علوم مهندسی تکنولوژی

آشنایی با فناوری نانو

nano chist

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با فناوری نانو”

آشنایی با فناوری نانو

اسلاید 1: مدیریت بهینه سازی بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: موضوع

اسلاید 3: نانو تکنولوژی چیست؟ نانو تکنولوژی مطالعه ذرات در مقیاس اتمی برای کنترل آنهاست. هدف اصلی اکثر تحقیقات نانوتکنولوژی شکل دهی ترکیبات جدید با ایجاد تغییراتی در مواد موجود است. نانوتکنولوژی در الکترونیک زیست شناسی ژنتیک , هوانوردی و حتی در مطالعات انرژی بکار برده میشود. چرا نانو؟Nano کلمه ای یونانی به معنی کوچک است و برای تعیین مقدار میلیاردم یک کمیت استفاده میشود . چون یک اتم تقریبا 10 نانومتر است نانو برای مطالعه عمومی روی ذرات اتمی و مولکولی بکار برده میشود.

اسلاید 4: نانوتکنولوژی درتعریفی سادهنانو یعنی تکنولوژی هایی که در ابعاد نانومتری عمل می کند . نانومتر واحد اندازه گیری است و برابر یک میلیاردم متر است.اندازه اتم ها و مولکول ها در این محدوده قرار دارد بنابراین با ورود به این فضای کوچک بشر میتواند در نحوه چینش و آرایش اتم ها و مولکول ها دخالت کند و به ساخت مواد جدید و ساختارهای متفاوت با آنچه که تاکنون وجود داشته بپردازد.

اسلاید 5: تصاویری از نانو تکنولوژی

اسلاید 6: تفاوت بین نانو علم و نانوتکنولوژی چیست؟ نانو علم صرفا تحقیق است ولی نانوتکنولوژی کاربرد تحقیقات برای حل مسائل و ساخت مواد جدید است.

اسلاید 7: چند محصول تجاری تولید شده با استفاده از فناوری نانو همان طور که در اسلاید های بعد مشاهده خواهید کرد چند محصول برتر نانوفناوری در سال 2003 طبقه بندی شده است . این خبر نشان می دهد کسانی که هنوز معتقدند نانوتکنولوژی فقط در آزمایشگاه است , اشتباه میکنند.

اسلاید 8: پارچه های ضد چروک و ضد لکه شرکتی با اضافه کردن ساختارهای مولکولی به الیاف پارچه های نخی موفق به ساخت الیافی شدند که مایعات و لکه ها بر روی آنهاحرکت کرده و جذب نمی شوند . برای مثال چنانچه قهوه بر روی لباس سفید رنگی ریخته شود به طرز شگفت آوری روی لباس حرکت کرده وجذب لباس نمیشود

اسلاید 9: محافظت پوست , با قابلیت نفوذ عمیق محصول کرم ضد چروک است که در تولید این کرم از یک فرآیند انحصاری نانوفناری به منظور داخل کردن ویتامین A به درون یک کپسول پلیمری استفاده میشود . کپسول مانند اسفنج , کرم را درون خود جذب و نگهداریمی کند تا این که پوسته بیرونی آن درزیرپوست حل شود.

اسلاید 10: عینک های آفتابی با کیفیت بالا با استفاده از نانوفناوری , پوشش های پلیمری بسیار نازک , ضد انعکاس و حفاظتی برای عینک ها ساخته شدند بطوری که شیشه آنها در مقابل خراشیدگی مقاومت داشته باشد این پوشش چربی ها و لکه ها را از روی عدسی ها برطرف و عدسی ها را حساس تر میکند.

اسلاید 11: نانو جوراب ها نه فقط ورزشکارها بلکه اکثر مردم از عرق پارنج می برند و نمی توانند آن را تحمل کنند بطور طبیعی هر پا دارای 250 هزار غدد عرقی است که قادرند حدود 500 میلی لیتر عرق در روز تولید کنند. به تازگی جوراب هایی به وسیله نانوذرات نقره طراحی شده و به بازار راه یافته اند که این ذرات نقره از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری کرده و بدین وسیله از چرب شدن و بدبوشدن پا جلوگیری میکنند.

اسلاید 12: کرم های ضد آفتاب مصرف کرم های ضدآفتاب معمولی پوست را به قدری سفید میکند که حالت نامناسبی پیدا میکند . این سفیدی ناشی از اکسیدروی است که از پوست در برابر هر دو نوع اشعه ماورای بنفش AوB خورشید محافظت میکند . جهت حل این مشکل ماده ای با کمک فناوری نانو, ساخته شد که سبب تولید نانوکریستال های اکسید روی با خلوص بالا تهیه شده و این امر منجر به افزایش مرغوبیت کرم های ضد آفتاب می شود از دیگر مزایای این کرم ها این است که به وسیله پوست جذب نشده و ایجاد آلرژی نمی کند.

اسلاید 13: نانو در پزشکی نانوکپسول های تولیدی با استفاده از فناوری نانو دارای موادی مانند ویتامین A ,رتینول و بتاکاروتن خواهد بود که باید به لایه های عمقی پوست منتقل شوند تا بیشترین خواص دارویی خود را بروز دهند . با کار گذاری نانوذرات فعال نوری در داخل گلبول های سفید خون موفق به شناسایی سلول های آسیب دیده خواهیم شد.در بخش پزشکی و بهداشت از زمینه های کاری بسیار مهم نانوفناوری , سیستم توزیع دارو در داخل بدن است . مصرف دارو در حال حاضر به صورت حجمی است در حالی که سلول های خاصی از بدن نیازمند آن هستند در روش جدید دارو با وسایل تزریق متفاوت با امروز به صورت مستقیم به سمت سلولهای مشخص جهت گیری شده و دارو به محل نیاز تحویل داده میشود .

اسلاید 14:

اسلاید 15: وسایل تشخیصی و درمانینانوتکنولوژی , تکنولوژی های شناسایی ارائه می کند که دارای دقت بیشتری هستند و اطلاعات دارویی برای تشخیص بیماری ها در اختیار ما گذاشته و همچنین زمان تشخیص را نیز کاهش می دهند. این دستگاه ها ضمنا دارای این قابلیت هستند که در صورت نیاز درمان را نیز به طور اتوماتیک انجام دهند. تشخیص های پزشکی نیازمند تخصص پزشکی و آزمایشات تشخیص و ساخت دارویی مجهز است . این فرآیند ممکن است ساعت ها , روزها یا هفته ها طول بکشد.

اسلاید 16: مثال هایی در این موردبرخی از اطلاعات پزشکی به زمان حساس هستند مثلا در مواقعی که پیوند عضو صورت گرفته باشد و جریان خون به آسانی به بافت های مورد جراحی نرسد زمان بسیار حساس است و در صورت اینکه اقدامات مورد نیاز دیر انجام شود ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد گردد

اسلاید 17: مثال دومبرخی آزمایشات مانند تعیین میزان قند خون افراد دیابتی به گونه ای است که خود فرد بیمار باید تست را انجام دهد ( زیرا این تست باید زود به زود انجام شود تا میزان قند خون فرد در یک حد نرمال باشد. ) بیماران خاصی مانند کودکان و افراد سالمند ممکن است قادر به انجام درست آزمایش نباشد و یا ممکن است انجام آزمایش برایشان زمان بر و یا دردناک باشد .احتمال بیمار شدن افرادی که در محیط کارشان در معرض تابش پرتو و با مواد شیمیایی خطرناک هستند, بیشتر است. ( مانند افرادی که در سایت های هسته ای مشغول به کارند) برای این افراد عمدتا آزمایشات گاه و بی گاه انجام می شود , اما ممکن است بیماریهایی که در مراحل اولیه اند را شناسایی نکنند , شناسایی بیماری در مراحل اولیه باعث می گردد که شانس درمان بالاتر باشد و بتوان با دور کردن کارگر از محیط خطرناک از آسیب های بیشتر جلوگیری کرد.

اسلاید 18: وسایل پزشکی کاشتنیامپلنت های شبکیه ی چشمامپلنت های حلزونی

اسلاید 19: امپلنت های حلزونیدر بیماران دارای مشکلات شنوایی حاد معمولا حس گر حلزون گوش یا بد عمل می کند و یا اصلا وجود ندارند نسل جدیدی از امپلنت های کوچکتر و قوی تر بوجود آمده است که از دقت بالاتری برخوردارند و کیفیت صدای آنها نیز بیشتر است . در این سیستمها یک مبدل کاشتنی با فشار در داخل گوش درونی و بر روی استخوان سندانی گوش نصب می گردد . این مبدل باعث میشود که استخوان ها تکان بخورند و جریان داخل گوش درونی حرکت کند . این عمل باعث تحریک عصب شنوایی و باعث بهبود مشکلات شنوایی در این بیماران می شود.

اسلاید 20: تصویری از امپلنت حلزونی

اسلاید 21: کمک در زمینه جراحیابزار آلات هوشمندروبات های جراح

اسلاید 22: روبات های جراح سیستم های رباتیک جراحی طراحی گشته اند که می توانند کار جراحان را انجام دهند. به جای یک عمل جراحی سخت جراح می تواند از یک کنترل کننده برای انجام عمل جراحی استفاده کند. در واقع با حرکت دسته کنترل کننده دو بازوی رباتیک که دارای ابزار آلات کوچک است , حرکت می کنند . ابزار آلات دو بازوی روباتیک بوسیله ی پورت هایی به داخل بدن فرد بیمار داخل می شود. سیستم کنترل ربات به گونه ای است که حرکت بزرگ دست جراح بر روی دسته ی کنترل کننده به حرکت خیلی کوچک ابزار آلات بازوی ربات تبدیل می شود. که این امر موجب افزایش دقت و ایمنی جراحی می شود . یک بازوی رباتیک سومی نیز وجود دارد که یک دوربین کوچک را کنترل می کند . این دوربین از یک شکاف کوچک به داخل بدن بیمار می رود و تصاویر با بزرگنمایی بسیار بالا از محل جراحی را به صفحه ی کنترل جراحی می فرستد. جراح در طی کار با این وسیله در یک محیط بدون استرس فیزیکی قرار گرفته و از یک میز فرمان که در آن کلیه ی اطلاعات حیاتی بیمار وجود دارد , ربات را کنترل می کند.

اسلاید 23: ابزار آلات تشخیصیتست ژنتیکتکنیک های آشکار و بر چسب زنی بسیار حساستصویر برداری

اسلاید 24: تصویر برداریتکنولوژی های نانو و میکرو , تکنیک های تصویر برداری جدیدی ارائه کرده است که این تکنیک ها تصاویر با کیفیت بالا تولید می کند. تومورهای بدخیم در مراحل اولیه ایجادشان به شدت متمرکزند و اگر در مراحل اولیه شناسایی شوند , درمانشان در اغلب موارد به راحتی انجام میشود. هرچه زمان وجود این تومور بدخیم در بدن بیشتر باشد احتمال سرایت سرطان به غدد لنفاوی و سایر ساختارهای آناستی بیشتر میشود. جراحی , شیمی درمانی یا دوزهای بالای تابش های رادیو اکتیو ممکن است سرطان را ازبین ببرد اما مشکل این درمان ها از بین رفتن شدید بافت های سالم است. برداشتن تومورها و دیگر سلولهای سرطانی از مغز بوسیله ی جراحی دارای ریسک کردن , کم شدن قابلیت دانستن , شنیدن , صحبت کردن و دیگر عملکردهای انسان است. داروهای شیمی درمانی می تواند سلولهای سرطانی را ازبین برد ولی به دلیل اندازه ی بزرگ ذرات دارویی , توان عبور دارو از غشاء مغزی وجود ندارد . نانو تکنولوژی می تواند راه حل های جدیدی برای شناسایی سرطان و دیگر بیماری ها در مراحل اولیه داشته باشد.

اسلاید 25: شاخه های تصویر برداریپروب های نانو ذراتوسایل تصویر برداری بسیار کوچک

اسلاید 26: پروب های نانو ذرات محققین در حال توسعه ی نانوپروب هایی هستند که از آنها می توان در تصویر برداری رزونانس مغناطیسی استفاده کرد. نانو ذرات با یک هسته مغناطیسی به یک آنتی بادی سرطانی متصل می گردد که این سیستم ها برای جذب سلولهای سرطانی استفاده میشود. در این روش همچنین به یک رنگدانه متصل میشوند که این مسئله موجب آشکار سازی بالاتر در MRI میشوند. هنگامی که نانوپروب ها با سلولهای سرطانی جفت شوند, می توانند در MRI آشکارسازی شوند. سلولهای سرطانی را سپس بوسیله ی لیزر می توان تخریب کرد و یا آنها را با عوامل کشنده با دوز پایین ( که تنها به سلولهای سرطانی متصل میگردند) از بین برد.

اسلاید 27: پروب نانو ذرات

اسلاید 28: وسایل تصویر برداری بسیار کوچکدر این روش یک قرص شامل سیستم ویدئویی کوچک تولید گردیده است . هنگامی که این قرص توسط فرد بیمار بلعیده شود و از میان سیستم گوارش حرکت کند میتواند هر چند ثانیه یک تصویر گرفته و آن را به بیرون ارسال کند. این تکنولوژی می تواند تصاویری را از بخش های حساس دستگاه گوارش مانند تومورها , زخم ها و نواحی بیماری ارسال کند که با تکنیک های آندوسکوپی و کلونوسکوپی نمی توان آنها را به دست آورد .

اسلاید 29: وسایل تصویر برداری کوچک

اسلاید 30: سرفصل هانانولوله های کربنینانو و آب نانو و خودروهای امروزغذاهای نانویی

اسلاید 31: نانو لوله های کربنی لوله هایی از جنس کربن هستند و قطر آنها حدود ده میلیاردم متر است . این نانولوله ها در هر کاری اعم از ماهیچه های مصنوعی تا پوشش صفحه مانیتور, مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از کشفیات جدید و مهیج در مورد کاربرد این نانولوله ها , استفاده از آنها در لامپ است. پژوهشگران دانشگاه تگزاس , توانسته اند با به کار بردن این نانولوله ها در لامپ , وسایل جدیدی برای تولید روشنایی بسازند. ازاین لامپ ها میتوان در هر جا , حتی درون دستکش یک سرباز در میدان جنگ استفاده کرد . نانولوله ها توانایی بسیار بالایی در انتقال برق از خود نشان می دهند. ولی کربن نانوتیوپس با کیفیت بالا بسیار پرهزینه است و کاربرد آن می تواند توام با اشکالاتی باشد. حالا یک تحول در تکنولوژی نانولوله ها ممکن است به این مشکل پایان دهد. پژوهشگران در دالاس , روشی برای ساختن نوارهای ماده اصلی به وجود آورده اند که تقریبا به آسانی و به سرعت , ورقه های نانولوله ها را صیقل می دهد.

اسلاید 32: تصویری از نانو لوله ها

اسلاید 33: چند جنبه جالب از نانولوله هاکه ترکیبی از عناصر دارند که به آن ها قابلیت انجام کارهای چندگانه می دهد. آنها می توانند شفاف باشند یا دارای توانایی های غیر معمول نوری باشند. می توانند هادی و نارسانا باشند . توانایی تغییر نور به نیروی الکتریسیته را هم دارند به ضخامت یک هزارم موی انسان هستند, ولی در عین حال , قدرت قوی ترین فولاد را دارند

اسلاید 34: فیلترهای نانومتریتوانایی بازیافت آب , امکان دسترسی به یک منبع مناسب برای مصارف گوناگون را ایجاد می کند. با به کارگیری فناوری الکتریکی و مکانیکی به سادگی می توان آب آلوده را برای استفاده در کشاورزی و یا حتی برای مصارف خانگی بازیافت نمود . بدین ترتیب فیلتر نمودن آب با فیلتر های نانومتری , تحولی عظیم در بازیافت و استفاده مجدد از آب های صنعتی و کشاورزی ایجاد می کند. فیلتر های فیزیکی با منافذی در حد نانومتر می توانند باکتری ها , ویروس ها و حتی واحدهای کوچک پروتئین را صد در صد غربال کنند. با جداسازی های الکتریکی که یون ها را بوسیه صفحات ابر خازن جذب می کند می تواند نمک ها و مواد سنگین را جذب کند . با بهره برداری ازآن, هزینه های تصفیه آب به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

اسلاید 35: نانو و آبجمعیت جهان در حال افزایش و منابع آب آشامیدنی رو به کاهش است ; بنابراین ممکن است جهان در آینده با مشکل کمبود آب مواجه شود . افزایش مصرف آب و کمبود حاصل از آن که بر اثر آلودگی نیز تشدید میشود سبب شده است تا تامین آب بهداشتی به یکی از دغدغه های اساسی جامعه جهانی تبدیل شود. امراض ناشی از آلودگی های آب هر روزه هزاران و شاید دهها هزار نفر را می کشد.

اسلاید 36: دو زمینه اصلی در این عرصه عبارتند از فیلتر های نانومتری به منظور افزایش بازیابی آب در سیستم های موجودنانوحسگرهای زیستی به منظور تشخیص سریع و کامل آلودگی های آب

اسلاید 37: نانوحسگرهای زیستی

اسلاید 38: نانوفیلتراسیون آب تصفیه شده به وسیله نانوفیلتراسیون به اندازه آب معدنی تصفیه شده ارزش دارد. با استفاده از نانوفیلتر, مواد معدنی لازم برای سلامت انسان در آب باقی مانده و مواد سمی و مضر , از آن حذف میشود.

اسلاید 39: مزایای استفاده از نانولوله های کربنی در ساخت فیلترها سبب سهولت در تمیز کردن افزایش استحکام قابلیت استفاده مجدد و مقاومت آنها در برابر گرما میشود.این فیلتر ها دارای دقت بسیار مناسبی در کاربردهای مختلف و E.Coil هستند

اسلاید 40: غشاء نانولوله ای محققان نانولوله های کربنی ساخته اند که به کمک آن امکان جداسازی ارزان تر گاز و مایع فراهم میشود . در حال حاضر اغلب غشاهای موجود از جنس مواد پلیمری هستند که برای کاربردهای دمای بالا مناسب نیست. استفاده از این نوع غشاها نمی تواند توازن قابل قبولی بین ورودی غشا و قابلیت انتخاب آن برقرار نماید , یعنی ورودی بالا منجر به کاهش انتخاب پذیری است و بالعکس ; اما دانشمندان با استفاده از نانولوله های کربنی توانساه اند این دو امر به ظاهر متضاد را با هم جمع و امکان انتخاب پذیری خوب همراه با ورودی بالا را فراهم کنند

اسلاید 41: تصفیه فاضلاب هاتصفیه فاضلاب یعنی حذف موجودات زنده بسیار ریز است در حال حاضر از کلر به عنوان ماده ضد عفونی کننده استفاده می شود ولی در این حالت حتی بعد از تصفیه هم ترکیبات ارگانیک زیادی در آب حضور دارد کلر موجودات زنده ریز را از آب حذف می کنند ولی با آلاینده های آرگانیک واکنش داده محصولات جانبی تجزیه ناپذیر و سمی تولید می کنند که نمی توان آنها را از آب حذف کرد انتقال این مواد به محیط زیست و استفاده از آنها در کشاورزی و دیگر صنایع می تواند مشکلات بهداشتی جدی ایجاد کند

اسلاید 42: تصفیه فاضلاب توسط نانوذراتتصفیه فاضلاب به کمک نانوکاتالیزور نوری می توانند جایگزین سومین مرحله تصفیه یعنی ضد عفونی با کلر شود تا موجودات زنده ریز و ترکیبات آلی را به طور همزمان حذف و فاضلاب را به یک منبع آب مناسب تبدیل کند به طور طبیعی موجودات طبیعی ریز ترکیبات ارگانیک بزرگ را کوچکتر می کند اما از آنجا که این ترکیبات به طور زیستی تجزیه ناپذیرند ما مجبور به استفاده از نوعی انرژی برای تجزیه آنها هستیم این انرژی ازاشعه فرابنفش نور خورشید گرفته می شود و به همراه کاتالیزورهای نوری مورد استفاده قرار میگیرد انرژی تولید شده از واکنش سلول کاتالیزوری, نوری میتواند موجودات زنده ریز را کشته و ترکیبات تجزیه ناپذیر را تجزیه کند این فرآیند به دلیل امکان استفاده مجدد از کاتالیزورهای نوری بسیار مقرون به صرفه است ذرات کاتالیزوری چه به صورت همگن در محلول پراکنده شده یا روی ساختارهای غشایی رسوب داده شده باشند می توانند ما را از تجزیه شیمیایی آلاینده ها مطمئن سازد.

اسلاید 43: نانو و خودروهای امروز

اسلاید 44: نانوکامپوزیت هامواد کامپوزیتی مواد مهندسی هستند که از دو یا چند جزء تشکیل شده اند به گونه ای که این مواد مجزا و در مقیاس ماکروسکوپی قابل تشخیص هستند کامپوزیت از دو قسمت اصلی ماتریکس ( زمینه ) و تقویت کننده ( پرکننده ) تشکیل شده است ماتریکس با احاطه کردن تقویت کننده آن را در محل نسبی خودش نگه می دارد و تقویت کننده موجب بهبود خواص مکانیکی ساختار میشود

اسلاید 45: تصویری از نانو کامپوزیت ها

اسلاید 46: مزایای نانو کامپوزیت هاویژگی های فیزیکی مناسب نانوذرات با ایجاد ماتریکس یکنواخت و هموار به طور قابل توجهی زیبایی بیشتر را فراهم می کند و بنابراین نانوکامپوزیت ها سطح زیباتر و رنگ های شفاف تری دارند همچنین نانوکامپوزیت ها به دلیل نیاز به مواد تقویت کننده کمتر تا حدود بیست درصد نسبت به کامپوزیت های رایج سبکترند.

اسلاید 47: اثر نیلوفری و کاربرد آن در ساخت سطوح خود تمیز شونده یکی از شناخته شده ترین مزیت های فناوری نانو اثر نیلوفری است که سطوح خود تمیز شونده را امکان پذیر می سازد به سبب ساختار بسیار صاف و یکنواخت سطح گل نیلوفر قطرات آب و گرد و غبار از روی گلبرگ ها می لغزند بی آنکه اثری روی آنها به جای گذارند بنابر این اگر سطوح اجسام دارای ساختار بسیار صاف و صیقلی( در مقیاس نانو) باشند ذرات آلوده و همچنین آب بر روی آن باقی نخواهد ماند.

اسلاید 48: گل نیلوفر

اسلاید 49: کاربردهای پوشش های نانوییپوشش نانویی در حال تولید است که با اضافه کردن آن به سطح شیشه خودرو ( برای مثال به روش اسپری کردن) فرورفتگی های بسیار ریز سطح ششه را پر کرده و سطح صاف و بدون پستی و بلندی ایجاد می کند و در نتیجه قطرات ریز آب و گرد و غبار روی شیشه باقی نمی ماند و بنابراین موجب افزایش دید راننده استهلاک کمتر برف پاک کن ها . نیاز کمتر به شستشوی شیشه و همچنین بهبود دید در شب در نتیجه کاهش انعکاس مضر نور می شود.

اسلاید 50: شیشه های نوین با توانایی بازتاب پرتو فرو سرخ نمونه ای دیگر از کاربرد های نانو فناوری در صنعت شیشه خودرو شیشه هایی با قابلیت بازتاب پرتو فروسرخ نور خورشید می باشد. به این گونه که یک لایه بسیار نازک از نانو ذرات بین دو لایه شیشه قرار گرفته اند که وظیفه آنها بازتاباندن پرتو فروسرخ نور خورشید و در نتیجه جلوگیری از گرم شدن زیاد داخل خورو می باشد.

اسلاید 51: غذاهای نانویی کاربرد نانو در غذا ها بدین صورت است که امکان اعمال تغییر در مواد غذایی آماده و اضافه کردن افزودنی های مورد نظر در اندازه های بسیار ریز و دستکاری محتویات فیزیکی مواد غذایی است در مقیاس نانو مولکول های بیشتر از قوانین کوانتوم پیروی می کنند تا از قوانین فیزیک در مقیاس بزرگ .

اسلاید 52: کاربرد نانو در مواد غذایی

اسلاید 53: ادامهترکیبات غیر قابل حل در آب یا روغن در مقیاس نانوبه راحتی حل می شوند , حتی این امکان وجود دارد که موادی که عموما پس از مصرف در معده آزاد می شوند. به صورت آزادنشده به طرف روده هدایت شوند و از آنجا مستقیما جذب شده و وارد گردش خون شوند به خصوص در مورد افزودن مواد غذایی ای مانند ویتامین ها و املاح معدنی.

اسلاید 54: روش های اجرایی نانو در مواد غذاییساده ترین و کابردی ترین روش اجرای این کار, فرآیند نانوکپسوله کردن است . این تکنیک از روی عملکرد غشای سلولی در طبیعت الگوبرداری شده است. با استفاده از این تکنیک , بشر موفق به ساخت محفظه های کیسه ای شکلی در ابعاد بسیار کوچک نانویی خواهد شد که درون آنها فضایی خالی برای مواد غذایی تعبیه شده است, لایه بیرونی این کپسول بسته به اینکه لازم است مواد داخل کپسول در آب یا در روغن حل شوند , طراحی می شوند. این کپسول ها در برابر اسید معده مقاوم هستند و بسته به ضرورت می توانند در دهان یا در معده باز شوند. در واقع , فرآیند نانو کپسوله کردن به این معنا است که این امکان وجود دارد که مواد غذایی مفید برای بدن بدون اینکه در فرایند ساخت در کارخانه یا در هنگام پخت در آشپزخانه و یا توسط آنزیمهای دهان و معده از بین روند این کپسول ها به طور مستقیم وارد جریان خون شده و در نتیجه جذب بدن شوند این کار حتی مانع از دفع بدون جذب ویتامین های مواد غذایی میشود. یکی دیگر از کاربرد های نانو کپسوله کردن این است که مواد غذایی مفید ولی با طمع های نامطبوع مانند روغن ماهی را می توان از طریق این کپسول ها بدون احساس مزه ناخوشایند به غذا اضافه کرد.

اسلاید 55:

اسلاید 56: منابعباشگاه مهندسان ایرانپایگاه اطلاع رسانی نانوwww.3ch.blogfa.comwww.solfat.blogfa.com

اسلاید 57: Thanks for your attentio

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید