جذاب و کاربردی در ارائه

۱۲۰ نکته طراحی و ایده‌هایی برای ارائه همراه با مثال(۱)

۱۱ مهر ۱۳۹۷

آیا می‌دانید ۴۶ درصد مردم نمی‌توانند بدون از دست دادن تمرکز یک ارائه‌ ساده را انجام دهند؟ به همین دلیل می‌خواهم روش‌هایی را به شما یاد دهم تا با استفاده از آنها مخاطبانتان را مجذوب ارائه‌ی خود کنید. به سایت SlideShare میرویم و ارائه‌هایی که بیشترین بازدید را داشته اند ببینیم. ماهانه ۴۰۰k اسلاید برای …

آیا می‌دانید ۴۶ درصد مردم نمی‌توانند بدون از دست دادن تمرکز یک ارائه‌ ساده را انجام دهند؟

به همین دلیل می‌خواهم روش‌هایی را به شما یاد دهم تا با استفاده از آنها مخاطبانتان را مجذوب ارائه‌ی خود کنید.

به سایت SlideShare میرویم و ارائه‌هایی که بیشترین بازدید را داشته اند ببینیم.

ماهانه ۴۰۰k اسلاید برای بیش از ۷۰ میلیون کاربر روی سایت قرار می‌گیرد. پس از جستجوی زیاد میان صدها مولف، طراح و موضوعات مختلف آن­ها، ۱۰۸ نکته ی اساسی گردآوری کردم. این نکات به شما یاد می‌دهند چگونه ارائه‌ی بهتری داشته باشید.

در اینجا ۱۲۰ ایده برای ارائه‌­ها، نکات طراحی آن­ها و مثال‌های آنها داریم که به شما برای ارائه‌های پیش رو کمک می‌­کند.

(قالب های ذخیره شده ارائه‌ی ما را برای اطلاعات بیشتر استفاده کنید.)

۱) در پس زمینه‌ی ارائه‌ی خود از تصاویر چشمگیر و جذاب استفاده کنید

Screen-Shot-2018-06-07-at-11.51

مانند دیگر کارهای طراحی، جلب کردن توجه مخاطبان اصل مهمی است. باید در ابتدای ارائه بتوانید با استفاده از تصاویر جذاب در پس زمینه و تنظیم کردن تناژ رنگ ها مخاطبان خود را اغوا کنید.

در تصویر بالا طراح با استفاده از تصویری که از چشم اندازی زیبا ارائه داده موفق شده ارائه‌ی خوبی داشته باشد. زمانی که ارائه‌های این چنینی از طریق رسانه‌های جمعی یا وبینار (سمینارهای مجازی) یا ارائه‌های شخصی پخش می شوند، قطعا مخاطبان آنها را با دقت دنبال می کنند.

۲) امتیازات خود را از طریق آیکون‌ها به نمایش بگذارید

Screen-Shot-2018-06-07-at-11.51

گاهی اوقات می‌توانید مساله‌ی خیلی پیچیده‌ای را بدون توضیح زیاد ساده کنید. فکر می‌­کنم آنها در اسلاید دوم ارائه ی زیر به مشکل بر می‌خورند.

اما به جای استفاده از قالب‌های کسل کننده از آیکون‌هایی استفاده کنید که مسائل را ساده کنند. نمادهای انتخاب شده نشان می‌دهند که همه‌ی جمله‌ها بخشی از ایده‌ای بزرگتر هستند.

۳)از تِم‌های مینیمالیستی در ارائه استفاده کنید

dc62597d-841b-4199-9680-3a2bf970268a

بهترین طراحی‌ها ساده‌ترین آن‌ها هستند. در ارائه زیر از رنگ‌بندی‌های مینیمالیستی و انتخاب فونت استفاده شده است. طرح‌های مینیمالیستی براق و سازمان­دهی شده‌اند و اطلاعات شما در کانون توجه طرح قرار دارد. هیچ گونه محتوا، آیکون یا عکس‌هایی که از موضوع اصلی دور باشند، در این طرح‌ها وجود ندارد. در این ارائه‌های منحصر به فرد همه چیز حس خوشایند تعلق را القا می‌کند و همه چیز در آنها به طور عالی همکاری می‌کنند.

۴)از رنگ بندی‌های سیاه سفید استفاده کنید

d6a23892-73c4-43db-9b2d-6bc2e32b5f69

در ارائه‌ی زیر تنها از دو رنگ سیاه و سفید استفاده شده است. استفاده از این دو رنگ ممکن است کسل کننده به نظر آید اما  نباید نگران این موضوع بود چرا که همه چیز به تعادل لازم می‌رسد.

طراحان با استفاده از طرح مینیمالیستی کلاسیک ارائه‌هایشان را شیک‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌کنند. در حاضر محتوای شما می‌تواند جاذبه‌ی اصلی ارائه‌ی شما باشد!

۵)صحنه‌ی اسلایدتان را جایی برای اینفوگرافی (اطلاع نگاشت) قرار دهید

10-ways-your-boss-kills-employee-motivation-1-638

با استفاده از این کار در واقع به جای بیشتر کار کردن، هوشمندانه‌تر کارکنید و ارائه‌تان منحصر به فرد می‌­شود. در واقع، فاصله بندی، طرح بندی، سبک‌های استفاده شده ارائه باعث تسهیل در تبدیل کردن عکس‌ها به اینفوگرافی (اطلاع نگاشت) می‌شود.

این کار باعث می‌شود که مشابه سایت officevibe عمل کنید و از یک ایده دومضمون متفاوت و منحصر به فرد ایجاد کنید.

این راهنمای ویدئو‌های مفید که در زیر آمده نشان می‌دهد که چگونه محتوای مد نظر خود را در انواع نمودهای بصری نمایان کنید. نمودهای بصری شامل اینفوگرافی (اطلاع نگاشت) و عکس‌های رسانه‌های جمعی می شود.

۶) برای اینکه ایده‌های‌تان را به روش های جالب ارائه دهید، گاهی سبک قالب‌هایتان را تغییر دهید.

3-ingredients-to-spice-up-your-content-marketing-1-638

هنگامی که داشتم روی این ارائه‌ی خلاقانه از سایت SEMrush کلیک می‌کردم انتظار نداشتم با کتابی کمیک روبرو شوم. حالا از اینکه کیلک کردم و با منحصر به فردترین اسلاید عمرم مواجه شدم، خوشحالم. این کار در ابتدا ریسکی به نظر می‌رسد اما اگر قادر به عوض کردن قالب‌های تعیین باشید به ارزش این کار پی می‌­برید.

۷) جذاب کردن ارائه با تعویض طرح‌بندی اسلایدها

Presentation-Ideas-Templates8

مجذوب کردن مخاطبان در طول ارائه کار دشواری است. مردم دوست ندارند ساعت‌ها به اسلایدهای یکنواخت نگاه کنند. از طرفی شما هم نمی‌توانید برای جذب کردن آن­ها برای هر اسلاید شاهکار درست کنید، پس بهتر است متناوباً طرح بندی‌ها را عوض کنید.

در ارائه‌ی بالا طراحی ارائه من را تحت تاثیر قرار داد. طراحان در این ارائه از تمی بصری در هر اسلاید استفاده کرده‌اند که خطوط افقی و عمودی آن به طور متناوب تغییر می‌کند.

با عوض کردن خطوط به دیگران نشان دهید که ارائه به طور قابل قبولی پیش می‌رود. این به شما کمک می‌کند تا میان ایده‌ها، بخش‌ها یا موضوعات تمایزی آشکار پدید آورید.

۸)باعث خندیدن مخاطبان شوید، لبخند را روی لب‎هایشان بیاورید.

how-a-strong-brand-boosts-b2b-demand-10-638

گاهی اوقات نیازی نیست که در ارائه بسیار جدی باشید. اگر متوجه منظورم نشدید اسلاید شماره ۱۰ ارائه‌ی زیر را چک کنید.

اگر بعد ازدیدن این اسلاید باصدای بلند نخنده‌اید نمی‌دانم باید چه چیزی به شما بگویم. دکوراسیونی که نشان می‌دهید حتی اگر کوچک هم باشد بسیار قدرتمند عمل می‌کند؛ چراکه باعث ایجاد پاسخ عاطفی و کسب اعتماد مخاطبان می‌شود.

۹) برخی اطلاعات چاپی را مکمل ارائه‌ی خود کنید

brochure

پرینت کردن اطلاعات مهم و اساسیِ ارائه، روی کاغذ (در قالب‌های مثل بروشور یا کارت بازرگانی) اهمیت دارد. این اطلاعات پرینت شده به راحتی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. آن­ها می‌توانند برگه‌ها را به خانه‌­هایشان ببرند و بدون نیاز به کامپیوتر به آن­ها دسترسی آسان داشته باشند. از مطابق بودن ترتیب اطلاعات، رنگ­‌بندی، آیکون­‌ها و دیگر ویژگی‌های نمادین اطلاعات پرینت شده با ارائه اطمینان حاصل کنید. در صورت عدم تطابق مخاطبان شما سردرگم می‌شوند.

اگر می‌خواهید اطلاعات چندرسانه ای به مخاطبانتان بدهید، آن­ها را در فایل مناسب قراردهید. بیش از صدها سبک مختلف با طیفی گسترده از آپشن‌های مختلف وجود دارد، بنابراین خلاق باشید و فایل خود را مستقل کنید. گاهی اوقات داده‌ای غیرمعمول یا برش‌هایی منحصر به‌­فرد تنها چیزهایی هستند که برای ارائه‌ای به یادماندنی نیاز دارید.

۱۰) در هر اسلاید تنها از یک نمودار یا گرافیک استفاده کنید

build-features-not-apps-1-638

به کار بردن نمودارها، گرافیک‌ها و جدول‌های زیاد در هر اسلاید امری معمول در بین مردم است اما  اگر در هر اسلاید اطلاعات زیادی را به نمایش بگذارید، توجه مخاطبان را به راحتی از دست خواهید داد.

مولف باید در هر اسلاید تنها یک موضوع مهم را در کانون توجه قرار دهد. اگرچه این نکته مطلبی ساده به نظر می‌رسد اما جالب است بدانید بسیاری از افراد به خاطر رعایت نکردن این امر توجه مخاطبان را از دست می دهند.

۱۱) در ارائه­‌های خود از ایده‌­های دوستانه بهره بگیرید

 

می‌توانید ایده‌های به کار گرفته در ارائه‌ها را صمیمی کنید و گاهی آن­ها را از فضای رسمی و محافظه کارانه‌ی کارهای حرفه‌ای دور کنید. این کار باعث می‌شود توجه مخاطبان را بیشتر جلب کنید. سایت officevibe با استفاده از تصویرهای بسیار رنگارنگ و سرگرم کننده، باعث شد که این سایت درمیان دیگر سایت‌ها بدرخشد و منحصر به فرد عمل کند.

چه کسی می‌تواند چهره‌ی گیاهی را که در اسلاید ۱۱ ارائه ی بالا آمده ، دوست نداشته باشد؟ اگر می‌خواهید تصاویر و آیکون های مشابه این را ببینید، ما مقاله ای داریم که به شما کمک می­‌کند. این مقاله داستان گفتن از طریق آیکون­ها را به شما نشان می دهد.

0 دیدگاه برای “۱۲۰ نکته طراحی و ایده‌هایی برای ارائه همراه با مثال(۱)”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “۱۲۰ نکته طراحی و ایده‌هایی برای ارائه همراه با مثال(۱)” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

تکنولوژی

فناوری باید در خدمت ما باشد، ولی در غیر این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چاک نایس، کمدین، به اکتشاف پیامدهای ناخواسته پیشرفت‌های فناورانه و تعامل انسان با آن‌ها می‌پردازد که نتایج خنده‌داری به همراه دارد

روانشناسی و روانپزشکی

اوبری د گری پژوهشگر کمبریج دلیل می آورد که سالمندی صرفاً یک مرض است– و از نوع قابل درمان. انسانها اساساً به هفت طریق سالخوده می شوند که تماماً قابل پیشگیری است.

تحقیق و پژوهش

آیا خوشبختی را می توان خرید؟ بنژامین والس نویسنده، برای فهمیدن این موضوع به سراغ گرانترین محصولات رفته است، از یک بطری شراب شاتو شووال بلان سال ۱۹۴۷ تا ۲۳۰ گرم از گوشت کوبه و قهوه معروف (بدنام!) کوپی لواک. تحقیقات او ممکن است شما را شگفت زده کند.