مدیریت استراتژیک
اسلاید 1: مدیریت استراتژیکارائه دهنده:استاد:
اسلاید 2: مایکل پورتر :وظیفه مدیر راهبردی فهم رقابت و غلبه بر آن است.اما بیشتر مدیران رقابت محدود میکنند چنان که گویی رقابت فقط بین رقبای مستقیم اتفاق میافتاداما رقابت برای کسب سود فراتر از رقبای مستقیم صنعت است و چهار نیروی رقابتی دیگر یعنی مشتریان و تامین کنندگان تازه واردهای بالقوه و محصولات جانشین را نیز در برمی گیرد. رقابتی که از این پنج نیرو است ساختار صنعت را تعریف میکند.ظاهرا صنعتها باهم تفاوت دارند اما محرک بنیادی سودآوری مشابه است برای مثال به نظر میرسد که صنعت خودرو هیچ نقطه اشتراکی با دیگر بازار جهانی شاهکارهای هنری یا صنعت قانونمند مراقبتهای بهداشتی در اروپا نداشته باشد. برای فهم رقابت و سود آوری هریک از این سه مورد باید ساختار زیر بنایی صنعت بر حسب پنج نیرو تحلیل شود. اگر نیروها قوی باشند مانند شرکتهای هواپیمایی تقریبا هیچ شرکتی بازده ی لازم ندارد یا اگر نیرو مانند صنعت لوازم آرایش ضعیف باشند سود آوری انجام میشود صرف نظر از اینکه صنعت نوظهور یا بالغ قانون مند یا بی قانون این ساختار صنعت است که محرک و رقابت و سود آوری میشود.پنج نیروی رقابتی که راهبرد را شکل میدهند11
اسلاید 3: ساختار پنج نیرو برحسب هر صنعت متفاوت است. در بازار هواپیماهای تجاری و رقابت تنگانگ بین تولید کنندگان غالب یعنی ایرباس و بوئینگ و قدرت چانه زنی شرکتهای هواپیمایی که سفارش عظیم برای هواپیما دارند زیاد است در حالی که تهدید تازه واردها تهدید جانشینها و قدرت تامین کنندگان کمتر است.رقابت در کالاهای اساسی شدید است اما ممکن است عامل محدود کننده سودآوری نباشد برای نمونه نرخ بازده اندک در صنعت فیلم عکاسی به دلیل محصول جانشین است برای مثال هنگامی عکاسی دیجیتال وارد بازار شد درچنین وضعیتی غلبه بر محصول جانشین به مهم ترین اولویت راهبردی تبدیل میشود.چهار نیروی رقابتی دیگر میتوانند به سود آوری مطلوب شما را آسیب وارد سازند:مشتریان زیرک میتوانند با بازی دادن شما و رقبا بر علیه یکدیگر قیمتها را پایین بیاورند.تامین کنندگان مقتدر در صورتی که قیمتهای بالاتری تعیین کنند.ممکن است سود آوری شما را محدود کنند.تازه واردهای مشتاق که به ظرفیت تازه مجهز هستند و تشنه ی سهم بازارند میزان سرمایه گذاری مورد نیاز شمارا برای باقی ماندن در صحنه افزایش دهند.کالاهای جانشین ممکن است مشتریان را پراکنده کنند. نیروی شکل دهنده رقابت2
اسلاید 4: تهدید تازه واردها به صنعت ظرفیت و تمایل به جذب سهم بازار را با خود به همراه میآورند که بر قیمتها و هزینهها نرخ سرمایه گذاری لازم برای رقابت فشار میآورند به خصوص وقتی که تازه واردها از سایر صنایع مشتق شده باشند توانمندی و جریانهای نقدی موجود را ارتقا میدهند و رقابت تشدید میکنند. مثل وقتی که شرکت پپسی صنعت آب بسته بندی شده وارد کرد یا وقتی که مایکروسافت عرضه ی مرورگرهای اینترنت را آغاز کرد ووقتی شرکت اپل به کسب و کار توزیع موسیقی وارد شد. بنابراین تهدید تازه واردها توانایی سود آوری صنعت را محدود میکنند. وقتی که تهدید زیاد است شرکتهای حاضر در عرضه رقابت باید برای ترساندن رقبای تازه قیمتها را پایین نگه دارند یا سرمایه گذاری را افزایش دهند .اگر موانع ورود کم باشد وتازه وارد ها انتظار اقدامات تلافی جویانه اندکی از جانب رقبای ریشه دار داشته باشند،تهدید تازه وارد ها زیاد است و سود آوری شرکت تحت تاثیر قرار میگیرد. تهدید تازه واردها3
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.