الهیات، دین و معنویت

اخلاق حرفه ای در مدیریت با رویکرد اسلامی – بخش اول

اخلاق-حرفه-ای-در-مدیریت-با-رویکرد-اسلامی

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اخلاق حرفه ای در مدیریت با رویکرد اسلامی – بخش اول”

اخلاق حرفه ای در مدیریت با رویکرد اسلامی – بخش اول

اسلاید 1: اخلاق حرفه ای در مدیریت با رویکرد اسلامی

اسلاید 2: مدرسمحمد سرگل زائیتخصص: دکترای الهیات ادیان و عرفانسوابق تدریس: دانشگاه های آزاد،علمی کاربردی و مراکز آموزش عقیدتی وزارت دفاع از سال 1381 @mana_marefat09122038179

اسلاید 3: منبع درسیاﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪ اي در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎ روﯾﮑﺮد اﺳﻼﻣﯽ مولفان :دﮐﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻬﺪي ﭘﺮﻫﯿﺰﮔﺎر و روح اﷲ ﺣﺴﯿﻨﯽانتشارات دانشگاه پیام نور

اسلاید 4: تصویر کتاب

اسلاید 5:

اسلاید 6: قاعده زرین در اخلاقاﻣﺎم ﻋﻠﯽ ع :آﻧﭽﻪ را ﮐﻪ ﺑﺮاي ﺧﻮد ﻣﯽ ﭘﺴﻨﺪي ﺑﺮاي دﯾﮕﺮان ﻫﻢ ﺑﭙﺴﻨﺪ و آﻧﭽﻪ را ﮐﻪ ﺑﺮاي ﺧﻮد ﻧﻤﯽ ﭘﺴﻨﺪي ﺑﺮاي دﯾﮕﺮان ﻫﻢ ﻧﭙﺴﻨﺪ و آﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ دوﺳﺖ ﻧﺪاري ﺑﻪ ﺗﻮ ﮐﺴﯽ ﺳﺘﻢ ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﺳﺘﻢ ﻧﮑﻦ و ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ دوﺳﺖ داري ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﯿﮑﯽ ﺷﻮد ﻧﯿﮑﻮﮐﺎر ﺑﺎش .ﻧﻬﺞ اﻟﺒﻼﻏﻪ ﻧﺎﻣﻪ 31

اسلاید 7: معنی و مفهوم اخلاقﻣﻔﻬﻮم ﻟﻐﻮي واژه اﺧﻼق ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﺧﻮي، ﺳﺮﺷﺖ، ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺑﺎﻃﻨﯽ ﯾﺎ ﺳﺮﺷﺖ دروﻧﯽ اﻧﺴﺎن ،و در ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻟﻐﺖ دﮐﺘﺮ ﻣﻌﯿﻦ آن را داﻧﺶ ﺑﺪ و ﻧﯿﮏ، ﺧﻮﯾﻬﺎ و ﺗﺪاﺑﯿﺮ اﻧﺴﺎن ﺑﺮاي ﻧﻔﺲ ﺧﻮد ﯾﺎ ﯾﮏ ﻓﺮد ﺧﺎص تعریف کرده اند.

اسلاید 8: ﻣﻌﻨﯽ و ﻣﻔﻬﻮم اﺧﻼقاﺧﻼق ﺣﺎﻟﺘﯽ ﻧﻔﺴﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪون ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺗﻔﮑﺮ، آدﻣﯽ را ﺑﻪ ﺳﻤﺖ اﻧﺠﺎم ﮐﺎر و رﻓﺘﺎري ﺳﻮق ﻣﯽ دﻫﺪ، اﮔﺮ اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻧﻔﺴﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اي ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﮐﺎرﻫﺎي ﺧﻮب و ﭘﺴﻨﺪﯾﺪه از اﻧﺴﺎن ﺻﺎدر ﺷﻮد آﻧﺮا ﻓﻀﯿﻠﺖ اﺧﻼﻗﯽ ﻣﯽ ﻧﺎﻣﻨﺪ و اﮔﺮ اﻓﻌﺎل ﺑﺪ و ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ از اﻧﺴﺎن ﺻﺎدر ﺷﻮد ﺑﻪ آن رذﯾﻠﺖ اﺧﻼﻗﯽ ﮔﻮﯾﻨد

اسلاید 9: معنی و مفهوم اخلاقاﺧﻼق، ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮي اﻧﺴﺎن، در رﻓﺘﺎر ارﺗﺒﺎﻃﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ رﻋﺎﯾﺖ ﺣﻘﻮق ﻏﯿﺮ اﻟﺰاﻣﯽ از ﻣﻨﻈﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺧﻮد و دﯾﮕﺮان ﻣﻌﻄﻮف اﺳﺖ و اﺟﺮاي آن ﮐﻤﺎل و ﺳﻌﺎدت اﻧﺴﺎن را در دﻧﯿﺎ و آﺧﺮت ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ

اسلاید 10: اﺧﻼق در اﺳﻼم اﺧﻼق اﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اي از ﻗﻮاﻋﺪ و ارزش ﻫﺎي اﻧﺴﺎﻧﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ از آﻣﻮزه ﻫﺎي دﯾﻨﯽ و اﻟﻬﯽ ﻧﺸﺄت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﯾﮏ ﻓﺮد ﻣﺴﻠﻤﺎن ﺑﺮاﺳﺎس اﺻﻮل و ارزش ﻫﺎي اﺧﻼق اﺳﻼﻣﯽ رﻓﺘﺎر و اﻋﻤﺎل ﻓﺮدي و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﻮد را ﺗﻨﻈﯿﻢ، ﮐﻨﺘﺮل و ﻫﺪاﯾﺖ ﻣﯿﮑﻨﺪ و رﻓﺘﺎر و اﻋﻤﺎل دﯾﮕﺮان را ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ. ﯾﮑﯽ از اﻫﺪاف ﻣﻬﻢ ﺑﻌﺜﺖ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﺳﻼم ص و ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ اﻣﺎﻣﺎن ﻣﻌﺼﻮم ع ﺗﺮوﯾﺞ، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻧﻬﺎدﯾﻨﻪ ﮐﺮدن ﻓﻀﺎﺋﻞ و ارزﺷﻬﺎي اﺧﻼﻗﯽ در ﻓﺮد و اﺟﺘﻤﺎع اﻧﺴﺎﻧﯽ اﺳﺖ.

اسلاید 11: ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ اﺧﻼق ﮐﺎر در ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر 1-ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ (ﻋﺮف ﺟﺎﻣﻌﻪ) 2-ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﺮدي(علاقه-اﯾﻤﺎن- ﺗﺤﺼﯿﻼت- ﺳﻦ -ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ) 3-ﻋﻮاﻣﻞ اﻗﺘﺼﺎدي(دﺳﺘﻤﺰد - ﺑﯿﮑﺎري- ﺗﻮرم-ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺷﺪن) 4-ﻋﻮاﻣﻞ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ( ارﺗﺒﺎﻃﺎت- ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ- ﺷﺮاﯾﻂ ﮐﺎر- زﻣﺎن ﮐﺎر) 5-ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ(ﺧﻂ ﻣﺸﯽ و ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ -ﻧﮕﺮش ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ،ﺳﺒﮏ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ)

اسلاید 12: رﯾﺸﻪ ﻫﺎي اﺧﻼق اﺳﻼﻣﯽاﺻﻮل و ارزﺷﻬﺎي اﺧﻼﻗﯽ در اﺳﻼم ﮐﻪ ﻣﻨﺸﻮر زﻧﺪﮔﯽ ﺳﻌﺎدﺗﻤﻨﺪ ﻓﺮدي، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ را ﺗﺪوﯾﻦ و ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺳﻼﻣﯽ زیر ﻧﺸﺎت ﻣﯿﮕﯿﺮد.

اسلاید 13: منابع اﺧﻼق اﺳﻼﻣﯽ 1-قرآن ﻛرﯾم2-نهج اﻟﺑﻼﻏﮫ3-نیروی عقل4-احادیث و روایات معتبر5-الگوی حکومتی پیامبر اکرم ص6-الگوی حکومتی امام علی ع 7-اﻟﮕوی ﺣﮑوﻣﺗﯽ ﭘﯾﺎﻣﺑران ع 8-اﻟﮕوی ﺣﮑوﻣﺗﯽاﻣﺎم خمینی ره

اسلاید 14: ﻓﻮاﯾﺪ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ اﺧﻼق در ﺳﺎزﻣﺎندر ﯾﮏ ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ارزﺷﻬﺎي اﺧﻼﻗﯽ و اﺻﻮل اﺧﻼﻗﯽ رﻋﺎﯾﺖ ﻣﯽ ﺷﻮد رواﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﻓﺮدي ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﻋﺘﻤﺎد و ﺻﻤﯿﻤﯿﺖ زﯾﺎدي اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﺷﻮد و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎري ﻟﺬت ﺑﺨﺸﯽ را ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ اﻓﺮاد اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺟﻮ اﺧﻼﻗﯽ، ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ را ﺗﻘﻮﯾﺖ و ﻏﯿﺒﺖ و ﺗﻨﻔﺮ از ﮐﺎر را ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ دﻫﺪ. ﻋﻤﻮﻣﺎ اﻓﺮاد ﻣﺘﻤﺎﯾﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ در ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎي ﮐﺎري ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ارزﺷﻬﺎي اﺧﻼﻗﯽ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ و رﻋﺎﯾﺖ ﻣﯽ ﺷﻮد

اسلاید 15: ﻓﻮاﯾﺪ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ اﺧﻼق در ﺳﺎزﻣﺎن 1- ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺗﻌﺎﻣﻼت و اﻓﺰاﯾﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻓﺮدي و ﮔﺮوﻫﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻓﺮدي و ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 2- ﺣﻔﻆ و ﺗﻘﻮﯾﺖ رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﻣﻄﻠﻮب3- ﺗﻘﻮﯾﺖ روﺣﯿﻪ و ﺟﻮ ﮐﺎر ﮔﺮوﻫﯽ 4- اﻓﺰاﯾﺶ ﺻﻤﯿﻤﺖ، دوﺳﺘﯽ و ﺧﯿﺮ ﺧﻮاﻫﯽ در ﺑﯿﻦ اﻓﺮاد 5- ﺗﻘﻮﯾﺖ اﻣﯿﺪ ﺑﻪ آﯾﻨﺪه ﺑﻬﺘﺮ 6-بهبود عملکرد فردی و سازمانی

اسلاید 16: ادامه7-ایجاد تصویر ذهنی مثبت از سازمان8-ﮐﺎﻫﺶ رﻓﺘﺎري ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب و ﻧﺎدرﺳﺖ ﻓﺮدي و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ(ﺣﺴﺎدت، ﻏﯿﺒﺖ و ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ و..) 9-اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮي ﮐﺎرﮐﻨﺎن10-اﻓﺰاﯾﺶ آراﻣﺶ و اﻣﻨﯿﺖ ﺟﺴﻤﯽ، ﻣﺎﻟﯽ، روﺣﯽ و رواﻧﯽ در ﺑﯿﻦ ﮐﺎرﮐﻨﺎن 11- ﮐﺎﻫﺶ ﺟﺮاﺋﻢ و ﺑﺰﻫﮑﺎري ﻫﺎي ﻓﺮدي، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 12- اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﮕﯿﺰش و رﺿﺎﯾﺖ ﺷﻐﻠﯽ

اسلاید 17: پیامدهای بی ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ اﺧﻼق در ﺳﺎزﻣﺎنﺑﯽ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ اﺧﻼق در ﺳﺎزﻣﺎن و ﻋﺪم رﻋﺎﯾﺖ ﻗﻮاﻋﺪ اﺧﻼﻗﯽ اﺛﺮات و ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎي ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺮاي ﺳﺎزﻣﺎن در ﭘﯽ دارد ﮐﻪ اﯾﻦ اﺛﺮات را ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﺷﺮح زﯾﺮ ﻣﻄﺮح ﻧﻤﻮد:

اسلاید 18: پیامدهای بی ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ اﺧﻼق در ﺳﺎزﻣﺎن 1-رﺷﻮه ﺧﻮاري و دزدي ﻫﺎي ﭘﻨﻬﺎن و آﺷﮑﺎر 2- اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺮك ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﻏﯿﺒﺖ ﺷﻐﻠﯽ3-اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺒﻌﯿﺾ و ﺑﯽ ﻋﺪاﻟﺘﯽ در ارﮐﺎن اﺟﺮاﯾﯽ 4- اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻮء ﻇﻦ، ﻧﮕﺮش و ﺑﺮداﺷﺘﻬﺎي ﻣﻨﻔﯽ 5- راﺑﻄﻪ ﮔﺮاﯾﯽ ﺑﻪ ﺟﺎي ﺿﺎﺑﻄﻪ ﮔﺮاﯾﯽ در ﺳﯿﺴﺘﻢ

اسلاید 19: ادامه6- ﺑﺮﺧﻮردﻫﺎي ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب ﺑﺎ ارﺑﺎب رﺟﻮع7-اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺰاع،ﮐﺸﻤﮑﺶ و ﺗﻌﺎرض ﻫﺎي ﻗﺪرت8-اﻓﺰاﯾﺶ رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﻧﺎﺑﻬﻨﺠﺎر و ﺗﻘﻮﯾﺖ رواﺑﻂ ﻣﻨﻔﯽ 9-ﻋﺪم ﭘﯿﮕﯿﺮي ﺷﮑﺎﯾﺖ ﻫﺎ و ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ10-ﻋﺪم ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن در ﺳﺎزﻣﺎن 11- ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻓﺮدي ﺑﺮﻣﻨﺎﻓﻊ ﮔﺮوﻫﯽ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 12-ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻧﯿﺮوي اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﮐﻢ ﮐﺎرﯾﻬﺎي ﭘﻨﻬﺎن وآﺷﮑﺎر

اسلاید 20: آثاربی ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ ارزش ﻫﺎي اﺧﻼﻗﯽ در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺧﻼق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ارﺗﺒﺎط آدﻣﯿﺎن را ﺑﺎ ﺧﻮد، ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺗﺎرﯾﺦ ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﺳﺎزد؛ زﯾﺮا ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﯾﮏ ﺗﻤﺪن را ﺑﺴﺎزد ﻧﻪ ﯾﮏ ﻓﺮد، و اﺟﺘﻤﺎع اﻧﺴﺎﻧﯽ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﺗﺎرﯾﺦ را ﺳﺎﺧﺘﻪ و ﺑﻪ ﺟﻠﻮ ﺑﺮده اﺳﺖ. آﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮي ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﺎﺷﯽ از ﻋﺪم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺧﻼق در ارﮐﺎن ﻣﺨﺘﻠﻒ زﻧﺪﮔﯽ ﻓﺮدي ﯾﺎ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ زﯾﺮا رﯾﺸﻪ ي ﺑﺴﯿﺎري از رذاﯾﻞ اﺧﻼﻗﯽ و آﺳﯿﺐ ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﻋﺪم رﻋﺎﯾﺖ اﺧﻼق اﺳﺖ. ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﻮزه ﻫﺎي اﺳﻼﻣﯽ ﺳﻘﻮط و ﺑﺪﺑﺨﺘﯽ ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﺎﺷﯽ از ﻓﺮاﻣﻮش ﮐﺮدن و ﺑﯽ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ ارزش ﻫﺎي اﺧﻼﻗﯽ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ آن ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ارزش ﻫﺎي اﺧﻼﻗﯽ اﺳﺖ.

اسلاید 21: پیامدهای بی ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ ارزش ﻫﺎي اﺧﻼﻗﯽ در ﺟﺎﻣﻌﻪ 1-اﻧﺤﻄﺎط ﺟﺎﻣﻌﻪ 2-اﻓﺰاﯾﺶ ﻫﺮج و ﻣﺮج ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺣﺘﮑﺎر و ﮐﻢ ﻓﺮوﺷﯽ 3- اﻧﺰواي ﺻﺎﻟﺤﺎن 4- اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺎاﻣﻨﯽ و اﻧﺤﺮاﻓﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺮﻗﺖ 5- ﮐﺎﻫﺶ اﻧﺴﺠﺎم و وحدت ﺟﺎﻣﻌﻪ6- ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﯽ و ﮐﻔﺮان ﻧﻌﻤﺘﻬﺎ 7- اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺘﻢ، ﺗﺠﺎوز و ﺳﺮﮐﺸﯽ

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید