نحوه ارائه‌

قسمت۱۰: ارتباطات غیرکلامی و چهره به چهره

۱۷ تیر ۱۳۹۷

ارتباطات چهره‌ به‌ چهره برای اینکه از فهم مطلب‌تان از سوی مخاطب مطمئن شوید ضروری است. در این مقاله سعی می‌کنیم به انواع ارتباطات چهره‌ به‌ چهره اشاره کنیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله ما را با موضوع تن بیانی و حرکات بدن در هنگام ارائه مطالب را مطالعه کنید. جنبه‌های مختلف چهره و صدا …

ارتباطات چهره‌ به‌ چهره برای اینکه از فهم مطلب‌تان از سوی مخاطب مطمئن شوید ضروری است. در این مقاله سعی می‌کنیم به انواع ارتباطات چهره‌ به‌ چهره اشاره کنیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله ما را با موضوع تن بیانی و حرکات بدن در هنگام ارائه مطالب را مطالعه کنید.

جنبه‌های مختلف چهره و صدا که در ارتباطات موثر است عبارتند از: ارتباط چشمی، حالات چهره، عناصر صدا و سرعت تکلم.

ارتباط چشمی: به یاد داشته باشید که چشم شما پنجره‌ای رو به درون و روح شماست. به همین دلیل ارتباط چشمی یکی از مهم‌ترین ابعاد ارائه موثر مطالب است. در روابط بین شخصی، از ارتباطات چشمی به سه روش می‌توان بهره برد:

۱.دادن و گرفتن بازخورد: نگاه کردن به مخاطب به گوینده اجازه می‌دهد که از درجه تمرکز مخاطب بر روی مطالب در حال ارائه مطمئن شود. عدم حفظ ارتباط چشمی به مفهوم عدم علاقمندی به ادامه مطالب است. همچنین ممکن است حفظ ارتباط چشمی بی‌وقفه،  به مفهوم عدم فهم مطلب از سوی مخاطب و یا به نوعی دروغ گویی در مورد علاقمندی به مطالب باشد.

ارتباطات غیرکلامی

ارتباط چهره به چهره داشته باشید.

۲.به همکارتان بگویید که نوبت صحبت کردن اوست: زمانی که کسی به مطالب گوش می‌کند بیشتر تمایل به ارتباط چشمی مستمر دارد. در مقابل هنگامی که ارائه کننده مطالب، مطلب خود را به پایان رسانیده است می‌تواند با نگاه مستقیم به همکار خود به نوعی سیگنالی را برای ادامه مطلب از سوی او بدهد.

۳.به اشتراک گذاشتن احساس خود در مورد سایرین: هنگامی که شما از کسی خوش‌تان نمی‌آید، از ارتباط چشمی با او پرهیز کرده و اندازه مردمک چشم‌تان به حداقل می‌رسد و در مقابل حفظ ارتباط چشمی مثبت، علامتی برای علاقمندی به طرف مقابل است. تغییر اندازه مردمک یک مکانیسم زیستی و واکنش طبیعی به احساسی است که به فرد مقابل دارید.

نشانه‌های صوتی یا اصوات:

نشانه‌های صوتی به همه ابعاد صدا که به صورت مستقیم بخشی از پیام‌های کلامی نیست مربوط می‌شود. این نشانه‌ها ممکن است شامل تن صدا، سرعت و بلندی صدا ، توقف در صحبت و یا ادامه بی‌وقفه آن باشد. این اصوات احساس شما را در مورد آنچه که در خصوص آن قصد صحبت دارید، بیان می‌کند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ما را با عنوان صحبت تأثیر گذار مطالعه کنید. کسانی که در حالت خشم به بیان مطالب و یا سخنرانی در میان جمع پرداخته‌اند، به خوبی از آنچه در مورد تأثیر اصوات گفته می‌شود، آگاهی دارند. خشم و عصبانیت باعث سخت‌تر شدن تارهای عضلانی در حنجره شده و در نتیجه صدا بلندتر می‌شود. افراد عصبانی معمولا سریع‌تر صحبت می‌کنند.

برخی از مردم به ویژه کسانی که به کارت بازی علاقه دارند، به خوبی در کنترل حالات چهره خود مهارت دارند. بنابراین با عدم نمایش احساسات خود و یا انحراف آن در چهره، طرف مقابل را به خوبی به تردید می‌اندازند.

خیلی از مردم یک تکیه کلام و یا تیکی دارند که احساسات آنها را نمایش می‌دهد. کنترل احساسات دشوار است اما برای یک ارائه خوب باید تلاش کنید.

بر خلاف برخی از جنبه‌های ارتباطات غیرکلامی، کاملا ممکن است که بتوانید طریقه کنترل این حالات را -به ویژه کنترل حالات چهره- را در هنگام صحبت کردن یاد بگیرید. قدم اول افزایش آگاهی خود از مکانیسم اثر آنها در خودتان است.

حالات چهره: حالات چهره در جریان ارائه مطالب، بیانگر احساسات و عواطف شماست. حالات چهره عمدتا ناآگاهانه بوده و ممکن است با آنچه گفته می‌شود، مغایرت داشته باشد. حالات چهره شما باید با آنچه می‌گویید یکی باشد، و الا مخاطب حرف شما را به راحتی نخواهد پذیرفت.

ارتباطات انسانی جمع بخش‌های مختلف آن است. یکی از دلایل اینکه افراد از تلفن و ایمیل بیشتر از پیام‌رسان‌های اجتماعی شکایت می‌کنند این است که این رسانه‌ها اجازه ارتباطات غیر کلامی را نمی‌دهند. این بدان مفهوم است که بخش بزرگی از احساسات شما و آنچه می‌خواهید بیان کنید گم می‌شود! درتلفن شما باید به سختی سعی کنید که احساسات خود را فقط از طریق صدا بیان کنید چرا که چهره‌تان نمایان نیست. در ایمیل و پیام‌رسان‌های اجتماعی، ابزاری به عنوان emoticons (ایموجی)  ساخته شده است که وظیفه اصلی آن بیان احساسات شماست.

ارتباطات غیر کلامی-حالت چهره

از ایموجی‌ها برای بیان احساسات استفاده کنید.

0 دیدگاه برای “قسمت۱۰: ارتباطات غیرکلامی و چهره به چهره”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “قسمت۱۰: ارتباطات غیرکلامی و چهره به چهره” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

سایر

در EG 2008، آدام سَوِیج در مورد علاقه خاصش به “دودو” پرنده منقرض شده و اینکه چگونه این علاقه او را به “تلاش مضاعفی” عجیب و غافلگیرانه کشاند، صحبت می کند. یک ماجرای جالب و سرگرم کننده که از دید یک انسان خلاق روایت می شود.

جذاب و کاربردی در ارائه

:در مقاله‌ی قبلی ۱۱نکته‌ی طراحی و ایده‌هایی برای ارائه و تقویت محتوا ذکر شد در ادامه نکات بعدی را ذکر می‌کنیم ۱۲) هنگامی که در مورد مکان­‌ها صحبت می کنید، از نقشه استفاده کنید استفاده کردن از نقشه در ارائه‌ها ایده‌ای بسیارجالبی است. استفاده از نقشه نه تنها باعث ایجاد یک کانون توجه در طرح …

نحوه ارائه‌

هنگامی که شما مطلبی را ارائه می‌کنید، مهم است که بسته کاملی را ارائه کنید. این بدان معنی است که شما باید خودتان را به همان خوبی ارائه مطالب‌تان نشان بدهید. خیلی خوب نیست که ساعت‌های متمادی را صرف تهیه یک مطلب شگفت‌انگیز کرده ولی از نمایش خودتان غفلت کنید. چه بخواهید و چه نخواهید، …