جذاب و کاربردی در ارائه

۱۲۰ نکته طراحی و ایده‌هایی برای ارائه همراه با مثال(۹)

۹ آبان ۱۳۹۷

در مقاله‌های قبلی  ۱۱۰ نکته‌ی طراحی اسلاید و ایده‌هایی برای ارائه مطلب ذکر شد در این مقاله که اخرین مجموعه است نکات پایانی را ذکر می‌کنیم:   ۱۱۱. با مخاطبانتان سخن بگویید  Source لحن ارائه خود را به گونه‌­ای تنظیم کنید که مخاطبان نیز تشویق شوند که در ارائه مشارکت داشته باشند.در این نمونه ما از خط …

در مقاله‌های قبلی  ۱۱۰ نکته‌ی طراحی اسلاید و ایده‌هایی برای ارائه مطلب ذکر شد در این مقاله که اخرین مجموعه است نکات پایانی را ذکر می‌کنیم:

 

۱۱۱. با مخاطبانتان سخن بگویید 

مطلب

Source

لحن ارائه خود را به گونه‌­ای تنظیم کنید که مخاطبان نیز تشویق شوند که در ارائه مشارکت داشته باشند.در این نمونه ما از خط داستانی استفاده کردیم، برای مخاطبان در طول ارائه پرسش­هایی را مطرح کردیم تا در روند ارائه مطالب مشارکت داشته باشند.این کار به ما کمک کرد تا در طول ارائه مطالب به سادگی  به نوعی تعامل با مخاطبان برسیم.

 

۱۱۲. از نام تجاری خود استفاده کنید

مطلب

Source

یکی دیگر از مواردی که اکثر مردم هنگام ارائه مطلب فراموش می­‌کنند استفاده از نام تجاری خود است.

شما نخواهید دانست که کار شما چه زمانی در و در دسترس چه کسانی قرار خواهد گرفت پس عاقلانه‌­ترین کار این است که کاری کنید که دیگران بدانند این کار متعلق به شماست.

HubSpot روش خلاقانه‌­ای برای رسیدن به این هدف را در پیش گرفته است. گوشه سمت چپ قسمت پایین هر اسلاید می­توانید نام تجاری آنها را مشاهده کنید.

بعلاوه شما زمان زیادی برای ساخت نام تجاری خود صرف کرده‌­اید و اکنون زمان استفاده از آن است.

 

۱۱۳. برای تشریح مطالب اصلی از چندین اسلاید استفاده کنید

مطلب

 Source

سعی کنید از چندین اسلاید برای ارائه مطلب اصلی استفاده کنید.  این کار به شما کمک می­‌کند تا مطلب راذره ذره به خورد مخاطبان دهید و همچنین از عنصر تعلیق نیز بهره ببرید.  در این مثال، سازنده از ۶ اسلاید جداگانه استفاده کرده است تا یک مطلب را ارائه دهد، در هر اسلاید نمدار، تصویر و موارد مختلف را به کار گرفته است.

 

۱۱۴. تفاوت‌­ها را مشخص کنید  

مطلب

Source

همیشه از یک سمت اسلاید برای ارائه مطالب و از سمت دیگر برای ارائه مطالب استفاده کنید.  اگر از یک تصویر یا طرح گرافیکی برای پس زمینه اصلی خود استفاده می­‌کنید این کار بهترین روش برای سازماندهی ارائه شماست.

 

۱۱۵. میلیون­‌ها فونت وجود دارد، از آنها استفاده کنید

مطلب

Source 

همه عاشق فونت­‌های ساده هستند اما گاهی اوقات لازم است که از فونت­‌های متفاوت استفاده کنیم تا به نتایج مطلوب­‌تری دست پیدا کنیم.  مثلا WebVisions از فونت­های متفاوت استفاده می‌­کند و در ارائه‌­های خود نوع فونت‌­ها را به سلیقه خود انتخاب می‌­کنند و البته این فونت­‌ها با مطالب ارائه شده بسیار همخوانی دارند.  نگاهی به نمنه‌­ها بیاندازید.

 

۱۱۶. محتوای ارائه خود را در اطراف آیکون­‌ها ارائه دهید! 

مطلب

Source

سعی کنید که آیکون‌­ها را در کانون اسلاید خود قرار دهید.  به عنوان مثال به ارائه عمر حامد توجه کنید او از آیکون‌­های متفاوت بهره جسته­‌است تا توجه مخاطبان را به مرکز اسلاید جلب کند، جایی که مطالب اصلی و رئوس مطالب قرار دارند.

 

۱۱۷. از فونت‌­های مختلف برای تاکید بر مطالب مهم استفاده کنید

مطلبSource

اگر می­‌خواهید توجهات را به سوی مطلب یا عبارتی ویژه جلب کنید می‌­توانید با تغییر فونت آن مطلب به فونتی برجسته‌­تر به این هدف برسید.  به عنوان مثال به این نمونه ارائه که قدیمی اما نمونه‌­ای عالی است توجه کنید. این ارائه ساخته HubSpot است. در این ارائه برای برجسته کردن برخی مطالب فونت آنها را متفاوت از سایر مطالب انتخاب کرده‌­اند.

 

۱۱۸. احساسات شخصی خود را وارد ارائه‌­هایتان کنید

مطلب


Source

اگر واقعا می‌­خواهید که ارائه‌­ای بینظیر داشته باشید، کمی احساس به آن بیافزایید. در این نمونه از اسلاید ۶ تا ۱۳ سازندگان چیزی به طرح­‌های خود افزودند که پیش از آنها هیچ کس این کار را نکرده بود آنها از نقاشی­‌هایی که خودشان کشیده بودند استفاده کردند.

 

۱۱۹. از قدرت ترکیب بندی رنگ‌­ها به سلیقه خود بهره ببرید

مطلب

Source

برخی از افراد نمی‌­دانند که تاکنون چقدر روی این که چه رنگ‌­هایی در کنار یکدیگر خوب به نظر می‌­رسند وقت صرف کرده­‌اند می‌توان از نتایج به دست آمده در ارائه مطلب نیز استفاده کرد. دان­من از این مسئله هنگام طراحی ارائه‌­هایم استفاده کرده­‌ام و واقعا به من در انتخاب رنگ کمک کرده‌­است.

در این مثال Spitfire Creative از مجموعه رنگ‌­هایی استفاده کرده است که طبق سلایق خودشان انتخاب شده‌­اند.

 

۱۲۰. برای برجسته کردن واژگان مختلف از رنگ‌های سیر استفاده کنید

مطلب

Source 

در بسیاری از ارائه‌­ها از این تکنیک استفاده می­‌شود و ازخورد خوبی هم دارد.  کلمات یا عبارات مهم را درون یک مستطیل قرار دهید و آنها را رنگ کنید.  می­‌توانید برای مشاهده یک نمونه مناسب برای این نکته به اسلاید هفتم مراجعه کنید. از این تکنیک هنگامی استفاده کنید که می‌­خواهید مخاطبانتان مطلبی را واقعا به خاطر بسپارند.

 

۱۲۱. عکس‌­های خودتان را به مخاطبان نشان دهید 

مطلب

Source

این نکته نیز از نمونه ارائه پیشین استخراج کرده‌­ام.  در یکی از اسلایدها «رَند» را مشاهده می­‌کنید. او با اضافه کردن این تصویر به ارائه در واقع عنصری انسانی به ارائه خود افزوده است. اضافه کردن یکی از عکس­‌های خود یا تیمتان باعث می­‌شود که مخاطبان احساس راحتی داشته باشند و با ارائه دهنده مطالب راحت‌­تر ارتباط برقرار کنند.

 

۱۲۲. فهرست مطالب را فراموش نکنید 

مطلب

Source

وقتی که داشتم برای این مقاله نمونه و مطلب جمع آوری می‌­کردم متوجه شدم که تعداد کمی ازارائه‌­ها از فهرست استفاده کرده‌­اند اما به نظر من باید بیش از اینها از فهرست مطالب استفاده کنیم. یک فهرست جامع و کال به مخاطبان کمک می­کند تا بدانند که باید انتظار چه مطالبی را داشته باشند و همچنین به آنها کمک می­کنند که حواسشان از ارائه شما پرت نشود.  استفاده از ان روش به ویژه وقتی که مشغول ارائه مطالبی هستید که از حد معمول طولانی‌ترند، بسیار موثر است.

 

۱۲۳. فقط اسکرین شات­‌ها را پست نکنید، فراتر بروید!

مطلب

Source

امروزه معمولا از اسکرین شات­‌های برنامه‌­های تلفن همراه و کامپیوتری در وبلاگ‌­ها به وفور استفاده می‌­شود اما من معتقدم که وقتی حرف از ارائه مطلب است می‌­توانید خیلی بهتر از اینها عمل کنید.

پس بجای استفاده از اسکرین شات که کسل کننده است می­‌توانید به اسلایدتان تعدادی تصویر یا موارد دیگر اضافه کنید. اگر دقیقا متوجه منظور من نشدید اسلایدهای ۷ و ۸ این ارائه را بررسی کنید.

 

۱۲۴. واژگان کلیدی را با استفاده از رنگ­‌های تند، برجسته نشان دهید 

مطلب

Source

این هم نمونه دیگری که از رنگ‌­های مختلف استفاده کرده است تا واژگان کلیدی را برجسته نشان دهد. اگر می­‌خواهید در هر اسلاید مطالب فراوانی را بگنجانید و از طرفی نیز می‌­خواهید که نکات کلیدی به چشم آیند می‌­توانید از این تکنیک استفاده کنید. در این مثال از اسلاید چهارم به بعد از این تکنیک استفاده شده است و مطالبی که باید از متن دستگیرتان شود برجسته و رنگی شده‌اند.

 

آیا این ایده‌­ها برای شما کافی بود؟

موفق شدید! شما را برای استفاده از این نکات در تمامی ۱۰۸ ارائه تحسین می­کنم.

حالا چند ایده باحال برای ارائه مطلب دارید و هر زمان به آنها نیاز داشته باشید می­‌توانید از آنها استفاده کنید.

گام بعدی این است که ارائه‌­ای خلق کنید که اتاق جلسه، یک آمفی تئاتر و حتی کل دنیا را محسور خود کند.

پس همین الان شروع کنید!

 

2 دیدگاه برای “۱۲۰ نکته طراحی و ایده‌هایی برای ارائه همراه با مثال(۹)”

  1. نوید

    عالی بود.
    ممنونم از زحماتی که کشیدید ♥

  2. admin

    سپاس از همراهی شما …

افزودن دیدگاه

نوشته‌های مرتبط:

سایر

باری شوارتز در خطابه ای آتشین و پرحرارت از حکمت عملی به عنوان پادزهری برای جامعه ای که بوروکراسی آن را به مرز جنون کشانده است، سخن می راند. او با قدرت استدلال می کند که قوانین اغلب باعث درماندگی ما می شوند، انگیزه ها اغلب نتیجه معکوس می گیرند و حکمت عملی و امروزی …

جذاب و کاربردی در ارائه

به یاد داشته باشید که پاورپوینت بدخیم هنوز نمرده است! پاورپوینت بد چه بر روی یک کامپیوتر شخصی ارائه شود، چه بر روی یک کی‌نوت؛ همیشه بد است. به عبارت دیگر پاورپوینت بدی که بد ارائه شود؛ مخاطبان شما را در زمان ارائه بعدی به بوفه هدایت می‌کنند! ما همه از دیدن اسلایدهای وحشتناکی که …

پزشکی و سلامت

سرمایه گذار, “یوسی واردی” مقاله ای در باره خطرات وبلاگ نویسی ارائه میدهد. بویژه برای مردان!