جذاب و کاربردی در ارائه

۱۰ نکته برای یک طراحی ارائه عالی (۱)

۳۱ مرداد ۱۳۹۷

پاورپوینت در دوران خود طراحی‌های بدتری را نسبت به دیگر ابزارهای دیجیتال در طول تاریخ  به جز نقاشی (Paint) مایکروسافت تولید کرده است. در این پست ما با ده نکته فوق کاربردی برای طراحی بهتر و ماهرانه‌تر ارائه‌ها، به مشکل همه‌گیر طراحی بد ارائه خواهیم پرداخت. در این زمینه پیشنهاد می‌کنم از طرح‌ها و قالب‌های  …

پاورپوینت در دوران خود طراحی‌های بدتری را نسبت به دیگر ابزارهای دیجیتال در طول تاریخ  به جز نقاشی (Paint) مایکروسافت تولید کرده است. در این پست ما با ده نکته فوق کاربردی برای طراحی بهتر و ماهرانه‌تر ارائه‌ها، به مشکل همه‌گیر طراحی بد ارائه خواهیم پرداخت. در این زمینه پیشنهاد می‌کنم از طرح‌ها و قالب‌های  فوق العاده از ppt.ir غافل نشوید. ارزش یک بار دیدن را دارند!

طراح نیستید؟

هدف اکثر مطالب این سایت به طور ویژه طراحان و توسعه دهندگان حرفه‌ای ، یا حداقل آنهایی که علاقه‌مند به شروع به کار در این رشته هستند، می‌ باشد. اگرچه، این پست برای تمام کسانی است که حتی یک بار ارائه‌ای آماده کرده باشند. خواه شما یک دانش آموز، رهبر یک گروه خودیاری، یا شرکتی اجرایی هستید که از تمامی‌ منابع خود بهره می‌‌برید، به محض اینکه پاورپوینت یا کینوت را باز می‌کنید، دوست داشته باشید یا نه یک طراح می‌شوید.

شما یک ابزار بصری را برای برقراری ارتباط انتخاب کرده‌اید و بنابراین باید برای یادگیری یک یا دو نکته درباره‌ی ارتباطات بصری وقت بگذارید. یکی از دلایل اصلی، به ویژه برای افراد شاغل در دنیای تجارت حرفه‌ای، این است که همکاران شما به طور ناخودآگاه بر اساس جذابیت ظاهری ارائه‌ی شما درباره‌ی شما قضاوت خواهند کرد.

ده نکته‌ی زیر را دنبال کنید و ببینید که چه نظراتی در مورد مهارت‌های طراحی فوق العاده ارائه‌ی خود دریافت خواهید کرد. فقط مراقب باشید، اگر همکاران شما متوجه پیشرفت شما در طراحی ارائه شوند امکان دارد که از شما درخواست کنند که در ارائه هایشان به آنها کمک کنید!

۱- از یک تم پیش‌فرض استفاده نکنید.

تم

تم پیش‌فرض پاورپوینت

برای نشان دادن این ایده پاورپوینت را باز کردم، یک تم پیش‌فرض موجود را به صورت تصادفی انتخاب  و مقداری روی آن تایپ کردم. این جریان کار تقریباً مشابه چیزی است که طراحان ارائه‌ی بیشماری انجام می‌دهند و نتیجه یک اسلاید ارائه‌ی معمولی است که بارها در طول دوران دانشگاه و در محل کار و یا هر جایی دیگر مشاهده کرده‌ایم.

اینجا یک نکته مهم وجود دارد، این طرح‌ها اصلا مناسب ارائه شما نیستند؛ همانطور که بسیاری از تم‌های پیش‌فرضی که در پاورپوینت پیدا می‌کنید این طور هستند. فقط در صورتی که مجبور به آمده کردن یک ارائه در زمان محدود باشید باید به عنوان آخرین انتخاب به آنها نگاه کنید.

اگر مخاطبان شما متوجه شوندکه از الگو‌های پاورپوینت استفاده می‌کنید، سریعا تشخیص خواهند داد که شما هیچ تلاشی برای بخش زیبایی شناسی اسلاید‌ها انجام نداده‌اید.

قطعا برای افرادی که طراح نیستند نادیده گرفتن الگو‌های پیش‌فرض ممکن است کمی‌ سختگیرانه به نظر بیاید، اما شما می‌توانید آن را انجام دهید! فقط مطمئن باشید که همه نکات را قبل از اینکه خودتان وارد عمل شوید می‌خوانید. در غیر اینصورت ممکن است با چیزی خیلی بدتر از آنچه فکر می‌کنید، مواجه شوید.

 ۲- از عکس‌های با کیفیت استفاده کنید.

عکاسی یکی از بهترین روش‌ها برای فوق العاده جلوه دادن ارائه‌ی شما و همچنین یکی از بدترین روش‌ها برای غیر قابل قبول کردن آن است. ظاهر “افراد روی پس زمینه‌ی سفید” خوب است، اما این بیش از حد استفاده شده، تکراری و کمی‌ قدیمی‌ و کلیشه‌ای به نظر می‌‌آید.

تصویر کلیشه ای

سعی کنید از تصاویر بدون پس زمینه استفاده نکنید.

علاوه بر این، فقط به دلیل اینکه یک عکس روی پس زمینه‌ی سفید است به این معنی نیست که یک عکس خوب است. استفاده از عکس‌های زشت یا عجیب و غریب فقط برای اینکه چیزی برای گذاشتن روی اسلاید داشته باشید را فراموش کنید. به یاد داشته باشید اینکه هیچ عکسی نداشته باشید بهتر از یک عکس بد است.

تصاویر با کیفیت

از تصاویر با کیفیت استفاده کنید.

به عنوان نمونه، اسلاید بالا را با اسلاید پایین مقایسه کنید. تفاوت را می‌بینید؟ تصویر اسلاید پایین بی‌نظیر، جذاب و خارج از کلیشه است.

وقتی می‌توانید از عکس‌های با کیفیت رایگان استفاده کنید که تأثیر بصری خیلی قوی‌تری می‌گذارند، هیچ دلیلی برای استفاده از تصاویر بی‌کیفیت وجود ندارد.

۳- رنگ‌های یکنواخت عالی هستند.

نیازی نیست که همیشه از یک عکس فانتزی یا یک پس زمینه‌ی رایج شگفت انگیز برای حرفه‌ای به نظر آمدن ارائه‌تان استفاده کنید. استفاده از یک پالت طیف رنگ قوی می‌تواند یک ارائه را فوق‌العاده کند.

نکته کلیدی این است که درباره‌ی انتخاب رنگ بسیار هوشیار باشید. چیزی که بیش از حد درخشان و جالب باشد چشمان مخاطب را آزار خواهد داد. همچنین به یاد داشته باشید که کنتراست بسیار اهمیت دارد، سعی کنید زمینه اسلاید و متن از کنتراست کافی برخوردار باشند. اگر در ساخت پالت‌های رنگ به کمک نیاز دارید ابزارهای رایگان زیر را ببینید.

Kuler

ابزار رنگ آنلاین

Kuler

Kuler ابزار رنگ آنلاین است. از بین هزاران طرح رنگ پیش ساخته‌ی شگفت انگیز می‌توانید انتخاب کنید یا با استفاده از ابزار  پیشرفته‌ای که در اختیارتان می‌گذارد یک ترکیب فوق‌العاده بسازید.

Piknik

ابزار رنگ آنلاین

Piknik

Piknik یکی از بارزترین ابزار رنگ بر روی زمینه و است که خیلی‌ها از آن استفاده می‌کنند. به سادگی موس (mouse) خود را به اطراف حرکت دهید تا رنگ را تغییر دهید، به بالا و پایین حرکت کنید تا روشنایی را تغییر دهید، و کلیک کنید تا مقادیر را بر روی حافظه کپی کنید.

این ابزار در زمان ساختن وب سایت‌ها برای فهمیدن اینکه یک رنگ زمانی که کل صفحه را می‌پوشاند چگونه به نظر می‌ رسد، بسیار مفید فایده است.

0to255

ابزار رنگ آنلاین

0to255

0to255 یکی دیگر از ابزارهای مورد علاقه طراحان و یک ابزار شگفت انگیز برای پیدا کردن گوناگونی یک رنگ است. این ویژگی برای حاشیه‌ها در طراحی وب عالی است، همچنین می‌تواند برای پیدا کردن رنگ‌های تاکیدی برای چاپ و یا دیگر عوامل در یک ارائه عالی باشد.

ادامه مطلب را در پست بعدی بخوانید…

0 دیدگاه برای “۱۰ نکته برای یک طراحی ارائه عالی (۱)”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “۱۰ نکته برای یک طراحی ارائه عالی (۱)” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

سایر

“نویسنده‌ی مجله ی تایمز، دیوید پوگ، به بدترین طراح‌های محیط‌های تکنولوژی می پردازد، و نمونه‌های برتر محصولاتی را که به درستی به این هدف رسیده اند، شرح می دهد. برای دادن جنبه ی طنز به سخنرانی، این کار را به کمک موسیقی انجام می دهد. “

علوم پایه

دانشمند افسانه ای، دیوید دویچ از فیزیک تئوری کمک میگیره تا درباره موضوع مهم دیگری صحبت کنه: بقاء گونه انسان! او معتقده اولین قدم در حل گرمایش زمین، اینه که بپذیریم ما یک مشکل داریم.

فروش و بازاریابی

چین آزمایشگاه عظیمی از نو‌آوری است، این را آنجلا ونگ، متخصص در خرده فروشی می‌گوید و در این آزمایشگاه، همه چیز روی تلفن‌های مردم اتفاق می‌افتد. پانصد میلیون مصرف کننده چینی — معادل جمعیت آمریکا، انگلیس و آلمان روی هم — مداوماً خرید‌هایشان را از طریق شبکه تلفن همراه انجام می‌دهند، حتی در فروشگاه‌های معمولی …