پزشکی و سلامت بیماری‌ها

روزه داری و سلامت

Roozedari_va_salamat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روزه داری و سلامت”

روزه داری و سلامت

اسلاید 1: 1روزه داری و سلامتدکتر بهرامپور عمرانی

اسلاید 2: 2حضرت زهرا(س): روزه داری که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده ، روزه اش به چه کارش خواهد آمد.( بحارالانوار جلد ۹۳ صفحه 295)

اسلاید 3: 3منافع سلامت بخش روزه داریروزه داریاگر با اصول درست تغذیه انجام شود، پس از پایان ماه مبارك باعث كاهش میزان كلسترول و چربی های خون، كاهش وزن، بهبود فشارخون، پاکسازی کبد و دستگاه گوارش وكاهش اضطراب و افسردگی خواهد شد، اما الگوی نادرست تغذیه در این ماه به دلیل زمان زیادی كه معده خالی از موادغذایی است می تواند مشكلات متعددی به علت گرسنگی و تشنگی و پس از آن پرخوری ایجاد كند. به عنوان مثال سوءهاضمه، سردرد، احساس بی حالی و كسالت پس از افطار ازجمله نشانه های شیوه تغذیه نادرست در ایام روزه داری است.

اسلاید 4: 4ویژگی های وعده غذایی افطارپیشگیری از یبوست در ایام روزه داریشروع افطار با شیر و چند عدد خرما مفید است.نان و پنیر و سبزی را به عنوان افطار تناول كنید.از افطار تا هنگام سحری سعی كنید با نوشیدن مایعات فراوان و میوه ها میزان آب بدن خودرا در طول روز درسطحی متعادل قرار دهید.استفاده از غذاهاي سهل الهضم در افطار توصيه مي شود. مصرف زولوبیا و بامیه توصیه نمی شود.هنگام افطار تند خوری و پرخوری نکنیم.

اسلاید 5: 5بخور و نخور های وعده غذایی افطارشیر گرم و خرما در مقابل آب سردغذای سبک و سهل الهضم در مقابل غذاهای چرب و سرخ کردهغذهای قندی (حلوا،شله زرد....) در مقابل غذاهای مقوی (نان و پنیر و سبزی گردو)

اسلاید 6: 6ویژگی های وعده غذایی سحروعده غذایی سحر را حذف نکنید.وعده غذایی سحر سبک و مقوی باشد.بلافاصله پس از سحری نخوابید.مصرف میوه در سحری از تشنگی در طول روز پیشگیری می کند.مصرف غذاهای چرب،سرخ کرده و پرادویه موجب تشنگی می شود.

اسلاید 7: 7بخور و نخور های سحرغذای سبک در مقابل سنگین و پرچرباستفاده از گروه های غذایی مختلف(بویژه سبزی و میوه)عدم مصرف چای پررنگ،غذاهای چرب شیرین و سرخ کردهعدم مصرف زیاد آب

اسلاید 8: 8روزه داری در گروه های مختلف و بیماری هاگر چه اسلام عزیز روزه را برای تمام  افرادی که قادر به روزه داری باشند واجب دانسته ولی اگر روزه داری موجب لطمه به بدن فرد شود مورد تأیید دین مبین نخواهد بود. با وجود مزایای فراوان روزه داری برای حفظ سلامت افراد دین اسلام برای افراد بیمار و مسافر و خانم هایی که در دوره ماهانه هستند روزه داری را ممنوع نموده است. همچنین اگر فرد دارای بیماری و یا شرایط فیزیولوژیکی خاصی باشد که طبق نظر پزشک روزه داری منجر به صدمه به بدن او می شود باز هم روزه گرفتن از نظر دین اسلام قابل قبول نیست.

اسلاید 9: 9روزه داری در کودکان و نوجوانانحتما باید وعده های غذایی سحر، افطار و شام در برنامه غذایی کودکان و نوجوانان وجود داشته باشد. پیشنهاد می کنیم تا وعده افطاری سبک باشد و کمتر از چربی و روغن استفاده شود و از آنجایی که حجم معده افراد کم سن و سال کوچک تر از بزرگ ترهاست توصیه می کنیم که وعده شام به فاصله دو یا سه ساعت بعد از افطار خورده شود. والدین نباید فراموش کنند که تنوع غذایی در وعده های مختلف را در نظر بگیرند. خوردن سبزیجات و میوه در کنار غذا و همچنین یک لیوان شیر هنگام افطار یا سحر را توصیه می کنیم. علاوه بر اینها حتما در رژیم غذایی آنها غلات، حبوبات و ماست نیز گنجانده شود. حتی المقدور از خوردن زولبیا و بامیه و نوشابه های گازدار پرهیز شود تا برنامه غذایی سالمی داشته باشید.

اسلاید 10: 10روزه داری در زنان باردار و شیردهمادران شیرده گروه دیگری از افرادی هستند که با روزه گرفتن دچار مشکل می شوند. در شش ماه اول پس از تولد، نوزاد فقط از شیر مادر تغذیه می کند؛ بنابراین به هیچ وجه به مادران توصیه نمی کنیم تا در این دوره، روزه بگیرند. بعد از شش ماهه اول به دلیل اینکه نوزاد از غذاهای کمکی استفاده می کند، مادر می تواند روزه بگیرد البته به شرطی که مادر استراحت کامل داشته باشد و به میزان کافی از غذاهایی که حاوی پروتئین و کربوهیدارت هستند در سحری و افطاری استفاده کند و نوشیدن مایعات را نیز نادیده نگیرد و با فعالیت های بدنی سنگین خود را خسته نکند.

اسلاید 11: 11روزه داری در بیمارانبیماران دیابتی  بیماران گوارشی مثل کسانی که سابقه زخم فعال معده دارند نیز نمی توانند روزه بگیرند براي مبتلايان به نارسايي قلبي و افرادي که دچار ايسکمي (کم‌خوني بافت قلب) و درد قفسه صدري هستند روزه‌داري ممنوع است. گروهي از بيماران که فشارخون‌هاي کنترل نشده دارند نيز نبايد روزه بگيرند.اگر به مشکلات دريچه‌اي قلب دچاريد منع روزه‌داري نداريد ولي با پزشک‌تان مشاوره کنيد چون هر بيماري شرايط منحصر به فردي دارد.

اسلاید 12: 12در صورت نارسايي متوسط و شديد کليه، وقتي کليه از کار افتاده و بيمار بايد تحت درمان با دياليز قرار گيرد، دفع شديد پروتئين از ادرار و همچنين در صورت دفع مکرر سنگ‌هاي کليوي، روزه گرفتن از لحاظ پزشکي ضرر جدي دارد. افرادي که تشکيل سنگ‌هاي ادراري در آنها فعال بوده و بيش از 2 سنگ ادراري ظرف مدت 6 ماه داشته اند يا داراي سنگ ادراري هستند بهتر است در مورد روزه گرفتن احتياط کنند.

اسلاید 13: 13با تشکر

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید