در مقالههای قبلی ۳۵ نکتهی طراحی و ایدههایی برای ارائه ذکر شد در ادامه نکات بعدی را ذکر میکنیم:
۳۶) از جملاتی مانند « وحالا مرحلهی بعد» در ارائه استفاده کنید تا مخاطبان را بهتر هدایت کنید
یکی از کارهای اشتباهی که ممکن است در ارائهها انجام بدهید این است که مخاطبان خود را سر درگم کنید بهطوریکه آنها ندانند که در مرحلهی بعد قرار است چه اتفاقی بیفتد. هیچگاه به خاطر به اتمام رسیدن اسلایدها ارائه را تمام نکنید؛ بلکه همانطور که در ارائهی بالا برای تمام کردن ارائه استفاده کردهاند، از کلماتی مانند «مرحلهی بعد» یا «درنتیجه» استفاده کنید. علاوه بر این که ایدههای اصلی را به مخاطبان میگویید، به آنها بگویید در کجا می توانند اطلاعات بیشتری درباره ی اینها کسب کنند. در واقعیت این کارمخاطبان وادار به عمل میکند.
۳۷)گاهی در طراحیها کمی دیوانه بازی دربیاورید
اهی باید برای به یادماندنی کردن ارائه، صحبت را از بحث اصلی منحرف کنید. این کار را شرکای Velocity انجام دادهاند و فکر میکنم آن ارائه یکی از بهترین ارائههای کل دورهها بود.آنها برای شگفتزدهکردن مخاطبان در اسلایدهای ارائه از طرحبندیهای غیرمعمول، تایپوگرافیهای نامتعارف و آیکونهای زودگذر استفاده کردند.
۳۸) اشتراک گذاری اسلایدها را آسان کنید
اگر میخواهید ارائهی شما بازدید زیادی داشته باشد، باید راهی پیدا کنید که ارائهی شما در رسانههای جمعی به اشتراک گذاشته شود. اما چگونه میتوانید این کار را بکنید؟ ما به شما ارائه کردن چیزهای جدید و ارزشمند را پیشنهاد میدهیم. برای اجراییکردن این پیشنهاد، محتوای شما باید در وهلهی اول بدون اشکال باشد و بعد پاسخی برای پرسشهای همگانی باشد. برای مثال به اسلایدهای سایت media-friendly نگاه کنید. این اسلایدها ساده هستند و به سوالات به طور صریح و مستقیم پاسخ میدهند.
۳۹) از فریمهای تصویری برای ادغام عکسها در اسلایدها استفاده کنید
آیا میخواهید از عکسهای زیادی در ارائهی خود استفاده کنید؟ من پیشنهاد میدهم حتما این کار را انجام دهید. درحال حاضر بسیاری از شما عکسهای خام را به طور مستقیم به اسلایدها اضافه میکنید. اما اگر میخواهید عکسها را به طورحرفه ای در اسلایدها استفاده کنید، توصیه من استفاده از فریم های تصویری است.مانند نمونهی بالا، شما میتوانید به طور سریعی از این فریمها برای تکه چسبانی یا کولاژ عکسها استفاده کنید. کار دیگری که میتوانید انجام دهید ایجاد کردن تمهای بصری مشابه برای همهی اسلاید هاست.روی هم رفته این کار باعث میشود که مولفههای بصری جدیدی را به ارائه اضافه کنید.
۴۰) سواستفاده از نفوذ افراد
اگر به دنبال ایجاد طوفان ذهنی در ارائهی خود هستید، در شروع کار خود روی نامهای تجاری تاثیرگذار یا مکانهای منحصر به فرد تمرکز کنید. این میتواند موردی مطالعاتی یا کلکسیونی زایدهها یا از سخنان تاثیرگذار باشد. آنچه آنها تاثیرگذار میکند شناخت و اعتماد مخاطبان نسبت به آنهاست. در واقع با این کارشما قادر به استفاده از آگاهی و نفوذ مخاطبان هستید.
۴۱) آرم اختصاصی خودتان را در همه ی اسلایدها استفاده کنید
فرقی نمی کند که شما صاحب برندی به بزرگی برند Moz باشید یا هنوز درابتدای راه قرار باشید، باید در همهی اسلایدهای ارائهی خود از آرم ویژهی خودتان استفاده کنید. شما در واقع نمیدانید که ارائهی شما در کجا قرار است پخش شود یا به پایان برسد، نمیدانید کدام قسمت آن قرار است پخش شود پس از باید آرم خود را در همهی اسلایدها استفاده کنید. در این الگوی ارئه، Moz به خوبی توانسته برند خود را نشان دهد و توجه دیگران را به Moz Local جلب کند.
۴۲) مخاطبانتان را به سوی استفاده از روش ارائه بالا هدایت کنید
همانطور که در نمونه ارائهی بالا آمده و قبلا هم در مورد این روش صحبت شد، رویکرد تعامل بین ارائهدهنده و مخاطبان برای داشتن ارائهای موفق، کاربردی است. این روش با روشی که قبلا در مورد آن صحبت کردیم در ساده بودن این روش نسبت به دیگری است. در روش پیشین اطلاعاتی که باید مخاطبان میگفتند به صورت یکجا به آنها داده میشد دراین روش سه اسلاید برای نکات مخصوصی تعبیه شده است و مخاطبان برای پاسخ دادن به هر نکته باید به این سه اسلاید استناد کنند.
۴۳) برای این که اسلایدی که حاوی ایدهی ارائهی شماست را در کانون توجه قرار دهید، از آیکونهای تصویری استفاده کنید
اگر تا به حال توجه نکردهاید، باید بدانید که آیکونهای تصویری، در سال ۲۰۱۸ و بعد از آن احیا شدهاست. علت این امر شاید غلبهی طرحهای مینیمالیستی برعرصهی طراحی در دههی گذشته باشد. مردم درحال حاضر چیزهای جدیدتری می خواهند.برندها نیز برای این که اصیل و سرگرمکننده به نظر برسند ازآیکونهای تصویری استفاده میکنند.شما هم مانند طراحان ارائهی بالا، از آیکونهای تصویری به علت جذابیت زیادی که دارند، در اسلایدهای حاوی نکات مهم استفاده کنید تا این اسلایدها در کانون توجه مخاطبان قرار بگیرد.
۴۴) از تمهایی که ناگهانی تغییر میکنند در ارائه استفاده کنید
در ارائهی بالا، مولفان به شما نشان میدهند که چگونه میتوان یک انیمیشن نینجایی تبدیل شوید. مولفان این ارائه به طور گستردهای از گرافیک و آیکونهای نینجایی استفاده میکنند.این کار به سرعت توجه ام را جلب کرد چراکه میدانستم پشت این ارائه چه کارهای زیاد و البته ظریفی وجود دارد. انجام این کار نیازمند تلاش و زمان زیادی برای مرتبکردن محتوا و نیز استفاده از گرافیک برای ایجاد موضوعی منسجم است. اما بازپرداختی درخور و شایسته میتواند ارزش این حجم از وقت و تلاش را داشته باشد.
۴۵) از عکسی ثابت برای پس زمینهی اسلایدها استفاده کنید
من از طرفداران سرسخت Aleyda Solís هستم چرا که او در ارائهاش تنها از یک عکس واحد برای پس زمینهی کارش استفاده کرد. به کارگیری این تاکتیک، مخاطبان را قادر میسازد تا به آنچه در محتوای ارائه میگذرد توجه کنند. این کار باعث میشود که ارائه احساسی متفاوت نسبت به دیگر ارائهها به مخاطبان خود القا کند.
۴۶) چکیدهی نکات مهم ارائه ی خود را در پایان نشان دهید
نشاندادن چکیدهای از نکات اساسی در پایان ارائه، به ویژه در ارائهای که اطلاعات زیادی به مخاطبان دادهاید، ایدهی بسیار خوبی است. در این نمونه، Deanta خلاصهای از آنچه در اسلاید های ۶ تا ۱۲ گفته بود را در پایان ارائهاش به نمایش گذاشت. آنها همچنین اطلاعات تماس خود را به مخاطبان میدهند تا اگر سوال بیشتری راجع به اطلاعات داده شده داشتند از آنها بپرسند. من فکر میکنم همه ی ارائهها، خصوصا ارائههایی که بیرون از شرکت خودتان صورت میگیرد باید از این کار پیروی کنند.
۴۷) از الگوهای مینیمالیستی در ارائه هایتان استفاده کنید
این اسلاید از QuickBooks از تِمهای مینیمالیستی استفاده کردهاست تا به مخاطبان خود نشان بدهد که چه چیزهایی در محتوا مهم است و باید به آنها توجه بیشتری کنند.در کلِ این ارائه تنها از ۵ رنگ استفاده شد و طرح های گرافیکی نقشهها طرحهایی ساده بودند. این امر باعث میشد تا ارائه قابل خواندن و چشم نواز باشد.
۴۸) طول اسلایدهای ارائه تقسیم کنید
در اینجا قالبی ساده وجود دارد که میتوانید از آن برای جداکردن عنوانها و نکات اصلی از بدنهی متن استفاده کنید.بجای استفاده از پس زمینهی کامل در اسلایدها، مانند Sequoiaاز نیمی از صفحهی اسلاید استفاده کنید. آنها برای قسمت عنوانهایی ارائه از رنگ برند خود و برای محتوا از رنگ سفید که رنگی بی طرف بود استفاده کردند.
۴۹) در طول ارائه از رنگبندیهای مکمل برجسته استفاده کنید
بخش مورد علاقهی من در ارائهی بالا، استفادهی طراحان از رنگهای مکمل در هر اسلاید است. همانطور که شاهد هستید هیچکدام از اسلایدها از رنگ بندی واحدی استفاده نکردهاند در حالی که به نظر میآید همهی اسلایدها به هم مرتبطاند؛ چرا که هراسلاید از رنگهای مکمل استفاده کرده است. از این رویکرد میتوان برای ساختن ارائهای منحصربه فرد استفاده کرد بدون این که تم یا ایدهی منسجمی را از دست بدهید.
۵۰) متن را در گوشه بالا، سمت چپ قرار دهید
انگلیسی زبانان به طور غریزی عادت دارند متن را از بالا به پایین و نیز از چپ به راست بخوانند، بنابراین توصیه میکنم کاری Aaron Irizarry در طرحبندی ارائهاش انجام داد شما هم متن را در سمت چپ بنویسید و موارد اضافی را از بالا به پایین اضافه کنید.
0 دیدگاه برای “۱۲۰ نکته طراحی و ایدههایی برای ارائه همراه با مثال(۴)”
دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.