتد در فعالیت‌های صنعتی و خدماتی به وجود آمده است و این نوآوریها تنها از طریق فعالیتهای بخش تحقیق و توسعه ایجاد نمی‌شود بلکه نتیجه اصلاحاتی است که مهندسان و افرادی که به طور مستقیم با خط تولید سروکار دارند و یا از طریق مصرف کنندگان پیشنهاد می‌گردد خواهد بود.نوآوری‌های تکنولوژیک راديكال : این گونه نوآوریها، دایمی و پیوسته نبوده و بیشتر حاصل فعالیتهای بخش تحقیق و توسعه است که در بنگاه اقتصادی و یا دانشگاه‌ها ایجاد می‌گردد آنها به طور کامل یک مفهوم یا محصول جدیدی را به وجود می‌آورند.

اسلاید 26: 3 - نوآوری سیستمی: شامل دامنه وسیعی از نوآوری تکنولوژیک است. نوآوری سیستمی در نتیجه ترکیب نوآوری‌های تکنولوژیک اینکریمنتال و رادیکال همراه با تغییرات و ابتکارات سازمانی و مدیریتی می‌باشد. مثال آشکار آن یک رشته از موادمصنوعی حاصل از نوآوری های موجود در پتروشیمی است.4 - انقلاب تکنولوژیک یا تغییرات در پارادایم اقتصادی- تکنولوژیک: اثرات انقلاب تکنولوژیک خیلی گسترده می باشد چرا که به طور اساسی سیستم اقتصادی و اجتماعی را تغییر خواهد داد انقلاب تکنولوژیک در واقع شامل تغییرات حاصل نوآوری های اینکریمنتال و رادیکال خواهد بود و آثار کلان و بنیادی بر سیستم اقتصادی خواهد گذاشت نمونه بارز این نوآوری را می­توان در اختراع نیروی بخار یا برق مشاهده کرد.

اسلاید 27: تفاوت نوآوری بنیادی و تکاملی

اسلاید 28: فرآیند نوآوری تکنولوژیک اوتربک (1971) فرآیند نوآوری دریک شرکت را به عنوان 3 مرحله با صفات مشترک زیر تعریف می‌کند: 1- تولید ایده، 2- رفع اشکال و3- تکمیل و انتشار؛ دو مرحله اول به طور معمول در سطح تحقیق و توسعه رخ می‌دهد و به اختراع می‌انجامد وانتشار درصورتی رخ میدهد که نوآوری پراکنده شده ویک تاثیراقتصادی در خارج از شرکت داشته باشد

اسلاید 29: مارتین[1] ( 1994) (کتاب مدیریت تکنولوژی ترجمه ایزدی 1384) "با بهره‌گیری از یک قیاس شیمیایی فرآیند نوآوری تکنولوژی را به معادله زنجیره‌ای تشبیه می‌کند. یک نوآوری ­که بخوبی تجاری و به ­بازار معرفی­ شده است، محصول و واکنش یک زنجیره­ پایدار است. این ­کار، مستلزم تلفیق و ترکیب دانش و تخصص، روحیه­ کارآفرینی، مهارت‌های ­مدیریت، شناسایی­ نیاز جامعه و محیطی­حمایتگر است." [1] Martin

اسلاید 30: عوامل موثر بر نوآوری مونرو و نوری (1988) معتقد بودند که اهتمام به پذیرش یک تکنولوژی اولاً به نگرش یکسان به رانش تکنولوژی وکشش بازار، ثانیاً به دیدگاه مدیریت درباره تکنولوژی و منابع مالی و فنی شرکت بستگی دارد. همچنین یکپارچه کردن رانش تکنولوژی و کشش بازار به منظور تحریک نوآوری صورت می‌پذیرد.

اسلاید 31: فرصتهاي كشش بازارورانش تکنولوژی ‍‍‍‍براي نوآورينوآوری تقاضای بازار گسترش دامنه کاربرد نیازهای شناسایی شده فرصت افزایش سودآوری کیفیت و بهره وری اکتشافات علمی دانش کاربردی نیازهای شناسایی شده سرمایه معنوی (دانشمندان و مهندسانکشش بازاررانش تکنولوژی

اسلاید 32: جعفرنژاد با بررسی مدل‌های موثربرنوآوری به متغیرهای داخلی و خارجی دیگری که بطورمستقیم یا غیرمستقیم فرایند نوآوری را تحت تاثیرقرار می‌دهند اشاره می‌کند:متغیرهای خارجی شامل: 1- محیط اقتصادی، 2- عوامل عرضه و بازار، 3- مشخصات صنعت، 4- سیاست دولت می باشندمتغيرهاي داخلي اجزاء تشکیل دهنده دربنگاه اقتصادی نیزازعوامل تاثیرگذاربر نوآوری می باشند. فرایند نوآوری یک سازمان با افرادی که اشتیاق به تغییردارند وتغییررا به وجود می‌آورند هدایت می‌شود، همچنین به نظرمی‌رسد که اندازه شرکت نیزبرسطح نوآوری و خلاقیت تاثیرداشته باشد

اسلاید 33: نظام ملی نوآوری با توجه به ضعف هایی که درنگرش خطی نوآوری وجود داشت یعنی نوآوری وخلق دانش را نتیجه یک مسیرخطی ازتحقیقات پایه، تحقیقات کاربردی، تحقیقات توسعه ای و ورود به بازار می دانست وتعاملات گسترده تاثیرگذار بر نوآوری را نمی دید. راهکار جدید سیستمی در توسعه تکنولوژی و نوآوری با مفهوم سیستم های نوآوری مطرح گردید نگرش سیستمی نوآوری ساختاری غیر خطی داشته و دارای مسیرهای بازخوردار مناسبی می باشد که در ارتباطات متقابل میان عناصر، بر فرآیند نوآوری نقش مهمی را ایفا می کنند. سیستم ملی نوآوری بصورت ذیل تعریف می‌شود "شبکه‌ای از موسسات دولتی و خصوصی که فعالیتها و تعاملات آنها باعث شکل‌گیری، اصلاح و انتشار تکنولوژی جدید می‌شود (Freemanc 1987).

اسلاید 34: اهميت بنگاههای کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی بنگاههای کوچک و متوسط و صنایع خرد سهم ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه دارند. آنها رکن اصلی بخش خصوصی را تشکیل می‌دهند. بیش از90% بنگاههای اقتصادی جهان کوچک ومتوسط می‌باشند وبیش از50 تا 60 درصد اشتغال توسط این بخش ایجاد می‌شود

اسلاید 35: در جدول (2) خلاصه‌ای از نقش و جایگاه واحدهای کوچک صنعتی درسه کشور «تایوان، هنگ­کنگ، کره جنوبی و» آورده شده است

اسلاید 36: تعریف کسب و کارهای کوچک و متوسط درارتباط با کسب وکارهای کوچک ومتوسط ، هیچگونه تعریف جهان شمولی وجود ندارد که به طورگسترده‌ای مورد تایید قرار گرفته باشد وتعاریف گوناگونی ازاین مفهوم درادبیات کسب و کار، اقتصاد و توسعه و تجارت موجود استدر ایران وزارتخانه‌ها و موسسات تعریف یکسانی از بنگاههای کوچک و متوسط ندارند و مرکز آمار ایران، مطابق کتاب آمار سال 1385 (2006) کسب و کارها در بخش صنعت را به سه گروه طبقه­‌بندی کرده است، صنایع 49- 10 نفر کارکن، 99- 50 نفر کارکن و 100 نفر و بیشتر البته باید توجه داشت در ایران 4/98 درصد از کسب و کارها از نوع بنگاه‌های با نیروی کار 1 تا 9 نفر کارکن (خرد) می‌باشند.

اسلاید 37: مهم‌ترين روشهاي حمايت تكنولوژيك ازكسب وكارهاي كوچك ومتوسط خدمات فنيخدمات ماليتوسعه نيروي انساني سياستهاي اقتصادي، اجتماعي مناسب بهبود عملكرد بازار

اسلاید 38: وضعیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران ومقايسه سهم ارزش افزوده صنايع كوچك ومتوسط

اسلاید 39: برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1388- 1384) در راستای بسترسازی برای رشد سریع اقتصادی موارد زیر را مورد تاکید قرارداده است: (قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی فرهنگی)الف) توسعه قابلیت‌های فن آوری وایجاد شرایط بهره مندی از جریان‌های سرریزفن آوری در جهان وتاکید ویژه برحوزه‌های دارای توان توسعه‌ای بالا درصنایع نوین.ب) تقویت مزیت‌های رقابتی وتوسعه صنایع مبتنی برمنابع (صنایع انرژی بر، صنایع معدنی، صنایع پتروشیمی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی وزنجیره‌های پایین دستی)ج) اصلاح وتقویت نهادهای پشتیبانی کننده توسعه کارآفرینی وصنایع کوچک ومتوسطد) بهبود وگسترش سیستم‌های اطلاع رسانی، توسعه وگسترش پایگاه‌های داده‌های علوم زمین به منظور دسترسی سرمایه گذاران و کارآفرینان به اطلاعات مورد نیاز

اسلاید 40: موانع توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران: - موانع بازار، در ارتباط با محدودیت‌های بازار مثل قراردادها، کنترل قیمت و غیرهموانع مالی، مربوط به موانع مختلف مالی که صنایع کوچک و متوسط با آن روبرو هستند مانند فقدان خدمات بانکی مناسبموانع ناشی از دخالت‌های نامناسب دولتموانع ناشی از عدم دسترسی به اطلاعات مورد نیاز مدیران بنگاه‌های کوچک و متوسطموانع قانونی توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط

اسلاید 41: مدل تحقيقدر بحث نوآوري كسب و كارهاي كوچك و متوسط مدلهاي متعددي مطرح شده است كه وجوه اشتراك بسياري باهم دارند. در بیشتر مدل ها به متغیرهای داخلی و خارجی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم فرایند نوآوری را تحت تاثیر قرار می‌دهند اشاره شده است: متغیرهای خارجی شامل محیط اقتصادی، عوامل عرضه و بازار، مشخصات صنعت و همچنین سیاست دولت است و متغیرهای داخلی شامل: خصوصیات افراد و شکل سازمان می باشند مدل مورد استفاده در اين تحقيق يك مدل تلفيقي است كه با درنظر گرفتن وضعیت کلی کشور در زمینه نوآوری تکنولوژیک درکسب و کارهای کوچک و متوسط و نیز بهره­گیری از مدلهای مذکور طراحی شده است. این مدل یک مدل سه بخشی است که شامل عوامل بیرونی تاثیرگذار بر نوآوری، عوامل درونی سازمانی و عوامل فردی می‌شود

اسلاید 42: شاخص‌های نوآوری تکنولوژیک شاخص‌های نوآوری تکنولوژیک شرایط بهترنوآوری تکنولوژیک را اندازه‌گیری می‌کنند وبه طورکامل قادربه اندازه‌گیری نوآوری نیستند. هرچند این شاخص‌ها نمایانگرعناصری ازقبیل منابع انسانی و ساختارهای قانونی و اقتصادی هستند. مع هذا این شاخص‌ها تمام موارد مرتبط با نوآوری تکنولوژیک را شامل نمی‌شوند. به عبارت دیگرنباید تصورکرد که می‌توان یک شاخص خاص برای نوآوری تکنولوژیک ایجاد کرد. با توجه به اینکه هرشاخص دارای نقاط قوت و ضعف خاصی است. بررسی موقعیت نوآوری تکنولوژیک نه یک شاخص خاص بلکه یک رشته شاخص مرتبط با عناصر مختلف موثربرنوآوری تکنولوژیک را طلب می‌کند

اسلاید 43: چارچوب شاخص‌های نوآوری تکنولوژیک شاخص‌های نوآوری تکنولوژیک می‌توانند همزمان به کار گرفته شوند به همین منظورشاخص‌ها تحت سه عنوان اصلی، شاخص های ویژگی‌های محیط بیرونی، شاخص های محیط درونی وشاخص های فردی کارکنان مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته اند.

اسلاید 44: شاخص محیط بیرونی خود به سه گروه اصلی قابل تقسیم می‌باشند. الف) سیاست‌هایی که با هدف تشویق عرضه تکنولوژی تدوین می‌شوند. شامل تحقیقات بنیادی، سیاست‌های حمایت ازخلق تکنولوژی، اعطای تخفیفات مالیاتی وسوبسیدها به تحقیق و توسعه وتقویت حقوق مالکیت فکری خواهند بود . ب) سیاست‌های تقاضای تکنولوژی: مواردی چون اختصاص سوبسید مالی به پذیرش تکنولوژی، تشویق شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین فشارها وفرصت‌های محیط رقابتی می‌توانند باشند. ج) شبکه سازی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب: مواردی چون بهبود روابط صنایع با دانشگاه‌ها و ایجاد عناصر زیرساختی

اسلاید 45: شاخصهای محیط درونی نیز به سه گروه اصلی زیر تقسیم خواهند شد. الف) ایجاد سیستم‌ها ورویکردهای مدیریت به نوآوری، تخصیص منابع مالی وسازمانی به تحقیق وتوسعه مصادیق آن می باشند ب) سیستم‌های ارتباطات داخلی که موثربرپرورش نوآوری می باشند: شامل مواردی چون ارتباطات ورده های سازمانی وارزیابی کارتیمی‌خواهند بود. ج) انباشت دانش وآموزش که شامل ارزیابی برنامه‌های آموزش فنی و مهارتی کارکنان و منابع تخصیص یافته به آموزش و سطوح تحصیلات خواهد بود

اسلاید 46: شاخص ویژگی‌های کیفی فردی نیزبه دوگروه، اصلی قابل تقسیم می‌باشند. الف) دانش،تجربیات ومهارت‌ها وبه طورکلی توانمندی فنی افراد. ب) دیدگاه‌های ارزشی وویژگی‌های روحی وانگیزه‌های فردی کارکنان برای تحقق اهداف سازمانی

اسلاید 47: دراین تحقیق به منظورطبقه‌بندی شاخص‌ها لزوم مشخص نمودن شاخص‌های مرتبط با محیط بیرونی، محیط درونی و ویژگی‌های فردی آشکارمی‌باشد. درارتباط با شاخص‌های مرتبط با ویژگی‌های محیط بیرونی لازم است که این شاخص‌ها به سه گروه سیاست‌های دولتی و قوانین ومقررات تقسیم شوند و تأثیر سیاست‌های اقتصادی، آموزشی، مالی دولت‌ها وهمچنین قوانین ومقررات بانکی، سایرقوانین مربوطه مورد ارزیابی قرارگیرند. شاخص های ویژگی های محیط درونی شرکت ها را نیز به دوگروه اصلی می توان تقسیم نمود. اول رویکرد دو نگرش مدیریت به نوآوری ودوم انباشت دانش و آموزش. شاخص‌های فوق را می‌توان با میزان تخصیص منابع مالی وسازمانی به تحقیق و توسعه، برنامه ریزی‌های صورت پذیرفته جهت صادرات محصول، میزان تعامل با موسسات تحقیقاتی و پژوهشی وتخصیص منابع مالی به آموزش وبرنامه‌های آموزشی وفنی ومهارتی مورد سنجش قرارداد. دربررسی شاخص‌های ویژگی‌های فردی کارکنان درنوآوری لازم است تعهد سازمانی و توانمندی فنی کارکنان مورد بررسی قرارگیرند.به همین منظورارزیابی تعهد وانگیزه‌های فردی به منظورتحقق اهداف سازمانی و همچنین میزان تحصیلات ودانش فنی ومهارت‌های ادراکی کارکنان لازم می‌نماید.

اسلاید 48: مدل تحقيق سیستم‌های مدیریتیويژگيهاي محيط داخليآموزشتعهد سازمانی توانمندی فنی ويژگيهاي فردی بازار/ محیط رقابتیسیاستهای دولتیويژگيهاي محيط خارجيقوانین و مقرراتنوآوري تكنولوژيكدر کسب و کارهای کوچک و متوسط

اسلاید 49: بررسی تطبیقی سیاست‌های موفق توسعه نوآوری در صنایع کوچک و متوسط چند کشور صنعتی و در حال توسعه و همچنین معطوف شدن به عوامل موثر بر نوآوری و شاخص­های ارزیابی نوآوری که در فصل دوم تحقیق به آن پرداختیم دو دسته فرضیات اصلی (اهم) و فرعی (مهم) را جهت پاسخگویی به مسأله تحقیق در ذهن ایجاد خواهد کرد.

اسلاید 50: بررسی تطبیقی سیاست های موفق توسعه نوآوری در صنایع کوچک و متوسط چند کشور کره­جنوبی: در سال 1995 میلادی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط کشور کره جنوبی با بحران شدید مواجه شده و تعداد زیادی دچار ورشکستگی کامل شدند در اواخرهمین سال 63% ازکل واحدها اعلام داشتن که روند افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اند تحقیقات نشان داد مهمترین دلایل افزایش فروش در این واحدها بهبود کیفیت کالاهای تولیدی، تولید کالاهای جدید و نوآوری درتولیدات و همچنین بهبود مدیریت و اجرای مدیریت کیفیت جامع و افزایش کانال‌های ارتباطی بازرگانی و بازاریابی و افزایش ظرفیت‌های تولید می‌باشد.مشکلات و تنگناهای صنایع کوچک و متوسط در کره جنوبی که منجر به ورشکستگی بسیاری از شرکت‌ها شده بود به صورت زیر در تحقیقات اعلام گردید. سیاست‌های غلط دولت در حمایت انحصاری ازشرکت‌های خاص و برجسته. کمبود نقدینگی، فرسودگی سیستم بانکی و غیر کارآمد بودن آنها برای حمایت و پشتیبانی از صنایع کوچک و متوسط. ضعیف بودن ارتباطات و زنجیره‌های تولید میان صنایع کوچک با صنایع بزرگ و فقدان سیاست‌های حمايتی و قانونی دولت.بنابراین سیاست‌های ذیل به منظور رفع موانع فوق اتخاذ گردید.واحدهای تازه تأسیس کوچک و متوسط برای مدتی معین از هرگونه پرداخت مالیات معاف شدند شرکت‌های کوچک و متوسطی که درارتباط با نوسازی ارتقای تکنولوژی و تکمیل تجهیزات فنی و آزمایشگاهی اقدام نمودند از تخفیف‌های مالیاتی مخصوصی برخوردار شدند. شرکت‌های کوچک و متوسط که تولیدات آنها از طریق اختراع، نوآوری و یا ابداع جدید به بازار عرضه می‌شد از تخفیف‌های مالیاتی برخوردار گردیدند.

اسلاید 51: اگر سیاست‌ها و راهبردهای توسعه صنایع کوچک و متوسط چندکشور مانند مالزي،كره جنوبي ،تايوان را مطالعه تطبقي كنيم و مدل‌های ارائه شده صاحب نظرانی چون پاول ولن، طارق خلیل که در ادبیات تحقیق به آن پرداختیم و همچنین شاخص های نوآوری تکنولوژیک را مدنظر قراردهیم نتیجه می‌گیریم بطورکلی سه دسته عامل داخلی، بیرونی و فردی به عنوان محرک و عامل موثر بر نوآوری در صنایع کوچک و متوسط وجود خواهند داشت. به عنوان مثال در کشور مالزی توسعه مهارت‌های فنی و تخصصی و آموزش‌های حین کار از فاکتورهای درونی و فردی و اصلاح نظام‌های پولی، مالی و اعتباری و تنظیم قوانین مالیاتی از فاکتورهای بیرونی موثر بر نوآوری خواهند بود در سایر کشورها نیز به طور عمده همین عوامل به چشم خواهند خورد. بنابراین در این تحقیق با توجه به برنامه‌های 5 ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در فصل دوم به آنها پرداختیم فرضیات زیر به عنوان عوامل موثر بر نوآوری تکنولوژیک به دو دسته اصلي (اهم) و فرعي (مهم) تقسيم بندي شده اند.

اسلاید 52: فرضيات تحقيق . فرضيه ها به دو دسته اصلي (اهم) و فرعي (مهم) تقسيم بندي مي شوند. فرضيه های اصلي اين تحقيق عبارتند از:ويژگيهاي محيط داخلي SME‌ها بر نوآوري تكنولوژيك آنها موثر است.ويژگيهاي محيط خارجي SME‌ها برنوآوري تكنولوژيك آنها موثر است.ويژگيهاي فردی کارکنان SME‌ها برنوآوري تكنولوژيك در آنها موثراست

اسلاید 53: بر این اساس فرضیات فرعی عبارتند از:1-1. آموزش بر نوآوری تکنولوژیک در SMEها موثراست.1-2. سيستمهاورويكرد مدیریتی موجود در SMEها بر نوآوری تکنولوژیک درآنها موثر است.2-1. میزان رقابت در بازار بر نوآوری تکنولوژیک در SMEها موثراست.2-2. سیاستهای دولتی موجود بر نوآوری تکنولوژیک در SMEها موثراست.2-3. قوانين ومقررات بر نوآوری تکنولوژیک در SMEها موثراست.3-1. تعهد سازمانی کارکنان SME‌ها بر نوآوری تکنولوژیک در آنها موثراست.3-2. توانمندی فنی کارکنان SMEها برنوآوری تکنولوژیک درآنها موثراست.

اسلاید 54: جامعه آماري و نمونه آماري در اين تحقیق حسب طبقه بندی مرکزآمارایران مجموعه شرکتها و کارگاههای صنعتی 10 تا 49 نفر کارکن به عنوان موسسات کوچک و50 تا 99 نفرکارکن به عنوان صنایع متوسط شناخته می شوند. بنابراین شرکتهای کوچک ومتوسطی که در تهران قرار دارند جامعه آماری تحقیق را تشکیل می‌دهند. ابزار جمع آوري اطلاعاتبراي جمع آوري اطلاعات از دو روش كتابخانه اي و ميداني استفاده شده است

اسلاید 55: پرسشنامه تحقیق طراحی شده وشامل چهاربخش می‌گردد. بخش اول اطلاعات عمومی نمونه یا شرکت پاسخ دهنده وجود دارد که شامل 10 سوال در ارتباط سنوات فعالیت، نوع مالکیت، نوع محصولات، تعداد کارکنان، سطح تحصیلات، نوع تولید، سهم بازار، سطح و ظرفیت فعالیت شرکت می‌باشد. بخش دوم، اطلاعات تکنولوژیک شرکت با طرح 8 سوال شناسایی می‌گردد. مواردی مانند وجود واحد تحقیقات و R & D‌، سهم و بودجه تخصیصی به این واحد، روش اخذ تکنولوژی، میزان ارتباط واحد صنعتی با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مطرح می شود.

اسلاید 56: بخش سوم وضعیت نوآوری با طرح 4 سوال مورد بررسی قرار می‌گیرد واطلاعات مربوط به متغیرهای مورد بررسی در تحقیق یعنی عوامل داخلی وهمچنین عوامل محیطی و فردی موثر برنوآوری در قالب 20 سوال بر اساس طیف نگرش­سنجی لیکرت با پنج درجه خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.بخش چهارم، عوامل بازدارنده و محدود کننده نوآوری مورد سنجش و شناسایی قرار گرفته است و با پرسش 8 سوال برمبنای طیف نگرش سنجی لیکرت وهمچنین یک سوال باز تشریحی این هدف دنبال می‌گردد.

اسلاید 57: مراحل تحقيق برسي مباني نظري نوآوري تكنولوژيك و صنايع كوچك و متوسط 1شناسايي مولفه‌هاي موثر بر نوآوري تكنولوژيك 2طراحي پرسشنامه 3آزمون روايي پرسشنامه4توزيع و جمع آوري اولیه پرسشنامه5آزمون پايايي پرسشنامه6گردآوری و تجزيه و تحليل اطلاعات7 نتيجه گيري8

اسلاید 58: روش تجزيه وتحليل اطلاعات در اين تحقيق از دو روش «تحليل توصيفي» و«تحليل استنباطي» براي تجزيه و تحليل داده ها استفاده شده است. در روش تحليل توصيفي صرفا به توصيف ويژگيهاي نمونه مورد بررسي، از طريق تنظيم جداول و رسم نمودار اقدام مي گردد.در روش تحليل استنباطي نيزكه نتايج حاصل ازنمونه انتخابي به جامعه تعميم داده مي شود، ازآزمونهاي ناپارامتريك استفاده شده است زيرا داده هايي كه جمع آوري شده است ازنوع كيفي (اسمي ورتبه اي) ميباشد.

اسلاید 59: جامعه آماري و نمونه هاي آمارياز جامعه آماری 3763 عددی صنایع کوچک و متوسط شهر تهران بر اساس اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران که نام و مشخصات آنها از سایت اینترنتی سازمان صنایع کوچک و متوسط و همچنین بانک اطلاعاتی واحد آموزش در صنایع و واحد وصول 2% حق کارآموزی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور استخراج شد. حدود 150 مورد پرسشنامه تهیه شده که تعداد 125 مورد آنها با طبقه بندی صنایع به 12 گروه حسب طبقه بندی مرکز آمار ایران به صنایع تولید محصولات کانی غیر فلزی، مواد غذایی، منسوجات، محصولات فلزی، ماشین آلات، صنایع تولید محصولات پلاستیکی، شیمیایی، وسایل نقلیه موتوری، صنایع تولید فلزات اساسی، صنایع تولید دستگاهی برقی، سوخت و پالایشگاه ها و سایر صنایع به صورت کاملاً تصادفی با مراجعه حضوری و از طریق پست جهت برخی نمونه ها ارسال گردید که از این تعداد تنها 108 مورد پرسشنامه تکمیل و اخذ گردید و اطلاعات اخذ شده حدود 11 مورد غیر قابل اتکاء و بهره گیری تشخیص داده شد 7 مورد نیز هرچند پاسخ به سوالات، آنها قابل اعتماد بود ولیکن به دلیل عدم پاسخگویی به تمامی سوالات برای جلوگیری از انحراف در تجزیه و تحلیل از نمونه های اخذ شده خارج گردید. بنابراین تحلیل‌های لازم روی 90 مورد از نمونه‌های جامعه آماری صورت پذیرفت.

اسلاید 60: گروه صنايعنوع محصول فراواني درصد توليد محصولات كاني غير فلزي1213.3مواد غذايي وآشاميدني 1213.3صنايع توليد منسوجات 1011.1صنايع توليد ما شين آلات 77.8صنايع محصولات پلاستيكي1314.4صنايع توليد مواد شيميايي910صنايع توليد وسايل نقليه موتوري66.7صنايع توليد فلزات اساسي77.8صنايع توليد ماشين آلات مولد55.6صنايع سوخت ونفتي 11.1صنايع محصولات فلزي 33.3ساير 55.6جمع 90100

اسلاید 61: تحليل توصيفي - وضعيت ساختاري شركتها، - سهم بازار و توليد،- وضعيت تحقيق و توسعه در شركتها،- وضعيت نوآوري تكنولوژيك در شركتها

اسلاید 62: وضعيت ساختاري شركتها سابقه فعاليت حدود 8/17 سال نوع مالکيت نوع مالکيت، عمدتا خصوصي بوده اند، که 3/93 درصد نوع محصول عمده شرکت ها نيز که 7/86 درصد از کل جامعه آماري را تشکيل داده است محصولات صنعتی توليد مي­کنند. نوع توليد در جامعه آماري تحقيق حاضر نيز 7/46 درصد از نمونه‌ها را توليد انبوه و پيوسته تشکيل داده و 4/53 درصد را سفارش کار و پيمانکاري کارکنان بطور متوسط 19.7 درصد کارکنانشان ازتحصيلات ديپلم 17.8 درصد فوق ديپلم بوده، 15.4 درصد ليسانس، 10.8 درصد زير ديپلم، 6.8 درصد بالاتر از ليسانس و 1 درصد نيز بيسواد بوده اند.

اسلاید 63: اطلاعات بازار و توليد

اسلاید 64: عوامل موثر در كاهش توليد نسبت به ظرفيت اسمي

اسلاید 65: وضعيت صادرات وضعيت صادرات محصولات تا حدودي بيانگر کيفيت آن محصولات و توان رقابتي شرکت ها در بازارهاي جهاني است

اسلاید 66: تحقيق و توسعه وضعيت نوآوري بويژه نوآوري تکنولوژيک در شرکت ها ارتباط مستقيمي با وضعيت تحقيق و توسعه آنها دارد. به عبارت ديگر وجود واحد و فرايند‌هاي تحقيق و توسعه در شرکتها، نوآوري را در آنها بطور سيستماتيک هموار مي سازد.دربين شرکتهايي که درتحقيق حاضر شرکت داشته اند، 28.8 درصد، واحد تحقيق و توسعه داشته اند. اين امربيانگرفقدان توجه کافی به اهميت تحقيق وتوسعه درشرکت ها بوده است.

اسلاید 67: نمودار واحدهاي تحقيق وتوسعه R&DR&D دارد28.8R&D ندارد71.2

اسلاید 68: نسبت هزينه تحقيق وتوسعه به فروشالبته تنها وجود واحد تحقيق و توسعه نیز نمي تواند گستردگي اين فعاليت را در شرکت ها نشان دهد. يکي از فاکتورهائي که بيانگرحضور فعال واحدهاي تحقق وتوسعه درصحنه فعاليت شرکتها است تعداد کارکنان فعال در اين واحد‌هاست. درجامعه آماري تحقيق، بطورمتوسط 6.8 نفردر واحد‌هاي تحقيق و توسعه فعال بوده اند همچنين هزينه تحقيق وتوسعه دراين شرکتها، بعنوان فاکتور ديگري ازمیزان گستردگي فعاليت هاي تحقيق و توسعه، بطورمتوسط 1.2 درصد از فروش را در سال 84، 1.7 در سال 85 و 2.1 درسال 86 تشکيل داده است. که از صفرتا 5 درصد در نوسان بوده است. اما نرخ روبه رشد آن تا سال 86 قابل توجه است

اسلاید 69: آموزش يکي ازعمده ترين شاخص هاي توسعه کارکنان كه سهم به سزائي در افزايش نوآوري آنها ايفا مي نمايد

اسلاید 70: درصد هزينه هاي آموزشهمچنين هزينه‌هايي که در اين شرکتها صرف آموزش شده است در سالهاي 84 تا 86 به ترتيب به طور متوسط 2.13، 2 و 2.4 درصد از فروش را تشکيل داده است. تغييرات تخصيص اين هزينه‌ها درکمترين ميزان صفردرصد و در بيشترين ميزان خود،بين شرکت هاي تحت بررسي 6 درصد در سال 86 بوده است. البته لازم به ذکر است انجام هزینه های آموزشی که قابل توجه می نماید به موجب مصوبات قانونی مختلفي همچون الزام ارائه آموزش های فنی و حرفه ای با عناوين آموزش در صنايع ويا تفاهم نامه های وزارت کار و وزارت صنایع وياارائه دوره های آموزشی كوتاه مدت سازمان مدیریت صنعتي مي باشد.

اسلاید 71: ارتباط با دانشگاهها وارجاع نيازهاي تحقيقاتي به مراكز پژوهشي يا مهندسي درشرکتهای مورد بررسی 33%بليخیر65%بلی35%

اسلاید 72: روشهاي انتقال تکنولوژي روش هاي انتقال تکنولوژي نوع برخورد شرکت ها را با تغييرات تکنولوژي و نقش نوآوري شرکت را در آن مشخص مي کند.در شرکت هاي مورد بررسي تحقيق، عمدتا (در حدود 86.7 درصد) به خريد تجهيزات و ماشين آلات مي پرداخته اند. و مابقي از فرانشيز بهره مي گرفته اند. ممکن است اين امر نشان دهنده سهم پائين نوآوري شرکت ها درفرايند تغييرات تکنولوژي باشد.

اسلاید 73: حوزه هاي ايجاد نوآوريبراساس مطالعات انجام شده درادبيات تحقيق نوآوريهايي که معمولا در شرکتها اتفاق مي افتد را مي توان درحوزه‌هاي زيردسته بندي کرد:محصول جديدفرايند توليد محصول جديدبهبود و اصلاح كيفيت

اسلاید 74: منابع ايجاد نوآوري مساله اي كه حائز اهميت مي باشد آنست كه اين نوآوري‌ها ازچه منابعي نشات گرفته است. به عبارت ديگرچه حوزه‌هايي درسازمان باعث ايجاد اين نوآوري‌ها شده است. دراين تحقيق مجموعه اي ازاين منابع ازادبيات تحقيق شناسايي و مورد سوال قرارگرفته است كه در زيربه آنها اشاره مي شود. - سطوح مديريت - واحد تحقيق و توسعه - كاركنان توليد - مشتريان - مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي

اسلاید 75: مي توان اشاره كرد كه بيشترين نوآوري ها ازجانب مشتريان ايجاد ويا شروع شده است وكمترين آن مربوط به مراكزدانشگاهي وتحقيقاتي بوده است. اين امرممكن است بدليل ارتباط كم اين مراكز با شركت هاي صنعتي كوچك ومتوسط باشد وياعدم تعريف صحيح اين ارتباط به اين امردامن زده باشد. چراکه درجریان تحقیق مشخص شداعضاء هیئت مدیره و سطوح مدیریتی بسیاری ازشرکت‌ها اساتید دانشگاه، واعضاء علمی وتحقیقاتی می‌باشند بنابراین این امرموجب شده است که 35% نمونه‌ها به نوعی ارتباط با دانشگاه و مراکزتحقیقاتی اشاره داشته باشند ولی این ارتباط منجربه نوآوری درشرکت‌ها نگردد.

اسلاید 76: منابع نوآوري وشكست نوآوري 72% در مرحله بازاريابي شكست نوآوري رخ ميدهدمنابع ایجاد نوآوری در شرکتها24%19%25%31%0%0%سطوح مديريتواحد تتحقيق توسعهكاركنان توليدمشتريانمراكز دانشگاهي و تحقيقاتي1%

اسلاید 77: ارتباط سابقه فعالیت و نوع نوآوری .ميزان و نوع نوآوريسنواتفعاليتجمعفراواني نوآوريمحصول جديدفرآيندومحصول جديد بهبود واصلاح كيفيتفراوانيدرصدفراوانيدرصدفراوانيدرصد7-151481910142314-81131122817244021-151439143318254628-2241141016222435-2925410111517جمع361004210072100150

اسلاید 78: رابطه نوع تولید و حوزه نوآوری نوعنوآوريتوليد انبوه وپيوستهتوليد سفارش كارجمعفراوانيدرصدمحصول جديد7529193624فرآيند31211174228بهبودكيفيت372535237248جمع75517549150100

اسلاید 79: رابطه نوع نوآوري و صادرات نوعنوآوريشركتهايي كه صادرات دارندشركتهايي كه صادرات ندارندجمعفراوانيدرصدمحصول جديد26171073624فرآيند151027184228بهبودكيفيت372535237248جمع78527548150100

اسلاید 80: رابطه نوع نوآوري وتحقيق و توسعه نوعنوآوريشركتهايي كه تحقيق وتوسعه دارندشركتهايي كه تحقيق وتوسعه ندارندجمعفراوانيدرصدمحصول جديد2819853624فرآيند3423854228بهبودكيفيت59401387248جمع121822918150100

اسلاید 81: رابطه نوع وحوزه نوآوري وآموزش نوعنوآوريشركتهايي كه دوره آموزشي دارندشركتهايي كه دوره آموزشي ندارندجمعفراوانيدرصدمحصول جديد26171073624فرآيند3624644228بهبودكيفيت523420147248جمع114753625150100

اسلاید 82: رابطه نوع وحوزه نوآوري وارتباط با دانشگاه ومراكزتحقيقاتي نوعنوآوريشركتهايي كه با مراكزتحقيقاتي ارتياط دارندشركتهايي كه با مراكزتحقيقاتي ارتباط ندارندجمعفراوانيدرصدمحصول جديد2919753624فرآيند32211074228بهبودكيفيت483224167248جمع109724128150100

اسلاید 83: تحليل استنباطي داده‌ها دراين بخش سعي شده است تا با استفاده ازفنون آمار استنباطي نتايج حاصل ازنمونه به كل جامعه آماري تعميم داده شود. تحليل استنباطي داده‌ها در دوبخش كلي زيرصورت مي گيرد:آزمون فرضياتتحليلهاي تكميلي

اسلاید 84: آزمون فرضيه اصلي اول: ويژگيهاي محيط داخلي SME‌ها بر نوآوري تكنولوژيك آنها موثر است وضعيت فرضيهسطح معني داريدرصد مشاهدهتعدادگروه بنديگروهتاييد.00007.93.6843=<>3 1 2تاييد.00007.93.684

اسلاید 85: آزمون فرضيه هاي فرعي

اسلاید 86: نتايج آزمون فريدمن براي رتبه بندي تاثيرگذاري عوامل داخليترتيب رتبه ميزان تاثير بر نوآوري تكنولوژي به صورت زير است : آموزش سيستم‌هاي مديريتي

اسلاید 87: تحليل فرضيه دوم ويژگيهاي محيط خارجي SME‌ها بر نوآوري تكنولوژيك آنها موثر است

اسلاید 88: آزمون فرضيه هاي فرعي

اسلاید 89: رتبه بندي تاثير عوامل محيط خارجيميزان رقابت در بازارسياستهاي دولتيقوانين ومقررات

اسلاید 90: آزمون فرضيه اصلي سوم: ويژگيهاي فردي كاركنان بر نوآوري تكنولوژيك موثر است

اسلاید 91: آزمون فرضيه هاي فرعي

اسلاید 92: رتبه بندي تاثيرويژگيهاي فردي كاركنانتوانمندي فني كاركنانتعهد سازماني

اسلاید 93: رتبه بندي عوامل اصلي تاثيرگذار بر نوآوري

اسلاید 94: تحليلهاي تكميليعلاوه بر پاسخگويي به فرضيه‌ها، عوامل بازدارنده و محدودکننده نوآوري نيز به عنوان تحليل‌هاي تکميلي مورد بررسي قرار گرفت.در اين تحقيق دو عامل اول يعني فقدان موسسات حمايت کننده از طرح‌هاي نوآورانه و فقدان قوانين و مقررات حمايتي واضح و شفاف از SMEها به عنوان چالش نوآوري مورد تاييد قرار گرفته است

اسلاید 95: آزمون عوامل محدود كننده نوآوري

اسلاید 96: عوامل بازدارنده و محدودکننده نوآوري به ترتيب اهميت به شرح زير است: 1- فقدان قوانين و مقررات حمايتي واضح و شفاف از SMEها 2- فقدان موسسات حمايت کننده از طرح‌هاي نوآورانه 3- فقدان و کمبود مشوقهاي مالياتي در خصوص تحقيقات نوآورانه4- فقدان و يا کمبود شبکه‌هاي اطلاع رساني دولتي و خصوصي و بانکهاي اطلاعاتي5- فقدان و يا کمبود خدمات مشاوره اي بازاريابي6- عدم بکارگيري مناسب از تجارت الکترونيک و اينترنت7- فقدان و کمبود تخصيص وام يا وام‌هاي کم بهره8- فقدان و يا کمبود برگزاري نمايشگاه‌هاي محصولات و نتايج حاصل از فعاليت هاي نوآورانه

اسلاید 97: پيشنهادات و راهکارهای اجرایی برنامه ريزي درجهت آموزشهاي حين كاربه منظورافزايش مهارتهاي نيروي انساني شاغل وارتقاء توانمندي فني كاركنان. ضرورت توجه مديريت بنگاههاي كوچك ومتوسط به گسترش واحدهاي تحقيق وتوسعه( R&D ). تدوين واصلاح قوانين و مقررات حمايتي شفاف از بنگاههاي كوچك و متوسط به منظور بهره مندي كار آفرينان و نوآوران از تسهيلات موردنياز .

اسلاید 98: ايجاد ارتباط تنگاتنگ بين صنايع كوچك ومتوسط با مراكز علمي ، تحقيقاتي و دانشگاهي به منظور بهره مندي از نيروي انساني متخصص به دنبال ايجاد محيط مناسب براي رشدنوآوري وكمك به تجاري كردن ايده هاي خلاقانه. ایجاد و اصلاح سیاست های دولتی به منظور توسعه صادرات وكمك به حضور بنگاههاي كوچك ومتوسط در عرصه رقابت خارجي. . ارايه خدمات مشاورهاي تخصصي براي رفع مشكلات پيش روي بنگاههاي كوچك ومتوسط .

اسلاید 99: پيشنهاداتي براي تحقيقات آتي وضعيت نوآوري تکنولوزيک در سازمانهاي بزرگ نيز بررسي شود و نتايج آن با اين تحقيق مقايسه شود. از تكنيكهاي پژوهش عملياتي (ازجمله تحليل پوششي داده‌ها DEA) براي رتبه بندي شرکتها از لحاظ ميزان نوآوري تکنولوژيک استفاده شود. با بررسي تحقيقات و مواد علمي جديد، تحقيق با جامعيت بيشتري از لحاظ نوع عناصر محيط داخلي و خارجي و ويژگيهاي فردي انجام شود و سايرعوامل موثر بر نوآوري تکنولوژيک مورد بررسي قرار گيرد. در تحقيقي جامع به طراحي الگوي جامع نوآوري تکنولوژيک در SME‌ها و يا کليه سازمانها پرداخته شود.

اسلاید 100: ؟

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید