نحوه ارائه‌

قسمت۲: مفهوم شناسی ارتباطات

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

ارتباطات چیست؟ ارتباطات در معنای ساده شده خود به مفهوم عمل انتقال اطلاعات از یک محل به محل دیگر تعریف شده است. اگرچه این تعریف بسیار ساده است اما اگر بخواهیم به راه‌هایی که ممکن است از طریق آن موضوعی را انتقال می‌دهیم بیندیشیم، مسأله کمی پیچیده‌تر خواهد شد. اشکال مختلفی از ارتباطات وجود داشته …

ارتباطات چیست؟

ارتباطات در معنای ساده شده خود به مفهوم عمل انتقال اطلاعات از یک محل به محل دیگر تعریف شده است. اگرچه این تعریف بسیار ساده است اما اگر بخواهیم به راه‌هایی که ممکن است از طریق آن موضوعی را انتقال می‌دهیم بیندیشیم، مسأله کمی پیچیده‌تر خواهد شد. اشکال مختلفی از ارتباطات وجود داشته و بیش از یک نوع از آن ممکن است در آن واحد اتفاق بیفتد.

شکل‌های گوناگون ارتباطات عبارتند از:

۱) ارتباطات کلامی یا لفظی: که از طریق گفتگوی چهره به چهره، تلفنی، رادیو یا تلویزیون و سایر وسایل ارتباط جمعی ممکن است اتفاق بیفتد.

۲) ارتباطات غیر کلامی: که شامل انوع تن بیانی‌ها، حالات، نوع پوشش و یا کنش و واکنش‌های ما و مواردی از این دست می‌شود.

۳) ارتباطات نوشتاری: که در برگیرنده مکاتبات و نامه‌ها، ایمیل‌ها، کتب، مجلات، اینترنت و … می‌باشد.

۴) تجسم یا تصویر سازی: شامل انواع عکس‌ها، گرافیک‌ها، چارت و نمودارها، لوگو‌ها و … می‌باشد.

۵) به یاد داشته باشید که خروجی مطلوب و هدف همه انواع ارتباطات ” فهمیدن” است.

فرایند ارتباطات بین شخصی نمی‌تواند به عنوان پدیده‌ای اتفاقی در نظر گرفته شود بلکه باید به آن به چشم فرایندی نگریست که طی آن اشخاص درگیر در خصوص نقش خود آگاهانه یا ناآگاهانه به مذاکره بر می‌خیزند. در این فرایند فرستنده و گیرنده دو عنصر حیاتی ارتباط‌اند. در فرایند ارتباط چهره به چهره Face to face نقش فرستنده و گیرنده از هم قابل تفکیک نیست حتی اگر شکل ارتباط چشمی یا به شکل تن بیانی باشد.

روش‌های مختلف دیگری نیز برای برقراری ارتباط وجود دارد که ممکن است غیرعمدی انتخاب شوند. به عنوان مثال تن صدا می‌تواند به راحتی بیانگر حالت یا وضعیت روحی و عاطفی ما باشد. به همین ترتیب حالت دست‌های شما می‌تواند پیام‌های مختلفی را برای مخاطب ارسال نماید که در جریان ارتباطات و ارائه شما بسیار موثر خواهد بود. در جریان یک سخنرانی هنگامی که کف دست‌های شما با انگشتان باز رو به مخاطب است، اعتماد به نفس و اقتدار شما به مخاطب منتقل می‌شود. به یاد داشته باشید استفاده بسیاری از رهبران جهان از این حالات در جریان سخنرانی‌ها اتفاقی نیست.

مفهوم شناسی ارتباطات

حالات بدن هنگام ارائه

فرایند برقرار ارتباط:

یک پیام یا محتوای ارتباطات الزاما می‌بایست از طریق کانال‌های ارتباطی Communication channels ارسال شود. ارتباط موثر نیازمند استفاده هوشمندانه از کانال‌های ارتباطی است. همچنین ممکن است پیام‌هایی به صورت نادرست و یا سوء تفاهم توسط گیرنده پیام دریافت شوند. بنابراین لازم است در ارسال و کد گذاری پیام‌ها دقت کرد تا مخاطب در جریان رمزگشایی از آنها با کمترین مشکلات مواجه شود. همچنین بسیاری از فرستندگان (ارائه دهندگان مطالب) پیام به دنبال دریافت بازخورد Feedback پیام‌های ارسالی خود هستند. این بازخوردها به شما در جریان استفاده مکرر از آنها و یا ارائه‌های دیگر بسیار کمک خواهد کرد. بنابراین چهره و حالت مخاطبین خود را در جریان ارائه به دقت ببینید. طرز نشستن مخاطبین، خمیازه کشیدن، خواب آلودگی، شور و اشتیاق، خنده، سکوت مطلق و … همه به عنوان بازخورد ارائه شما محسوب خواهند شد.

مفهوم شناسی ارتباطات

مخاطبان فعال و غیر فعال

یک ارائه دهنده مطالب با ذکاوت مخاطب خود را شناخته، از کانال‌های ارتباطی مناسب استفاده کرده و پیام خود را از آن طریق ارسال می‌نماید.

همچنین لازم است مطالبی را در خصوص کد گذاری اطلاعات خود یاد بگیرید.  حرف‌های کلامی راهی برای انتقال تفکرات انتزاعی شما در طول روز است. گزارش‌های خبری از طریق رادیو و تلویزیون بهتر انتقال داده می‌شوند تا از طریق روزنامه. همچنین برای نوشته‌های کوتاه نیازی به مقاله نویسی نیست. داده‌های پیچیده از طریق چارت‌ها و نمودارها راحت‌تر فرستاده شده و فهمیده می‌شوند تا از طریق اطلاعات آماری صرف. یک ارائه دهنده مطالب خوب و یک سخنران می‌بایست با توجه به نوع مخاطبان خود پیام‌ها را کد گذاری و مطالب خود را ارائه دهد.

برای اینکه ارائه و سخنرانی بهتری داشته باشید می‌توانید ساخت پاورپوینت خود را به تیم حرفه‌ای ppt.ir بسپارید. در این خصوص می‌توانید به صفحه سفارش ساخت پاورپوینت سر بزنید یا با ما تماس بگیرید.
info@ppt.ir

0 دیدگاه برای “قسمت۲: مفهوم شناسی ارتباطات”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “قسمت۲: مفهوم شناسی ارتباطات” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

علوم مهندسی

مایکل هنس مِیِر، با الهام از تقسیم سلولی، الگوریتم هایی را می نویسد که اَشکال و ترکیبات جسورانه و خارق العاده ای متشکل از میلیونها سطح را طراحی می کند. هیچ کس قادر نیست با دست آنها را بکشد، اما آنها قابل ساخت هستند– و می توانند طرز تفکر ما از ترکیب معماری را دگرگون …

تکنولوژی

جنجال‌آفرینان بر اساس این ایده که ربات‌ها به سادگی جایگزین شغل مردم می‌شوند وحشت ایجاد می‌کنند. اما در واقع، ربات‌ها می‌توانند همکاران لاینفک ما شده، و ما را از کارهای ابتدایی و مکانیکی فارغ کنند. رادنی بروکس می‌گوید این چقدر می‌تواند ارزشمند باشد زمانی که تعداد بزرگسالان در سن کاری پایین رفته و تعداد بازنشستگان …

علوم مهندسی

آیا میخواهید بدون نیاز به خرید فضاپیماهای گران قیمت در منظومه شمسی حرکت کنید؟ جان اِن‌گویِن نرم افزار مجانی NASA به نام «نگاه ها بر منظومه شمسی» را معرفی می‌کند که برای کشف سیاره ها، اقمار و سیارک های در حال چرخش پیرامون خورشید در زمان واقعی به کار می‌رود.