نحوه ارائه‌

قسمت ۱۱: صحبت تأثیرگذار (۱)

۲۴ تیر ۱۳۹۷

صدای شما می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد نمود و گذشته شما بیان کند. صدا و محتوای سخنرانی، سرنخی است به احساسات و رگ و ریشه جغرافیایی شما. هر صدا منحصر به صاحب آن است. اگر اعتماد به نفس پایین باشد، صدا لرزان خواهد بود. برعکس صدای واضح نشان دهنده اعتماد به نفس بالاست. این …

صدای شما می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد نمود و گذشته شما بیان کند. صدا و محتوای سخنرانی، سرنخی است به احساسات و رگ و ریشه جغرافیایی شما. هر صدا منحصر به صاحب آن است. اگر اعتماد به نفس پایین باشد، صدا لرزان خواهد بود. برعکس صدای واضح نشان دهنده اعتماد به نفس بالاست. این مقاله به شما کمک می‌کند که پتانسیل موجود در صدای خود را شناخته و از آن بهره ببرید.

جنبه‌های مختلف صحبت تأثیرگذار:

صحبت تأثیرگذار میانه چندانی با مفهوم تاریخ گذشته سخنوری -که در آن هر کسی سعی می‌کند با پیروی از یک شیوه واحد سخنور خوبی باشد- ندارد. دغدغه اصلی سخنرانی موثر صحبت کردن در میان جمع همراه با اعتماد به نفس و وضوح است به نحوی که در همان زمان بیانگر شخصیت شما نیز باشد. جنبه‌های مختلف صحبت تأثیرگذار عبارت است از: لهجه، یافتن صدا، تأثیر تنفس بر صدا و گفتار و تولید کلام.

صدای خود را در یک موقعیت غیررسمی ضبط کنید. به صدای واقعی خودتان گوش دهید. باید به همه ابعاد صدای خود که ممکن است موجب کاستن از تأثیرگذاری آن شود توجه کنید.

لهجه: لهجه‌های قومی و منطقه‌ای عموماً مثبت هستند. اینها بخشی از شخصیت فردی هر کسی است. به تدریج و در گذر زمان و از طریق مهاجرت‌ها، لهجه‌ها خنثی شده و یا شکستند. شاید این مسأله از یک جهت شرم آور باشد، چرا که هویت‌ها به تدریج از بین رفته است.

مهم است که با صدایی که متعلق به خودتان است صحبت کنید. بسیاری از افراد در موقعیت‌های خصوصی و به ویژه در خانه -جایی که فشارهای اجتماعی به حداقل می‌رسد- راحت بوده و همان خود هستند. اما در مجامع عمومی وضع فرق می‌کند.

صحبت تاثیرگذار

چند بار تمرین کنید و به صدای خود گوش دهید.

بسیاری از مردم همانگونه که ممکن است از عکس‌های خود ناخشنود باشند ممکن است از صدای ضبط شده خود نیز راضی نباشند. بسیاری از ما عادت به شنیدن صدای خود نداریم. این احساسات کاملا طبیعی است. از این مرحله که “آیا این واقعاً صدای من است” گذر کرده و فهم خود را از صدایی که دارید بهبود ببخشید.

هنگامی که آرام هستید، اعتماد به نفس بیشتری دارید. در نتیجه با گوش کردن به صدای خود در خانه، می‌توانید به این مسأله فکر کنید که چه صدایی را می بایست برای دیگران تولید کنید. اگرچه شما قادر نیستید که صدای خود را همانگونه بشنوید که دیگران می‌شنوند، ولی می‌توانید آگاهی خود را از تأثیرگذاری آن بر دیگران توسعه بدهید. فهم طبیعت فیزیکی صدای‌تان به شما توانایی بیشتری برای کنترل و استفاده از آن می‌دهد.

در زندگی روزمره، بسیاری از افراد عادت دارند که از زبان به شکل غیر رسمی آن استفاده کنند اما در مجامع رسمی این عادت به یکباره از بین می‌رود. می‌توانید نحوه صحبت کردن خود را در مقابل افراد غریبه بررسی کنید.

تمرینی برای کمک به رشد مهارت صحبت تأثیرگذار:

متنی حدوداً دو صفحه‌ای را برای خواندن پیدا کنید. دو صفحه نخست یک کتاب مناسب این کار است. ابتدا آن را آهسته بخوانید. سپس با صدای بلند و صدای معمول و طبیعی خود آن را بخوانید. از تپق زدن و لکنت نترسید. به خواندن متن تا انتها ادامه دهید. حال آن را برای سومین بار بخوانید. صدای خود را ضبط کرده و به خاطر داشته باشید که:

آرام شدن صدا: واکنشی طبیعی است به زمانی که می‌خواهید چیزی را سریع بخوانید و معمولا باعث تپق زدن افراد می‌شود. همچنین سرعت بخشیدن به خواندن زمانی اتفاق می‌افتد که شما عصبی بوده و قوای ذهنی شما کند شده باشد.

سرتان را باید بالا بگیرید: سعی کنید شانه‌های‌تان رو به کف ساختمان و کتاب نباشد. کتاب‌تان را بالاتر بگیرید و صدای خود را بسنجید.

صحبت تاثیرگذار

گاهی توقف کنید.

هر از چندگاهی توقف کنید: اجازه بدهید که پایان یک جمله یا عبارت شانسی را به شما برای یک وقف کوتاه بدهد. این مدت زمان در حدود ۲ الی ۳ ثانیه باشد. وقف ابزار مناسبی برای تأکید بر یک چیز است.

هر وقت که توانستید این تمرین را انجام بدهید. به یاد داشته باشید که هر کسی می‌تواند صدای خود را با چند روز تمرین بهبود ببخشد. برای اینکه بهتر شوید، شما نیاز دارید که به این تمرینات متعهد بوده و هر از چندگاهی برای چند دقیقه آنها را مرور کنید.

0 دیدگاه برای “قسمت ۱۱: صحبت تأثیرگذار (۱)”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “قسمت ۱۱: صحبت تأثیرگذار (۱)” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

“ژاکلین نووگراتز” داستان سفر خود را به یکی از محله های “نایروبی” به همراه “جین” می گوید ، یک تن فروش سابق، که آرزوی رهایی از فقر ، دکتر شدن و ازدواج کردنش در یک مسیر غیر منتظره به تحقق پیوست.

علوم پایه

کوین سوریس (“Kevin Surace”) پیشنهاد می کند مصالح اولیه ساختمانی را مورد تجدید نظر قرار دهیم — مانند دیوارهای کاذب — به منظور کاهش حجم عظیم کربن تولید شده توسط صنعت ساختمان سازی. او اکوراک (“EcoRock”), یک دیوار کاذب پاک ,قابل بازیافت و موثر از نظر انرژی که توسط تیم او در سریوس متریال (“Serious …

روانشناسی و روانپزشکی

ایو انسلر، خالق نمایشنامه تک گویی واژن، بیان می کند که چگونه بحث در مورد یائسگی با دوستانش منجر به صحبت کردن در مورد تمام انواع اعمال جنسی بر روی صحنه شد و همچنین منجر به راه انداختن یک کمپین جهانی برای پایان دادن به خشونت نسبت به زنان و پیدا کردن شادی اش شد …