در مقالههای قبلی ۱۱۰ نکتهی طراحی اسلاید و ایدههایی برای ارائه مطلب ذکر شد در این مقاله که اخرین مجموعه است نکات پایانی را ذکر میکنیم:
۱۱۱. با مخاطبانتان سخن بگویید
لحن ارائه خود را به گونهای تنظیم کنید که مخاطبان نیز تشویق شوند که در ارائه مشارکت داشته باشند.در این نمونه ما از خط داستانی استفاده کردیم، برای مخاطبان در طول ارائه پرسشهایی را مطرح کردیم تا در روند ارائه مطالب مشارکت داشته باشند.این کار به ما کمک کرد تا در طول ارائه مطالب به سادگی به نوعی تعامل با مخاطبان برسیم.
۱۱۲. از نام تجاری خود استفاده کنید
یکی دیگر از مواردی که اکثر مردم هنگام ارائه مطلب فراموش میکنند استفاده از نام تجاری خود است.
شما نخواهید دانست که کار شما چه زمانی در و در دسترس چه کسانی قرار خواهد گرفت پس عاقلانهترین کار این است که کاری کنید که دیگران بدانند این کار متعلق به شماست.
HubSpot روش خلاقانهای برای رسیدن به این هدف را در پیش گرفته است. گوشه سمت چپ قسمت پایین هر اسلاید میتوانید نام تجاری آنها را مشاهده کنید.
بعلاوه شما زمان زیادی برای ساخت نام تجاری خود صرف کردهاید و اکنون زمان استفاده از آن است.
۱۱۳. برای تشریح مطالب اصلی از چندین اسلاید استفاده کنید
سعی کنید از چندین اسلاید برای ارائه مطلب اصلی استفاده کنید. این کار به شما کمک میکند تا مطلب راذره ذره به خورد مخاطبان دهید و همچنین از عنصر تعلیق نیز بهره ببرید. در این مثال، سازنده از ۶ اسلاید جداگانه استفاده کرده است تا یک مطلب را ارائه دهد، در هر اسلاید نمدار، تصویر و موارد مختلف را به کار گرفته است.
۱۱۴. تفاوتها را مشخص کنید
همیشه از یک سمت اسلاید برای ارائه مطالب و از سمت دیگر برای ارائه مطالب استفاده کنید. اگر از یک تصویر یا طرح گرافیکی برای پس زمینه اصلی خود استفاده میکنید این کار بهترین روش برای سازماندهی ارائه شماست.
۱۱۵. میلیونها فونت وجود دارد، از آنها استفاده کنید
همه عاشق فونتهای ساده هستند اما گاهی اوقات لازم است که از فونتهای متفاوت استفاده کنیم تا به نتایج مطلوبتری دست پیدا کنیم. مثلا WebVisions از فونتهای متفاوت استفاده میکند و در ارائههای خود نوع فونتها را به سلیقه خود انتخاب میکنند و البته این فونتها با مطالب ارائه شده بسیار همخوانی دارند. نگاهی به نمنهها بیاندازید.
۱۱۶. محتوای ارائه خود را در اطراف آیکونها ارائه دهید!
سعی کنید که آیکونها را در کانون اسلاید خود قرار دهید. به عنوان مثال به ارائه عمر حامد توجه کنید او از آیکونهای متفاوت بهره جستهاست تا توجه مخاطبان را به مرکز اسلاید جلب کند، جایی که مطالب اصلی و رئوس مطالب قرار دارند.
۱۱۷. از فونتهای مختلف برای تاکید بر مطالب مهم استفاده کنید
اگر میخواهید توجهات را به سوی مطلب یا عبارتی ویژه جلب کنید میتوانید با تغییر فونت آن مطلب به فونتی برجستهتر به این هدف برسید. به عنوان مثال به این نمونه ارائه که قدیمی اما نمونهای عالی است توجه کنید. این ارائه ساخته HubSpot است. در این ارائه برای برجسته کردن برخی مطالب فونت آنها را متفاوت از سایر مطالب انتخاب کردهاند.
۱۱۸. احساسات شخصی خود را وارد ارائههایتان کنید
اگر واقعا میخواهید که ارائهای بینظیر داشته باشید، کمی احساس به آن بیافزایید. در این نمونه از اسلاید ۶ تا ۱۳ سازندگان چیزی به طرحهای خود افزودند که پیش از آنها هیچ کس این کار را نکرده بود آنها از نقاشیهایی که خودشان کشیده بودند استفاده کردند.
۱۱۹. از قدرت ترکیب بندی رنگها به سلیقه خود بهره ببرید
Source
برخی از افراد نمیدانند که تاکنون چقدر روی این که چه رنگهایی در کنار یکدیگر خوب به نظر میرسند وقت صرف کردهاند میتوان از نتایج به دست آمده در ارائه مطلب نیز استفاده کرد. دانمن از این مسئله هنگام طراحی ارائههایم استفاده کردهام و واقعا به من در انتخاب رنگ کمک کردهاست.
در این مثال Spitfire Creative از مجموعه رنگهایی استفاده کرده است که طبق سلایق خودشان انتخاب شدهاند.
۱۲۰. برای برجسته کردن واژگان مختلف از رنگهای سیر استفاده کنید
در بسیاری از ارائهها از این تکنیک استفاده میشود و ازخورد خوبی هم دارد. کلمات یا عبارات مهم را درون یک مستطیل قرار دهید و آنها را رنگ کنید. میتوانید برای مشاهده یک نمونه مناسب برای این نکته به اسلاید هفتم مراجعه کنید. از این تکنیک هنگامی استفاده کنید که میخواهید مخاطبانتان مطلبی را واقعا به خاطر بسپارند.
۱۲۱. عکسهای خودتان را به مخاطبان نشان دهید
این نکته نیز از نمونه ارائه پیشین استخراج کردهام. در یکی از اسلایدها «رَند» را مشاهده میکنید. او با اضافه کردن این تصویر به ارائه در واقع عنصری انسانی به ارائه خود افزوده است. اضافه کردن یکی از عکسهای خود یا تیمتان باعث میشود که مخاطبان احساس راحتی داشته باشند و با ارائه دهنده مطالب راحتتر ارتباط برقرار کنند.
۱۲۲. فهرست مطالب را فراموش نکنید
وقتی که داشتم برای این مقاله نمونه و مطلب جمع آوری میکردم متوجه شدم که تعداد کمی ازارائهها از فهرست استفاده کردهاند اما به نظر من باید بیش از اینها از فهرست مطالب استفاده کنیم. یک فهرست جامع و کال به مخاطبان کمک میکند تا بدانند که باید انتظار چه مطالبی را داشته باشند و همچنین به آنها کمک میکنند که حواسشان از ارائه شما پرت نشود. استفاده از ان روش به ویژه وقتی که مشغول ارائه مطالبی هستید که از حد معمول طولانیترند، بسیار موثر است.
۱۲۳. فقط اسکرین شاتها را پست نکنید، فراتر بروید!
امروزه معمولا از اسکرین شاتهای برنامههای تلفن همراه و کامپیوتری در وبلاگها به وفور استفاده میشود اما من معتقدم که وقتی حرف از ارائه مطلب است میتوانید خیلی بهتر از اینها عمل کنید.
پس بجای استفاده از اسکرین شات که کسل کننده است میتوانید به اسلایدتان تعدادی تصویر یا موارد دیگر اضافه کنید. اگر دقیقا متوجه منظور من نشدید اسلایدهای ۷ و ۸ این ارائه را بررسی کنید.
۱۲۴. واژگان کلیدی را با استفاده از رنگهای تند، برجسته نشان دهید
این هم نمونه دیگری که از رنگهای مختلف استفاده کرده است تا واژگان کلیدی را برجسته نشان دهد. اگر میخواهید در هر اسلاید مطالب فراوانی را بگنجانید و از طرفی نیز میخواهید که نکات کلیدی به چشم آیند میتوانید از این تکنیک استفاده کنید. در این مثال از اسلاید چهارم به بعد از این تکنیک استفاده شده است و مطالبی که باید از متن دستگیرتان شود برجسته و رنگی شدهاند.
آیا این ایدهها برای شما کافی بود؟
موفق شدید! شما را برای استفاده از این نکات در تمامی ۱۰۸ ارائه تحسین میکنم.
حالا چند ایده باحال برای ارائه مطلب دارید و هر زمان به آنها نیاز داشته باشید میتوانید از آنها استفاده کنید.
گام بعدی این است که ارائهای خلق کنید که اتاق جلسه، یک آمفی تئاتر و حتی کل دنیا را محسور خود کند.
پس همین الان شروع کنید!
نوید –
عالی بود.
ممنونم از زحماتی که کشیدید ♥
admin –
سپاس از همراهی شما …