در مقالههای قبلی ۷۹نکتهی طراحی اسلاید و ایدههایی برای ارائه ذکر شد در ادامه نکات بعدی را ذکر میکنیم:
۸۰. محاسبات ریاضی را برای مخاطبانتان انجام دهید
اگر قصد دارید در ارائه خود از نمودار برای مقایسه دادهها استفاده کنید بهتر است محاسبات را از پیش انجام دهید. اجازه ندهید که مخاطبان شما مجبور شوند محاسبات را ذهنی انجام دهند زیرا این امر باعث میشود که توجه آنها به ارائه شما از بین برود. مثلا، در اسلاید شماره ۵ اعضای سایت Sickweather دقیقا اعدادی را به مخاطبان عرضه میکنند که میخواهند مورد توجه مخاطبان باشد.
۸۱. برای هر بخش از رنگهای منحصر به فرد استفاده کنید
مثلا نمونه زیر شامل ۱۴۵ اسلاید است اما اصلا خسته یا گیج کننده نیست.
دلیلش این است که هر اسلاید رنگ مخصوص به خود را دارد که باعث میشود راحتتر بتوان به بخشهای دلخواه یک اسلاید دست پیدا کرد.
۸۲. برای ارائههای خود عنوانهای جالبی برگزینید که در خاطر دیگران بماند
ویژگی دوست داشتنی نمونه ارائه زیر جمله جذاب اسلاید دوم است «چهارچوب s3». این کار ساده و موثر است.
این شعار به منسجم کردن ساختار ارائه و همه اسلایدهای پیشینی که به این اسلاید خاص اشاره دارند، کمک میکند. بعلاوه اگر جمله انتهایی ارائه جذاب باشد باعث میشود که مخاطبان آن را به خاطر بسپارند.
۸۳. پسزمینههای سفید همیشه هم بد نیستند
بیشتر مردم تصور میکنند که پسزمینه سفید باعث میشود که ارائه کسل کنندهای داشته باشیم. بنابراین اولین کاری که میکنند اضافه کردن رنگ یا تصویر به عنوان پسزمینه است که ابدا کار بدی نیست.
اما به نظر من وقتی از زمینه سفید به درستی و در جای مناسب استفاده شود (مانند این مثال) باعث میشود که ارائه ما زیباتر هم به نظر برسد.
۸۴. بخش عنوان را از متن اصلی جدا کنید
این ایده نیز مشابه تکنیک دو ضربتی است که قبلا راجع به آن توضیحاتی ارائه دادهام اما تفاوتش با آن تنیک در این است که عنوان و مطالب باید در دو اسلاید جداگانه قرار بگیرند.
هنگامی که ارائه شما درباره مطالب ساده است میتوانید از این تکنیک بهره ببرید مانند ارائه زیر که استیو یونگ آنرا ساخته است. استفاده از این تکنیک از این جهت میتواند مفید باشد که مخاطبان پیش از مواجهه با اطلاعات جزئی با نکات اصلی ارائه آشنا میشوند.
۸۶.برای عکسهایتان قابهای گرد انتخاب کنید
عاشق طرحی شدهام که فرانک دلمل در این نمونه برای ارائه مطالب خود از آن استفاده کرده است. او برای طراحی مطالب اصلی و قاب تصاویر خود از طرحهای گرد استفاده کرده است.
۸۶. با مخاطبان خود مستقیما سخن بگویید
این پاورپوینت ۷۰ اسلاید دارد اما هنگام تماشای آن گذر زمان را حس نمیکنیم. علت این امر آن است که طراح آن یعنی ایان لوری تصمیم گرفت که مطالب خود را در قالب گفت گو بیان کند نه به روش سنتی ارائه مطلب.
گرچه هر اسلاید تنها شامل دو یا سه جمله است اما مثل گفت و گویی صمیمانه پیش میرود. او از تمامی تنیکهای مکالمه مثل مکثهای ضروری، وقفه و… بهره جسته تا ارائه خود را بهبود بخشد.
۸۷. امسال استفاده از آیکونهای مصور حیاتی است
آیکونها بُعدی جالب و عملردی به طرحهای شما میبخشند. همانطور که مشاهده میکنید، در ارائه ایرینا نتزینسکا از آیکونهای مختلف استفاده شده است تا موضوعی ترسناک را به موضوعی قابل کنترل تبدیل کنند.
۸۸. اعداد کلیدی و درصدها را برجسته یا رنگی کنید
درصدهای عجیب میتوانند مخاطبان را جذب و شوکه کنند. برای موثرتر کردن این درصدها میتوانید رنگ و سایز و فونت آنها را به گونهای انتخاب کنید که با مابقی متن فرق داشته باشند.
در نمونه بالا، کانتلی از این تکنیک استفاده کرده است تا توجه بیشتری نسبت به اعداد اصلی ارائه خود جلب کند.
۸۹. برای پس زمینه ارائه خود از طیف رنگهای مختلف استفاده کنید
درست مثل طرحهای رنگی پر رنگ، استفاده از طیفهای رنگی در سال۲۰۱۸ مد شده است. ممکن است فکر کنید که استفاده از طیفهای رنگی از مد افتاده و قدیمی است اما به نظر من استفاده از آنها در آینده دوباره مد خواهد شد.
استفاده از طیفهای رنگی برای پس زمینه ارائه بسیار عالی است چون این طیفها بسیار جذاب و متنوع هستند. منظورم این است که میتوانید این طیفهای رنگی را با هر رنگی که تصورش را بکنید بسازید. از پس زمینههای تک رنگ بسیار جذابترند.
پس به استقبال آینده بروید و از این تکنیک در ارائههایتان استفاده کنید.
۹۰. تمامی مراحل پروسه را دنبال کنبد
در این نمونه سازندگان O.C. Tnner از اسلاید ششم به بعد از ویژگیهای جالبی استفاده کردهاند. اگر نگاهی به این ارائه تجاری بیاندازید خواهید دید که سازندگان آن هر مرحله از پروسه را شمارهگذاری کردهاند و شما میتوانید اعداد مربوط به هر مرحله را در قسمت پایین اسلایدها مشاهده کنید.
۹۱. از فونتهای متفاوت و جذاب استفاده کنید
سازنده این اسلاید حداقل از ۱۰ فونت متفاوت استفاده کرده است. این ایده بسیار جذاب است زیرا آنها میدانند که استفاد از تنها یک فونت خسته کننده است. اما این بدان معنا نیست که از هر فونتی که دم دستتان قرار میگیرد به صورت تصادفی استفاده کنید بلکه باید از دو فونت را که با هم سنخیت دارند را در کنار یکدیگر استفاده کنید. اطلاعات مربوط به استفاده از فونتها در کنار یکدیگر را ثبت کنید و تا پایان ارائه از الگوی مشخصی استفاده کنید.
۹۲. تا جایی که ممکن است ایدههایتان را شفاف بیان کنید
مخاطبان نباید حدس بزنند که منظور شما چیست. به همین خاطر است که من فکر میکنم نمونه ارائه این بخش بسیار قدرتمند است. آنها تمامی اطلاعات ارائه را آسان و قابل فهم کردهاند.
استفاده از کد میتواند کاری چالش برانگیز باشد اما کدها میتوانند اطلاعات را با استفاده از نمودارها و مثالهای مشخص به بخشهای کوچکتری تقسیم کنند. من سالهاست که با CSS در ارتباط نبودهام اما هنوز هم میتوانم آنچه را که میسازند درک کنم.
۹۳. از عکسهایی با کیفیت مناسب استفاده کنید
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید استفاده از عکسهای بی کیفیت است. ممکن است این عکسها در کامپیوتر شما بسیار با کیفیت جلوه کنند اما به محض اینکه ارائه خود را روی پرده بیاندازید کیفیت پایین عکس مشخص خواهد شد. در این نموه از ارائه مطالب ThoughtWors همه عکسهای مورد استفاده عالی هستند و روی پرده نیز عالی خواهند بود. تازه این عکسها بعد از فشرده سازی تصاویر به دست آمده اند!
۹۴. در انتخاب چینش ارائههایتان خطرپذیر باشید
صادقانه بگویم وقتی برای اولین بار این ارائه را دیدم مغزم سوت کشید چون شیفته طراحی جسورانه آن شده بودم. سازندگان این ارائه که اعضای Weekdone بودند واقعا این ارائه را یک بازی ۸بیتی تبدیل کرده بودند. اگر دنبال نصیحتی هستید که چگونه مخاطبان خود را میخکوب کنید باید بگویم که من توانستم چندین نکته ارزشمند از این مثال فراگیرم.
۹۵. از مِمهای اینترنتی استفاده کنید
امروزه از مِمها استفاده گستردهای میشود پس چرا شما از آنها به صورت خلاقانه در ارئه خود استفاده نکنید؟ مجبور نیستید حتما از مِمهای به روز استفاده کنید که ورد زبان همه هستند، میتوانید از مِمهای کلاسیک نیز بهره ببرید. مثل اسلاید شانزدهم ارائه دانا دیتوماسو!
۹۶. ریتم طراحی خود را منظم کنید
واقعا از نحوه ارئه مطالب در این پاورپوینت لذت بردم چراکه از طرحی مشترک برای معرفی نکات جدید در سه یا چهار مرحله استفاده کرده بود. به نظر من طراحی این ارائه مثل یک قطعه موسیقی ریتم دار بود.
پیشنهاد میکنم اگر قرار است در هر اسلاید چندین نکته را بگنجانید از این روش بهره ببرید.
۹۷. از آیکونهای زیاد استفاده کنید
اگر تا کنون از این تکنیک استفاده کردهاید احتمالا متوجه شدهاید که تا چه اندازه مفید است. استفاده از آیکونها بهترین روش برای تقویت ایدههای شماست و همچنین باعث میشوند که ارائه شما چشم نوازترهم شوند.
برای مثال به آیکونهایی که SlideShop در این ارائه از آنها استفاده کرده است توجه کنید. هر اسلاید حداقل دارای یک آیکون است حتی در برخی از اسلایدها از ده آیکون هم استفاده شده است.
۹۸. به هر اسلاید ویژگی منحصر به فرد ببخشید
میدانم که این نکته خلاف مطالب پیشین مبنی بر انسجام تمِ طراحی در ارائه است اما همه میدانند که اگر بتوان با قانون شکنی نتایج بهتری به دست آورد بهتر است قانون شکن باشیم!
در این مثال، تیم Officevibe برای هر ۲۷ اسلاید موجود از طرحهای متفاوت استفاده کردهاند. طرح هر اسلاید به خوبی با مطالب آن اسلاید مطابقت دارد.
۹۹. برای بخش سرفصل از طرحهای بزرگ استفاده کنید
یکی از سادهترین روشها برای اینکه در هر اسلاید اطلاعات مشخصی را ارائه کنید استفاده از سرفصل است. معمولا از سر فصل در پستهای وبلاگ یامقاله نویسی استفاده میشود اما میتوان در ارائه پیش از اسلایدی که شامل اطلاعات است نیز از سرفصل استفاده کرد. در اینجا مثالی از این نوع ارائه را مشاهده میکنید. این ارائه را برایان دونارد ساخته است.
۱۰۰. برای مخاطبانتان پرسش مطرح کنید
فکر میکنیم طرح سوال شایعترین تکنیک در ساخت ارائه است. میتوانید از طرح پرسش برای درگیر کردن مخاطبانتان با موضوع استفاده کنید و آنها را وادار کنید تا درباره موضوع مورد بحث بیشتر فکر کنند. تیم Site By Norex وقتی ارائهای راجع به موضوع «عناصر سازنده برند تجاری» آماده میکردند از این تکنیک بسیار بهره بردند.
0 دیدگاه برای “۱۲۰ نکته طراحی و ایدههایی برای ارائه همراه با مثال(۷)”
دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.