نحوه ارائه‌

قسمت ۴: نکات طلایی در ارائه مؤثر مطالب(۲)

۶ خرداد ۱۳۹۷

در قسمت پیشین نکاتی را در خصوص نحوه ارائه مطالب به شکل مؤثر که بتواند نظر مخاطبین را جلب کند، سخن گفته شد. ادامه مطالب برای افزایش مهارت‌های شما در سخنرانی ضروری است. ۷. داستان بگویید. آدمیزاد ساخته شده است تا به داستان‌ها، واکنش نشان بدهد. داستان‌ها در جلب توجه و بخاطر سپردن مطالب کمک …

در قسمت پیشین نکاتی را در خصوص نحوه ارائه مطالب به شکل مؤثر که بتواند نظر مخاطبین را جلب کند، سخن گفته شد. ادامه مطالب برای افزایش مهارت‌های شما در سخنرانی ضروری است.

۷. داستان بگویید.

آدمیزاد ساخته شده است تا به داستان‌ها، واکنش نشان بدهد. داستان‌ها در جلب توجه و بخاطر سپردن مطالب کمک می‌کنند. اگر از داستان در ارائه مطالب خود بهره ببرید، به احتمال زیاد مخاطبین شما جذب شده و مطالب شما را برای بعد نیز به خاطر خواهند سپرد. ایده خوبی است که با داستان شروع کنید اما نکته دیگری نیز وجود دارد: ارائه مطالب شما نیز باید در راستای داستان و همانند داستان باشد.

برای اینکه بتوانید داستان خود را درست کنید یکی از دو روش قصه‌گویی زیر را در ارائه مطالب خود دنبال کنید:

  • تمرکز بر روی شخصیت‌ها: انسان‌ها دارای داستان، اطلاعات و اشیا بوده و سایر چیز‌ها از آن بی‌بهره‌اند. بنابراین از خود بپرسید که چه کسی دقیقا با موضوع شما در ارتباط بوده و می‌تواند به عنوان نقطه تمرکز شما در داستان قرار گیرد. برای مثال به جای صحبت کردن در مورد خودرو _که شرکت شما آن را تولید می‌کند_ می‌توانید بر شخصیت‌هایی مانند: رانندگانی که عاشق سرعت و ماجراجویی هستند، مهندسینی که خارج از حد تصور به دنبال طراحی اتومبیل‌های گران‌بها هستند و… صحبت کنید.
  • پویایی قصه: قصه نیازمند آن است که چیزی در طی آن تغییر یابد. بنابراین از خود بپرسید که اگر این نباشد چه خواهد شد؟ به  این سوال پاسخ داده و به کارهایی که در مورد آن خواهید کرد بپردازید. برای مثال آیا یک جاده پر از سنگلاخ شما را به تولید جیپ‌های قابل استفاده برای همه خانواده‌ها کرده است؟ آیا تنوع و دشواری فهم برچسب‌های مواد غذایی شما را به سمت تهیه یک مرجع برای کد گذاری رنگی محصولات غذایی سوق داده است؟
ارائه مطلب

با داستان شروع کنید.

۸. از صدای خود حداکثر بهره را ببرید.

الفاظ شفاهی و کلمات به خودی خود وسیله مؤثری برای برقراری ارتباط نیستند چرا که تنها یکی از پنج حس مخاطبان شما را به خود مشغول می‌کند. به همین دلیل است که غالب ارائه دهندگان مطالب و سخنرانان سعی می‌کنند که از وسایل دیداری استفاده کنند. اما شما بدون نیاز به این وسایل و با استفاده از صدای خود می‌توانید ارائه موثری داشته باشید.

با تغییر سرعت صحبت خود و نیز تغییرات تأکیدی در تن صدا، صحبت شما بسیار جذاب‌تر خواهد شد. برای این کار می‌توانید به مقاله ما در خصوص صحبت تأثیرگذار رجوع کنید.

۹. از بدن خود استفاده کنید.

تخمین زده می‌شود که بیش از سه چهارم ارتباطات غیرکلامی هستند. این بدان مفهوم است که تن بیانی شما به اندازه همان صحبت کردن شما می‌تواند در انتقال مطالب مؤثر باشد. مطمئن باشید که پیام درست را انتقال می‌دهید. دستان بغل کرده، نهادن دست‌ها در پشت و یا گذاشتن آن‌ها در جیب ممکن است نتیجه عکس بدهند.

ارائه مطلب

استفاده از بدن در ارائه مطالب

صورت خود را باز و مهربان نشان بدهید، در صورت امکان به صورت طبیعی بر روی صحنه و یا در میان مخاطبان حرکت کنید.

۱۰. آرامش داشته باشید، تنفس عمیق کنید و لذت ببرید.

یک گزینه برای شروع می‌تواند تمرکز بر روی نحوه تنفس‌تان باشد. آن را آرام کنید و مطمئن شوید که عمیقا نفس می‌کشید. از اینکه بتوانید در جریان ارائه مطالب تنفس خود را برای دقایقی نگهدارید اطمینان یابید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ما را با موضوع کنترل اعصاب در هنگام ارائه مطالب مطالعه کنید.

اگر بتوانید خود را آرام کنید ارائه بهتری خواهید داشت. اگر بتوانید واقعاً از کار خود لذت ببرید، مخاطبان شما نیز به آن پاسخ مثبت داده و به مطالب شما علاقمندتر خواهند شد. مطالب گفته شده ارزش امتحان کردن را دارد.

1 دیدگاه برای “قسمت ۴: نکات طلایی در ارائه مؤثر مطالب(۲)”

  1. مجتبی

    خوب بود

افزودن دیدگاه

نوشته‌های مرتبط:

روانشناسی و روانپزشکی

گیور تالی، موسس مدرسه تینکرینگ، درباره پنج چیز خطرناکی که باید اجازه دهید بچه هاتون با آنها بازی کنند صحبت می کند. از دانشگاه تد در سال ۲۰۰۷.

تکنولوژی

اخترشناسان اعتقاد دارند که همه ستاره ها در کهکشان، سیاره دارند، یک پنجم از آنها ممکن است قابل سکونت باشند. فقط ما نتوانسته ایم هیچ کدام از آنها را ببینیم. جرمی کاسدین و تیمش به دنبال تغییر این شرایط هستند با طراحی و مهندسی یک ابزار فوق العاده. یک صفحه ایجاد کننده سایه برای ستاره …

نحوه ارائه‌

برای هر کسی که می‌خواهد سخنران تأثیرگذاری باشد، لازم است تا در صدای خود سه عنصر زیر را در نظر بگیرد: ۱)حجم صدا (volume)؛ برای اینکه شنیده شود. ۲)وضوح صدا (clarity)؛ برای اینکه فهمیده شود. ۳)تغییر صدا (variety)؛ برای اینکه جلب توجه کند. حجم صدا این بدان مفهوم نیست که با صدای خود همانند صدای …