ashnayi_ba_mafhome_khod

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با مفهوم خود شناختی”

آشنایی با مفهوم خود شناختی

اسلاید 1: اهداف فصل اول آشنايی با مفهوم خود (شناختی)آشنايی با جنبه های خود (شناختی)آشنايی با مفهوم خود_ پنداره (شناختی)آشنايی با مفهوم عزت نفس (شناختی)عزت نفس غير مشروط(حقيقی) (شناختی)آشنايی با خود واقعی، خود ايدآل (شناختی)

اسلاید 2: فصل اول: اهداف توانايی شناخت خود و انواع آن (مهارتی)توانايی درک خود_ پنداره و عزت نفس (شناختی)توانايی درک عزت نفس غير مشروط (مهارتی)توانايی درک خود واقعی، خود ايدآل (مهارتی)

اسلاید 3: فصل اول: اهداف ايجاد علاقه نسبت به شناخت خود (نگرشی)ايجاد علاقه نسبت به توانمندیهای خود (نگرشی)

اسلاید 4: فصل اول: خود و جنبه های آن مفهوم خود جنبه های خودمفهوم خود_ پندارهمفهوم عزت نفسعزت نفس غير مشروط(حقيقی)خود واقعی، خود ايدآل

اسلاید 5: فصل اول؛ مقدمه: چرا خود و مطالعه و انديشه در خصوص آن اهميت دارد؟ چون ”خود“ از مفاهيمی است که از کودکی تا بزرگسالی (تا پايان عمر) با آن سر و کار داريم. از نظر روان شناسی سلامت، پيشگيری و آسيب شناسی، شناخت و پرورش خود، محور و اساسی است. نقش پراهميت شناخت خود در اديان الهی و هم چنين، ديدگاه فلاسفه و روان شناسان مورد تأکيد جدی واقع شده است. از اين رو، فصل اول کتاب روان شناسی سلامت به خود اختصاص داده شده است تا زمينه شناخت و آشنايی دانش آموزان با پرورش آن فراهم شود.

اسلاید 6: درس اول: مفهوم خود هر روز جلوی آينه می ايستيم و خود را در آن می بينيم؛ رنگ چشم ها، موها و شکل بينی مان و ... را برانداز می کنيم. نام و نام خانوادگی،نام پدر،محل تولد،شماره ی شناسنامه،آدرس خانه، مدرسه ونام کشور خود را می دانيم.آياباهمه ی اين ها، می توان گفت، کسی که اين ويژگی ها را می داند، خود را می شناسد؟ آيا اين خصوصيات برای خودشناسی کافی است؟ چه قدر خود را می شناسيم؟حدس هايی که درباره ی خود می زنيم،تاچه اندازه درست از آب در می آيد؟ راستی کمی از پوست تان را کنار بزنيد،به درونتان راه پيدا کنيد وکمی عميق شويد. در درونتان چه می گذرد؟ احساسات، عواطف، آرزو ها و افکارتان را چه قدر می شناسيد؟

اسلاید 7: همه ی اين ها جزئی از وجود ما هستند و در شکل گيری خود نقش دارند.ما در کنار ديگران زندگی می کنيم و بعضی از آنان در احساسات و شناخت از جهان با ما سهيم و شريک اند. پس، برای اداره ی زندگی به ديگران نياز داريم و جای تعجب نيست اگر به ديگران توجه کنيم تا در خصوص خود بيش تر بدانيم. بنابراين، مفهومخودبه جنبه هايی از يک فرد اشاره دارد که به صورت من مشخص می شود و شامل احساسات و ادراکات در مورد بدن خويش،توانايی های شخصی، ارزش ها و علايق است؛ به عبارتی، مفهوم خود“ يک شکل سازمان يافته از ادراکات مربوط به خود است که در سطح آگاهی قرار دارد.

اسلاید 8: تعريف خود خود،آن بخش ازشخصيت فرد است که وی نسبت به آن آگاهی دارد؛ به عبارتی، خود، مجموعه ای از افکار و عواطف است که سبب آگاهی فرد از موجوديت خود می شود؛ بدين معنا که می فهمد کيست و چيست؟ خوددنيای درون شخص است و شامل تمام ادرکات، عواطف، ارزش ها و طرز فکر اوست.

اسلاید 9: دستورالعمل:نمونه ی 1-1، با هدف ايجاد فرصت و امکان انديشيدن برای دانش آموزان طراحی شده است تا مفهوم خود را به درستی درک نمايند. در نمونه زير حسن به طور فرضی برخی از ويژگی هايی که معرف اوست را توصيف نموده است از دانش آموزان بخواهيد آن را بخوانند و در خصوص ساير ويزگی ها فکر کنند. توجه شود فراگيران با انديشيدن در خصوص سؤال مطرح شده، تجارب و احساسات و به طورکلی، دنيای که من را غيرمن می کند، بيش تر آشنا شده و مفهوم خود را درک خواهند کرد.در فعاليت (1-1) نيز، دانش آموز برای يک دوست که او را نديده و طبيعتاً نمی شناسد، نامه ای می نويسد، به همين دليل، احتمالاً استنباطی از خود را خواهد نوشت، پس از نوشتن نامه توسط هر دانش آموز، برخی از نامه ها را به کمک دانش آموزان، مورد بحث و بررسی قرار دهيد. به ياد داشته باشيد که هدف از اين تمرين، کمک به شناخت خويش است. بنابراين، پاسخ صحيح و غلط وجود ندارد و يا نوع نگارش و بيان فرد مورد نظر و ارزيابی نيست. ممکن است دانش آموز اين گونه نامه را شروع کند : دوست عزيز سلام؛ من رضا فلاحی هستم که در کلاس اول دبيرستان رشته - درس می خوانم. قد من 168 سانت و پوستم سفيد است. در تيم بسکتبال مدرسه نيز عضوام. خانواده ام چهار نفره و شغل والدينم ...

اسلاید 10: درس اول(دانش آموز): مفهوم خود نمونه ی (1) حسن در معرفی و توصيف خود می گويد: من 16 سال دارم و دبيرستانی ام؛ قد من نسبت به همسالانم کمی بلندتر است؛ به درس علاقه مندم و مطالعه ی غيردرسی (آزاد) هم دارم؛ چند دوست صميمی دارم؛ در کل، روابط اجتماعی و خانوادگی خوبی دارم، البته گاهی ممکن است با برخی از دوستانم بگو و مگوهايی هم داشته باشم ولی خيلی دامنه دار و جدی نيست، و گاهی غمگين می شوم. سؤال: آيا حسن توانسته است تصويري از خود را ارائه دهد که براي ما قابل شناسايي باشد؟ اگر شما جاي او بوديد، به چه موارد ديگري اشاره مي کرديد؟ 1-........................................ 2- ............................................................................................. 3-.............................................................................................

اسلاید 11: فعاليت 1-1 نامه اي براي دوستي که هرگز او را نديده اي، بنويس و خودت را برای او توصيف کن. در اين نامه، شما به چه مواردي براي معرفي خود توجه کرده ايد؟ کدام يک از اين موارد بيش تر معرف شماست ؟

اسلاید 12: يادآوری، از آن جا که نوجوانان در اين شرايط، احتمالاً استنباطی از خود را خواهند نوشت، پس از نوشتن نامه توسط هر دانش آموز، برخی از نامه ها را به کمک دانش آموزان، مورد بحث و بررسی قرار دهيد. به ياد داشته باشيد که هدف از اين تمرين، کمک به شناخت خويش است.

اسلاید 13: آن چه فرا گرفتيم: با توجه به نمونه و فعاليت انجام گرفته، آموختيد که خود عبارت از مجموعه اي از ويژ گي هاي جسماني و رواني، افکار و عواطف است که موجب آگاهي فرد از موجوديت خود و تمايزش از ديگري می شود. جمع بندي: من مي توانم خود را به اين صورت معرفي و توصيف کنم : .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

اسلاید 14: ادامه درس اول : جنبه های مختلف خود خود بدني؛ هويت خود؛ عزت نفس؛ گسترش خود محتوای خود با افزايش سن تغيير می کند؛ مثلاً، کودکان ابتدا خود را با ويژگی های بدنی و مادی توصيف کرده(چشمان آبی، پياده روی) و سپس با افزايش سن به مهارت ها، اعمال و فعاليت های خويش اشاره می کنند( درس رياضی و شطرنجم خوب). در سنين نوجوانی، بر ابعاد روان شناختی و هيجانی توجه می شود( خوشحالی، غمگينی).ماهيت و رشد خويشتن حداقل هفت جنبه يا کارکرد متفاوت دارد که فرديت يا خوديت را مشخص کرده و طیّ مراحلی به تدريج رشد می کنند تا به حد کمال برسند. هفت مرحله رشد خويشتن(خود) به شرح زير می باشند: 1- خود بدني: در سه سال اول زندگی ظاهر می شود (تمايز بين بدن خود و اشياء)2- هويت خود : در سه سال اول زندگی، با اين که هويت آنها دچار تغيير بسياری می شود ولی کليت (شخص خاص) حفظ می شود. آموختن نام خويش و تشخيص خود به عنوان يک خود متمايز ومداوم، از عواملی است که به احساس هويت کمک می کند؛ برای مثال، او که در آينه است، منم. 3-عزت نفس: در سه سال اول زندگی، ودکان می آموزند که نسبت به موفقيت های خود احساس غرور کنند. در اين مرحله، کودک متوی خواهد چيزهايی را بسازد و محيط خود را کشف يا دستکاری کند.

اسلاید 15: 4.گسترش خود : در اين مرحله، کودکان به تشخيص اشيا و مردمانی که بخشی از دنيای اويند يا به او تعلق دارند، نائل می شوند. برای مثال، کودک از مامان من، بابای من، عروسک من، مدرسه ی من و ... در گفت و گوهايش استفاده می کند. مراحل چهار و پنج در طول چهار تا شش سالگی ظاهر می شوند.خود انگاره 5- خود انگاره: اين که ديگران چه طور من را می بينند جنبه ی ديگری از خويشتن است که در خلال کودکی ظاهر می شود. هم چنين، از برآورده ساختن يا برآورده نساختن انتظارهای والدين خود آگاه می شود.  6-خود منطقی: بين 6 تا 12 سالگی، کودک به اين نتيجه می رسد که او دارای توانايی منطقی برای حلّ مشکلات زندگی است و بدين وسيله، به طور مؤثر با شرايط محيطی سازگار می شود. 7- کوشش خويشتن: اين مرحله در طول دوره ی بلوغ شکل می گيرد و نوجوانان به فرمول بندی هدف ها، نقشه های دراز مدت و طرح ريزی برای آينده اقدام می کنند؛ مثل نويسنده شدن، معلم شدن، دانشمند شدن، يا پدر يا مادر شدن.

اسلاید 16: اکنون تجسم کنيد که شما برای حضور و شرکت در امتحانی با مشکل مواجه شده ايد. (ترديدی نيست که از دل شوره ی خود، آگاهی داريد(خ بنتيجه ی اين امتحان، هم بر گذشته و هم در آينده ی شما، تأثير خواهد داشت (ه خ)، اين آزمون برای شما غرور و احساس ارزش می آورد (ع ن)، ( شکست يا موفقيت در آزمون می تواند برای خانواده ی شما مهم باشد (گ خآرزوها و خواسته های شما (خ انگاره)، نقشی که شما در حلّ مسائل امتحان و عملکرد در آن داريد (خ م) و تناسب کل موقعيت با اهداف بلند مدت شما (کوشش خويشتن) در اين آزمون قابل توجه و بررسی است

اسلاید 17: ادامه درس اول(دانش آموز): جنبه های مختلف خود خود بدني – هويت خود – عزت نفس – گسترش خودنمونه ي 1-2 فرض کنيد شما براي حضور و شرکت در امتحاني با مشکل مواجه شده ايد. ترديدي نيست که در اين شرايط شما از دل‌شوره‌ي خود، آگاهي داريد، شکست يا موفقيت در آزمون مي‌تواند براي خانواده‌ي شما مهم باشد، اين آزمون براي شما غرور و احساس ارزش مي‌آورد، نتيجه‌ي اين امتحان، هم بر گذشته و هم در آينده‌ي شما، تأثير خواهد داشت. سؤال: اين نمونه، چهار جنبه از خود را براي شما معرفي مي کند با کمک دبير، جنبه های مختلف را مشخص کنيد. کدام يک از اين ابعاد برای شما مهم است؟ چرا؟ ..............................................................................................................

اسلاید 18: من آموزش و پرورشی امچشمان منآبی استاين عموی من استاو که در آينهاست منم فعاليت 1-2 با توجه به نمونه هاي ذکر شده، براي هريک از تصاوير، نام مناسبی انتخاب کنيد.

اسلاید 19: آن چه فرا گرفتيم: خود جنبه هايی دارد، مانند: خود بدني: کليه ی ويژگي هاي جسماني است که شامل اسکلت بدن، اندام، اندازه ی بدن، خود بدني مي شود (توجه کنيد که تأکيد بر هر کدام از اين جنبه ها، مي تواند در ارتباط با ابعاد ديگر خود باشد). هويت خود: کليت و يک پارچگی فرد که او را به طور خاص، از ديگران متمايز می کند. به عبارتی، با اين که فرد در حال تغيير مداوم و مستمر است اما يک پارچگی و کليت او به عنوان شخصی متمايز برای او قابل درک و تشخيص است. برای مثل، او که در آينه است، منم. عزت نفس: يا خود ارزشمندي واژه اي است که به يکتايي و فرديت شخص اشاره دارد. از سوي ديگر، در اين جا فرد با مسئله ی قضاوت درگير مي شود. گسترش خود: وقتی کودک به تشخيص اشيأ و افرادی که بخشی از دنيای او هستند و يا به وی تعلق دارند، مثل عروسک من، ماشين من، مامان من و ...؛ نائل شود، گفته می شود. اين ويژگی در حدود چهارسالگی در کودک ظاهر می شود. جمع بندي: با توجه به نمونه ها و فعاليت هاي انجام گرفته، به اين نتيجه رسيديد که من مي توانم خود را به صورت های مختلف معرفي کنم. اين موارد عبارت اند از: .............................................................................................................................................................................................

اسلاید 20: چه موقع آسيب های روانی – اجتماعی کاهش يا افزايش می يابد (از ديدگاه جورج آلبی 1982) : عوامل ارگانيک + استرسآسيب ها = ----------------------------------------- مهارتها + عزت نفس + گروههای حمايت کننده سازگاری پائينسه ويژگی در کسانی که به سوء مصرف مواد گرايش دارند (براساس تحقيقات):1- در بيان احساسات دشواری دارند، 2- عزت نفس پايين دارند، 3- مهارت های اجتماعی شان ضعيف است.

اسلاید 21: درس دوم: خود_ پنداره مجموعه ای منظم از ويژگی هايی است که فرد آن را جزئی از خودش تلقی می کند. آن، فرايندی اجتماعی است که از طريق تماس اجتماعی کسب می شود؛ اين كه، ما خودمان را چگونه مي بينيم؛ يعنی، تصوير و برداشتي كه هر كس از خودش دارد؛ مثلاً، وقتی شخصی می گويد من دانش آموز دوم انسانی ام، دوست حسين ام، 65 کيلو وزن دارم و يا يک فوتباليست ام، همگی بيانگر خود_ پنداره است؛ بنابراين، خود_ پنداره مجموعه ای است از عقايد فرد در باره ی خود که بيش تر بر مبنای توصيف است تا قضاوت. ممکن است بعضی از بخش های خود_ پنداره خوب يا بد تلقی شود و برخی ديگر، نه خوب و نه بد، نگريسته شود. اين که کسی موی قهوه ای و قد بلند يا صدای نرمی دارد، بخشی از خود_ پنداره است ولی اين خصوصيات نه بد و نه خوب اند؛ برای مثال، اگر فرد از اين تصور و ويژگی های مورد نظر(موی قهوه ای و قد بلند)، احساس خوبی داشته باشد و برای آن ارزش قائل شود، اين خصوصيت به عزت نفس او بر می گردد.

اسلاید 22: دستورالعمل: نمونه ی(1-3)، به توصيف ويژگی های يک فرد پرداخته شده است از يکی از دانش آموزان بخواهيد نقش اين فرد را بازی کند و ساير همکلاسی های وی در خصوص شباهات ها و تفاوت های اين نقش فرضی گفت و گو کنند و در نهايت شما بحث را به گونه ای هدايت کنيد که دانش آموزان مفهوم خود پنداره را درک نمايند. برخی عبارات از قبييل پسرها هيچ وقت گريه نمی کنند!؛ خانم کوچولوها هيچ وقت شلوغ نمی کنن!؛ مرد که گريه نمی کنه! و پدر فکر می کنه تو بهترين و عاقل ترين پسر روی زمين هستی!، در ايجاد خود پنداره نقش به سزايی دارند، به خصوص اگر از طرف افراد مهم زندگی کودک(مثل پدر و مادر)بيان شوند، تأثير زيادی بر خود_ پنداره  فرزند خواهند گذاشت. از اين قالب های فکری برای بحث بيش تر می توانيد استفاده نمايد. در فعاليت (1-3)، دانش آموزان با انديشيدن درباره جملات کامل کردنی، بيش تر با خود پنداره و خود آشنا می شوند.فراموش نکنيم که ما فعلاً در باره ی توصيف ويژگی های خود گفت و گو می کنيم بدون داوری و قضاوت کردن در خصوص آنها.

اسلاید 23: درس دوم (دانش آموز): خو د پندارهنمونه ي 1-3 نام من پرستو است؛ 15 سال دارم و کلاس اول دبيرستانم. وزنم50 کيلو گرم و قدم 167 سانتی متر است. پوست من روشن و رنگ موهايم مشکي است؛ فرزند دوم خانواده ام و مليتم ايراني است.سؤال: در اين نمونه، تصويري که فرد از خود ارائه مي دهد، آيا با تصويري که ديگران از او مي دهند، يکي است؟ اگر نه، چرا؟..................................................................................................................................................................................................................................................فعاليت 1-3 با توجه به نمونه ی زيرجملات بعدی را تکميل کنيد. قد من 170 سانتي متر است. پوست من....................................................... درس من ........................................................ خط من .......................................................... کشور من .................... است . من در شهر ........................ متولد شدم. دوستان من .........................................................

اسلاید 24: آن چه فرا گرفتيم: با توجه به نمونه و فعاليت انجام گرفته، شما آموختيد که خود پنداره مجموعه اي منظم از ويژگي‌هايي است که فرد آن را جزئي از خودش تلقي مي کند؛ به عبارت ديگر، تصوير و برداشتي كه هر كس از خودش دارد.جمع بندي: حال با توجه به آن چه گفته شد، مفهوم خود پنداره را به زبان خودتان شرح دهيد.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

اسلاید 25: ادامه درس دوم: عزت نفس يا خود ارزشمندی، كليتي روان‌شناختي است كه يكتايي و فرديت شخص را توضيح مي‌دهد. درك ماهيت رفتار انسان و به عبارتي، مفهوم شخصيت، مهم ترين و در عين حال پوشيده ‌ترين دستاورد علم روان‌شناسي است. تحقيقات نشان مي‌دهد که بسياري از مشكلات افراد از نبود عزت _ نفس يا خود _ پنداره ی منفی و ناچيز شماري خود، ناشي مي‌شود؛ يعنی، يکی از عوامل بسيار مهم در رفتار سالم و ساخت آن، عزت نفس است. مفهوم خود، بيانگر تصوير و توصيف فرد از خويش است، با مفهوم خود _ پنداره مشابه است. اما عزت نفس، با خود_ پنداره متفاوت است؛ زيرا عزت نفس به ارزيابی های شخص از خصوصياتش گفته می شود؛ برای مثال، اگر فرد از اين تصور و ويژگی های مورد نظر ( مثلاً موی قهوه ای و قد بلند)، احساس خوبی داشته باشد و برای آن ارزش قائل شود، اين خصوصيت به عزت نفس او می افزايد و اگر فرد از اين ويژگی ها ناخشنود باشد، اين خصوصيت احتمالاً عزت نفس او را کاهش می دهد.

اسلاید 26: بنابراين، عزت نفس ارزشی است که اطلاعات درون خود_ پنداره، برای فرد دارد و از اعتقاد او نسبت به تمام صفات و ويژگی هايش سرچشمه می گيرد؛ به بيانی ديگر، عزت نفس به تصورات، نگرش‌ها و ارزيابي‌هايي كه شخص به طور مداوم درباره ی خود انجام مي‌دهد، اطلاق مي‌شود.براي فرد، هيچ حكم ارزشي اي مهم‌تر از قضاوت او درخصوص خودش وجود ندارد و ارزيابي شخص از خويش، قطعي‌ترين عامل در روند رشد رواني اوست كه به صورت احساس است؛ در نتيجه، عزت نفس از دو عنصر اساسی تشکيل شده است؛ (1) کارايی خود؛ يعنی، اعتماد به توانايی خود در فکر کردن، يادگيری، انتخاب و تصميم گيری درست، و به شکل وسيع تر، توانايی خود در کنترل چالش ها و تغييرات و (2) احترام به خود؛ يعنی اعتماد به حق خود برای شاد بودن، و به شکل وسيع تر، اعتماد به اين که پيشرفت، موفقيت، دوستی، احترام، عشق و رضايتمندی برازنده ی اوست.

اسلاید 27: دستورالعمل نمونه ی(1-4)، برخی ويژگی های عليرضا از طريق شرکت در يک مصاحبه علمی بيان شده است از دانش آموزان بخواهيد به گفته های فرد فرضی توجه شود. در اين گفت و گو اولاً بر توانايی های علمی و ثانياً جهت گيری ارزيابانه و عملکرد مثبت تأکيد شده است. از طريق سؤال مطرح شده، تلاش شود اين حکم ارزشی که نقش مهمی در رشد روانی فرد دارد واقع بينانه باشد و چون مصاحبه علمی است کمتر از احساسات و موضوعات عاطفی گفت و گو می شود. در فعاليت (1-4) و (1-5)، دانش آموزان به ترتيب دو فعاليت را انجام می دهند. در فعاليت اول دو دسته تصاوير را با هم مقايسه می کنند و در پاسخ به آزمون يک، ويژگی های منفی و در آزمون شماره دو، خصوصيات مثبت مورد سؤال واقع شده است که افراد نظر و احساس خود را بيان می کنند. پيام تصوير و آزمون اول می تواند ويژگی های يک فرد با عزت نفس پايين که شخص خود را قبول ندارد، باشد. پيام تصوير و آزمون دوم می تواند ويژگی های يک فرد با عزت نفس بالا که فرد از توانمندی های خويش ارزيابی مثبتی دارد را تجسم می کند. توجه داشته باشيد که در اين دو فعاليت علاوه بر توصيف ويژگی ها و هيجانات، فرد در خصوص ويژگی های خويش به قضاوت و داوری می پردازد. نمرات متوسط به بالا (جمع بلی) در آزمون اول بيانگر خود ارشمندی پايين و در آزمون دوم بيانگر خود ارزشمندی بالا می باشد.در پايان، بر اين نتايج تأکيد کنيد: 1- وقتی به توصيف خود (توانايی ها و تجارب) پرداخته می شود، از خود يا خود_ پنداره صحبت می شود. 2- احساس (از اين که در اين تمرين و کار عملی فعال بودم، خوشحالم؛ يعنی، احساس غرور و شادی) بيانگر عزت نفس (خود ارزشمندی) است.

اسلاید 28: نمونه ي 1-4 ادامه درس دوم(دانش آموزش): عليرضا در يک مصاحبه ی علمي شرکت کرده و گفته است که او در مدرسه، نفر برتر کلاس از لحاظ مهارت هاي علمي بوده و در مسابقات علمي بهتر از ديگران عمل کرده است. هم چنين، در فعاليت هاي خارج از کلاس هميشه بهتر از ديگران بوده است. سؤال: عليرضا در اين مصاحبه به کدام ويژگي هاي خود اهميت داده است؟ آيا او با اين ويژگي ها، فردي ارزشمند خواهد بود؟ چرا؟........................................................................................................................................................................................... فعاليت 1-4 پيام تصاوير زير را بنويسيد. تصوير1(فردی شاد) تصوير2(فردی غمگين) قوی امشجاعمسخاوتمنم قوی امزرنگم ضعیفم ترسوام کم هوشمخسيسم

اسلاید 29: آزمون (1) 1- آيا با کوچک ترين انتقادي ناراحت مي شوي؟ 2- آيا پرخاشگري؟ 3- آيا احساساتت را از ديگران مخفي مي کني؟ 4- آيا از تماس هاي نزديک و صميمي گريزاني؟ 5- آيا ديگران را به دليل اشتباهات شان سرزنش مي کني؟ 6- آيا براي هر گونه اشتباه خود، عذر يا بهانه مي آوري؟ 7- آيا از تجربه هاي جديد دوري مي کني؟ 8- آيا هميشه آرزو مي کني که کاش قيافه بهتري داشتي؟ 9- آيا موفقيت هاي خود را دست کم مي گيري؟ 10- آيا از شکست ديگران شاد مي شوي؟ تعداد پاسخ هاي مثبت در آزمون(1): ............ با کمک دبير خود به تحليل نتيجه ی به دست آمده بپردازيد. سؤال بلي خير

اسلاید 30: آن چه فرا گرفتيد: با توجه به آن چه تاکنون بيان کرديم، به ارزيابي هايي که شخص از احساسات و توانايي هاي خود دارد، عزت نفس گفته مي شود. براي مثال، اگر فرد از اين تصور و ويژگي هاي مورد نظر (مثلاً موي قهوه اي و قد بلند)، احساس خوبي داشته باشد و براي آن ارزش قائل شود، اين خصوصيت به عزت نفس او مي افزايد؛ و اگر فرد از اين ويژگي‌ها ناخشنود باشد، اين خصوصيت احتمالاً عزت نفس او را کاهش مي دهد.

اسلاید 31: عزت نفس مشروط(بيرونی) می توان نتيجه گرفت که عزت نفس يعنی ديدن خود به عنوان يک فرد توانا (يعنی من می دانم کارهايی را می توانم انجام دهم)، با کفايت (يعنی من کارهايم را به اندازه ی کافی انجام می دهم)، دوست داشتنی (يعنی هر فردی با توجه به انسانيت، جذابيت و کليت خاصی که دارد، نقش خاص و مرکزيت دارد)، منحصر به فرد (يعنی من فردی هستم با توانايی ها و خصوصيات خودم، به گونه ای که هيچ کس ديگر در اين دنيا مانند من نيست) و با ارزش (ارزشمند بودن يعنی اين که من مفيدم و ارزش دارم).ادامه درس دوم:

اسلاید 32: اما گاهی فرد به دليل موفقيت ها و داشته های بيرونی مورد احترام و ارزش است نه به دليل ارزش خويشتن خويش. اين در حالی است که خداوند در قرآن شريف (سوره ی المنافقون، آيه ی 8) عزت مؤمنان را در رديف عزت خود و پيامبر اعظم قرار داده است؛ بنابراين، از آن جا که ترويج عزت نفس مشروط، همانند عزت نفس پايين، سلامت روانی _ اجتماعی را به خطر می اندازد، نيازمند توجه و پيشگيری است. در زير، راه هايی که ممکن است عزت نفس مشروط(بيرونی) را ايجاد و تقويت کند، مطرح می شود تا با هدف پيشگيری، به آن ها توجه شود: [1] - وللهِ العزٌه و لرسوله والمومنين.

اسلاید 33: 1- عزت نفس از طريق کار کردن: يعنی آن  چه فرد انجام می دهد ارزشمند است. او اين طور فکر می کند که به جای خويش، کارش ارزش دارد. 2- عزت نفس به دليل آن چه دارند: يعنی برخی افراد به متعلقات خود و آن چه دارند، وابسته اند و از طريق داشته ها و دارايی های خويش احساس ارزش می کنند. 3- عزت نفس ناشی از اين که چگونه به نظر می آيند: بسياری از افراد وقت، پول و کوشش های زيادی را صرف ظاهر خود می کنند تا کسب ارزش کنند؛ به عبارتی، ظاهر زيبا و اين که چه می پوشند، برای آنان ايجاد ارزش می کند. 4- عزت نفس از طريق دانستن: افراد زيادی می خواهند با اطلاعات و دانسته های خود يا کتاب هايی که خوانده اند، روی ديگران تأثير بگذارند و به وسيله ی دانسته های خويش احساس کنند که فرد با ارزشی اند. 5- عزت نفس از طريق با ديگری بودن: برخی افراد به جای اين که خودشان احساس ارزش کنند از بودن با ديگری احساس ارزش می کنند؛ اين که با چه کسی دوست يا آشنايند برای آن ها می تواند ايجاد ارزش کند.

اسلاید 34: برای نمونه، اين خود ارزشمندی، مشروط است به اين که اگر من ... (فلانی ) باشم آن وقت من خوب يا ارزشمندم و بنابراين، اگر من ... (فلانی) نباشم، پس خوب نيستم.

اسلاید 35: بنابراين، در اين حالت فرد احتياج دارد که دائماً ديگران را راضی و خوشحال نگهدارد؛ به بيانی ديگر، وقتی عزت نفس فرد بر پايه ی زيبايی و شاگرد اولی باشد (احتمال دارد در نيم سال دوم، ديگری شاگرد اول شود يا در مورد زيبايی، لباس امروز مريم زيباتر باشد)، چون اين حالت بر پايه ی آن چه فرد حقيقتاً هست، بنا نشده است، ارزشمندی او ثبات ندارد و مرتب با تغيير شرايط بيرونی، وی نيز دچار نوسان می شود و شخص را در حالت بی ثباتی و نا استواری قرار می دهد. با اين توصيف، پذيرش و احترام خويش و با خود مهربان بودن زمينه ای فراهم می سازد تا فرد به ارزش های خويشتن خويش واقف شود و از تلاش سخت برای راضی کردن ديگران دست بر دارد. وقتی شخص خود را دوست داشته باشد و عزت و ارزش بيش تری به خود دهد، می تواند ديگران را نيز دوست داشته باشد و برای آن ها ارزش قائل شود. بالعکس، تا فرد نسبت به خود احساس خوبی نداشته باشد، نمی تواند ديگران را به واقع دوست داشته باشد.

اسلاید 36: دستورالعمل نمونه ی(1-5)، دو موقعيت طراحی شده است با توجه به مشارکت و استفاده از فعاليت گروهی از دانشآموزان بخواهيد در گروه های دوتايی(يکی نقش فردی در موقعيت الف و ديگری نقش فردی در موقعيت ب ) جهت گيری و دلايل دو خانواده فرضی را بررسی و تحليل نمايند. هدف از اين نمونه شناخت چگونگی شکل گيری عزت نفس حقيقی و غيرمشروط و دلايل آن می باشد. در فعاليت1-6، دانش آموزان با تکميل جدول(1-1) و انديشيدن در خصوص توصيف های فرضی و چرايی ها به نقش فرد و ديگران در نوع و کيفيت ارزيابی ها پی برند. مثلاً شخص الف موفقيت را از منظر ديگران می بيند و طبيعتاً اين مفهوم به ذهن می رسد که من ارزشمندم چون ديگری می گويد و حال اگر در روزی ديگر به دليل وضعيت خلقی ديگری(مثلاً وقوع حادثه ای، پاسخ منفی به درخواستی غيرمعقول يا مشاجره و ...) به نظر آنها من موفق نباشم، پس من ارزشمندم نيستم زمينه ايجاد عزت نفس مشروط را فراهم می سازد. به پاسخ های احتمالی در جدول توجه کنيد.

اسلاید 37: ادامه درس دوم (دانش آموز): عزت نفس غيرمشروط نمونه ي 1-5 نمونه ی زير دو موقعيت را نشان مي دهد: موقعيت الف) اگر موفقيت کمي در تحصيل به دست بياورم، از ميزان علاقه مندي والدين به من کم نخواهد شد. موقعيت ب) اگر شاگرد اول نباشم، در خانه فردي ارزشمند نيستم. درکدام موقعيت شما بيش تر احساس ارزشمندي مي کنيد؟ فعاليت 1-6 به جدول 1-1، توجه کنيد و باتوجه به موقعيت هاي در نظر گرفته شده، جاهاي خالي را پرکنيد.

اسلاید 38: چرايي نوع عزت نفستوصيف شخصچون نيازمند تأييد ديگران است، چون جايگاه و نقش خود کم رنگ و ... عزت نفس مشروط من موفقم چون ديگران مي گويند.الفتأکيد بر باورهای واقعی خود، ريشه موفقيت بيش تر درونی است تا بيرونی و ...عزت نفس حقيقی من به اندازه ی کافي موفقم چرا که موفقيت هاي کوچک خود را باور دارم.بچون چگونه به نظر آيند برای آنها مهم است، افزايش داشته ها مثل موفقيت، مورد احترام بودن و ... (تأکيد بر عوامل بيرونی و نه حقيقت وجود ...)عزت نفس مشروطمن در کليه ی کارهايم موفقم اما احساس مي کنم خيلي بيش تر از اين بايد تلاش کنم تا احساس موفقيت کنم.ج

اسلاید 39: آن چه فرا گرفتيم: عزت نفس مي تواند مشروط و غيرمشروط باشد. مشروط هنگامي است که فرد موفقيت خود را وابسته به تأييد ديگران مي داند، ولي در عزت نفس غيرمشروط، موفقيت او به قضاوت ديگران بستگي ندارد؛ بلکه او خود درباره ی موفقيت هايش داوري مي کند. اگر کسي عزت نفس غير مشروط داشت، خود را فردي توانا (يعني من مي دانم کارهايي را مي توانم انجام دهم)، با کفايت (يعني من کارهايم را به اندازه ي کافي انجام مي دهم)، منحصر به فرد (يعني من فردي هستم با توانايي هاي ويژه ی خودم و بر اساس آن ها فعاليت مي کنم) می داند. جمع بندي: حال با توجه به نمونه و فعاليت هاي انجام شده، مفهوم عزت نفس غيرمشروط را به زبان خودتان شرح دهيد.................................................................................................................................................................................................

اسلاید 40: خود واقعي – خود ايدئال خود واقعی: خود واقعی درونی ترين بخش وجود فرد است. خود شخص، اين بخش را خوب می شناسد ولی افراد معدودی به اين بخش وجودی وی، دست پيدا می کنند؛ زيرا افراد معمولاً انرژی زيادی صرف پنهان نگاه داشتن اين بخش از وجود خويش می کنند. به عبارتی، گاهی ما تلاش می کنيم خود واقعی را پشت نقابی پنهان کنيم تا آن چه نيستيم به نظر آييم. اما اکثر افراد بازيگران خوبی نيستند و مدت زيادی نمی توانند اطلاعات غير واقعی در باره ی خود به ديگران ارائه دهند. انسان ها هر قدر بيش تر به آن چه نيستند تظاهر کنند، به دنيای خيالی و ساختگی خود بيش تر دل می بندند و از جهان واقعی و خود واقعی خويش دور می شوند. اما برای اين که زندگی آرامی داشته باشيم و ديگران بتوانند با ما ارتباط صادقانه و مناسب تری برقرار کنند، بهتر است به آنان اجازه دهيم که ما را بيش تر بشناسند. اگر شخصی آمادگی گفت وگو درباره ی خودش را نداشته باشد، نمی توان او را شناخت. پس گفت وگو درباره ی خويش نيازمند شناخت از خود و احساس ايمنی است. [1] -Propriumدرس سوم: خود واقعي – خود ايدئال

اسلاید 41: خود ايدئال: به مجموعه ای از صفات و ويژگی هايی گفته می شود که فرد دوست دارد و می خواهد آن ها را به دست آورد. به بيانی ديگر، خود آن چيزی است که هدف مطلوب فرد است. اين هدف می تواند واقعی يا غير واقعی باشد؛ مثلاً برخورداری از سلامت جسمی_ روانی، داشتن زندگی سالم، و شخصی مفيد برای خود و جامعه بودن، يک ايدئال واقعی است که هر کسی می تواند خواستار آن باشد و برای دست يابی به آن تلاش کند. وقتی ميان خود واقعی (که خود ادراک شده هم گفته می شود) و خود ايدئال انطباق و نزديکی باشد، فرد از يک پارچگی و سلامت بيش تری برخوردار است. ولی اگر ميان اين دو نوع خود، شکاف و فاصله ای زياد باشد، می تواند سبب بروز برخی مشکلات اجتماعی_ روانی و عدم سازگاری درون و برون فردی برای شخص در پی داشته باشد. از اين رو، وقتی افراد به خود_ کاوی و خودشناسی بيش تری پرداخته باشند و بر خويشتن وقوف و آگاهی يابند، عامل کنترل، عاملی درونی شده و ديگر به راحتی تحت کنترل عوامل بيرونی نخواهند بود و تسلط بيش تری بر خويش خواهند داشت.

اسلاید 42: دستورالعمل نمونه ی(1-6)، دو موقعيت فرضی ارائه شده است با توجه به مشارکت و استفاده از فعاليت گروهی از دانشآموزان بخواهيد در خصوص نقش های آرش و سارا بيانديشند و آنگاه از يکی دانش آموزان کلاس بخواهيد دو دسته ويژگی های اين دو نقش را بر روی تخته کلاس بنويسد و البته ساير همکلاسی ها به او کمک خواهند کرد . هدف از اين نمونه و انجام فعاليت 8-1، شناخت بهتر ويژگی ها و توانمندی ها (آنچه هست) و ارتباط آنها با خواسته ها و انتظارات (آنچه می خواهد) می باشد. در فعاليت 1-7 دو نوع خصوصيت(مثبت و منفی) که جنبه خود سنجی دارد در دو جدول پيش بينی شده، پس از تکميل دو جدول، از دانش آموزان بخواهيد در خصوص نتايج آنها بيانديشند و در باره ی تفاوت ها و فاصله های بين آنچه هستند و می خواهند باشند، آثار مثبت و منفی آن بحث و گفت و گو کنند. همکار محترم به آنان کمک کنيد که اين فاصله از حد معمول بيش تر نباشد.

اسلاید 43: درس سوم(دانش آموز): نمونه ی1-6: به دو نمونه ي زير توجه کنيد:1- آرش نشان داده که به درس فيزيک علاقه مند است و در اين درس نمرات خوبي گرفته است. در آينده نيز مي خواهد در اين رشته ادامه تحصيل بدهد. در ساعت هاي اضافي نيز فوتبال بازي مي کند و گاهي با دوستانش به بوستان مي رود. در خانه نيز به برادر کوچک تر خود در انجام تکاليفش کمک مي کند ...2- سارا در مدرسه چهره ی شناخته شده و اجتماعي نيست اما مي خواهد عضو مجلس دانش آموزي شود و در آينده سياستمداري موفق و برجسته شود. او عقيده دارد در زندگي نبايد از هيچ چيز بترسد و همواره بايد با پيروزي کارهايش را پيش ببرد. سؤال: ويژگي ها و خواسته هاي آرش و سارا را با هم مقايسه و تفاوت هاي آن دو را بيان کنيد؟خود ايدئالخودواقعیخودواقعیخود ايدئال

اسلاید 44: فعاليت 1-7 اين فعاليت از دو بخش تشکيل شده است: الف: من چگونه فردي هستم؟، ب: چگونه فردي مي خواهم باشم؟. در اين فعاليت با توجه به صفات نشان داده شده در جدول 2-1، بگوييد چگونه ايد. توجه کنيد اعدادي که در بالای جدول نوشته شده است، هرچه به سوي راست يا چپ نزديک تر باشد، ويژگي شما را در آن صفت، بيش تر يا کم تر نشان مي دهد. با توجه به صفات زير، يکي از نمره هاي 1 تا 7 را براي خود در نظر بگيريد و در جاي مناسب علامت ضربدر بگذاريد. در ادامه: جدول 2-1 را ببينيد

اسلاید 45: ب: اکنون مي خواهيد چگونه شخصيتي باشيد؟ شخص ايدئال شما چه خصايصي دارد؟ در اين فعاليت با توجه به صفات نشان داده شده در جدول 3-1، بگوييد چگونه فردي مي خواهيد باشيد. توجه کنيد اعدادي که در بالای جدول نوشته شده، هرچه به سوي راست يا چپ نزديک تر باشد، برجستگي شما را در آن صفت بيش تر و کم تر نشان مي دهد. با توجه به صفات زير يکي از نمره هاي 1 تا 7 را براي خود در نظر بگيريد و در جاي مناسب علامت ضربدر بگذاريد. جدول 3-1 سپس پاسخ هاي خود را در هر دو جدول مقايسه کنيد. ممکن است بين آن چه هستيم و آن چه مي خواهيم باشيم، تا حدودی تفاوت وجود داشته باشد. پاسخ هاي خود را در کلاس درس مقايسه و نتيجه گيري کنيد و بگوييد چرا اين گونه است؟ در ادامه: جدول 2-1 را ببينيد

اسلاید 46: نا مهربان1234567 مهربانغير عصبيعصبيغير فعالفعالغمگين خوشحالبدخوبزشتزيبا بی ارزش با ارزش کثيفتميز کندتند و تيز آرام پريشان ملايم خشنترسوخون گرمخون سردشجاعبا استعدادخود خواه متواضع بي استعداد

اسلاید 47: مقياس خود ـ پنداره اين مقياس داراي دو فرم است كه به شرح زير براي اندازه‌گيري خود_ پنداره فرد استفاده مي‌شود. مراحل اجرا: فرم (الف) را در اختيار آزمودني قرار داده و مي‌خواهيم با توجه به مقياس بالاي پرسشنامه شماره‌اي را كه صلاح مي‌داند، علامت بزند (منظور نزديكي يا دوري به صفت است). سپس فرم (ب) را به او نشان داده و مي‌گوييم: «دوست داري چگونه شخصي باشي و يا فرد ايده‌آل شما كيست؟ هر خانه را كه صلاح مي‌داني علامت بزن». روش محاسبه: شماره علامت ( انتخاب 1تا 7 براي هر دو صفت ) «فرم الف»‌ را در رديف X و شماره علامت «فرم ب» را در رديف Y مي‌نويسيم، بعد تفاضل(حاصل ستون سوم) اين دو را به توان مي‌رسانيم وD2 مي‌ناميم. سپس جذر مجموع D2 ها را مي‌گيريم((√∑D2. اگر جذر (نمره) به دست‌آمده بين صفر (0) تا هفت (7) باشد، بيانگر خود پنداره طبيعي و مثبت و نمره (جذر) 01/7 تا 10 نشانه دهنده‌ي خود _ پنداره منفي و ضعيف است. همچنين، جذر بالاتر از 01/10 بيانگر خود پنداره نورتيك است (بالا بودن خودپنداره به معناي عدم تطابق بين خود واقعي وخود ايده‌آل است). ضريب همبستگي ميان دو فرم «الف» و «ب» 82/0 «بيانگر اعتبار آن» و پايايي 57/0گزارش شده است (گودرزي، 1376، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه علامه طباطبايي). در در ستونD، چون حاصل به توان مي‌رسد، علامت منفي ذكر نشده است

اسلاید 48: آن چه فراگرفتيم: خود واقعي؛ دروني‌ترين بخش وجود فرد است که ما خود را با آن توصيف مي کنيم. خود شخص، اين بخش را مي شناسد؛ ولي افراد معدودي به اين بخش وجودي وي، دست پيدا مي کنند؛ زيرا افراد معمولاً انرژي زيادي صرف پنهان نگاه داشتن اين بخش از وجود خويش مي کنند؛ به عبارتي، گاهي افراد تلاش مي‌كنند خود واقعي را پشت نقابي پنهان کنند تا آن چه نيستند، به نظر آيند؛ آن‌ها براي ديگران علائم دروغين مي فرستند؛ اما اکثر افراد بازيگران خوبي نيستند و مدت زيادي نمي توانند ديگران را فريب دهند. خود ايدئال؛ به مجموعه اي از صفات و ويژگي‌هايي گفته مي‌شود که فرد دوست دارد و مي خواهد آن‌ها را به دست آورد؛ به بياني ديگر، خود، آن چيزي است که هدف مطلوب فرد است. اين هدف مي‌تواند دست يافتني يا غيردست يافتني باشد؛ مثلاً برخورداري از سلامت جسمي _ رواني، داشتن زندگي سالم و شخصي مفيد براي خود و جامعه بودن، يک ايدئال واقعي است که هر کسي مي‌تواند خواستار آن باشد و براي دست يابي به آن تلاش کند.   جمع بندي: حال، با توجه به آن چه گفته شد، مفهوم خود واقعي و ايدئال را به زبان خودتان شرح دهيد. ....................................................................................................................................................................................

اسلاید 49: 3پوشيده4مکتوم(ناشناخته)1معلوم2مستور(نقطه کور)خود واقعی و ايدئالتفاوت خود واقعی و ايدائل

اسلاید 50: ربع اول: ناحيه ی رفتار و انگيزشهای معلوم برخورد و ديگران است. ربع دوم: اعمال واموری است که ديگران می بينند(عيوب)؛ ولی خود از آنها غافل هستيم. ربع سوم: ناحيه ی چيزهايی است که خود از آن باخبريم (اسرار، حساسيت ها، ظاهر آرايی ها)، ولی به ديگران ابراز نکرده ايم. ربع چهارم: ناحيه ی رفتار و انگيزشهای ناشناخته برخود و بر ديگران است. وجود آنها را قبول داريم زيرا به هر صورت به جودشان واقف می شويم به اثرشان روی رفتار خود پی می بريم. ناخودآگاه جزو اين قسمت است.

اسلاید 51: تمرين آينهآينه به انسان ها چه می آموزد(فکر کنيد). ويژگی های آينه (صاف بودن، محدب( يا مقعر)، شکسته، غبار، بخار گرفته، ...) بر چگونگی نمايش تأثير می گذارد. پس شرايطی لازم است. رو در رو نه پشت سر(در خلوت)،کنار رفتن فرد(چيزی نگه نمی دارد، فضای روانی – اجتماعی (نزديکی يا دوری)، به دور از غلو و جنجال ...هدف شناساندن و به عبارتی کمک به ما است ...راز دار ، تحت تأثير قبلی و بعدی نيست... به همه (نه به خاطر پول و فقر، زيبايی و زشتی، گناه کار و بی گناه ...) خودشان را نشان می دهند. انعکاس دهنده ای منصف است. بدون منافع شخصی ... ...

اسلاید 52: گروه مؤلفان با آرزوی توفيق روزافزونِ شما همکاران عزيز و آگاه در رشد و پرورش دانش آموزانی مسؤول، کارآمد و مولد.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید