علوم انسانی و علوم اجتماعی سیاست و قانون‌گذاری

انتخابات از منظر امامین انقلاب اسلامی

entekhabat-az-manzare-emamin-homhoorie-eslami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.

  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “انتخابات از منظر امامین انقلاب اسلامی”

انتخابات از منظر امامین انقلاب اسلامی

اسلاید 1: جایگاه انتخابات درجمهوری اسلامی ایراناز منظر امامین انقلاب اسلامی بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2:

اسلاید 3: مشارکت سیاسی یکی از شاخصه‌های مهم «توسعه سیاسی» است و در ادبیات سیاسی امروز جهان، نظام‌های سیاسی مختلف را نسبت به سطوح و دایره مشارکت به نظام‌های سیاسی استبدادی تا دموکراتیک تقسیم می‌کنند. مشارکت سیاسی فعالیت داوطلبانه اعضای جامعه در شرکت مستقیم و غیر مستقیم در سیاست‌گذاری عمومی و انتخاب کارگزاران است. این مشارکت سطوح گوناگونی دارد که تحقق آن در نظام‌های سیاسی مختلف مبتنی بر شرایط سیاسی‌ـ اجتماعی آن کشورهاست. در مجموع سطوح زیر را می‌توان برای مشارکت سیاسی برشمرد:1- حق رأی و شرکت در انتخابات؛ 2- حق فعالیت‌های سیاسی و عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی؛3- حق کاندیداتوری در انتخابات؛4- دخالت در تصمیم‌گیری‌های کلان و تغییرات ساختاری.

اسلاید 4: در همه این سطوح، وجود برخی صلاحیت‌ها ضروری به نظر می‌رسد. البته هر چه سطح مشارکت و تأثیرگذاری بر سیاست افزایش یابد، باید انتظار داشت که به همان اندازه شاخصه صلاحیت‌ها بالا رفته و بدین معنا جمع کمتری از افراد می‌توانند بالفعل در آن سطح از مشارکت نقش‌آفرین باشند، مگر آنکه قبل از آن صلاحیت‌های لازم را کسب کنند. شرکت در انتخابات عام‌ترین، سهل‌ترین و کم‌هزینه‌ترین نوع مشارکت سیاسی است و یکی از معیارهای مناسب برای کشف میزان مشارکت سیاسی مردم ولو به شکل کمی آن است و تا حدودی انگیزه‌ها و عوامل تشدیدکننده مشارکت، همچنین موانع مشارکت مردم را در عرصه فعالیت‌های سیاسی نشان می‌دهد. انتخابات هرچند اولین سطح مشارکت سیاسی است؛ اما از آنجا که فراگیرترین سطح آن به شمار می‌آید، مهم‌ترین آن نیز هست و یکی از ملاک‌ها و معیارهای مهم برای ارزیابی سلامت نظام‌های سیاسی برشمرده می‌شود.

اسلاید 5:

اسلاید 6: 2- جمهوری اسلامی نظامی سیاسی است که مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و متکی بر اراده توده‌های ملت شکل گرفته است. نقش کلیدی ملت در نظام اسلامی را می‌توان در جلوه‌های مختلفی از نظام اسلامی مشاهده کرد. نقش مردم در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، شکل‌گیری نظام سیاسی جمهوری اسلامی، مکلف بودن مسئولان در برابر مردم‏، بهره‏برداری از فكر و عمل مردم در اعتلای كشور و نقش مردم در انتخاب مسئولان، نمادهای تجلی جایگاه ملت در نظام اسلامی است.در این میان، نقش ملت در انتخاب مسئولان، مهم‌ترین تجلی‌گاه مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی است. در چهار دهه گذشته، کم و بیش هر سال یک انتخابات با حضور حداکثری ملت برگزار و صدها میلیون رأی به صندوق‌ها ریخته شده است و هیچ مسئولی نیست که با انتخاب ملت به قدرت نرسیده باشد. این حقیقتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن چنین اشاره می‌کنند: «امروز در جمهوری اسلامی همه‌مقاماتی كه به نحوی در كار مردم دخالت دارند، مستقیم یا غیر مستقیم منتخب خود مردمند؛ حتّی رهبری. یعنی در نظام اسلامی، دارا بودن معیارها كافی نیست؛ بلكه انتخاب مردم هم شرط لازم است و بدون انتخاب مردم امكان ندارد.»(13/11/1370)

اسلاید 7: ایشان در عباراتی در تبیین معنای «مردمی بودن» حکومت و جایگاه رفیع «رأی ملت» در آن چنین می‌فرمایند: «مردمی بودن حكومت اسلامی به دو معناست: یكی اینكه مردم در اداره و تشكیل حكومت و تعیین حاكم و شاید در تعیین رژیم حكومتی و سیاسی نقش دارند. دیگر آنكه حكومت اسلامی در خدمت مردم است، آنچه برای حاكم اسلامی مطرح است، منافع عامه مردم است نه منافع اشخاص یا قشر و طبقه معین.اسلام به هر دو معنا دارای حكومت مردمی است. اما تا وقتی كه حكومت مردمی به معنای اول تأمین نشود و مردم در حكومت نقشی نداشته باشند، نمی‌شود گفت حكومت، مردمی و در خدمت مردم است. این ادعا كه یك حكومت بدون آنكه با مردم خود ارتباط مستقیم داشته و به آرای مردم متكی باشد، خود را مردمی بشمارد، ادعای پذیرفتنی نیست. نمی‌توانند ثابت كنند كه مردمی‌اند، چون حكومت‌های تحمیلی هم خود را مردمی قلمداد می‌كنند.» البته در این نگاه خاستگاه و اعتبار رأی ملت نه همچون نظام‌های سیاسی غرب مبتنی بر قرار اجتماعی، بلکه مبتنی بر آموزه‌های اسلامی بنا نهاده شده است.

اسلاید 8:

اسلاید 9: 3- با پیروزی انقلاب اسلامی مردم به خانه‌های خود باز نگشتند و زمام امور را به نخبگان و سیاسیون نسپردند تا آنها برای‌شان تصمیم بگیرند و آنها تنها در وضعیت انفعالی نظاره‌گر مسائل باشند. این جهت‌گیری برخاسته از نگاه رهبری الهی بود که در رأس این نهضت قرار داشت و ایشان با تمام وجود به ملت خویش باور داشتند. به همین دلیل از روز اول پیروزی نهضت کار را به مردم سپردند و از آنها خواستند تا در گام به گام فرایند شکل‌گیری نظام رأی خود را اعلام کنند. همه‌پرسی جمهوری اسلامی، انتخابات مجلس خبرگان، همه‌پرسی قانون اساسی، انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست‌جمهوری، در دو سال ابتدایی شکل‌گیری این نظام سیاسی با حضور پرشکوه مردم همراه بود و نظام سیاسی مبتنی بر خواست و رأی ملت قانونی شد.🔹حضرت امام(ره) در آستانه شکل‌گیری مجلس خبرگان با صراحت اعلام می‌دارند، اعضای مجلس خبرگان تنها وکیل ملت بوده و قانون تدوین شده باید به تأیید ملت برسد؛ چرا که «میزان رأی ملت است، ملت یك وقت خودش رأی می‏دهد، این اساس، یك وقت یك عده‏ای را تعیین می‏كند كه آنها رأی بدهند، آن در مرتبه دوم صحیح است، والا مرتبه اول، حق مال خود ملت است.»(25/3/1358)

اسلاید 10: 🔻حضرت امام(ره) با صراحت ضمن مذمت هرگونه رفتار استبدادی و تأکید بر اینکه «اسلام به ما اجازه نداده است كه دیكتاتوری بكنیم!» اعلام می‌دارند: «ما تابع آرای ملت هستیم. ملت ما هر طوری رأی داد، ما هم از آنها تبعیت می‏كنیم. ما حق نداریم، خدای تبارك و تعالی به ما حق نداده است، پیغمبر اسلام به ما حق نداده است كه ما به ملت‌مان یك چیزی را تحمیل بكنیم، بله ممكن است گاهی وقت‏ها ما یك تقاضایی از آنها بكنیم، تقاضایی كه خادم یك ملت از ملت می‏كند، لكن اساس این است كه مسئله دست من و امثال من نیست و دست ملت است.»(19/8/1358)این تعابیر به خوبی جایگاه رفیع مردم را در اندیشه حضرت امام(ره) نشان می‌دهد و حکایت از آن دارد که رأی نخبگان برتر از رأی ملت نیست و در نهایت این مردم‌هستند که باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند!]

اسلاید 11:

اسلاید 12: ایفای نقش مردم در قدرت سیاسی وجوه مختلفی دارد و گاه مردم به ‌صورت مستقیم، از طریق همه‌پرسی و گاه به صورت غیرمستقیم، از طریق انتخاب نمایندگان مجالس در قدرت سیاسی مشارکت و نقش ایفا می‌کنند؛ اما این ایفای نقش زمانی تکمیل می‌شود که مردم بتوانند بر قدرت سیاسی نیز نظارت کنند، هرچند نمایندگانی که انتخاب می‌کنند، از جانب آنان این وظیفه را انجام می‌دهند، اما این موضوع احساس حضور مردم در قدرت و نظارت بر آن را تماماً تکمیل نمی‌کند.مردم نیاز دارند در حوزه سیاست به صورت نسبتاً دائمی دیده شوند و احساس کنند نقش‌آفرینی آنها در قدرت سیاسی تنها به‌واسطه مکانیسم همه‌پرسی و انتخاب نماینده اعمال نمی‌شود. در اینجا کارکرد احزاب و گروه‌های سیاسی مشخص می‌شود. احزاب و گروه‌های سیاسی که با مجوز نهادهای قانونی در کشورها ایجاد می‌شوند گروهی از افراد با اصول و اهداف سیاسی مشخصی هستند و بر اساس این اصول و اهداف، بر قدرت سیاسی نظارت و خواسته‌های مردم را بازتعریف می‌کنند و آنها را به صاحبان قدرت انتقال می‌دهند.

7,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

افزودن به سبد خرید