کسب و کار مدیریت و رهبری

تیم بهداشتی و اهمیت کار تیمی در ارائه خدمات بهداشتی

team_behdashti_va_ahamiate_kare_teami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.

  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تیم بهداشتی و اهمیت کار تیمی در ارائه خدمات بهداشتی”

تیم بهداشتی و اهمیت کار تیمی در ارائه خدمات بهداشتی

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجانکارگاه توجیهی دانشجویان پزشکیتیم بهداشتی و اهمیت کار تیمی در ارائه خدمات بهداشتی دکتر محمد اسدپورعضو هیئت علمی گروه پزشکی اجتماعیدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجان2

اسلاید 3: شنا کردن در خلاف جهتبرای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه، قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.3

اسلاید 4: مفهوم کار تیمی در حقیقت آنقدر ساده است که اغلب مردم فهم آن را بسیار عادی می‌پندارند. و همین مسئله که آنها با این فرض، کار تیمی را انجام می‌دهند مشکل‌ساز است چرا که آنها در اصل کار گروهی انجام می‌دهندبه طور معمول هر کس تجربه‌ی حضور در یک جلسه و ایفای نقش در آن و یا مواجهه با یک گروه جدید از همکاران و انجام کار جمعی را داشته است اما اینها صرفاً مثال‌هایی از گروه‌های کاری‌اند4

اسلاید 5: تیمواژه‌ی تیم برای افراد مختلف معانی گوناگونی دارد. ذهن برخی از شنیدن این واژه به ورزش، مربیگری، و تمرین‌های سخت برای پیروزی و قهرمانی در یک رشته‌ی خاص کشیده می‌شود. برخی نیز به ارزش‌های کار تیمی همچون مشارکت، همکاری، و کمک به یکدیگر توجه می‌کنند.برخی دیگر فکر می‌کنند هر گروهی که با یکدیگر کار می‌کنند، یک تیم هستند و ذهن بعضی‌ها هم در وهله‌ی اول به مشارکت دو نفر همچون ازدواج و یا شراکت‌های کاری معطوف می‌‌گردد. 5

اسلاید 6: تعریف تیمتعریف تیم آسان است. به افرادی که با یکدیگر کار می‌کنند یک تیم گفته می‌شود. تیم می‌تواند یک تیم هاکی باشد که از خود بازی قدرتمندی نشان می‌دهدیا یک تیم پژوهشی که سرگرم گره‌گشایی و حل یک معمای عقلی استو یا یک تیم نجات که سرگرم نجات کودکی از زیر آوار می‌باشدو یا خانواده‌ای که در حال سازندگی زندگی خود است. نکته مهمی که تیم را می‌سازد همین بخش با هم بودن آن است.6

اسلاید 7: امروزه سازمان هاي مختلف اعم از صنعتي، بازرگاني، غير انتفاعي و دولتي براي بقاء و دوام حيات نيازمند تجديد نظر در تحول سازماندهي كارها و تقسيم وظايف ميان اعضا و كاركنان خود هستند. براي برخورد مؤثر با اوضاع و احوال متغير محيطي، لزوم بسيج توان، دانش، مهارت و تخصص تمامي كاركنان بيش از پيش احساس مي شود. از اين رو ساختارهاي تيمي و سازمانهايي كه محور اصلي فعاليت خود را بر مبناي كارهاي تيمي قرار داده اند ظهور كرده اند. سازماندهي كارها به شكل تيمي، مستلزم شناخت و آگاهي از اصول و مباني كار تيمي است. 7

اسلاید 8: تعریف تيم گروهي از افراد كه در جهت رسيدن به هدفي مشترك با يكديگر همكاري ميكنند دو يا چند نفره از افراد است كه به طور مستقيم با يكديگر تعامل برقرار نموده و به منظور رسيدن به اهداف، كارها را همآهنگ مي كنندگروه كوچكي از افراد است كه داراي مهارت هاي مكمل هستند و به هدف مشترك، اهداف، عملكرد و رويكردي كه خود را در مقابل آن پاسخگو مي دانند، متعهد هستنديك گروه دو يا چند نفره از افراد كه به طور مستقيــــم با يكديگـــر تعامل برقرار كرده و به منظور رسيدن به هدف، كارها را هماهنگ می كنند.در تعريف فوق سه نكته وجود دارد:حداقل دونفر بايستی در تيم حضور داشته باشنداعضا بايد بطور منظم تعامل برقرار كنند تا كارهايشان را به صورت هماهنگ انجام دهنداعضا بايد دارای هدف مشترک باشند.8

اسلاید 9: تعریف گروهمجموعه ای از دو یا چند نفر را که بطور مرتب با هم برای کسب یک یا چند هدف مشترک کار می کنند انواع گروه : گروه رسمی: مانند:گروه کاری، گروه پروژه، انواع شوراها، انجمن دانشجویی، بسیج دانشگاهگروه غیر رسمی: مانند:گروه دوستی، گروه ذینفع، گروه همشهريان سازمان9

اسلاید 10: تفاوت تیم و گروهبین یک تیم واقعی و گروه تفاوت وجود دارد یک تیم به تعداد کمی از افراد گفته می‌شود که دارای مهارت‌های تکمیل‌کننده‌ی یکدیگر بوده و دارای مقاصد، اهداف، و رویکردی مشترک و مهارت های مکمل هستند که بر مبنای آنها به هم پیوند می‌خورند و به یکدیگر تکیه می‌کنند.اعضای تیم به یکدیگر وابسته‌اند و این بدین معنی است که عدم فعالیت یک عضو از تیم باعث عدم انجام کار تیمی می‌شود. در واقع کار آنها اثر متقابل بر یکدیگر می‌گذارد.اما به عکس، گروه دو یا چند نفر که دور هم گرد آمده اند تا هدف های معینی بدست آورند. عملکرد آنها صرفا نتیجه ی مشارکت انفرادی اعضای گروه است. گروه‌های کاری، گروهی از افراد هستند که با یکدیگر کار می‌کنند و از راهنمایی یک نفر بهره می‌برند. کار شخصی در آنها بیشتر نمود دارد، مانند کار حرفه‌ای وکلا10

اسلاید 11: تفاوت تیم با گروه 11

اسلاید 12: تعریف تیم بهداشتیگروهی از افراد که در یک آرمان بهداشتی مشترک و اهداف مشترکی سهیم هستند که با توجه به نیازهای جامعه تعیین شده و برای رسیدن به آن هدف هر عضو گروه بر حسب صلاحیت و مهارت خود و در هماهنگی با عملکردهای دیگر اعضای گروه فعالیت می نماید.12

اسلاید 13: 13

اسلاید 14: مراحل تکامل تیمی 14

اسلاید 15: مراحل تشكيل و تکامل تيم اثر بخشيك تيم اثر بخش دفعتاً و بدون مقدمه تشكيل نمي شود، بلكه مراحلي را طي مي كند تا به مرحله بلوغ و كارآمدي دست يابد. با مطالعه مراحل تشكيل تيم، به كنشها و واكنشهاي عقلاني و نيز عاطفي كه ممكن است در هر يك از اعضاي تيم آشكار شود پي مي بريم.به دنبال تشكيل تيم اثر بخش نظام مديريت قادر خواهد بود با بكار گيري جهت دار منابع خود، اثر بخشي تيم را استمرار بخشد.15

اسلاید 16: مراحل تشكيل تيم اثر بخششكل گيري Formingطوفاني شدن Stormingتعادل Normingكار آمدي Performingانحلال ( در مواري كه تيم ها براي دستيابي به يك هدف مقطعي بوجود آمده اند)در واقع اين مراحل، مراحل رشد گروه است. شناخت و درك مكانيزم اين رشد براي اداره كردن گروه در حال رشد و نيز عملكرد بهتر هر عضو مفيد است.16

اسلاید 17: مرحله شكل گيري: Forming موضوع اصلي در اين مرحله ورود اعضاي اوليه به گروه است. در اين مرحله هنوز تيم، تيم نيست، فقط تجمعي از افراد مي‌باشد. با احساسات و هيجان زيادي همراه است: از خوش بيني، آرمان‌گرايي، غرور، پيش‌بيني آينده تا ترس، شك و ترديد و نگراني را شامل مي‌شود. ممكن است تيم به آساني سردرگم شود يا بر موضوعات خارج از حوزه مسؤوليت آن، بپردازد. برخي از اعضاي تيم ممكن است به جاي كار روي وظايف، تلاش كنند هويت خود را در تيم تثبيت كنند. اگرچه ممكن است اين قبيل رفتارها، اتلاف وقت تلقي شوند ولي در حقيقت طبيعي و ضروري هستند. هر تيم بايد از اين مراحل طبيعي عبور كند. در اين مرحله، يكي از مديران ارشد مي‌تواند با ارائه دورنما و جهت‌گيري روشن، به گروه كمك نمايد. نبايد دستور كار گروه طولاني باشد، در اين صورت خلاقيت ذاتي تيم از بين خواهد رفت افراد دور هم جمع مي شوند و در اين مرحله همه با احتياط رفتار مي كنند.17

اسلاید 18: مرحله شكل گيري: Formingتیم عدم قطعیت را در مورد اهداف گروه، ساختار و رهبری تجربه می کند. سعي مي كنند اولين آغاز گر صحبت نباشند. هر عضو سوالاتي در ذهن دارد كه ابتدا به دنبال يافتن پاسخ آنها است.سوالاتي نظير: هدف از تشكيل تيم چيست؟ و تيم مي خواهد به چه چيزي دست يابد؟ از من چه انتظاري مي رود؟ آيا من از شركت در تيم بهره‌مند مي شوم؟در اين مرحله رهبري تيم سعي مي كند:با توضيحاتي در مورد هد ف تيم و اينكه هر كس مي تواند با توجه به تجربيات، اطلاعات و تواناييهاي خود در رسيدن به هدف مؤثر باشد، محيطي بدون تشنج و مناسب براي ابراز عقايد و سوالات ايجاد نمايد. تبيين اينكه « تا كنون كجا بوده ايم؟»‌و «‌حال مي خواهيم كجا برويم؟» بستر مناسب را براي شروع ابراز عقايد و سوالات مهيا مي كند(‌با باز شدن فضا براي طرح نظرات و سوالات تيم وارد مرحله بعد مي شود.)18

اسلاید 19: مرحله طوفاني شدن: Stormingمرحله ايست كه اعضاي تيم اهميت اهداف و وظايف را درك مي كنند سعي دارند با توجه به تجربيات قبلي به آنها شكل دهند و با استفاده از آنها اهداف و وظايف تيم را در كليشه هاي از قبل آماده شده و موجود در ذهنشان بگنجانند و بر اساس آنها اظهار نظر كنند. 19

اسلاید 20: برداشتها و رفتارهاي غالب در اين مرحله ( طوفاني شدن) اعضا نسبت به نظرات شخصي خود تعصب و جانبداري خاصي دارند كه منجر به ايجاد مقاومت در برابر نظرات ديگران مي شود. اعضا مهارت شنيدن و فعالانه گوش دادن به نظرات ديگران را ندارند. اعضا مخالفت با نظر خود را مخالفت با تمام ابعاد شخصيت خود تلقي مي كنند در صورتي كه نظرات فردي از ديد آنان مقبول و معتبر نباشد، كل فرد را پاك كرده تمام شخصيت او را زير سوال مي برند. اعضا تصور مي كنند يك عقيده يا نظر بايد برتر، يا به بيان ديگر برنده، شود و علاقه دارند خود مال و مطرح كننده آن عقيده برتر باشند.با توجه به اين نكات دو خطر عمده دراين مرحله تيم را تهديد مي كند:1- متلاشي شدن2- تشكيل زير گروهها و جبهه بندي در مقابل يكديگر20

اسلاید 21: مرحله طوفاني شدندر اين مرحله رهبري گروه بايد با تذكر چند نكته، در فرصتهاي مناسب، بي ارزشي تصورات و برداشتهاي فوق را گوشزد نمايد.مشاركت صرفا بدين معنا نيست كه اعضا چه حرفي زده اند يا چه كاري انجام داده اند، بلكه معيار مشاركت آن است كه چقدر تيم را به جلو برده اند.اعضا بايد به افقهاي دورتري نگاه كنند وتاثير نهايي و كاربردي اعمال و نظرات خود رادر نظر بگيرند . هر چند تحت هر شرايطي نمي توان ايده آل عمل كرد، اما با ايجاد وسعت نظر مي توان بر اثر بخشي رفتارها افزود.افراد بايد مهارت شنيدن و فعالانه گوش كردن به عقايد ديگران را در خود پرورش دهند. هيچ عضوي نبايد با پيش فرضهاي ذهني خود از عضو ديگر نسبت به نظر وي موضع بگيرد. چه مثبت و چه منفي هر نظري بايد بدون ارتباط با گوينده اش شنيده شود و مخالفت وتقابل با نظرات نبايد به معناي مخالفت با شخصيتها تلقي شود.. به بيان ديگر تقابل افكار آري، تقابل افراد نهاگر من نيز بانظر عضو ديگري موافق نباشم، با آن عضو به ستيزه جويي بر نخواهم خواست، بلكه دلايل مخالفت خود با نظر مطرح شده را، براي جمع بيان مي كنم.21

اسلاید 22: مرحله تعادل: Normingاين مرحله يكپارچگي اوليه نيز خوانده مي شود در اين هنگام افراد به تعادل و توازني در رفتارها رسيد ه اند. اعضا نقاط ضعف و قوت خود و ديگران را شناخته اند و با توجه به اين شناخت، قدرت تشخيص اين را كه در چه نقشهايي براي تيم مؤثر هستند، بدست آورده اند وسعي مي كنند تا در آن نقشها ايفاء وظيفه نمايند. 22

اسلاید 23: نقشهايي كه در يك تيم توسط افراد ايفا مي گرددپيشنهاد دهنده: رفتاري كه منجر به ارايه يك پيشنهاد جديد مي شود.حمايت كننده: اعلام موافقت با آراء قرد يا حمايت از اوسازنده: بسط و توسعه پيشنهادات يا آراء ديگرانمنتقد: نقد بيانات و اظهارات سايرينارايه اطلاعات: توضيح و تبيين نظرات ديگران از طريق ارايه اطلاعات جديدجست و جوي اطلاعات: سوال از ديگران در خصوص حقايقي كه نظرات خود را بر آن بنا نهاده اند.23

اسلاید 24: مرحله كارآمدي: Performingبعد از يكپارچگي اوليه كه در مرحله تعادل رخ مي دهد، گروه كار آمد مي شود و اعضا براي پذيرش وظايف فردي و جمعي خود احساس آمادگي مي كنند.معيار ارزش گذاري در كار تيمي پيشبرد تيم است و نه صرفا عملكرد فردي اعضا در اين مقطع تيم اثر بخش تشكيل شده است. به منظور استمرار فعاليتهاي تيم اثر بخش بايد اعتماد متقابل اعضا به يكديگر حفظ شود. صداقت و راستي، شايستگي و ثبات شروط لازم براي حفظ اعتماد متقابل اعضا به يكديگرند.24

اسلاید 25: مرحله كارآمدياز مهمترين عواملي كه منجر به عبور موفقيت آميز تيم از مراحل تكامل خود مي شود، ارزش هدف و تمايل اعضا براي دستيابي به آن است.لذا رهبري تيم بايد: اولاً خود به هدف و ارزش دستيابي به آن اعتقاد راسخ داشته باشد و ثانياً از هر فرصتي براي جلب توجه اعضا به اصالت و اهميت آن استفاده كند.25

اسلاید 26: مرحله انحلالدر صورتي كه هدفي كه تیم براي دستيابي به آن تشكيل شده است، مقطعي باشد؛ پس از دستيابي به هدف، تیم منحل مي شود. ترك اعضا علت ديگر انحلال تيم است. ترك اعضا مي تواند علل گوناگوني داشته باشد. در اين ميان ناتواني تيم در حفظ كارآمدي خود از اهيمت ويژه اي برخوردار است .چنانچه در جريان آزاد اطلاعات در تيم خللي وارد و امان مشاركت از اعضا سلب شود، تدريجاً كار آمدي تيم تنزل خواهد كرد و اعضا انگيزه خود را براي ادامه همكاري از دست خواهند داد. اين بدان معناست كه پس از عبور از مراحل طوفاني شدن و تعادل، تيم بايد با دقت و وسواس كارآمدي بدست آمده را، حفظ كند.26

اسلاید 27: 17 اصل كار تيمي27

اسلاید 28: 28

اسلاید 29: انعطاف‌پذيرندكار تيمي با خشكي و انعطاف‌ناپذيري سازگار نيست. اگر بخواهيد با ديگران كار كنيد و در تيم عضوي مؤثر باشيد بايد از انطباق بر تيم ابايي نداشته باشيد. بازيگران سازگار و انعطاف‌پذير تيم:الف - آموختن را دوست دارندب - احساس امنيت مي‌كنندپ - خلاق هستندت - خدمت به مردم را دوست دارندجلو خشونت خويش را مي‌توان گرفت، بر ترس مي‌توان چيره شد و تنبلي را با حربه انظباط از خود دور كرد، اما خشكي دماغ علاجي ندارد، و بذر اندام را در درون خود دارد. 29

اسلاید 30: هم دست و هم داستاننداول بايد با يكديگر كار كرد، بعد با يكديگر برنده شد همكاري توام با همدلي يعني اينكه با دل و جان با يكديگر كار كنيم تحول در برداشت و بينش: به اعضاي تيم به چشم همكاراني همدل و مکمل بنگريد نه به چشم رقيب30

اسلاید 31: مسئولیت پذيرندلحظه‌اي كه خود را به انجام كاري متعهد مي سازيد، دستهايي به ياري مي‌آيند كه اگر تعهدي نداشتيد نمي‌آمدندتعهد معمولاً درگير و دار سختي خود را نشان مي‌دهدتعهد به استعداد و توانايي بستگي نداردتعهد بر اثر انتخاب ايجاد مي‌شود نه بر اثر شرايط تعهدي مي‌ماند كه مبتني بر ارزشها باشد.پذيرش تعهد يك چيز است و پايبندي به آن چيز ديگر31

اسلاید 32: صافي هايي كه بر چگونگي گوش كردن ما تاثير مي‏گذارندعلائقارزشهاخاطراتتجارب گذشته مفروضات نحوه نگرشتوقعاتاحساساتباورهاتصوير از گذشته،حال وآينده محيط فيزيكيتعصب32

اسلاید 33: سيستم های فکری پايه هاي سيستم تفکر / دستگاه انديشه منطقرويکردجهان بينیداده های خاماطلاعاتدانشدرکخردContext / Container افكار / باورها / مدل هاي ذهني ظرف / زمينهمظروف / محتوا Content33

اسلاید 34: لايق و با كفايت هستند آدمهاي لايق و با كفايت تعالي طلب هستند. آدمهاي با كفايت به متوسط قانع نمي‌شوند. نيروي خود را بر كار خويش متمركز مي‌سازند و در طبق اخلاص مي‌گذارند. آدمهاي با كفايت، كيفيت كار خود را پايين نمي‌آورند34

اسلاید 35: قابل اعتماد هستند از آنهايي كه بحث و استدلال مي‌كنند نترسيد، از كساني بترسيد كه در بحث و گفتگو طفره مي‌رونداگر نتوان بر ياران تيمي هميشه اعتماد كرد، هيچگاه به آنها اعتماد نكنيد زیرا پايداري مهمتر از استعداد است. 35

اسلاید 36: انضباط دارنددر كوره انضباط است كه استعداد به توانايي تبديل مي‌شود. اشخاص بايد در سه زمينه انضباط ايجاد كنند تا براي تيم مفيد باشند الف - انضباط انديشيدن : اگر ذهن خود را فعال نگاه داريد پيوسته به چالشهايي ذهني روي مي‌آوريد و همواره به چيزهاي خير مي‌انديشيد.ب - انضباط احساسات: نگذاريد احساسات شما را از كاري كه بايد بكنيد باز دارد يا به كاري كه نبايد بكنيد وا دارد.پ - انضباط لازم براي اقدام و عمل: تفاوت برنده يا بازنده در عمل و بي‌عملي است36

اسلاید 37: گروه های کاری و تیم های کاریگروه کاری: گروهی است که در سهیم شدن در اطلاعات و اتخاذ تصمیمات تعامل می ورزد تا به هر یک از اعضا کمک شود تا در حوزه مسئولیت خود عمل کند.تیم کاری: گروهی است که در آن که پدیده ی هم افزایی مثبت از راه تلاش هماهنگ و سازمان یافته مشاهده می شود.37

اسلاید 38: مقایسه گروه های کاری و تیم های کاری38

اسلاید 39: VirtualمجازیSelf-managedخودگردانCross-functionalچند وظیفه ای (متخصص)Problem solvingحل کننده مسائلFunctionalوظیفه ایtechnology انواع تیم های کاری39

اسلاید 40: انواع تیم های کاریتیم وظیفه ای: یک تیم کاری است که مرکب از یک مدیر و کارکنان او در واحدش می باشد و در تلاش جهت بهبود فعالیت های کاری یا حل مسائل ویژه یک واحد وظیفه ای خاص می باشد.تیم حل کننده ی مسائل: تیمی است که متشکل از پنج تا دوازده تن از کارکنان ساعتی از همان بخش است که هفته ای چند ساعت گرد هم می آیند تا در مورد راه های بهبود کیفیت , بازده و محیط کار بحث کنندحلقه ی کیفیت: تیمی متشکل از هشت تا ده نفر از کارکنان وسرپرستان که مسئولیتی را به طور مشترک به عهده دارند و مرتباً برای بحث در مورد مسائل مربوط به کیفیت ، جستجوی منشأ مشکلات ، ارائه راه حل و تعیین روش های بهبود کار گرد هم می آیند اما کسی قدرتی ندارد.تیم خودگردان: گروهی رسمی متشکل از کارکنانی است که مدیر ندارند و مسئولیت کامل یک فرایند کاری یا قسمتی از آن را به عهده دارند که فراورده ای را به مشتریان درونی یا بیرونی تحویل می دهد.تیم چند وظیفه ای: تیمی است مرکب از کارکنانی که سطح یکسانی (در سلسله مراتب سازمانی) دارند اما حوزه کاری آنها متفاوت است و برای انجام یک کار تخصصی گرد هم می آیند.تیم مجازی: تیمی است که اعضای تیم یه صرت الکترونیکی گرد هم می آیند؛به گروه ها اجازه می دهد که بدون داشتن دغدغه مکان و زمان گرد هم بیایند.40

اسلاید 41: تیم کاریبعضی از ما از بعضی ديگر تواناترند اما هيچ يک از ما از همه ی ما تواناتر نيست.(هری ترومن)آنچه که همين حالا انجام می دهی حساب است نه آنچه که می خواهی انجام دهی.(جان ماکسول) انسانی که دارای باور است برابر 99 انسان علاقه مند است.(استوارت ميل)41

اسلاید 42: 42

اسلاید 43: تیم کاریافرادي با مهارت و تجربيات مكملدستيابی به هدف مشتركبا سطح دانش متفاوت متعهد و مسئوليت پذيرهمسويي و يكپارچگي افزايش چشمگير بهره‌وريياران تيم را بالا می کشند.افراد تيم را در تعيين اهداف و استانداردها درگير نماييد43

اسلاید 44: گروه كاريهدف مشترك از پيش تعيين شدههماهنگي اعضا بوسيله هماهنگ‌كنندهعملكرد شخصيهرج و مرج كلي تا موفقيت چشمگير44

اسلاید 45: تفاوت تيم با گروه كاريتیمارتباط گسترده و فرصت بحث نهايت حمايت از تك‌تك اعضاآرماني مشترك با اعتقاداستقبال از افراد تازه وارد اعضا وابستگی متقابل دارندپیشنهاد تقویت می شوداحساس مالكيت و تعهد دستيابي به نتايج مثبت نه لزوما تطابق و سازگاري تركيب و انسجام براحتيهم افزایی مثبت(یعنی کار و عملکردی که از طریق تلاش افراد حاصل می شود از مجموع عملکرد اعضا بیشتر است)اعضا هدف را از خود می دانند. آشكاركردن هويت تيم (ايثار و گذشت شخصي)جوي سرشار از اعتماد و اطمينان، بيان آزادانه عقايد متفاوت، مورد تشويقگروهارتباط اندك و ناچيز عدم حمايت و پيشنهاد و تبادل نظر وجود آرمان شخصینپذيرفتن افراد تازه وارد كار اداري، غير وابستهتمركز اعضا بر خود، برنامه ريزي اهداف درحد خود همرنگ شدن با جمع مهم‌تر از كسب نتايج مثبت باندبازي بعضي اعضاپنهان كردن هويت افراد عدم اعتماد به انگيزه افراد اعضا بیشتر به فکر خود هستند اعضا نسبت به هدف حساس نیستندپیشنهاد تقویت نمی شود45

اسلاید 46: «همه»، «كسي»، «هركسي» و «هيچ كس»چهار نفر به نامهاي «همه»، «كسي»، «هركسي» و «هيچ كس» بودند:يك كار مهم بايستي انجام مي‌شد و از «همه» خواسته شد تا آن را انجام دهد. «همه» مطمئن بود كه «كسي» آن را انجام خواهد داد. «هر كسي» مي توانست آنرا انجام دهد ولي «هيچ كس» آنرا انجام نداد.«كسي» در اين مورد عصباني شد زيرا آن وظيفه «همه» بود. «همه» فكر كرد كه «هركسي» مي تواند آنرا انجام دهد. اما «هيچ كس» نفهميد كه «همه» آنرا انجام نخواهد داد. نتيجه اين شد زماني كه «هيچ كس» آنچه را كه «هر كسي» مي‌توانست انجام دهد، انجام نداد «همه»، «كسي» را سرزنش نمود.46

اسلاید 47: 47

اسلاید 48: TEAMWORK48

اسلاید 49: مزایای تیم49

اسلاید 50: اعضای تيم براي رسيدن به هدف مشترک و روشن تلاش مي کنندتمامي اعضا در ميان نظراتشان احساس آزادي مي کنند و در تصميم گيري ها و مباحث تيمي مشارکت دارنداعضا به يکديگر اعتماد دارندرهبري در موقعيتهاي مختلف تغيير مي کندتصميمات بوسيله اجماع اتخاذ مي شودوقتي مشکلاتي بوجود مي آيد ،اعضای تيم بر روي حل مسئله متمرکز مي شوند نه برروي علائم و عوارض آن اعضا تيم در مواقع حل مسئله و انجام فرايندهاي کاري منعطف هستنداعضای تيم رشد کرده و از اقداماتي که به رشد افراد منجر مي شود حمايت مي کنندويژگي تيم هاي موثر50

اسلاید 51: 51

اسلاید 52: چگونه می توان عضو موثری از یک تیم بود؟به اعضای تيم به چشم همکاراني همدل بنگريد نه به چشم رقيب حل کننده مسائل باشيد به اين فکر باشيد که همه برنده شوندبه جاي خود، تيم را در کانون توجه قرار دهيدبه نتيجه بينديشيدمسئوليت پذير باشيد خود را به آموختن عادت دهيد و به ارتقاء دانش خود بيشتر از ارتقاء مقام خود بها دهيدمکمل ديگران باشيدتعهد ها و ارزش هاي خود را به يکديگر گره بزنيدمشکل گشا باشيدعادت به کار را تقويت کنيد و پيگير باشيد سعي کنيد هر کاري را در سطح عالي انجام دهيد خود را از ديگران جدا نسازيد52

اسلاید 53: پنج آفت در کار تيمي پرهيز از مسئوليت پذيرينبود تعهدعدم توجه به نتيجه کارترس از برخوردبي اعتمادي اعضای تيم به يکديگر53

اسلاید 54: ضعف ها و لغزشهاي خود را از يكديگر پنهان مي كننداز كمك خواستن يا دادن باز خوردهاي سودمند اكراه دارند از ياري دادن به حوزه هاي بيرون از حوزه مسؤوليت خود اكراه دارند از شناخت مهارت ها و تجربه هاي ديگران و بهره برداري از آنها غفلت مي كنند كينه و حسد مي ورزند از شكست مي ترسند و براي پرهيز از گردهم آيي بهانه مي تراشند بي اعتمادي54

اسلاید 55: ترس از برخورد: تيم هايي كه از برخورد مي ترسند نشست هاي كسل كننده دارند از كشف همه نظرها و ديدگاههاي اعضاي تيم دوري مي كنند با ادا درآوردن و سعي در جلوگيري از برخوردهاي احتمالي بين افراد، وقت و انرژي خود را هدر مي دهد55

اسلاید 56: در تشخيص جهت حركت و تعيين اولويت ها، باعث ابهام و سردرگمي مي شوند به سبب كندوكاو بيش از حد و تأخيرهاي نا لازم، فرصت ها را يكي پس از ديگري از دست مي دهند به جاي پندآموزي از لغزشها و شكست ها از آنها مي ترسند. نبود تعهد: تيم هاي گريزان از تعهد56

اسلاید 57: پرهيز از مسؤوليت پذيري( تیم مسؤوليت گريز) بين اعضاي تيم به سبب داشتن معيارهاي متفاوت در عملكرد، رنجش ايجاد مي كندمهارت ها و تعهدهاي اساسي را زير پا مي گذارد مسؤولیت رهبر تیم را بیش از حد سنگین می کند و او را به صورت یگانه کانون انظباط در می آورد57

اسلاید 58: بی توجهی به نتايج کارحد اعلای ضعف و نقص هر تیم این است که اعضای آن به چیزی غیر از هدفهای جمعی گروه دل ببند.تیمی که می خواهد عملکرد خود را بسنجد باید پی گیرانه به هدف های معین و به دست آوردها و نتیجه های مشخص توجه کند.58

اسلاید 59: 1- توجه و قدردانی از افراد بجای تیم 2- عضویت طولانی مدت در تیم 3- نبود استقلال داخلی به اندازه کافی در تیم4- تشویق نکردن وابستگی متقابل و همسان در میان اعضا تیم 5- استفاده از تیم بجای اعضا جهت اتخاذ همه تصمیمات 6- کم توجهی در توجیه اعضا در تیم 7- تعداد زیاد اعضا در تیم نقاط ضعف و اشتباهاتی که در تیم ها صورت می پذیرد 59

اسلاید 60: 1- زمانی که الگوی کاری موجود نباشد: بدون الگوی کار، برنامه ای برای پیروی وجود ندارد. در چنین فرهنگی، تیم سازی کار ساده ای نیست. اما تا وقتی بتوانند مسائلی را که اتفاق می افتد درک کنند، تیم سازی امکان پذیر است.2- عملکرد ارزیابی نمی شود: سازمان عملکرد را ارزیابی نمی کند .کارایی تیم مستلزم مشارکت افراد در چالشهای اجرایی دشوار و پرزحمتی است که دستاورد آن برای همه اعضای معنادار خواهد بود. از این رو ارزیابی عملکرد تیم می تواند شاخص مناسبی برای اندازه گیری میزان پیشرفت تیم در نیل به اهداف محسوب شود.3- تیم های متعدد: تیم ها به عنوان پاسخی برای هر گونه شرایطی مطرح می شوند.4- تأکید بر افراد: سازمان ها افراد را می شناسند نه تیم ها را5- فرهنگ رقابت: فرهنگ سازمان، همکاری را ترغیب نمی کند.6- افراد متعدد: تیم از افراد بسیاری تشکیل شده است .هرچه تعداد بیشتر باشد: برقراری ارتباط با آنها مشکل تر خواهد بود.مشکلاتی که تیم ها با آن روبه رو هستند60

اسلاید 61: نادیده گرفتن امور اجرایی: اگر امور اجرایی مطابق با استاندارهای لازم نباشد، احتمال زیادی وجود دارد که تیم نتواند به اهداف مورد نظر خود دست یابد. فقدان انضباط :تیم برای داشتن ساختار، نیاز به مقررات و انضباط دارد. کمبود ایده ها:خلاقیت و ابتکار لازمه هر تیمی است. ایده ها و راه حل های جدید برای غلبه بر مشکلات دنیای امروز نیاز اساسی به نظر می رسند. ایده های دیروز ممکن است امروز هم مورد استفاده قرار گیرند، بدون شک فردا مورد استفاده نخواهند بود . محل های پراکنده :بدون شک گرد آوری گروهی از افرادی که به عنوان یک تیم می اندیشند و کار می کنند در صورتی که همه آنها دریک محل کار کنند، بسیار آسان تر است. هر قدر آنها از لحاظ فیزیکی دور از هم باشند، کارکردن آنها به عنوان یک واحد مشکل ترمی شود.مشکلات تیم 61

اسلاید 62: چرا ما کار تیمی را دوست نداریم؟62

اسلاید 63: پايان63

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

دانلود رایگان