علوم مهندسی معماری و عمران

بررسی نقوش گیاهی اسلامی در معماری

nghosh-giahi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی نقوش گیاهی اسلامی در معماری”

بررسی نقوش گیاهی اسلامی در معماری

اسلاید 1: بررسی نقوش گیاهی در معماری اسلامیموضوع:نام و نام خانوادگی: فاطمه بیک محمدینام استاد: خانم هدی حسینی قمصری درس :انسان طبیعت،معماری

اسلاید 2: تزيينات و نقوش در هنر معماريميل به نمايش زيبايي و شكوه در انسان سبب شده، كه از همان ابتدا انسان هر مصنوع دست خود را مزين و زيبا بسازد. در ايران نيز مجسمه ها و ظروف تزيين شده با نقوش مختلف و به جا مانده از دوران باستان، گواه اين سخن است.نقوش گياهي در تزيينات اسلامی با آمدن اسلام به سرزمين ايران و گسترش ايدئولوژي اسلامي بر فضاي فكري و فرهنگي اين سرزمين، هنر و مباحث مربوط به آن تحت تأثير مستقيم، تعاليم اسلامي واقع شد. معماران و هنرمندان مسلمان با الهام از حديث خداوند زيباست و زيبايي را دوست دارد، سعي در بيان زيبايي در همه ی هنرها و حرفه ها را داشتند. اين ذوق زيبايي طلبي چيزي جداي از زندگي عادي آنها نبود. هنر جزئي جدا شده و نمايش داده شده در موزه ها نبود. بلكه متعلق به بطن زندگي آنان بود. تزيين در معماري اسلامي ساختمان را همچون پوششي در برمي گيرد.

اسلاید 3: درخت زندگیدر قرون نخستين اسلامي هنرمندان بسياري ،از نقوش تزئيني بكارگرفته شده در تزئينات گچبري دورة ساساني وام گرفته و با اعمال تغييراتي در فرم و شكل ظاهري آنها به انها معنايي دوباره بخشيدند. نقوش گياهي هم از جمله اين نقوش هستند. در دورة اسلامي، نقوش گياهي از فرم طبيعت گرايي دورة ساساني فاصله گرفته و متضمن معنايي ماورايي و الهي شدند. براي مثال درخت زندگي در دورة ساساني كه نمادي از باروري و حاصلخيزي بود، اين بار در دورة اسلامي، با عنوان درخت طوبي و يادآور اين درخت در مجموع درختان بهشتي بود. کاملا پيداست كه در دورة اسلامي، نگاه سحر و جادو از نقوش تزئيني و بويژه نقوش تزئينيِ گياهي كه بيشترين كاربرد را در گستره تزئيناتي اين دوره داشت، گرفته شد.

اسلاید 4: در اساطیر کهن «درخت مقدس» نیز با همان مفهوم و محتوا، و برابر با «درخت زندگی» آمده است. این درخت سه عنصر موجود در عالم را در خود جمع نموده است:دنیای زیر زمین را از طریق ریشه‌های خود در خاک؛سطح زمین را از طریق تنه و شاخه‌های پایین دست خود؛و بهشت را از طریق شاخه‌های سر به فلک کشیده‌اش. این درخت در حقیقت، رابطی میان زمین و آسمان است.درخت-زندگی-در-هنر-مدیترانه

اسلاید 5: ادامه تغییراتتغيير ديگري كه در سايه تعاليم الهي متوجه نقوش گياهي شد، تغيير در شكل و قالب ظاهري اين نقوش بود. در غالب نقوش گياهي دورة اسلامي، مخاطب با اولين نگاه به آن ها تنها مي تواند بر اساس حدس و گمان و با شناخت از سير تكاملي اين نقوش، نمونه اي را از آنها در طبيعت نام ببرد. اين نقوش فاقد سادگي دوران قبل خود هستند و از حالت طبيعت گرايي دوران ساساني خارج شده و اصطلاحاً استيليزه شده اند. د.ر واقع نقوش، پركارتر، پيچيده تر و مفصل تر از قبل هستند.نمايي از كاشي با نقوش گل و گياه در حرم فاطمه معصومه در شهر مقدس قم

اسلاید 6: نقوش گياهان در تزيينات مساجدمساجد به عنوان بارزترين نمودهاي معماري اسلامي شناخته مي شوند. به جرات مي توان گفت كه يكي از اصلي ترين ويژگيهاي معماري مساجد ايراني اسلامي، نقوش و تزيينات موجود در آنها مي باشد كه در مساجد بيش از ساير بناهاي ساخته شده در دوران پس از اسلام چشم را مي نوازد. در حقيقت مساجد، سراسر به انواع تزيينات اسليمي و نقوش گياهان و طبيعت آراسته شده اند. آنچه مسلم است برخلاف نقوش ساده گياهي در تزيينات معماري باستان، نقوش گياهي و تزيينات طبيعت در معماري اسلامي از مفاهيم عرفاني و فلسفه عميقي برخوردار مي باشد كه در معماري مساجد اسلامي به دليل ماهيت معنوي و روحاني آن نمود و تجلي بيشتري يافته است.در ادامه درخصوص برخي از مهمترين مفاهيم فلسفي كه در نقوش گياهي موجود در تزيينات بناهاي اسلامي و بويژه مساجد تجلي يافته است، اشاره گرديده است:

5,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید