جغرافیا و نجوم

جغرافیای طبیعی شهر آق قلا

shahr-agh-ghla

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جغرافیای طبیعی شهر آق قلا”

جغرافیای طبیعی شهر آق قلا

اسلاید 1: بررسی جغرافیای طبیعی شهر آق قلا

اسلاید 2: معرفیآق قلا مرکز شهرستان آق قلا در استان گلستان واقع شده است. شهرستان آق قلا یا آق قلعه در ۲۰ کیلومتری شمال شهر گرگان و در حاشیه رودخانه گرگان قرار دارد. مذهب ساکنان آق قلا را مسلمانان و اهل سنت تشکیل می‌دهند و بسياري از ساكنان آن را هموطنان تركمن تشكيل مي‌دهند.اين شهرستان از شمال به كشور تركمنستان از جنوب به شهرستان گرگان و علي آباد از شرق به شهرستان گنبدکاووس و از غرب به شهرستان تركمن محدود مي شود.براساس تقسيمات كشوري اين شهرستان داراي ۲ بخش مركزي و وشمگير، 2 شهر (آق قلا و انبارالوم ) و ۵ دهستان و ۷6 آبادي مي باشد.

اسلاید 3: وسعتاين شهرستان با جمعيتي حدود ۱33هزار نفر، يك هزار و ۷۶۳كيلومترمربع وسعت دارد معادل ۶/۸ درصد از مساحت استان را شامل مي شود.موقعیتشهرستان آق قلا بين ۵۴ درجه و ۱۴ دقيقه تا ۵۴ درجه و ۵۱ دقيقه طول شرقي و ۳۶ درجه و ۵۵ دقيقه تا ۳۰ درجه و ۳۷ دقيقه عرض شمالي در شمال استان واقع شده است. اين شهرستان از شمال به كشور تركمنستان از جنوب به شهرستان گرگان و علي آباد، از شرق به شهرستان گنبد و از غرب به شهرستان تركمن محدود مي شود.پیشه اهالی مردم آق قلا به کار زراعت مشغولند. همچنین تجارت و تولید و فروش صنایع دستی نیز در این منطقه رونق دارد. محصولات اصلی آق قلا گندم و جو، پنبه، برنج و حبوبات، سیب زمینی، دانه‌های روغنی و … است. قالی ترکمن از صنایع دستی ارزشمند و معروف این شهر است.

اسلاید 4: آق قلا در گذر تاریخمبارک آباد، اسپی دژ یا دژ سفید هر دو نام‌های قدیمی شهر آق قلا کنونی هستند. اسپی در زبان طبری (زبان مازندرانی) به معنای سفید است و ترکمن‌ها نام آق قلعه (قلعه سفید) را برای این منطقه انتخاب کرده‌اند. شهر آباد و پر رونق آق قلعه در مسیر بندرترکمن به گنبد قابوس قرار دارد. گفته می‌شود شاه عباس صفوی در سال ۱۰۲۰ هجری قمری شهر آق قلعه را بنا کرده است.دیوار بزرگ گرگان دیوار بزرگ گرگان، دیوار قزل آلان، دیوار بزرگ اسکندر، دیوار سرخ، مار سرخ، تمامی این اسامی مربوط به یک دیوار تاریخی عظیم هستند. دیوار سرخ گرگان که بعد از دیوار چین بزرگترین دیوار دفاعی در جهان محسوب می‌شود. دیوار بزرگ گرگان از منطقه گمیشان در کناره دریای خزر شروع و تا شرق استان گلستان نزدیک کوه‌های گیلداغ در شمال شرق کلاله ادامه داشته است. دیوار بزرگ گرگان طولی در حدود ۲۰۰ کیلومتر داشته است. متاسفانه امروز بخش‌های بسیار زیادی از این دیوار عظیم تخریب شده است. دیوار قزل آلان در فاصله ۳ کیلومتری از شهر آق قلا واقع شده است

اسلاید 5:

اسلاید 6: ارتفاع: 13-نوع شهر: جلگه ای و دشتواقع شده در زون کپه داغ

اسلاید 7:

اسلاید 8: وضعیت آب و هوایی بررسی وضعیت آب و هوایی منطقه با استفاده از آمار هواشناسی یازده ساله ایستگاه هواشناسی سدوشمگیر انجام شد. به طور کلی آب و هوای منطقه، گرم ونیمه خشک و از نظر تقسیم بندی اقلیمی به روش آمبرژه، جزو اقلیم خشک و معتدل طبقه بندی میشود. میانگین بارندگی سالانه حدود 360 میلی متر، میانگین درجه حرارت سالانه 18/3 درجه سانتی گراد و طول دوره خشک در سال از 6 تا 7 ماه متغییر می باشد.اگرچه، شهر آق قلا فاقد کارخانه هاي بزرگ صنعتی و آلوده کننده است، لیکن وجود ساختمان ها، خودروها، تفاوت ویژگی هاي فیزیکی سطوح، مانند آسفالت و قیر، و جمعیت بیشتر شهر سبب گرمایش بیشتر آن نسبت به نواحی روستایی پیرامون شده است. از سویی دیگر، کمبود فضاي سبز شهري که سبب تعدیل آب و هواي شهري میشود، سبب تفاوت بیشتر اقلیم شهر با نواحی اطراف شده است.

اسلاید 9:

اسلاید 10: حوزه های آبریزبخش جنوبي شهرستان آق قلا در دشت حاصل خيز گرگان واقع شده است . رودخانه اترك درست در حد مرزي ايران و تركمنستان از شمال اين شهرستان عبور مي كند.شهرستان آق قلا علاوه بر رودخانه هاي گرگان و اترك تعدادي رودخانه هاي كوچك هم داراست . ميزان آبدهي كل سالانه رودخانه هاي جاري در اين شهرستان ۰۸/۱۴۹ ميليون متر مكعب مي باشد . علاوه بررودخانه هاي دائمي و فصلي ، شهرستان آق قلا داراي ۱۱۵۷ حلقه چاه و ۱۳ رشته قنات مي باشد.

اسلاید 11: 11

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید