علوم مهندسی معماری و عمران

بررسی بازار کاشان

bazar-kashan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 30 اسلاید تعریف بازار در معماری سنتی تحلیل و بررسی موقعیت جعرافیایی و عناصر معماری موجود در بازار کاشان شامل: سایت پلان دسترسی ها وجود نور و ...
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
785 بازدید, 1 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی بازار کاشان”

بررسی بازار کاشان

اسلاید 1: بازار و بررسی بازار کاشان Dolor Sit Amet

اسلاید 2: بازار چیست؟دیده ی بازار در ایران مانند هر موجود زنده ای تداوم خود را در طی تاریخ از ابتدای پیدایش جوامع انسانی در چندهزاره ی پیش از میلاد حفظ کرده است.در ابتدا بازارها در بیرون دروازه های شارستان در محدوده ی ربض به صورت کاملاً ابتدایی تشکیل شده بود ولی در گسترش های بعد در دوره ی ساسانی عنصر بازار به عنوان ستون فقرات شهر از دل شارستان شروع می شد و دامنه ی خود را به حاشیه های ربض می گسترانید و قلب شهر می گردید.ز این زمان به بعد بازار که یکی از دروازه های اصلی شهر به حساب می آمد، پس از اتصال به قلب نمادین شهر یعنی مسجد جامع و در ادامه به کاخ، تا دروازه ی مقابل کشیده می شد. با رشد بازار، شهر صاحب ستون فقرات و محور اصلی می شد و از طریق کوچه های فرعی به خانه ها متصل می شد. میان این ساختار و در همجواری محور اصلی، فضاهای دیگر شهر همچون حمام ها، مدرسه ها، کاروانسراها، مسجد ها، تکیه ها، سقاخانه ها، زورخانه ها، قهوه خانه ها و حجره های بازرگانان و.. شکل می گرفت. این صورت ساختمانی نماینده ی یکپارچگی مذهبی، سیاسی، مالی و اجتماعی شهر سنتی ایران بوده است. اما این روند با حمله ی مغول تضعیف شد، ولی با استقرار دولت صفوی به عنوان متمرکز ترین دولت ایرانی دوره ی اسلامی دوباره به اوج خود رسید، مجدداً در دوره ی قاجار با ورود فناوری مدرن رو به افول نهاد.

اسلاید 3: انواع بازارها ۱- بازارهای روستایی۲- بازارهای عشایری۳- بازارهای شهریبازارهای روستایی:بیشتر به صورت ادواری و در ارتباط با تعدادی از روستاهای مجاور هم و متناسب با میزان تولید آن ها به صورت سالانه، ماهانه، هفتگی و … شکل می گیرد.بازارهای عشایری:اغلب به صورت فصلی و برای مبادله ی محصولات دامی و دستی عشایر که در فصول خاصی تولید می شود، به وجود آمده است.بازارهای شهری:اغلب شهرها دارای یک بازار اصلی است که در گذشته بسته به خوزه ی نفوذ و قدرت خود، علاوه بر کارکرد اقتصادی، نقش های دیگری چون فعالیت های سیاسی، اجتماعی، مذهبی و ارتباطی هم داشتند.

اسلاید 4: عناصر اصلی ساختاری بازارالف- راسته: یا گذرگاه اصلی و فرعی بازار، مسیری نسبتاً طولانی است که در دو طرف آن دکان ها و فروشگاه ها به هم پیوسته و قرار دارند. از خصوصیات مهم راسته ها قرار نگرفتن واحد های مسکونی در میان آن هاست. راسته ی اصلی، به راسته های فرعی و سپس به کوچه هایی که واحد مسکونی در آن قرار داشت می رسید.ب- سرا: شامل یک حیاط میانی است که حجره های به هم پیوسته دور آن را فرا گرفته اند. تفاوت سراها بیشتر در شکل زمین، تعداد طبقات، نوع ایوان، واق و راهروهاست. معمول ترین نوع سراها دو طبقه هستند.ج- تیمچه: فضاهای سر پوشیده ای هستند که به عرضه ی یک نوع کالای خاص می پردازند. به ندرت تیمچه ها روباز هستند که بسیار محدود و کوچکند. چون اکثر آن ها مسقف هستند، کاربندی و رسمی بندی شده اند و در گوشه ها مقرنس کار شده است. از تیمچه های معروف ایران تیمچه ی امین الدوله در کاشان است که در دوره ی قاجار کار شده است و شاهکار مقرنس ایرانی است.د- چارسوق: محل تقاطع دو راسته ی اصلی، چهار سو یا چارسوق نامیده می شود. معماری آن از دیگر قسمت های راسته متمایز و دارای ظرفیت و تزیینات داخلی بیشتری است. این فضا در بعضی شهرها به صورت هسته ی مرکزی اقتصاد شهر در آمده است.

اسلاید 5: بازار کاشان

اسلاید 6: بازار کاشانيكي از اهم آثار تاريخي و ديدني كاشان، مجموعه تاريخي بازار است كه از تقاطع خيابان باباافضل و ميدان كمال الملك تا حدود دروازه دولت ادامه دارد قدمت بازار را مربوط به دوران سلجوقي ميدانند، لكن دوران اوج رواج بازار مربوط به زمان صفويه و به خصوص دوران شاه عباس اول است. غالب سياحان جهانگرداني كه در عصر صفويه و همچنين قاجاريه به ايران آمده و از كاشان هم ديدار كرده اند عظمت و شكوه و روايي بازار كاشان را ستايش كرده اند. در مجموعه تاريخي بازار علاوه بر راسته بازارهاي اصلي نظير: مسگرها، زرگرها، كفاشها، بزازها و بازارچه هاي ميانچال، ملك، ضرابخانه و رنگرزها، مساجد، بقاع، كاروانسراها، تيمچه ها، حمام ها و آب ابنارهاي متعدد و مختلفي وجود دارد كه هر يك از آنها در دوره خاص ساخته شده استچنانچه از طرف ميدان تاريخي فيض و از جلو خان مسجد زيبا و تاريخي ميرعماد وارد بازار شويم در سمت شرقي، بازار مسگرها مشتمل بر كاروانسراي ذغالي ها (888 ه.ق) و كاروانسراي ميرپنج و سراي غفارپور و مسجد و حسينيه و رباط قرار گرفته است. تا چندين سال قبل با ورود به بازار مسگرها، صداي آهنگين پتك هاي مسگران گوشها را نوازش ميكرد ولي با جايگزين شدن فلزات سبك در ساخت ظروف خانگي و بي رونق شدن صنعت مسگري سنتي، اين بازار چهره اي متفاوت يافته است

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید