جذاب و کاربردی در ارائه

۳۷ نکته‌ی مؤثر در ارائه‌های پاورپوینت(۲)

۲۱ شهریور ۱۳۹۷

در مقاله‌ی قبل ۱۲نکات ارائه پاورپوینت ذکر شد دراین مقاله نکات بعدی گفته می‌شود: ۱۵.نشان‌گذاری را محدود کنید اینجا جای استفاده از علامت تعجب نیست. شما در حال صحبت بر نکات مهم تأکید می‌کنید. از علامت‌گذاری برای این کار استفاده نکنید. ۱۶.از قالب‌بندی بیش‌ازحد نکات پرهیز کنید این نکته‌ی ارائه‌ی پاورپوینت بسیار ساده است: نیازی …

در مقاله‌ی قبل ۱۲نکات ارائه پاورپوینت ذکر شد دراین مقاله نکات بعدی گفته می‌شود:

۱۵.نشان‌گذاری را محدود کنید

اینجا جای استفاده از علامت تعجب نیست. شما در حال صحبت بر نکات مهم تأکید می‌کنید. از علامت‌گذاری برای این کار استفاده نکنید.

۱۶.از قالب‌بندی بیش‌ازحد نکات پرهیز کنید

این نکته‌ی ارائه‌ی پاورپوینت بسیار ساده است: نیازی نیست هر کلمه‌ی هر نقطه‌ی بولت را با حرف بزرگ شروع کنید، یا همه‌ی نقاط بولت را در قاب‌های عنوان جای دهید. در صورت امکان، به‌کل بولت ها را کنار بگذارید. بار دیگر، ساده‌تر بهتر است!

نکات ارائه را تمرین کنید: تکرار و تکرار و تکرار

نحوه‌ی عرضه احتمالاً از مطالب اصلی مهم‌تر است. در اینجا می‌بینید که چگونه باید از علامت‌های منحصربه‌فرد خودتان آگاه باشید و چگونه مانند یک حرفه‌ای بی‌عیب و نقص ارائه دهید.

۱۷.دوباره می‌گویم – تکرار

این کار را بکنید. دوباره و دوباره. مکث‌ها، حرکات و زبان بدن را بیازمایید. شما باید برای هر دقیقه از سخنرانی‌تان حدود یک ساعت تمرین کنید.

۱۸.با زمان‌سنج تمرین کنید

انسجام کلید یک ارائه‌ی پاورپوینت مؤثر است. زمان‌بندی باید هر بار که تمرین می‌کنید مشابه (در حالت ایدئال یکسان) باشد. این کار نتیجه‌ی ویژه‌ای در زمان ارائه در مقابل مخاطبان دارد.

۱۹.آهسته پیش بروید

بسیاری از بهترین سخنوران امروزه از روی عمد آهسته صحبت می‌کنند. به این صورت فرصت خواهید داشت که تأکید کنید، به نظر متفکر بیایید و هضم مطالبتان را آسان کنید.

۲۰.مکرراً مکث کنید

همانند نکته‌ی قبل. مکث‌های مکرر اجازه می‌دهد بر نکات اصلی تأکید شود و اطلاعات جذب شوند. قبل از اینکه باعجله به سراغ قسمت بعد بروید، باید به نکات اصلی اجازه دهید اندکی نفس بکشند.

۲۱.صدای خود را ضبط کنید

از ضبط صدای تلفن همراهتان استفاده کنید. خود را ارزیابی و نقد کنید. در نظر داشته باشید:

  • مکث‌هایتان بیش‌ازحد کوتاه یا طولانی هستند؟
  • آیا به‌اندازه‌ی کافی آهسته صحبت می‌کنید؟ بیش‌ازحد آهسته صحبت می‌کنید؟
  • زمانی که مضطرب هستید صدایتان مانند موش‌های سیندرلا واقعاً بلند می‌شود؟

شنیدن صدای ضبط‌شده خودتان همیشه عجیب است؛ مضطرب نشوید. از این فرصت برای عادت کردن استفاده کنید.

1

recording

۲۲.سه نقطه‌ی کانونی در اتاق انتخاب کنید

اگر تمام مدت به یک نقطه (یا حتی بدتر، یک نفر) خیره شوید، ارائه‌تان غیر مؤثر (و ناخوشایند) خواهد بود. حواس بقیه پرت خواهد شد و برایشان سؤال می‌شود که به چه چیزی خیره شده‌اید. این کار را امتحان کید: سه نقطه را در اتاق انتخاب کنید (به‌طورمعمول در چپ، مرکز و راست) و ارائه‌ی خود را به سمت هر یک از این نقاط کانونی فیزیکی در اتاق متوجه کنید. همچنین زمان بیان نکات اصلی و مهم به مرکز توجه کنید.

۲۳.به طول جمله‌هایتان تنوع دهید

این کار باعث می‌شود ارائه‌تان جالب‌تر شده و دنبال کردن صحبت‌هایتان برای مخاطب ساده‌تر می‌شود. از جملات کوتاه و گیرا یا طولانی و پیچیده برای ایجاد اثری مهیج استفاده کنید.

۲۴.تعدیل کنید!

در تمام طول ارائه‌تان با صدای یکنواخت صحبت نکنید. آگاه باشید که تن صدایتان را بالا و پایین ببرید. در غیر این صورت مخاطبان توجه  و علاقه‌شان را از دست خواهند داد و مانند شخصیت معلم در چارلی براون به نظر خواهید رسید.

۲۵.جلوی آینه تمرین کنید

ظاهر شما به‌اندازه‌ی اینکه چگونه به گوش می‌رسید مهم است. تظاهر کنید در حال مکالمه‌ای معمولی هستید، و اجازه دهید دست‌هایتان همراه صحبت‌هایتان حرکت کنند و بر نکات مهم تأکید کنند. فقط از خود بی‌خود نشوید! (تصور من برین براون یا رئیس‌جمهور اوباماست، نه خاله جیمی پس از خوردن چند نوشیدنی).

۲۶.در زمان تمرین از Present Mode استفاده کنید

زمانی که بالأخره حاضرید که گزینه‌ی Present را در پاورپوینت انتخاب کنید، مطمئن شوید که از گزینه‌ی Present Mode استفاده می‌کنید. این به شما (و فقط شما) این امکان را می‌دهد که یادداشت‌های اضافی درباره‌ی هر اسلاید ببینید – برای احتیاط درصورتی‌که چیزی فراموش کنید.

۲۷.با مخاطبان جدید تمرین کنید!

در صورت امکان، سعی کنید چند تست به‌صورت سمینارهای مبتنی بر وب یا در یک مؤسسه‌ی Toastmasters محلی اجرا کنید تا از مخاطبان حاضر بازخورد دریافت کنید.

نکاتی مفید برای برخاستن و عرضه کردن در زمان ارائه

وقتی‌که روز موردنظر فرارسید، تنها چند نکته‌ی ارائه‌ی دیگر باقی می‌ماند که باید به خاطر داشته باشید.

2.

practice

۲۸.نفس عمیق بکشید

ثابت‌شده است که نفس عمیق می‌تواند استرس را کاهش دهد. کاری ساده است و به شما کمک می‌کند که آرام و حاضر باشید. این کار حتی تا آخرین لحظه‌ی پیش از شروع ارائه مؤثر است.

۲۹.سرحال شوید

برای خودتان جوکی تعریف کنید یا یک کلیپ ویدئویی خنده‌دار ببینید. البته این کار را قبل از ارائه انجام دهید. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که افراد شاد بازده بهتری داشته‌اند. پربازده‌تر تمرکز بیشتر و توانایی عملکرد بهتر به همراه دارد.

۳۰.به خودتان یادآوری کنید که آهسته صحبت کنید

زمانی که ما مضطرب یا نگران (یا هردو) باشیم، سریع‌تر صحبت می‌کنیم. آگاهانه یک نفس عمیق دیگر بکشید و به خودتان یادآوری کنید که آهسته صحبت کنید.

۳۱.تظاهر کنید تا زمانی که موفق شوید

با اعتمادبه‌نفس پیش بروید. اگر تظاهر به اعتمادبه‌نفس داشتن کنید، کم‌کم احساس خواهید کرد که اعتمادبه‌نفس دارید. آهسته و بامتانت حرکت کنید، واضح صحبت کنید، لباسی زیبا بپوشید و به‌این‌ترتیب به چشم بینندگان با اعتمادبه‌نفس خواهید بود (صرف‌نظر از اینکه در درون چه احساسی دارید)

در این خودآموزهای Envato Tuts+ یاد بگیرید که بر ترس‌هایتان غلبه کنید، اضطراب خود را کاهش دهید و سخنران با اعتمادبه‌نفسی باشید:

چگونه بر ترس از صحبت در جمع غلبه کنیم

چگونه ارائه‌ای خوب بدون اضطراب داشته باشیم

 

نکات ارائه‌ی پاورپوینت برای اجتناب از اشتباه (چه‌کار نکنید)

مهم‌تر از هر چیز، بر این تمرکز کنید که چه‌کار می‌توانید انجام دهید تا ارائه‌تان را بهتر کنید. سپس چند کار مهم هست که نباید انجام دهید و به آن‌ها خواهیم پرداخت. در اینجا چند نکته‌ی راهنمای ارائه‌ی پاورپوینت برای کمک به شما در اجتناب از اشتباهات آورده‌ایم.

3

focus

۳۲.از افکت‌های صوتی استفاده نکنید

افکت‌های صوتی – مانند آن صدای فش فش که وقتی استاد دانشگاهتان بولت جدیدی در پاورپوینت نشان می‌داد شنیده می‌شد – باعث حواس‌پرتی و قدیمی هستند. در بیشتر موارد از آن‌ها پرهیز کنید.

می‌توانید به ارائه‌تان صدا یا موزیک اضافه کنید یا جلب‌توجه کنید یا نکته‌ای مهم را برجسته‌سازید، ولی باید دقت ویژه‌ای در به کار بری آن داشته باشید. اگر صدا اضافه  می‌کنید، مطمئن شوید استفاده‌ی شما با مخاطبانتان ارتباط برقرار می‌کند و رویکردی جدید دارد. در غیر این صورت بهتر است از آن صرف‌نظر کنید.

۳۳.از انتقال اسلایدهای زرق‌وبرق دار استفاده نکنید

بار دیگر، این کار باعث حواس‌پرتی و قدیمی است. می‌توانید از انتقالات و انیمیشن‌های ظریف در ارائه‌تان استفاده کنید اما باید مراقب باشید و این کار را به‌درستی انجام دهید.

۱۰ نکته و ترفند ساده در انیمیشن‌های پاورپوینت

۳۴.از Clipart ها دوری‌کنید

این نکته‌ی ارائه‌ی پاورپوینت اصلاً نباید گفته می‌شد، اما لطفاً، لطفاً از قطعات هنری استفاده نکنید. در عوض از جلوه‌های گرافیکی حرفه‌ای استفاده کنید.

۳۵.مستقیم از روی مقاله خواندن

خواندن از روی مقاله باعث می‌شود به نظر برسد آماده نیستید. بسیاری افراد این کار را می‌کنند. اما هیچ‌کس نباید این کار را بکند. به‌عنوان قانونی عمومی، تنها باید چیزی را ارائه دهید که خوب می‌دانید و حداقل بیشتر نکات اصلی آن را حفظ کرده‌اید.

۳۶.مستقیم از روی کاغذ یادداشت خواندن

مانند نکته‌ی قبل، می‌توانید به کاغذ یادداشت‌هایتان رجوع کنید، اما این تمام چیزی ست که آن‌ها باید باشند – یک نقطه‌ی رجوع.

۳۷.مستقیم از روی پاورپوینت خواندن

اگر تمام مدت ارائه‌تان را به نمایشگر نگاه کنید، مخاطبانتان نیز همین کار را خواهند کرد. به‌این‌ترتیب ارتباط آن‌ها با آنچه شما می‌گویید قطع می‌شود و ارائه‌تان به‌جایی نمی‌رسد.

5

درحالی‌که باید مراقب عوامل بصری که وارد ارائه‌تان می‌کنید، یا اضافه کردن افکت‌های پر زرق‌وبرق باشید، کاربردهای خوب زیادی برای ایده‌های خلاقانه وجود دارند که می‌توانید در ارائه‌های پاورپوینتتان استفاده کنید تا اثربخش‌تر شوند:

۱۰ ایده‌ی ارائه‌ی خلاقانه که الهام‌بخش مخاطبانتان برای عمل خواهند بود.

 

 

 

1 دیدگاه برای “۳۷ نکته‌ی مؤثر در ارائه‌های پاورپوینت(۲)”

  1. موسی

    سلام خیلی خوب مناسب وکاربردی است.خرم وکامروا باشید

افزودن دیدگاه

نوشته‌های مرتبط:

علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

ست گادین بحث می کند که اینترنت به بازاریابی انبوه پایان داده و یک واحد اجتماعی انسانی را از گذشته دور زنده کرده است: قبیله ها. قبیله ها بر اساس ایده ها و ارزشهای مشترک شکل می گیرند و به مردم عادی قدرت رهبری و ایجاد تغییرات بزرگ می دهند. او به ما اصرار می …

علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

دن دنت فیلسوف با یک داستان ساده از یک مورچه شروع کرده و با بیان ایده های جالب سعی در ساخت دلیلی قدرتمند برای وجود “مم” ها میکند; “مم” ها مفاهیمی هستند که به معنای واقعی کلمه زنده اند.

جذاب و کاربردی در ارائه

می‌توانید پاورپوینت را به شکل یک برنامه بازاریابی تصور کنید که در آن مجموعه‌ای از مهارت‌ها از قبیل: نمایش مهارت‌های ارائه، تکنیک‌های نوشتاری و احتمالاً یک سبک شخصی مورد نیاز است. در صورتی که پاورپوینت ما با مشکلاتی از قبیل فونت‌های نامتعارف، لینک‌های شکسته و … مواجه باشد، ممکن است به شکست پروژه خود فکر …