نحوه ارائه‌

قسمت ۵: بیان مؤثر(۱)

۱۳ خرداد ۱۳۹۷

صدای شما می‌تواند چیزهای زیادی را درباره گذشته شما و آنچه به نظر می‌رسید افشا کند! بهتر است بدانید آهنگ صدا و محتوای آن چیزی که می‌گویید بیشتر سرنخ‌ها را در خصوص اینکه از جهت عاطفی چگونه هستید و حتی اینکه به کدام منطقه جغرافیایی تعلق دارید را به دست می‌دهد. هر صدا منحصر به …

صدای شما می‌تواند چیزهای زیادی را درباره گذشته شما و آنچه به نظر می‌رسید افشا کند! بهتر است بدانید آهنگ صدا و محتوای آن چیزی که می‌گویید بیشتر سرنخ‌ها را در خصوص اینکه از جهت عاطفی چگونه هستید و حتی اینکه به کدام منطقه جغرافیایی تعلق دارید را به دست می‌دهد.

هر صدا منحصر به صاحب آن است. هنگامی که اعتماد به نفس کسی ضعیف باشد، لرزش در صدا کاملا حس خواهد شد، یک آدم خجالتی ممکن است صدای آرامی داشته باشد. اما کسی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار باشد، به احتمال صدایی محکم، رسا و گفتاری شفاف خواهد داشت. این مقاله به شما کمک می‌کند تا صدای خود را درک کرده و حداکثر استفاده را از آن ببرید.

بیان موثر

روی صدایتان تمرین کنید

جنبه‌های مختلف بیان مؤثر

گفتگوی تأثیرگذار ارتباط چندانی با مبحث تاریخ گذشته فن بیان که در آن همه سعی می‌کنند به یک شیوه صحیح صبحت کنند ندارد. مسأله اصلی گفتگوی تأثیرگذار توانا ساختن فرد به صحبت در میان جمع همراه با اعتماد به نفس و وضوح است به نحوی که بتواند هم‌زمان بیانگر شخصیت درونی او نیز باشد. از این حیث مهم‌ترین جنبه‌های گفتگوی تأثیرگذار عبارتند از: لهجه، یافتن صدای خود، تأثیر تنفس بر صدا و بیان، تولیدات صوتی که در زیر به توضیح مختصری از آن‌ها می‌پردازیم.

  1. لهجه‌ها: لهجه‌های مختلف در طی زمان و به مرور در اثر عواملی از قبیل مهاجرت‌ها، توسعه ابزارهای ارتباط جمعی، آموزش زبان‌های رسمی و… در حال اضمحلال‌اند. در برخی موارد این مسأله باعث تأسف است چرا که لهجه می‌تواند بیانگر ابعاد و تمایزات فردی، هویت‌ها و شخصیت‌ها باشد.

مهم است که عادت به استفاده از صدای خودتان داشته باشید. بسیاری از مردم در محیط‌های خصوصی و جاهایی که در آن فشاری برای انطباق با سایر مقررات و آداب اجتماعی وجود ندارد (مثل خانه) بسیار راحت‌اند. اما این مورد با موقعیت‌های اجتماعی که الزام برای انطباق با طریقه‌های صحبت کردن مردم وجود دارد، متفاوت است.

صدای خود را در شرایط غیررسمی مانند خانه ضبط کنید. به صدای خود دقت کنید تا با آن خو بگیرید. می‌توانید هر چیزی را که به نظر شما از تأثیرگذاری صدایتان می‌کاهد یادداشت کنید.

بیان موثر

صدای شما فقط برای خودتان ناخوشایند است.

بسیاری از مردم از صدای خود راضی نیستند همچنان‌ که خیلی‌ها از عکس خودشان راضی نیستند و این می‌تواند باعث برآشفتگی برخی‌ها شود.

بسیاری از ما عادت به شنیدن صدای خود نداریم و این احساس کاملا طبیعی است. از خود بپرسید که آیا واقعا من چنین صدایی را از خودم انتشار می‌دهم؟ این کار برای توسعه مهارت‌های صحبت کردن‌تان لازم است.

در حالت آسودگی، اعتماد به نفس بیشتری کرده و راحت‌تر می‌توانید با گوش کردن به صدای خود به ایده‌ای در خصوص بهتر رساندن آن به دیگران برسید. اما به یاد داشته باشید که صدایی که می‌شنوید همان صدایی نیست که مردم می‌شنوند! باید راهی برای افزایش تأثیرگذاری آن بیابید. فراگیری طبیعت فیزیکی صدا، کنترل بیشتری را به شما بر راه‌های در اختیار گرفتن صدایتان می‌بخشد.

عموم مردم عادت به استفاده از زبان در حالت‌های غیر رسمی دارند اما هنگامی که موضوع رسمیت به میان می‌آید، این زبان ممکن است فراموش شود! این مورد را می‌توانید به ویژه در مواردی که قصد سخنرانی در مقابل افراد بیگانه یا در محیط‌های غیر رسمی را دارید، به وضوح ببینید. هنگامی که عادت به استفاده از زبان رسمی بیابید خواهید دید که چقدر استفاده از آن ساده است.

یک تمرین برای اینکه بتوانید به مهارت‌های صحبت کردن خود را ارتقا دهید:

متنی در حدود دو صفحه را برای مطالعه پیدا کنید که بهتر است از صفحات نخستین یک کتاب انتخاب شود . متن را ابتدا به آهستگی بخوانید. سپس صدای خود را آنچنان‌که همیشه صحبت می‌کنید، بلند کنید. نگران تپق زدن و اشتباهات نباشید، متن را تا انتها ادامه دهید. حال برای بار سوم آن را بخوانید و صدای خود را ضبط کنید. به یاد داشته باشید:

  1. پایین آمدن صدا: هنگامی که می‌خواهید به سرعت متن مورد نظر را بخوانید، پایین آمدن صدا یک واکنش طبیعی که اغلب مردم گرفتار آن می‌شوند. همچنین شتاب گرفتن کلام شما در هنگام عصبانیت، طبیعی است که البته این وضعیت برای شما ایجاد مشکل خواهد کرد.
  2. سرتان را بالا بگیرید: چانه‌تان را به سمت متن مورد نظر نگیرید به نحوی که صدایتان برای کف ساختمان صحبت کند! کتاب را بالا بیاورید و به کار خود ادامه دهید.
  3. ناگهان متوقف شوید: اجازه بدهید پایان جمله یا پاراگراف وقت استراحت دو-سه ثانیه‌ای به شما بدهد. وقف بر جمله می‌تواند مفید بوده و نشانه‌ای از تأکید باشد.

هر وقت که توانستید این تمرین را انجام بدهید.

هر کسی می‎تواند صدای خود و نحوه ادای آن را در طول چند روز بهبود ببخشد. کافی است تمرینات مشابه را دنبال کنید. کافی است مقداری تعهد به کاری که می‌خواهید انجام دهید داشته و تمرین کنید.

ادامه مطلب را در قسمت دوم مقاله دنبال کنید.

0 دیدگاه برای “قسمت ۵: بیان مؤثر(۱)”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “قسمت ۵: بیان مؤثر(۱)” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

روانشناسی و روانپزشکی

شانس به ندرت مانند برخورد رعد و برق است، مستقل از اطراف و دراماتیک است، بیشتر شبیه باد است، به طور مداوم در حال وزیدن است. گرفتن آن آسان است اما واضح نیست. پروفسور تینا سیلیگ، استاد دانشکده مهندسی دانشگاه استنفورد، در این گفتار دقیق، سه روش غیر منتظره برای افزایش شانس و توانایی شما …

تکنولوژی

این دمو از لابراتوار مائس در دانشگاه MIT، که پراناو میستری رهبری آن را به عهده داشته است، مثل توپ در TED صدا کرد. دستگاهی همراه با یک پروژکتور که راه را برای ایجاد تعاملی عمیق با محیط پیرامونمان هموار می سازد. فیلم “گزارش اقلیت” را به خاطر بیاورید و سپس به تماشا بنشینید.

تکنولوژی

جوآن کونچرا مورین آلوسفیر را به نمایش مى گذارد، روشى کاملاً تازه براى دیدن و تفسیر داده هاى علمى، بصورت کاملاً رنگى و با احاطه صدا داخل یک گوى فلزى عظیم. داخل مغز شیرجه بزنید، اسپین الکترون را حس کنید، عناصر موسیقى را بشنوید…