کاربرد RUP
اسلاید 1: دانشگاه پیام نور آملرشته : مهندسی کامپیوترعنوان : کاربرد RUPگرد آورندگان : هادی بزرگمهر و مهدی زارع استاد : خانم خسروی
اسلاید 2:
اسلاید 3: فهرست:مقدمه ............................................................................................... 1RUP چیست؟ ..................................................................................... 2تاریخچه RUP .......................................... ........................................... 3اصول اساسی RUP .................... ............................................................ 5RUP و تولید تکراری ................................................................................ 6RUPیک فرایند مهندسی نرم افزار خوش تعریف ................. ...................................... 8ساختار دینامیک RUP وفازها .............. ......................................................... 9دیسیپلین های RUP ........ ...................................................................... 22فراورده های RUP ........................ ......................................................... 32نتیجه گیری ................. ........................................................................ 35منابع ........................ ....................................................................... 36
اسلاید 4: مقدمه :یک پروسه سریع پروسه ای است که همیشه آماده در آغوش کشیدن نیازهای جامعه بوده و این درجه از سازگاری را دارا باشد.بنابراین منظور از سرعت عمل،فقط کاستن از حجم پروسه نرم افزار یا سرعت ارایه آن به بازار نیست،بلکه منظور انعطاف پذیری و حفظ کیفیت است.مطلبی که در این مقاله قصد توضیح آن را داریم این است که RUP یک ساختار پروسه ای است که امکان انطاف پذیری را برای تولید کنندگان نرم افزار فراهم می آورد.1
اسلاید 5: RUP چیست؟RUP یا Rational Unified Processیک فرایند تولید نرم افزار است که توسط شرکت Rational ایجاد شده است (هم اکنون شرکت IBM) .RUP به سه مورد کاملا متفاوت اشاره می کند : RUP یک روش تولید و توسعه نرم افزار می باشد که تکراری،معماری محور و Use-Caseگراست.RUP یک فرایند مهندسی نرم افزار خوش ساختار و خوش تعریف است.RUP محصولی است که یک چارچوب فرایند با قابلیت سفارشی شدن برای مهندسی نرم افزار فراهم می کند. 2
اسلاید 6: تاریخچه RUP:RUP در طی سه دهه تکامل یافته است:روش اریکسون در سال 1967Objectory در سال 1987 توسط Jacobson عرضه شدتوسعه روش اریکسونشرکت Rational در سال 1995 متدولوژی Objectory را تصاحب کرد و Rational Objectory را معرفی کرددر سال 1997 UML توسط OMG استاندارد شد و شرکت Rational در متدولوژی Rational Objectoryهمه مدلهای خود را بر اساس این زبان استاندارد نمودمتدولوژی Rational Objectory برای پوشش جنبه های مختلف تولید نرم افزار توسعه داده شد و متدولوژی جدید RUP نام گرفته شد. 3
اسلاید 7: در سال 1999 با انتشار کتاب ‘The Unified Software Development Process. (Jacobson, Booch, Rumbaugh)’ به عموم معرفی شد. 4
اسلاید 8: اصول اساسی RUPحمله سریع و مداوم به ریسکهای اصلی...در غیر این صورت آنها به شما حمله خواهند کرد.تضمین کنید که محصول باارزشی به مشتری تحویل می دهید.روی نرم افزار اجرایی متمرکز بمانید.تغییرات را هر چه زودتر در پروژه بگنجانید.سیستم را به صورت مولفه ای بسازید.در قالب یک تیم با هم کار کنید.کیفیت را به عنوان یک اصل قرار دهید نه یک فرع. 5
اسلاید 9: RUP و تولید تکراریاکثر تیمهای نرم افزاری هنوز هم از فرایند آبشاری برای پروژه های تولیدی استفاده می کنند.در این توالی ابتدا شناخت نیازمندیها انجام می شود و سپس تحلیل و طراحی و بعد از آن پیاده سازی و سپس تست انجام می شود. 6
اسلاید 10: برخلاف این روش،RUP از یک روش تکراری استفاده می کند،یعنی یک توالی از گامهای افزایشی یا تکرارها.روش تکراری به دلایل زیر نسبت به روش آبشاری برتری دارد: با نیازمندیهای متغیر سازگار است.مجتمع سازی یک اتفاق بزرگ در آخر پروژه نیست.ریسکها معمولا در مجتمع سازیهای اولیه کشف می شوند.مدیریت می تواند ر محصول،تغییرات تاکتیکی ایجاد کند.استفاده مجدد آسان می شود.نقص ها در طی چندین تکرار کشف و تصحیح می شوند.از پرسنل پروژه بهتر استفاده می شود.اعضای تیم در ضمن انجام کار،مطالب جدیدی فرا می گیرند.خود فرایند تولید نیز همراه با انجام کار،اصلاح شده و بهبود می یابد.7
اسلاید 11: RUP یک فرایند مهندسی نرم افزار خوش تعریف:متدولوژی RUPبااستفاده از (SPEM) طراحی می شودکه استانداردییست برای مدلسازی فرایند بر اساس UML.این فرایند دارای دو ساختار یا بعد است:ساختار دینامیک(پویا).بعد افقی،ساختار دینامیک بعد زمانی فرایند را نشان میدهد.ساختار استاتیک. بعد عمودی،ساختار استاتیک فرایند را نشان میدهد.8
اسلاید 12: ساختار دینامیک RUPساختار دینامیک با چرخه حیات وبعد زمان پروژه سروکار دارد. RUP، یک روش ساختار بندی شده برای تولید تکراری فراهم میکند که یک پروژه را به 4 فاز تقسیم میکند:INCEPTIONELABORATIONCONSTRUCTIONTRANSITIONاهداف و مراحل مهم فازهای RUP به صورت کلی:9
اسلاید 13: فاز Inceptionاهداف:شناخت محدوده پروژهشناخت مورد کسب و کارکسب موافقت ذی نفعان برای ادامه کارااهداف چرخه حیات(LCO)فاز Elaborationاهداف:تخفیف ریسک های تکنیکیایجاد معماری خط مبناشناخت انچه برای ساخت سیستم مورد نیاز استمعماری چرخه حیات(LCA)10
اسلاید 14: فاز Constructionاهداف:ساخت اولین نسخمه عملیاتی از محصولقابلیت عملیاتی اولیه(IOC)فاز Transitionاهداف:ساخت نسخه نهایی محصول و تحویل آن به مشتریانتشار محصول(PR)11
اسلاید 15: فاز Inception:اهداف:هدف اصلی این فاز،دستیابی به توافق میان ذی نفعان بر روی اهداف چرخه حیات پروژه است.اهداف اصلی فاز Inception شامل موارد زیر است:بدست آوردن محدوده نرم افزاری پروژه و محدودیتهای آن که شامل یک دید عملیاتی،معیار پذیرش و اینکه چه چیز باید در محصول باشد و چه چیز نباید باشد،می شود.مشخص کردن Use-Caseهای اساسی سیستم و سناریوهای اصلی عملیات که مسائل مربوط به طراحی اصلی را ایجاد می کندنمایش و شاید توضیح حداقل یک معماری کاندیدا برای بعضی سناریوهای اصلی12
اسلاید 16: برآورد زمان هزینه و زمان کلی برای کل پروژهبرآورد ریسکهای بالقوهآماده کردن محیط پشتیبانی برای پروژه13
اسلاید 17: فعالیتهای اساسی :ایجاد قاعده ای برای محدوده پروژهطرح ریزی و آماده کردن یک مورد کسب و کارترکیب یک معماری کاندیداآماده کردن محیط برای پروژه14
اسلاید 18: فاز Elaboration:هدف این فاز،تعیین معماری کلی سیستم می باشد.اهداف فاز Elaboration:به منظور اطمینان از اینکه ریسکها به اندازه کافی کاهش یافته اندبه منظور بیان همه ریسکهای پروژهبه منظور ایجاد یک معماری پایهبه منظور تولید یک نمونه اولیه تکاملی از مولفه های با کیفیت تولیدی خوببه منظور ایجاد یک محیط پشتیبانی کننده 15
اسلاید 19: فعالیتهای اساسی:تعریف،تعیین اعتبار و تعیین دسترسی معماری با سرعت هر چه بیشترایجاد طرح های تکرار برای فاز Constructionطرح معماری و انتخاب مولفه هاطرح تصویر کلی بر اساس اطلاعات جدید به دست آمدهطرح مورد تولید و توسعه16
اسلاید 20: فاز Construction:هدف این فاز،واضح سازی نیازمندیهای باقیمانده و تکمیل تولید سیستم بر اساس معماری مبنا می باشد.اهداف اصلی فاز Construction:کمینه کردن هزینه های تولیددستیابی سریع به کیفیتدستیابی سریع به ویرایشهای مفیدتکمیل تحلیل،طراحی،تولید و تستتولید تکراری و گام به گام یک محصول کامل 17
اسلاید 21: فعالیتهای اساسی:مدیریت منابع،کنترل و بهینه سازی فرایندتولید و تست کامل مولفهارزیابی نسخه های محصول18
اسلاید 22: فاز Transition:تمرکز این فاز بر این است که تضمین نماید نرم افزار برای کاربران نهایی آماده می باشد.اهداف اولیه فاز Transition:تست بتا برای تشخیص اعتبار سیستمتبدیل پایگاه داده عملیاتیآموزش کاربرانبازاریابی،توزیع و فروشمهندسی خاص استقرار از قبیل تولید و بسته بندی19
اسلاید 23: ارزیابی محصولدستیابی به قابلیت حمایت کاربر از خودفعالیتهای اساسی:اجرای طرحنهایی کردن مواد حمایتی از کاربر نهاییتست محصولایجاد نشر یک محصول20
اسلاید 24: گرفتن بازخورد کاربرتنظیم دقیق محصول بر اساس بازخورددر دسترس قرار دادن محصول برای کاربر نهایی21
اسلاید 25: دیسیپلین های RUP (ساختار استاتیک):مدل سازی کسب و کارنیازمندیهاتحلیل و طراحیپیاده سازیتستاستقرارمحیطمدیریت پروژهمدیریت پیکربندی و تغییرات22
اسلاید 26: اهداف مدلسازی کسب و کار:شناخت ساختار و دینامیکهای سازمانیشناخت مشکلات فعلی در سازمان هدف و تشخیص پتانسیل های بهبودتضمین اینکه مشتری و کاربر نهایی یک شناخت مشترک از سازمان هدف دارندهدایت نیازمندیهای سیستم برای حمایت از سازمان هدف23
اسلاید 27: اهداف دیسیپلین نیازمندیها:تشخیص و نگهداری موارد توافق با مشتریهاتعریف مرزهای تعیین حدود سیستمفراهم کردن یک پایه برای طرح ریزی مفاهیم تکنیکی تکرارهافراهم کردن شناخت بهتر از نیازمندیهای سیستم برای تولیدکنندگان سیستمبه تولیدکنندگان سیستم امکان ساختن سیستم مورد انتظار را می دهد 24
اسلاید 28: اهداف دیسیپلین تحلیل و طراحی:تبدیل نیازمندیها به طراحی سیستمی که قرار است به وجود آیدپیدایش یک معماری مستحکم برای سیستمسازگار ساختن طراحی برای هماهنگ شدن با محیط پیاده سازی و طراحی آن برای کارایی بهتر 25
اسلاید 29: اهداف دیسیپلین پیاده سازی:تعریف سازمان کدپیاده سازی کلاسها و اشیا به وسیله مولفه هاتست اجزا تولید شده به عنوان واحدهامجتمع سازی نتایج تولید شده 26
اسلاید 30: اهداف دیسیپلین تست:یافتن نقایص در کیفیت نرم افزارآگاهی دادن در مورد کیفیت نرم افزار بررسی شدهاثبات اعتبار فرضیاتی که در طراحی و مشخصات نیازمندیها ساخته شده اندتصدیق عملکردهای محصولتصدیق اینکه نیازمندیها به درستی پیاده سازی شده اند 27
اسلاید 31: اهداف دیسیپلین استقرار:این دیسیپلین فعالیتهایی را توضیح می دهد که تضمین می کنند محصول نرم افزار برای کاربران نهایی اش در دسترس باشد.دیسیپلین استقرار سه حالت استقرار محصول را توضیح می دهد:نصب اختصاصیآماده فروش کردن محصول نهاییدستیابی به نرم افزار از طریق اینترنت 28
اسلاید 32: اهداف دیسیپلین محیط:فعالیتهای مورد نیاز برای تولید رهنمئدهیی که در جهت پشتیبانی از یک پروژه لازم می باشند را توضیح می دهدفراهم آوردن محیط تولید برای سازمان تولید کننده نرم افزار 29
اسلاید 33: اهداف دیسیپلین مدیریت پروژه:فراهم کردن یک چارچوب برای مدیریت پروژه های صرفا نرم افزاریفراهم کردن رهنمودهای عملی برای طرح ریزی،تعیین نیروی انسانی و نظارت بر پروژه هافراهم کردن یک چارچوب برای مدیریت ریسک 30
اسلاید 34: اهداف دیسیپلین مدیریت پیکربندی و تغییرات:تشخیص موارد پیکربندیمحدود کردن تغییرات آن مواردرسیدگی به تغییراتی که برای آن موارد ساخته شدهتعریف و مدیریت پیکربندی آن موارد 31
اسلاید 35: فراورده های RUP:نام فرآورده : مدل مورد كاربردی:هدف:برای تعریف نیازمندیهای کارکردی به کار می رودنام فرآورده : مدل استوری برد مورد كاربردی:هدف:پروژه هایی که رابط های کاربر بزرگ و پیچیده دارند،باید از مدلسازی رابط کاربر استفاده کنندنام فرآورده : واژه نامه:هدف:این اطمینان را ایجاد می کند که تمامی افراد پروژه از زبان و واژگانی مشترک استفاده می کنندنام فرآورده : خصوصيات نيازمنديهاهدف: هدف : پايگاه داده اي از نيازمندي هاست كه به حصول اطمينان از الويت بندي صحيح و پيگيري و رديابي نيازمنديها كمك مي كند. 32
اسلاید 36: نام فرآورده : طرح مديريت نيازمنديها:هدف: اطلاعات لازم و ساز و كار كنترل ، اندازه گيری و گزارش دهی را مشخص مي كندنام فرآورده : مشخصات نيازمنديهاي نرم افزار:هدف : مجموعه ای از همه نيازمندی ها را در يك سند رسمی قابل ارائه به مشتری فراهم می سازدنام فرآورده : درخواست هاي ذينفعان:هدف : همه درخواست های مرتبط با پروژه را در بر می گيردنام فرآورده : مشخصات تكميلي:هدف : اين سند براي تعريف نيازمندي هاي غير كاركردي به كار مي رود 33
اسلاید 37: نام فرآورده : نمونه آزمايشي رابط كاربر:هدف : به منظور تست و نمايش قابليت كاربرد رابط كاربر قبل از اجرای واقعی نرم افزار به كار می رود، نمونه آزمايشی ، ابزاری كارا برای يافتن نقايص و نيازمنديهاي فراموش شده مرتبط با رابط كاربر به شمار می رودنام فرآورده : چشم انداز:هدف : نيازمندیهاي بسيار سطح بالا و محدوديت های طراحی را در بر می گيرد و به خواننده سند درك كلی از سيستمی كه قرار است توسعه يابد را ارايه می كند 34
اسلاید 38: نتیجه گیری:این روش علاوه بر ساماندهي به فرايند توليد نرم افزار از دو بعد زمان و کيفيت، به لحاظ برخورداري از انعطاف پذيري بالا در صورت کاربرد و پياده سازي صحيح مي تواند سبب تسريع فرايند توليد و توسعه نرم افزار و تأمين کيفيت مورد نظر در نرم افزار گردد.RUP اگر چه بسيار وسيعو براي پروژه هاي بزرگ تدوين شده است، اما مي توان با درنظر گرفتن فاكتورهايي مانند اندازه پروژه و رسمي بودن آن ، آنچه را كه با پروژه تناسب دارد، انتخاب كرد و به مرحله اجرا درآورد. در ميان 10 فرآورده مهم اين روش ، تعدادي در اكثر پروژه قابل استفاده هستند و كاربرد تعدادي اختياري ست كه مدير و تيم پروژه مي بايد با توجه به پروژه ، در مورد لزوم كاربرد آنها تصميم گيري كند. 35
اسلاید 39: منابع: مرجع کاربردی متدولوژی کاربردی RUP تالیف براآنی،حاجبی،گل محمدی و نعمتپرتال دانشجویان مهندسی نرم افزار جهاد دانشگاهی اراک 36
اسلاید 40: پـــایـــان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.