علوم انسانی و علوم اجتماعی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

راهنمای نگارش پایان نامه و رساله و مقاله

rahnamaye-negareshe-payanname-va-resale

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “راهنمای نگارش پایان نامه و رساله و مقاله”

راهنمای نگارش پایان نامه و رساله و مقاله

اسلاید 1: نام درس:پژوهشهای عملی انفرادی در روان شناسی عمومی (پایان نامه)4 واحد عملیمنبع:راهنمای اجرا و نگارش پایان نامه و پژوهش های عملی(APA)مولف:دکتر حسن عبداله زادهتهیه کننده:حسن عبداله زاده(عضو هیات علمی روان شناسی دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر)

اسلاید 2: اهداف درس: -آشنایی دانشجو با آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقی رشته خود و همچنین ورود به دنیای تحقیق از دیگر اهداف نگارش و اجرای پایان نامه می باشد. - آشنایی دانشجو با نحوه تعیین طرح تحقیق(پروپوزال) و نحوه ارایه مقاله در مجلات علمی – پژوهشی یا همایشها و کنگره ها

اسلاید 3: گام اول: گام اول در اجرای پایان نامه یا پروژه خودرا هنگام ورود به دانشگاه وشاید هم قبل از آن بر می دارید. در هر رشته که تحصیل می کنید موضوعات وحیطه هایی هستند که بیشتر مورد علاقه ونیاز شما هستند. وبیشتر به آنها فکرمی کنید.

اسلاید 4: گام اول: حیطه کلی ذهنی شما زمینه وپایه انتخابموضوع پایان نامه خواهد بود. اگر حیطه ذهنی وکلی شما سیاست وجهانی شدن باشد ولی در عین حال روان شناسی! می خوانید، نیازمند یک موضوع بین رشته ای هستید.

اسلاید 5: انتخاب موضوع: انتخاب موضوع تحقیق تحت تأثیر عواملی از قبیل تجارب،مطالعات، نیازها، احساسات، علایق، نگرش، محیط اطراف و محیط آموزشی شماست. با این حال شما هستید که در نهایت تصمیم می گیرید که آیا این موضوع مناسب هست یا نه؟

اسلاید 6: انتخاب موضوع: زمانیکه شما احساس می کنید از لحاظ ذهنی درباره مسأله ای دچار چالش شده اید و همچنین علاقه مندید که راه حل آن را بیابید اولین جرقه های انتخاب موضوع زده شده است.

اسلاید 7: انتخاب موضوع: حتماً در مورد حیطه کلی وهدف اصلی تان با دوستان و همکلاسیتان صحبت کنید ممکن است از کلماتی که عامیانه، غیر علمی وغیر قابل سنجش باشد؛استفاده کنید. با این حال، کوششهای فکری ومطالعات خود را ادامه دهید.

اسلاید 8: موضوع: معمولاً عنوان پایان نامه یا پژوهش به صورت جمله کاملاً مثبت، مختصر، دقیق، وصریح بیان می شود؛ بنابراین، مطرح کردن عنوان به صورت سؤالی مناسب نیست.

اسلاید 9: موضوع: موضوع شما و طرز بیان یا نگارش عنوان باید طوری باشد که حیطه یا محدوده تحقیق شما را مشخص کند به صورتیکه با خواندن عنوان تحقیق، محتوا و محدوده آن را بتوان پیش بینی کرد.

اسلاید 10: موضوع: متغیرهای اصلی تحقیق، چگونگی انجام پژوهش (رابطه، مقایسه ای ، تأثیر، علی بودن، توصیف و...)مکان، زمان به سال، وافرادی که قصد پژوهش روی آنها را دارید، ارکان عنوان شما را تشکیل می دهند.

اسلاید 11: موضوع: شتاب وعجله دانشجویان به منظور رسیدن به نتیجه وبه اتمام رساندن پژوهش، آنهارااز اهمیت انتخاب موضوع غافل می کند. زمانی که شما برای انتخاب موضوع صرف می کنیدبسیار مهم است.

اسلاید 12: موضوع:مطالعه منابع مرتبط با موضوع مورد بررسی تان کمک زیادی به کیفیت موضوع انتخابی می کند.

اسلاید 13: موضوع: سؤال مهم دیگر که مطرح است اینکه آیا موضوع یا مسأله ای را که می خواهید بررسی کنید با وسایل، امکانات وتوانایی های شما تطابق دارد؟ایا زمان لازم برای انجام پژوهش دارید؟

اسلاید 14: موضوع: آیا سازمانها، مؤسسات، مراکز ویا نمونه ای که قصد مطالعه برروی آنها را دارید با شما همکاری لازم را خواهند داشت ومی توانید از مهارتهای خودبرای جلب هکاری آنها استفاده کنید؟

اسلاید 15: موضوع: بدیهی است مثمرثمر بودن نتایج تحقیق وتکراری نبودن آن نیز مهم است. گاهی ممکن است دویا چند موضوع یا مسأله ذهن شما را مشغول کند که می توانید با سبک سنگین کردن آنها ودر نهایت مشاوره با اساتید خودیکی ازآنها را انتخاب کنید.

اسلاید 16: موضوع: برخی ازدانشجویان به علت عدم آشنایی با روش تحقیق و نداشتن اعتماد به نفس دچار ترس ونگرانی می شوندوتصمیم می گیرندجا پای محققان دیگر بگذارندوموضوعی کاملاً مشابه را انتخاب کنند

اسلاید 17: موضوع: ممکن است به موضوعی بسیار علاقه مند شوید اما بعدها به این نتیجه برسید که به اندازه کافی در این زمینه پژوهش انجام شده است.نیازی نیست روی همان موضوع تاکید کنید.

اسلاید 18: موضوع: «اصل ایجاز» را در نوشتن عنوان حتماً رعایت کنید. کلمات مقدماتی وابتدایی که معمولاً در ابتدای عنوان می آید را حذف کنید مثل«بررسی...»«تحقیقی درمورد...».

اسلاید 19: موضوع: سعی کنید تعداد کلمات عنوان شما از 15کلمه بیشتر نشود.(مثال: اثردوره های آموزشی ریلکسیشن بر اضطراب دانش آموزان )

اسلاید 20: موضوع: لازم است مانند یک مجسمه ساز ظاهر عنوان خود را مرتب کنید. کدامیک از دوعنوان زیربهتر یا درست تر است؟

اسلاید 21: موضوع:1ـ بررسی علل روانی ـ اجتماعی فرار دختران، دردختران فراری شهر تهران در سال1386!2ـ آسیب شناسی روانی ـ اجتماعی فرار دختران در شهر تهران(1386).بنابراین بهتر است عنوان دوم را انتخاب کنید.

اسلاید 22: در ادامه سعی شده است مراحل اجرا و انجام پروژه تحقیقاتی را به ترتیب مشخص و تشریح کنیم.

اسلاید 23: فصل اول:کلیات تحقیقتهیه کننده:حسن عبداله زاده(عضو هیات علمی روان شناسی دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر)

اسلاید 24: 1-1مقدمه: در مقدمه در مورد موضوع پژوهشتان ومفاهیم کلی آن صحبت می کنید. نیازی نیست به مرور تاریخچه بپردازید.

اسلاید 25: 1-1مقدمه: خوب است بدانید که هرجمله یا پاراگرافی که ازمنابع مختلف استفاده می کنید حتماً باید مستند باشد ودر پایان هرجمله یا پاراگراف منبع آن را بنویسید...

اسلاید 26: 1-1مقدمه: منبع آن(به صورت نام خانوادگی، سال وصفحه«مثلاً برای کتابهای ترجمه شده شولتز،1382،ص22» وبرای کتب تألیفی (مثلاً شاملو،1375،ص33-25)داخل پرانتز ذکر شود

اسلاید 27: 1-1مقدمه: یکی از دانشجویان رشته روان شناسی که به بررسی تأثیر آسیب های روانی درزنان اسکیزوفرن بستری شده در یکی از مراکز بهزیستی پرداخته، مقدمه خودرا به این صورت آغاز کرده است :

اسلاید 28: 1-1مقدمه: «بیماریهای روانی از آغاز پیدایش بشر وجود داشته است وهیچ انسانی در مقابل این بیماریها مصونیت ندارد. عدم تفاهم، ناسازگاری و اختلالهای رفتاری در جوامع انسانی مشهور است ودر سنین مختلف خطر ابتلا وجود دارد ....

اسلاید 29: 1-1مقدمه: لازم به ذکر است در کلیه مراحل نگارش پایان نامه مطالب را با ضمیر شخصیمنیاما ننویسید مثلاً من در این تحقیق به این موضوع...یا ما سعی می کنیم به این سؤال که...که نادرست می باشد.

اسلاید 30: 1-1مقدمه: بهتر است زمان نگارش مطالب به زمان حال باشد .با این حال در خلاصه مقدمه و روش می توانید از زمان گذشته در نگارش استفاده کنید و در دیگر بخشها حتما از زمان حال استفاده کنید.

اسلاید 31: 1-1مقدمه: از به کار بردن کلمات واصطلاحات بسیار عامیانه واحساسی خودداری کنید. بهتر است احساس تأسف یا احساس شعف وخوشحالی خودرا به صورت کلمات متأسفانه ، خوشبختانه یا بدبختانه منعکس نکنید!

اسلاید 32: 1-2-بیان مسأله: حتماً این جمله را زیاد شنیده اید که هر تحقیقی با یک سؤال ذهنی شروع می شود. منظور همان سؤال اصلی ومهمی است که ذهن محقق را مشغول کرده وانگیزه ای شده تا وی به تکاپو بیافتد وجواب آن را بیابد.

اسلاید 33: 1-2-بیان مسأله: با توضیحات و مفاهیمی که در بیان مساله مطرح می شود خواننده متوجه ابهام و سوال اصلی تحقیق می شود.در این قسمت می توانید ازتوضیحات نظری واجمالی از پژوهشهای انجام شده برای بیان مسأله استفاده نمایید.

اسلاید 34: 1-2-بیان مسأله: .......:«علاوه بر این موضوع جای سؤال دارد که آیا اولویت انتخاب رنگها ار تباطی با سطح هیجان خواهی افراد دارد یا نه؟»

اسلاید 35: 1-3- اهمیت وضرورت تحقیق: مطمئناً وقتی تصمیم قطعی به انتخاب یک موضوع گرفتید بیانگر این است که آن مسأله برای شما از اهمیت وضرورت کافی برخوردار است

اسلاید 36: 1-3- اهمیت وضرورت تحقیق: اینکه به ثمر رساندن این پژوهش چه کاربردهایی خواهد داشت ویا اینکه باعث حل چه مشکل یا مشکلاتی می شود در حیطه اهمیت وضرورت شماست

اسلاید 37: 1-3- اهمیت وضرورت تحقیق: برای نگارش این قسمت از تحقیق، کاربردی تر فکر کنید. سعی کنید این قسمت را واقع بینانه وکامل تر مطرح کنید، با این کار خودرا از لحاظ روحی برای ادامه تحقیق تقویت کرده اید

اسلاید 38: 1-4-اهداف تحقیق:معمولاً در تحقیق به دوصورت 1-4-1- اهداف (یا هدف)کلی1-4-2- اهداف (یا هدف)جزیی مطرح می شود.

اسلاید 39: 1-4-اهداف تحقیق: 1-4-1- اهداف (یا هدف)کلی هدف کلی همان هدف اصلی و منظور نهایی از انجام تحقیق است که معمولاً برگرفته از موضوع یا عنوان تحقیقتان است.

اسلاید 40: 1-4-اهداف تحقیق:1-4-2- اهداف (یا هدف)جزیی هدف یا هدفهای جزیی زیر مجموعه های هدف کلی اند وخواننده نشان می دهد که محقق علاوه بر هدف اصلی ونهایی دنبال چه اهداف دیگری است .

اسلاید 41: یکی از دانشجویان که هدف اصلی(کلی) خودرا اینطور بیان کرده: تعیین رابطه بین سلامت روان ومهارتهای ارتباطی در دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر

اسلاید 42: یکی از دانشجویان هدف جزیی خودرا به این شکل می نویسد: مقایسه میزان سلامت روان دانشجویان رشته های فنی،علوم انسانی و علوم پایه در دانشگاه پیام نور

اسلاید 43: 1-4-اهداف تحقیق: برای نوشتن هدفها از کلمات دقیق، عینی وقابل سنجش استفاده کنید. کلماتی مثل تعیین مقایسه، رابطه کلمات مناسب هستند . اما کلماتی مثل شناخت، فهمیدن کلمات مناسب وعینی نیستند

اسلاید 44: 1-4-اهداف تحقیق: در اهداف مواردی را طرح می کنید که در تحقیقتان قابل سنجش و اندازه گیری باشد.هدف کلی(درست): تعیین اعتبار درونی پرسشنامه پرساد(رغبت سنج ازدواج دانشجویی) در دانشجویان دانشگاههای شهر دامغان.

اسلاید 45: 1-4-اهداف تحقیق: در اهداف مواردی را طرح می کنید که در تحقیقتان قابل سنجش و اندازه گیری باشد.هدف (نادرست):کمک به مراکز مشاوره و دانشگاهها برای مشاوره بهتر ازدواج!

اسلاید 46: 1-5-فرضیه 1-6- سؤال تحقیق: بیان فرضیه ها وسؤالات تحقیقی از دیگر قسمتهای مهم یک تحقیق است.

اسلاید 47: 1-5-فرضیه محقق لازم است ابتدا به بررسی پیشینه تحقیق بپردازد وبه دقت پژوهشهای قبلی انجام شده را مطالعه کند

اسلاید 48: 1-5-فرضیه باید تصویری علمی از چگونگی متغیرها و نحوه ارتباط و تاثیر گذاری آنها با یکدیگر را ارایه دهید،تا بر اساس آن تلاش کاوشگرانه خود را آغاز نمایید و در ادامه از صحت و سقم آن مطلع شوید.

اسلاید 49: 1-5-فرضیه 1-6- سؤال تحقیق: به نظرشما فرق بین سؤال تحقیق وفرضیه درچیست؟ آیا سؤال همان فرضیه است که به صورت سؤالی مطرح شده است؟!

اسلاید 50: 1-5-فرضیه 1-6- سؤال تحقیق: اگر فرضیه جوابی است که محقق به سؤال تحقیق می دهد، این جواب باید چه شرایطی را ازلحاظ روش شناسی داشته باشد؟

اسلاید 51: 1-5-فرضیه 1-6- سؤال تحقیق: حتماً تعریف فرضیه رامی دانید: حدسی اندیشمندانه در باره رابطه بین متغیرها و پدیده ها. فرضیه به صورت جمله اخباری مطرح می شود وبیانگر نتایجی است که محقق انتظار دارد واحتمال می دهد در ادامه(بدون سوگیری) به آن برسد.

اسلاید 52: 1-5-فرضیه مثال: بین بعد شخصیتی دلپذیر بودن ورضایت زناشویی رابطه مثبت جوددارد.

اسلاید 53: 1-5-فرضیه به همان اندازه که تأیید یک فرضیه اهمیت دارد، عدم تأیید آن نیز دارای اعتبار ودرحین حال تفاسیر علمی با اهمیت است.

اسلاید 54: 1-5-فرضیه یک فرضیه هیچ گاه اثبات یا ابطلال نمی شود، بلکه براساس داده های بدست آمده فقط تأیید را ردّ می شود.

اسلاید 55: 1-5-فرضیه اگر شما نمی دانیدچه موقع فرضیه وچه موقع سؤال مطرح کنید ابتدا لازم است با زیربنا وپایه های ارایه فرضیه آشنا شوید:

اسلاید 56: زیربنا وپایه های ارایه فرضیه : 1- مبنای نظری یا نظریه ها 2- مبنای عملی وتحقیقاتی که تا کنون مرتبط با موضوع مورد بررسی انجام شده است..

اسلاید 57: زیربنا وپایه های ارایه فرضیه : اگر بعد از بررسی پیشینه تحقیقات ونظریه های علمی مرتبط با موضوع تحقیق ورابطه بین متغیرهایتان ، به این نتیجه برسیدکه بین متغیرهای مورد بررسی رابطه مشخصی(مثلا مثبت یا منفی) وجوددارد .....

اسلاید 58: زیربنا وپایه های ارایه فرضیه : واین رابطه مستند به پیشینه نظری وعملی قبلی است وهمگرایی نسبی درآن را بطه وجوددارد شما دراین شرایط می تواندفرضیه بدهید.

اسلاید 59: زیربنا وپایه های ارایه فرضیه : اگر حدس شما ویا آن چیزی که قصد مطرح کردنش را دارید زیربنای نظری وتحقیقی ندارد ویا همگرایی بین نتایج تحقیقات ونظرات قبلی بدست نیامده باید سؤال طرح کنید.

اسلاید 60: زیربنا وپایه های ارایه فرضیه : به دلیل وجودهمین زیربناهای علمی(نظریه ها و تحقیقات) است که شما بخردانه حدسی را به صورت جهت دار مطرح می کنید(یک سویه). مثال: بین میزان فشارروانی کارکنان بامیزان بهره وری سازمان رابطه منفی وجوددارد.

اسلاید 61: زیربنا وپایه های ارایه فرضیه : وقتی درنظریات وتحقیقات به مطالعه وبررسی رابطه بین بعد انعطاف پذیری شخصیت وهوش هیجانی بپردازید. نتوانید به نتیجه مشخصی برسید در این شرایط مطرح کردن سؤال بجا وسنجیده است: آیا بین بعد انعطاف پذیری شخصیت وهوش هیجانی رابطه معنی داری وجوددارد؟

اسلاید 62: زیربنا وپایه های ارایه فرضیه : فرضیه جهت دار است وبیان این جهت داری به شیوه های مختلفی ممکن است باشدمثلاً: شخصیت مرد تأثیربیشتری بررضایت زناشویی دارد.

اسلاید 63: زیربنا وپایه های ارایه فرضیه : برخی مواقع تحقیقی تنها دارای یک متغیر است ومحقق فقط می خواهد به توصیف چگونگی وضع آن متغیر بپردازد وچنین مواقعی بهتر است سؤال مطرح شود. اگر موضوعی تحت عنوان: بررسی زمینه های فرهنگی ـ خانوادگی افراد دارای اختلال شخصیت مرزی، باشد

اسلاید 64: می توانید سؤالهای این چنینی مطرح کنید 1ـ افرادداری اختلال شخصیت مرزی دارای چه زمینه های خانوادگی هستند؟ 2ـ افراددارای اختلال شخصیت مرزی دارای چه زمینه های فرهنگی هستند؟

اسلاید 65: علاوه براینکه سؤال تحقیق را می توان به صورت توصیفی(چه می باشد؟چیست؟ چگونه؟) ویا رابطه ای مطرح کرد برخی ازسؤالات نیز به صورت مقایسه ای یا تفاوتی مطرح می شودآیا سبکهای تربیتی والدین کودکان بیش فعال متفاوت ازکودکان عادی است ؟

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید