کسب و کار مدیریت و رهبری

بررسی محل کار

barrasi_mahal_kar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.

  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی محل کار”

بررسی محل کار

اسلاید 1: بررسی محل کار

اسلاید 2: مقدمه یکی از اجزای تشکیل دهنده هر سازمان، مکان و فضای مورد استفاده آن است. بنابه اصل وجود ارتباط و همبستگی و تناسب بین اجزای یک سیستم، چنانچه در جا و مکان کار، نقصی موجود باشد فعالیت سایر اجزاء نیز مختل می شود. بنابراین هرچه در گزینش اجزاء و به کارگیری آنها، دقت به عمل آید، اگر در چگونگی استقرار آنها در محیط کار دقت نشود، ضمانت چندانی برای اجرای مناسب فعالیتها و نیل به هدف ها و آرمانهای سازمانی با کیفیت مطلوب، وجود نخواهد داشت. و سازمان از داده های گوناگونی تغذیه می کند که از جمله آنها می توان به نیروی انسانی، وسایل و تجهیزات، مواد اولیه، روشها و شیوه های کاری اشاره کرد. این داده ها باید به صورتی در سازمان استقرار یابند که بهترین استفاده ممکن از آنها به عمل آید و به این ترتیب اثربخشی سازمانی را با کارآیی توأم سازد و به عبارت دیگر، تقرب به هدفها را همراه با هزینه پایین و فعالیت کارآمد، تضمین کند. نحوه تخصیص جا و مکان کار بر ادراک کارکنان از شغلشان، انگیزش آنها در انجام فعالیت، رضایتشان از کار، و در نهایت بر رفتار و عملکردشان در محیط کار تأثیر می گذارد. با توجه به این دلایل، لازم است که تحلیلگر به این مهم، توجه خاصی داشته باشد و در طرح ریزی برای جا و مکان و به طورکلی استقرار، دقت کافی را معمول دارد.

اسلاید 3: تعریف بررسی محل کار بررسی محل کار عبارت است از: مطالعه چگونگی تخصیص مکان و فضای در دسترس، به نیروی انسانی از یک سو، و وسایل و تجهیزات کاری از سوی دیگر.هدف از بررسی محل کارهدف از بررسی محل کار، استفاده مؤثر از امکانات فیزیکی موجود به نحوی است که مقاصد زیر را تأمین کند:١- تأمین رضایت نیروی انسانی و توجه به رفاه و راحتی افراد در محیط کار. ۲- تسهیل سرپرستی و نظارت بر کار کارکنان.- برقراری جریان و گردش کار به طور مؤثر و کارآمد.۴- ایجاد تسریع در ارائه خدمات و کالاها به ارباب رجوع و گذاردن تأثیر روانی مساعد بر آنان.۵- ایجاد قابلیت انعطاف در مورد تغییرات و تحولات آینده سازمان؟. ۶- صرفه جوئی.

اسلاید 4: اصول و معیارهای بررسی و تخصیص فیزیکی فضای کار ازیکی از مشکلات موجود سازمانها، این است که مدیران آنها اغلب مجبورند در محلی که از پیش برایشان ساخته نشده است و با نیازهای خاص آنها تطابق ندارد، سازمان را استقرار دهند و به نوعی در فضای محدود و یا غیر مناسب، جای گیرند. این مشکل، به دلیل محدودیت های اقتصادی، روز به روز بیشتر می شود و بنابراین ضرورت دارد که در چگونگی استفاده از امکانات موجود، برنامه ریزی دقیقتری به عمل آید تا به طور نسبی، هم نیازهای افراد و هم نیازهای سازمانی تا حد امکان، برآورده شود. ملاحظاتی که در مورد محل فیزیکی سازمان باید رعایت شوند، عبارتند از: ۱- در طرح ریزی محل کار باید مراقبت شود که هیچ بخشی از مکان و فضای در دسترس، هدر نرود و مناسب ترین استفاده از آن به عمل آید.٢- واحدها و افرادی که وظایفشان از نظر ماهیت، با یکدیگر مرتبط و مشابه است و بنابه اقتضای شغل با یکدیگر به طور مکرر و مداوم تماس دارند، باید نزدیک به هم قرار داده شوند. .

اسلاید 5: ۳. گردش کار، تا آن جا که ممکن است، از یک محل آغاز و به محل دیگر پایان پذیرد. مسیر کار را می توان به یکی از صورت های زیر طرح ریزی کرد تا از رفت و برگشت های غیرضروری و تقاطع خط سيرهای کاری جلوگیری شود.الف - خط مستقيم ب . خط منحنی یا نعلی شکل ج - خط شکسته (z) د- شکل «ال»ه- شکل «T»ز - چهارگوش ح - دایره یا بیضیو . مثلث

اسلاید 6: ۴- در تخصیص محل کار، برای هر یک از کارکنان باید تا حد امکان، ماهیت و مقتضای شغل، نوع وظایف و عملیات و نیز ویژگی های شخصیتی شاغل، در نظر گرفته شود. برای مثال، در بعضی از مشاغل، خلوت بودن محل کار و سکوت و آرامش نسبی، بیشتر مورد نیاز است تا فرد بتواند تمرکز حواس بیابد و به انجام وظیفه بپردازد. کارهای فکری در زمره این مشاغلند، تحلیل گر، در تخصیص مکان باید متوجه این نکته های ظریف و دقیق باشد.5- وسایل و تجهیزات کاری، باید در دسترس استفاده کنندگان آنها قرار بگیرد و انبار ابزارها و وسایل در محلی باشد که هنگام تحویل و تحول مواد، وقت کارکنان هدر نرود؟۶- محل استقرار واحدها و افرادی که بیشتر با ارباب رجوع سروکار دارند، باید نزدیک در ورودی باشد تا هم مراجعه به آنها راحت باشد و هم از مزاحمت برای سایر واحدها کاسته شود؟.

اسلاید 7: ۷- نحوه قرار گرفتن میز کار و وسایل باید به گونه ای باشد که تسهیل کننده سرپرستی و نظارت بر کار کارکنان باشد. . ۸- واحدهای پر سروصدا باید دورتر از سایر واحدها قرار داده شوند و در صورت کمی جا، با استفاده از تمهیدات خاص، از نفوذ سروصدا به خارج از این واحدها، جلوگیری به عمل آید.۹- کلیه افرادی که از نظر رتبه و مقام در یک سطح قرار دارند و شغلشان نیز مشابه است، تا حد امکان باید از وسایل یکسان استفاده کنند.۱۰- برای استقرار وسایل سنگین و حجیم، از قبیل صندوق های رمز، ترمینالهای کامپیوتر، قفسه های بایگانی، ماشین ها و دستگاههای ثقیل، از نظر تحمل میزان فشار ناشی از سنگینی و نیز سهولت استفاده، باید بررسی های کافی به عمل آید. ۱۱- واحدهایی که کارشان جنبه محرمانه دارد، باید دورتر از محل رفت و آمد مشتریان و ارباب رجوع قرار داده شوند.

3,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

افزودن به سبد خرید