جذاب و کاربردی در ارائه

۱۰ نکته اساسی برای انتخاب بهترین فونت در پاورپوینت

۲۴ مرداد ۱۳۹۷

این هنر بزرگی است که بتوانید یک پاورپوینت عالی بسازید. با دانستن چند ترفند و ویژگی می‌توانید یک ارائه خوب داشته باشید. عوامل زیادی هستند که می‌توانند به طراحی و ساخت یک پاورپوینت خوب کمک کنند که انتخاب یک فونت مناسب یکی از مهم‌ترین این عوامل می‌باشد. مخاطبان باید بتوانند کلمات را روی صفحه نمایش …

این هنر بزرگی است که بتوانید یک پاورپوینت عالی بسازید. با دانستن چند ترفند و ویژگی می‌توانید یک ارائه خوب داشته باشید.

عوامل زیادی هستند که می‌توانند به طراحی و ساخت یک پاورپوینت خوب کمک کنند که انتخاب یک فونت مناسب یکی از مهم‌ترین این عوامل می‌باشد.

مخاطبان باید بتوانند کلمات را روی صفحه نمایش به راحتی بخوانند تا ارائه شما موثر واقع شود، حال سوال اینجاست که چطور شروع کنیم و برای انتخاب مناسب‌ترین فونت به چه نکانی دقت کنیم؟!

ما در ادامه برای شما ۱۰ نکته اساسی برای انتخاب مناسب‌ترین فونت در پاورپوینت را که مخاطب شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد آورد‌ه‌ایم. این نکات را باهم بررسی می‌کنیم:

  1. از فونت‌‌های استاندارد استفاده کنید.

    فونت استاندارد

    از فونت‌‌های استاندارد استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی یک پروژه، انتخاب یک فونت مناسب است، باید بدانید که از تعداد فونت کمتری استفاده کنید؛ یک یا نهایتا دو فونت!

دلیل این کار این است که با انتخاب یک فونت استاندارد می‌توانید اطمینان حاصل کنید که اندازه و ظاهر پاورپوینت شما در هر کامپیوتری ثابت است، اما اگر از فونت‌های گوناگون و غیر استاندارد استفاده کنید در کامپیوتر دیگر احتمال بهم ریختگی مطالب شما وجود دارد زیرا پاورینت فونتی را که نشناسد خودکار جایگزین می‌کند و مطالب شما خیلی قابل خواندن نیست و گاهی با کلمات عجیب و غریب مواجه می‌شوید که این ممکن است فاجعه آفرین باشد.

سعی کنید از این ۱۰ فونت بیشتر استفاده کنید:

  1. Calibri
  2. Gill Sans
  3. Myriad Pro
  4. Cambria
  5. Corbel
  6. Constantia
  7. Garamond
  8. Caslon
  9. Georgia
  10. Tahoma
  1. کنتراست را زیاد کنید:

    کنتراست متن و زمینه

    کنتراست متن و صفحه را زیاد کنید

متن سیاه و سفید به سهولت خوانده می‌شود. اگر پس زمینه‌ای وجود نداشته باشد به آسانی خوانده می‌شود اما باید بدانید که اگر از طرحی استفاده کردید بایست به کنتراست دقت شود و در واقع بین متن و طرح اختلاف رنگ به قدری باشد که برای مخاطبان به راحتی قابل خواندن باشد.

بهتر است بدانید که صرف نظر از فونت انتخابی شما، بدون کنتراست کافی، ارائه بدی خواهید داشت.بهتر است نور متن در پس زمینه تاریک، روشن انتخاب شود و برعکس.

محیط را در اینجا نیز در نظر بگیرید و اینکه آیا می‌خواهید در یک مانیتور بزرگ یا یک صفحه بزرگ نمایش دهید؟! در این شرایط می‌توانید بفهمید که کنتراست مناسب چه اهمیتی پیدا می‌کند.

  1. از یک فونت و یک سریال استفاده کنید.

    انتخاب فونت

    از یک فونت استفاده کنید.

در اکثر ارائه‌ها از دو فونت استفاده می‌کنند:

  1. فونت هدر برای سرفصل در هر اسلاید.
  2. فونت متن جهت توضیح مطالب.

شما مجبور نیستید که حتما از یک فونت استفاده کنید؛ همان‌طور که در بخش اول توضیح دادم، می‌توانید از دو فونت مختلف در این بخش استفاده کنید در بعضی مواقع حتی دو فونت مختلف می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد و با ایجاد سطوح اضافی و کنتراست، علاقه بصری ایجاد کند.

  1. از یکسان بودن حروف اجتناب کنید.

    یکسان نویسی

    یکسان ننویسید.

این نکته اغلب در ارائه ‌هایی اتفاق می‌افتد که شما می‌خواهید از زبان انگلیسی استفاده کنید. در چنین مواقعی هنگام انتخاب یک فونت، از فونت‌هایی که فقط شامل مجموعه‌ای از حرف ‌های بزرگ هستند، دور بمانید. زیرا که در چنین حالتی انگار که بر سر مخاطب فریاد می‌کشید و به سرعت مخاطب از مطالب شما دور می‌شود، ضمن اینکه خواندن کلمات با حروف بزرگ در یک صفحه می‌تواند برای مخاطبان دشوار باشد و بهتر است استفاده از کلمات با حروف بزرگ تا حد امکان محدود شود.

  1. دستخطِ متن را تغییر ندهید.

    دست‌خط متن

    دست‌خط متن را تغییر ندهید.

با اینکه دست خط‌ها و نوشتار‌های نوآورانه (مانندScripts یا Italics) ممکن است زیبا باشند، اما خواندن آن‌ها دشوار است. در ارائه پاورپوینت از آن‌ها اجتناب کنید.

این امر درمورد Italics صادق است، اصولا کاری که شما باید با فونت انجام دهید یا برای افزایش تاکید و یا برای سهولت خواندن است در حالی که Italics می‌تواند در اینترنت یا مطالب چاپی عالی باشد. در واقع هر ارائه‌ای قوانین خاص خود را دارد. بزرگ‌ترین عاملی که به کار شما می‌‌آید این است که متن شما از دور قابل خواندن باشد.

  1. سایز مناسبی انتخاب کنید.

    سایز مناسب تصویر

    سایز تصویر را درست انتخاب کنید.

یکی از بزرگترین مسائل مربوط به فونت‌ها در نمایش اسلاید‌ها، اغلب اندازه است. سوالی که در ذهن شما جای گرفته این است که چه اندازه‌ای برای متن یک پاورپوینت مناسب است؟!

این مسئله با اینکه بیشتر به فونت انتخابی شما بستگی دارد اما استاندارد‌هایی در این زمینه وجود دارد (این اندازه ‌ها با ۱۰ فونتی که در بالا ذکر شد مطابقت دارد).

۱.حداقل اندازه فونت برای متن ارائه: ۱۸

۲.مناسب‌ترین اندازه فونت برای متن ارائه: ۲۴

۳.مناسب‌ترین فونت برای عناوین: ۳۶ الی ۴۴

این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که صفحه نمایش و یا اتاقی که می‌خواهید در آن ارائه دهید مهم است. با این وجود به عنوان مثال اگر در یک صفحه کوچک و در یک اتاق بزرگ بخواهید ارائه دهید بدانید که ارائه افتضاحی خواهید داشت و اصلا توجه مخاطب را به خود جلب نکرده‌اید. همچنین نباید در یک اتاق کوچک از یک صفحه نمایش بزرگ استفاده کرد.

  1. از انیمیشن استفاده نکنید.

    انیمیشن در پاورپوینت

    انیمیشن‌ها همیشه کارساز نیستند.

اجازه ندهید تمام این ترفند‌ها، پاورپوینت شما را درون خود ببرند، حرکت متن، بزرگنمایی کلمات، فایل‌هایی را که از منبعی می‌گیرد، همگی به دشواری مسئله اضافه می‌کنند و این واقعا موجب حواس‌پرتی شما و مخاطبانتان می‌شود.

اگر فقط می‌خواهید از یک افکت مانند “Appear” استفاده کنید ایرادی ندارد، اما بدانید همه این‌ها شما را از آنچه که می‌خواهید بگویید منحرف می‌کند و موجب حواس‌پرتی مخاطب می‌شود.

  1. برنامه‌ای برای اشتراک پاورپوینت خود داشته باشید.

    اشتراک گذاری پاورپوینت

    پاورپوینت خود را به اشتراک بگذارید.

در حالی که اغلب کاربران، بسیار منظم با پاورپوینت کار می‌کنند اما ممکن است از شما خواسته شود که پاورپوینت خود را به اشتراک بگذارید و باید زودتر آمادگی این را داشته باشید و این موضوع حتی شامل ارسال با ابزار‌هایی نظیر SlideShare، ایمیل کردن پاورپوینت و یا حتی به اشتراک گذاری از طریق Google Sliedes.

در اشتراک گذاری هنگامی‌ که به فونت‌ها دقت کنیم در Google Sliedes که فاکتور پیچیده‌ای است، به شکل مجموعه‌ای از فونت‌های سیستم عامل‌های pc یا Mac در می‌‌آید که در این صورت باید از یکی از فونت‌های استاندارد گوگل استفاده کنید و حتی سفارشی کنید و مطمئن شوید که فونت به درستی اجرا می‌شود. وگرنه این کار بیهوده است.

  1. در مورد یادداشت‌ها بیشتر فکر کنید.

    یادداشت

    یادداشت بنویسید.

بخشی که در ارائه پاورپوینت اغلب فراموش می‌شود داشتن یادداشت است اگر شما قصد دارید یک فایل ارائه را به مخاطبان (دیجیتالی یا از طریق چاپ) توزیع کنید، انتخاب فونت برای یادداشت‌ها مهم است. با همان نوع فونت که برای عنوان یا متن استفاده کردید با این تفاوت که اندازه عنوان باید بین ۱۸ تا ۲۰ و اندازه متن اصلی بین ۹ تا ۱۲ باشد. این اندازه برای اکثر متن‌ها مناسب است.

  1. فونت‌های رایج خود را به طور مداوم استفاده کنید.

    فونت رایج پاورپوینت

    فونت رایج خود را استفاده کنید.

برای ساخت یک پاورپوینت فوق‌العاده به کتابخانه بزرگی از فونت نیاز نیست! بلکه داشتن یک زوج فونت که اکثر اوقات از آن استفاده می‌کنید کافیست.

اگر از یک قالب پاورپوینت استفاده کنید هنگامی‌ که در بخش‌های مختلف مانند عنوان یا سطوح مختلف متن قرار می‌گیرید، اندازه ، رنگ و فونت‌ها به طور خودکار جایگزین می‌شوند.

استفاده صحیح از فونت‌ها به شما این امکان را می‌ دهد که در مورد چگونگی ظاهر آن و چگونگی خواندن و درک مطالب آن برداشت درستی داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که مطالب خود را به مخاطب انتقال می‌دهید. اگر نتوانستید یک قالب جدید بسازید اصلا جای نگرانی نیست زیرا که می‌توانید از قالب‌های آماده‌ای که در این سایت در اختیار شما قرارداد‌ه‌ایم، دانلود و استفاده کنید.

0 دیدگاه برای “۱۰ نکته اساسی برای انتخاب بهترین فونت در پاورپوینت”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “۱۰ نکته اساسی برای انتخاب بهترین فونت در پاورپوینت” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

پزشکی و سلامت

در این صحبت پر اوهام، متخصص اعصاب سام رودریگرز ما را به سفر هیجان انگیز علم مغز در صد سال آینده می‌برد. او اختراعات عجیب و گاهی ترسناک راکه ممکن است برای درمان بیماری های مغزی و تشخیص آ‌ن‌ها مهم باشد، بیان می‌کند. مثل لیزرها که حفره‌های کوچکی را در جمجمه ما حفر می‌کنند و …

علوم پایه

در ۴ دقیقه، شیمیدان جو راشل پیک نگاهی اجمالی بر تلاش علمی گسترده ای را که برای تیترهای بزرگ در مورد تغییرات آب و هوایی انجام میشود، تدارک دیده است، که با گروه خود — که یکی از هزاران دانشمند فعال در این زمینه بوده اند– و پرواز پر مخاطره بر فراز جنگل های حاره …

فیلم ارائه‌های جذاب

بنجامین زاندر در زندگی دو اشتیاق مسری دارد: عاشق موسیقی کلاسیک است و مشتاق است به همه ما بفهماند که ما هم عاشق موسیقی کلاسیک هستیم ولی خودمان نمی دانیم. در ورای موسیقی کلاسیک او همه را عاشق تجربیات نو، ارتباطات نو و درک فرصتهای نو می داند.