آموزش

تفکر و سواد رسانه ای-سال دهم-دوره ی دوم متوسطه-درس دو(۲)-پیام همبرگری

tafakor_va_savad

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تفکر و سواد رسانه ای-سال دهم-دوره ی دوم متوسطه-درس دو(۲)-پیام همبرگری”

تفکر و سواد رسانه ای-سال دهم-دوره ی دوم متوسطه-درس دو(۲)-پیام همبرگری

اسلاید 1: کتاب تفکر و سواد رسانه ایدرس :(دوم-پیام همبرگری)

اسلاید 2: فرامتنزیرمتنمتن(متن،زیرمتن و فرامتن)

اسلاید 3: الف) برخی از افراد تولیدات رسانه ای را به یک هدیه بسته بندی شده تشبیه می کنند که شامل کاغذ کادو و بسته بندی، هدیه، قصد هدیه دهنده از هدیه دادن و تصور هدیه گیرنده است.در این نگاه تولیدات رسانه ای مانند یک کادوی بسته بندی شده و زیبا به شکل های مختلف به ما عرضه می شوند. هر رسانه تلاش می کند تا محتوای تولیدی خود را با توجه به سلیقه مخاطب به زیباترین شکل بسته بندی کند تا بیشترین تأثیر را روی مخاطب خود ایجاد نماید. ب) برخی دیگر تولیدات رسانه ای را به ساندویچ همبرگر تشبیه می کنند که از سه لایه تشکیل شده است؛ یک لایه گوشت وسط آن است، یک لایه نان روی آن و یک لایه زیرش.لایۀ میانی که دارای پیام آشکار و عناصر مستقیم، و اصلِ تولیدِ رسانه ای و محصول ملموسِ ان است را « متن » می نامند. « متن ها » در واقع همۀ اطّلاعات ظاهریِ موجود در یک پیام هستند که می توانند به صورت کلمه، تصویر، صدا، نشانه و یا هر چیز دیگری برای انتقال معنا باشند. 1-« متن »در یک شعر یا ضرب المثل، دقیقا همان واژگانی است که شاعر یا نویسنده از آنها استفاده کرده است. 2-« متنِ » یک فیلم، تصاویر و حرکت ها و قاب بندی هایی است که هر مخاطبی، به وضوح آنها را می بیند . 3-« متنِ » یک فایل در شبکه های اجتماعی، مجموع تصویر متحرک، نوشته و حتی نظراتی است که دیگر کاربران برای آن محتوای رسانه ای،ارسال کرده اند. 4-0تلویزیون هم در حقیقت متونی را که به وسیلۀ دوربین نوشته شده نشان می دهد. تلویزیون مانند دفتری است که با قلم دوربین، جملاتی در آن نوشته شده است. هنگام مشاهدۀ تلویزیون در حقیقت مشغول خواندن آن هستیم، درست مانند وقتی که داریم روزنامه می خوانیم. به همین خاطر اولین سؤالی که مطرح می شود این است که در این متن چه چیزی نوشته شده است؟ کارگردان (تولید کنندۀ پیام)می خواهد چه بگوید؟ چرا این حرف را می زند؟ از چه فنونی برای زیباتر و اثرگذارتر شدن پیامش استفاده کرده است؟ کدام گروه از مخاطبان را هدف گرفته است؟ چرا برای تولید این « متنِ » رسانه ای از این نوع از رسانه استفاده کرده و به جای آن سراغ انواع دیگر رسانه نرفته است؟ دقت کنید که مخاطب، هنگام دیدن مجبور است از زاویۀ دیدِ دوربین ببیند. به عبارت دیگر ما هنگام مشاهدۀ برنامه های تلویزیونی از دریچۀ دوربین به جهان نگاه می کنیم و تولید کنندگان با تنظیم موقعیت خاصِ دوربین نسبت به سوژه، تلاش می کنند در نگاه ما اثر بگذارند.

اسلاید 4: به پیام های پنهان و غیرمستقیمی که تولیدکننده پیام با بهر هگیریِ هدفمند از فنون اثرگذاری برمخاطب (مانند استفاده از کلام، رنگ، نور، موسیقی، تدوین و..)در لایۀ زیرینِ تولیدِ رسانه ای جاسازیکرده است، « زیرمتن » می گویند. « زیرمتن » در شعر، مفهوم کنایی و اصطلاحیِ پنهانی است که شاعر،هنرمندانه و غیرمستقیم با استفاده از صنایع ادبی در بطن یک متن، جاسازی کرده است. « زیر متن »یعنی زندگی نهفته در زیر پیام آشکار. 1-وقتی والدین از مخارج بالای زندگی امروز و حقوق پایین صحبت می کنند، می خواهند فرزندشان را از زیر متن، یعنی ملاحظۀ جیب والدین آگاه کنند. در اینجا گرانی وحقوق پایین، متن و درخواست ملاحظه، زیر متن است. 2-یا وقتی تعمیر کاری برای انجام کار مراجع درتعمیر یک وسیله دائماً به کیفیت نامناسب قطعات اشاره می کند، به طور غیر مستقیم اشتباهات احتمالی خود را به کیفیت نامناسب قطعات نسبت می دهد. در تولید رسانه ای هم همین طور است. هر چند متن و زیر متن توسط تولید کننده (عمدتا آگاهانه و خواسته و گاهی نا آگاهانه و نا خواسته)تولید می شود،اما مخاطب در درک آنها، مشارکت دارد. متن و زیر متن، مانند یک گفت وگو عمل می کند. متن رافیلم می گوید و زیر متن را مخاطب می خواند. اگرچه زیر متن ها را تولید کننده از قبل طراحی کرده، امامخاطب معمولاً زیر متن را متعلق به خود می داند و تلاش می کند در فهم معنا، سهمی جدی داشته وصرفاً منفعل نباشد.

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان