نحوه ارائه‌

قسمت ۸: خودتان را در میان مطالب‌تان ارائه کنید

۳ تیر ۱۳۹۷

هنگامی که شما مطلبی را ارائه می‌کنید، مهم است که بسته کاملی را ارائه کنید. این بدان معنی است که شما باید خودتان را به همان خوبی ارائه مطالب‌تان نشان بدهید. خیلی خوب نیست که ساعت‌های متمادی را صرف تهیه یک مطلب شگفت‌انگیز کرده ولی از نمایش خودتان غفلت کنید. چه بخواهید و چه نخواهید، …

هنگامی که شما مطلبی را ارائه می‌کنید، مهم است که بسته کاملی را ارائه کنید. این بدان معنی است که شما باید خودتان را به همان خوبی ارائه مطالب‌تان نشان بدهید. خیلی خوب نیست که ساعت‌های متمادی را صرف تهیه یک مطلب شگفت‌انگیز کرده ولی از نمایش خودتان غفلت کنید.

چه بخواهید و چه نخواهید، مردم درباره شما بر مبنای آن چیزی که می‌بینند، قضاوت خواهند کرد. این قضاوت‌ها ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه باشند اما به هر حال مخاطبان شما را درباره مطلبی که می‌خواهید ارائه کنید، تحت تأثیر قرار خواهند داد. می‌توانید به مقاله ما درباره نمود شخصی در ارائه مطالب  رجوع کنید.

انتظارات دیگران اهمیت دارد

هنگامی که شما در صدد ارائه مطلبی هستید، مخاطبان شما انتظارات مشخصی از نحوه رفتار و آنچه که خواهید گفت، دارند.  این انتظارات ممکن است بر مبنای اتفاقات، بازاریابی، شناخت آنها از شما و یا تجربیات قبلی آنها باشد. همچنین انتظارات مذکور ممکن است بر مبنای هنجارهای اجتماعی باشد، چنانکه انتظاری که از کسبه آزاد می‌رود پوشیدن لباس‌های آزاد است.

ارائه

نحوه رفتارتان هنگام سخنرانی مهم است.

البته شما مجبور نیستید که خود را منطبق با خواسته‌های مخاطبان‌تان کنید، اما لازم است بدانید که اگر چنین نکنید، آنها وقت خود را برای دیدن چنین تفاوت‌هایی صرف نخواهند کرد. این عدم انطباق آنها را در مقابل پیام ارائه شما بی تفاوت خواهد کرد.

همچنین لازم است بدانید که در این صورت مردم احساس راحتی نخواهند کرد. عدم انطباق بین انتظارات و واقعیت ممکن است به وضعیتی بینجامد که در اصطلاح ناهنجاری شناختی نامیده می‌شود. در این شرایط مخاطب با چیزهایی (نظر، شخص یا عقیده) مواجه می‌شود که وی را در مورد باورهای درونی خود مردد می‌کند.

این شرایط ناراحت کننده است و یک واکنش طبیعی به چیزی است که می‌خواهد از آن خودداری کند. هنگامی که این شرایط در جریان ارائه مطلب رخ دهد، مخاطب بین ترک کردن جلسه و یا گوش ندادن به آن مخیر خواهد شد!

جنبه‌های مختلف ارائه شخصی

ارائه شخصی شما شامل موارد زیر است:

  • لباس‌ها
  • لوازم مورد نیاز برای ارائه که به مفهوم چیزی است که می‌پوشید، چیزی که به همراه دارید، یادداشت‌هایتان، کیف، تلفن، جواهرات، ساعت، روسری و … می‌باشد.
  • تن بیانی
  • صدا

لباس‌های شما احتمالا جنبه روشن و نمایانی از ارائه شخصی شما خواهد بود. در انتخاب چیزی که لازم است بپوشید توجه به چند نکته ضروری است:

  1. مخاطبان انتظار چه نوع پوششی را از شما دارند؟

موضوع به سادگی پوشیدن صرفاً ” یک لباس کار” نیست، چرا که لباس کار همواره مناسب نیست. نوع پوشش شما به انتظار مخاطب‌تان انتظار دارد. در موارد خاص یا در صنایع انتخاب‌های هوشمندانه بسیار مهم است. در صورتی که از پوشش خود مطمئن نیستید، می‌توانید از یک متخصص یا فرد با تجربه و یا کسی که در جریان امور است، در مورد آن بپرسید. در صورتی که مراسم مذکور، موضوعی متناوب است، می‌توانید با رجوع به عکس یا فیلم مراسم‌های پیشین، نوع پوشش سایر افراد را ببینید.

ارائه

پوشش مناسبی داشته باشید.

۲. در میان انتظارات مختلف مخاطبان، چه چیزی شما را خشمگین می‌کند؟

شما می‌توانید بهترین ارائه را بدهید در صورتی که آرامش خود را حفظ کنید. بنابراین لازم است حالت تعادلی را در بین انتظارات مختلف پیدا کرده و خود را به آرامش برسانید. خانم‌ها لازم است بیشتر مراقب باشند، اگر قرار است بر روی صحنه یا سکو بروید، کفش‌هایی بپوشید که بتوانید با آن بدون اشتباه راه بروید! اگر به کفش پاشنه بلند عادت ندارید، نپوشید.

سایر لوازم شما باید با لباس‌تان هماهنگ باشد. این بدان مفهوم نیست که کیف شما حتما باید همرنگ لباس‌تان باشد. اگر لباس رسمی یا کت و شلوار پوشیده‌اید، یادداشت‌های شما باید در یک کیف دستی یا سامسونت باشد و نه در میان دستان‌تان یا کوله پشتی یا درمیان یک پوشه پلاستیکی! در هر حال مخاطبان را از پیام اصلی ارائه‌تان دور نکنید.

یادداشت‌های شما باید بخشی از اندیشه شما باشد. به همراه داشتن یک تکه کاغذ که انگار از شکم گاو بیرون کشیده شده است، کمکی به ارائه شما نمی‌کند. کاغذها باید مرتب بوده و برای به یادآوردن مطالب‌تان می‌توانید آنها را در کارت‌هایی نوشته و برای به یاد آوردن مطالب می‌توانید آنها را در دستان خود نگاه دارید.

ارائه خود در برگیرنده تن بیانی و صدای شما نیز هست

همچنانکه مولفه‌های متعددی برای تن بیانی وجود دارد، شاید مهم‌ترین چیز اعتماد به نفس است. می‌توانید مقاله ما را در زمینه اعتماد به نفس مطالعه کنید.

نیاز دارید به اینکه به دیگران بقبولانید که به آنچه می‌گویید ایمان دارید. به عبارت دیگر چرا باید دیگران حرف شما را باور کنند. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله مدیریت ارائه مطالب رجوع کنید.

بخشی از فرایند خودباوری شما، در کنترل صدا، آهسته و واضح صحبت کردن است. شما همچنین نیاز دارید که تن صدای خود را تغییر داده و گاهی برای جلب توجه افراد از صحبت کردن باز بایستید. به خاطر داشته باشید که ارائه شما به دو چیز بستگی دارد: خود شما و پیامی که ارائه می‌کنید.

0 دیدگاه برای “قسمت ۸: خودتان را در میان مطالب‌تان ارائه کنید”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “قسمت ۸: خودتان را در میان مطالب‌تان ارائه کنید” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

جذاب و کاربردی در ارائه

  در این مقاله سعی شده است تا به حل اشتباهات رایج در ارائه و طراحی پاورپوینت بپردازیم. با در نظرگرفتن نکات زیر میتوان ارائه‌ای زیبا و جذاب آماده کرد: ۱-پر کردن اسلایدها با متن شاید بزرگترین اشتباهی که افراد در ارائه پاورپوینت انجام می دهند این است که هر اسلاید را پر از متن …

علوم پایه

بوسیله چیدمان یک پازل پیچیده زیست محیطی در کنارهم، زیست شناس ویلی اسمیتز راهی برای رشد مجدد جنگل های حاره ای که کاملا قطع شده بودند در جزیره بورنئو پیدا کرد، نجات اورانگوتان محلی – و ایجاد یک طرح اولیه مهیج برای احیای اکوسیستم شکننده.

سبک زندگی

کارل هانر روزنامه نگاری‌ست که باور دارد تاکید جهان غرب بر سرعت، سلامتی، کارآمدی و کیفیت زندگی را نابود می‌کند. همان طور که مردم هرروزه دارند شروع به آهسته‌تر کردن زندگی‌های بیش از حد مدرنشان می‌کنند، مقاومتی در برابر روند سرعت در حال پیشرفت است.