rang_dar_meamari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “رنگ در معماری”

رنگ در معماری

اسلاید 1: ارایه دهنده:الهام قدمیwww.iran-architect.comرنگ در معماری

اسلاید 2: قدرت رنگ در دكوراسیونرنگ‌ها دارای نیروی خاصی هستند و هر یك از طیف‌ها یك احساس عمیق را در محیط القا می‌كنند. برای مثال تصور كنید كه در یك اتاق به رنگ زرد كره‌ای هستید در این صورت به راحتی می‌توانید اشعه‌های نورانی و روشن را كه به سمت شما  می‌آیند ببینید و احساس كنید. مشغول گرفتن حمام آفتاب هستید و یا  در یك اتاق آبی قرار گرفته اید، مطمئناً آرامشی كه به شما القا می‌شود غیر قابل وصف است. رنگ تنها آن چیزی نیست كه به چشم خود می‌بینید در حقیقت رنگ به شما می‌گوید كه از نظر روحی و جسمی در چه سطحی به سر می‌برید. این قدرت نهفته رنگ‌هاست.  اكثر ما در حال حاضر رنگ‌های خاص خود را داریم. رنگ ها عمیقا بر حالات، روحیه، رفتار و روربط عمومی و اجتماعی تاثیر می‌گذارند و سبب می‌شوند شما شدیدا احساس اعتماد به نفس و یا احساس نشاط و سرزندگی كنید و همچنین این امكان وجود دارد كه احساس كسلی و بی حوصلگی را به شما القا كنند

اسلاید 3: رنگی كه برای دكوارسیون اتاق‌های منزل خود انتخاب و استفاده می‌كنید نیز عمیقا در حالات روحی و روانی حاکم در منزل شما موثر است. بنابراین به نقش و تاثیر انواع رنگ‌ها در محیط توجه داشته باشید و از آن ‌ها مطلع شوید تا انتخابی صحیح و مفید داشته باشید و بتوانید از محیط پیرامون خود لذت ببرید. برخی از رنگ‌ها وجود دارند كه تاثیر بسیار مثبتی را در محیط اعمال می‌كنند، اما اكثر طراحان و افراد از بكار بردن آن رنگ‌ها در دكوراسیون داخلی اجتناب می‌كنند یا شاید از بكار بردن آنها به نحوی خجالت می‌كشند! در حالی كه به شما توصیه می‌كنیم چنانچه از تاثیر مثبت یك رنگ خاص مطلع هستید آن را بكار ببرید و تنها به چند رنگ تكراری بسنده نكنید. شما می‌توانید از رنگ‌ها نه فقط برای دیوار و سطوح بلكه در كوسن، پرده و دیگر اشیاء نیز استفاده کنید و آن ها را به اتاق‌های خود دعوت كنید و از تاثیرات آن‌ها بهرمند شوید. چه كسی بهتر از خود شما می‌تواند بگوید كه كدام رنگ بیشتر مورد علاقه و مناسب شماست؟! و چه چیز بهتر از تجربیات شما قادر است احساس شما را در مورد یك رنگ بیان كند بنابراین برای انتخاب رنگ می‌بایست وقت بگذارید و مقداری روی آن تامل كنید زیرا رنگی كه برای منزل خود انتخاب میِ‌كنید در حقیقت حالات، احساسات و زندگی شما را رقم می زند و آنرا شكل می‌دهدچه رنگی برای اتاق های منزلم مناسب است و چگونه رنگ مناسب خود را انتخاب كنم ؟! چنانچه شما جزو افرادی هستید كه محیط زندگی و دكوراسیون آن برایتان اهمیت دارد، بی شك این سوال ذهن شما را به خود مشغول می كند.برای یافتن پاسخ این سوال مباحث جدیدی را در زمینه رنگ در نظر گرفته ایم كه با مطالعه آن ها می توانید براحتی پاسخ های خود را پیدا كنید. .

اسلاید 4:

اسلاید 5: برای اینكه رنگ خودتان را پیدا كنید سعی كنید كمتر از واقعیات استفاده كنید و بیشتر از قوه تخیل خود بهره بگیرید! چشم خود را ببندید و خود را در دنیای خیالی تصور كنید, ببینید خود را به چه رنگی می بینید. با هر رنگی كه خود را دیدید، آن رنگ رنگ شماست! برای مثال ممكن است خود را به رنگ صورتی ببینید, در این صورت رنگ شما رنگ صورتی می باشد, اما این بدان معنا نیست كه شما باید تمام اتاق خود را به رنگ صورتی درآورید! شما می توانید از قرار دادن یك دسته گل میخك صورتی در گلدان روی میز, استفاده از روكش صورتی رنگ برای كوسن ها، یا صندلی های میز غذاخوری شروع به دعوت رنگ صورتی به دكوراسیون منزل خود كنید. در همین حد رنگ صورتی بخشی از دنیای رنگی موجود در خانه شما شده است؛ اما ممكن است تمایل داشته باشید دیوارهای اتاق خود را به رنگ صورتی نقاشی كنید، در این صورت شما باید طیف مناسبی از رنگ صورتی را با توجه به ویژگی های اتاق مورد نظر انتخاب كنید. برای مثال چنانچه اتاق مورد نظر نورگیر مناسبی ندارد و رو به جنوب قرار گرفته است، استفاده از صورتی ملایم و براق می تواند تا حد زیادی گرما و درخشندگی را به اتاق دعوت كند.  اغلب اوقات شما با تغییر فصول و شرایط روحی و احساسیتان، احساس نیاز به تغییر رنگ محیط پیرامون و خلق یك تركیب رنگی جدید پیدا می كنید. در نهایت مهم این است كه شما معجزه رنگ ها و تاثیراتی كه هر كدام از آن ها در زندگی شما دارند را بدانید تا بتوانید با استفاده اصولی از انواع رنگ ها از زندگی خود لذت ببرید.  در این سری از مباحث رنگ ها قصد داریم در مورد  8 رنگ مهم و پر كاربرد را به شما معرفی كرده و به اختصار ویژگی و كاربرد هر یك از آنها را در طراحی داخلی ذكر كنیم. 

اسلاید 6: رنگ سبز در فضاهیچ رنگی در القای آرامش ، لطافت و سرزندگی به پای رنگ سبز نمی رسند. سبز رنگ رویش و امید است. هر جا سبز هست ، زندگی نیز هست. رنگ سبز رنگ میانی در طیف رنگ هفتگانه می باشد. از این رو سبز رنگ هماهنگی و هارمونی است. سبز دید انسان را تنظیم می كند و نگاه او را در مسیری صحیح هدایت می نماند. سبز همچنین سبب آرامش اعصاب، عضلات، و ذهن می گردد از این رو اكثر هنرمندان تئاتر و مجریان برنامه های زنده قبل از ورود به استودیو و صحنه تئاتر دقایفی را در یك اتاق سبز رنگ سپری می كنند. سبز خاصیت شفابخش نیز دارد. تحقیقات نشان می دهد بیمارانی كه در فضاهای سبز تحت درمان قرار گرفته اند بسیار سریعتر دوره درمان را می گذراند و به بهبودی می رسند. 

اسلاید 7: از سوی دیگر سبز رنگ خوش بینی و امید به آینده نیز می باشد. به عنوان مثال زمانیكه پل بلك در یكی از شهرهای لندن افتتاح شد ابتدا به رنگ سیاه بود. در طول آن زمان بسیاری از افراد آن شهر روی آن پل اقدام به خود كشی نمودند. پس از مدتی تصیم گرفته شد تا رنگ پل به رنگ سبز تغییر یابد. پس از این اقدام مشاهده شد تعداد خودكشی ها به 1⁄3 كاهش یافت . بنابر عقاید باستانی و كهن سبز رنگ خداوند و رنگ عشق ابدی می باشد. سبز رنگ جوانی و طراوت ، رنگ طبیعت است. سبز در هر كجا می تواند كاربرد دارشته باشد، زیرا سبز رنگ تناسب و هارمونی است. سبز بین ذهن و جسم هماهنگی ایجاد می كند. حس آسایش را در محیط خلق می كند و سبب شفاهیت ذهن می گردد . سبز در تفكرات مذهبی بعنوان یك سنبل قوی و قدرت مند می باشد و از این لحاظ جبنه جهانی دارد . سبز رنگ مقدسی است به همین دلیل است كه در اكثر مساجد رنگ غالب رنگ سبز می باشد. از نظر علم انرژی شناسی نیز رنگ سبز رنگ رویش و زندگی دوباره می باشد.رنگ سبز در میان چاكراه های انرژی ، در چاكراه قلب قرار دارد. از آنجایی كه رنگ سبز رنگ تناسب و عشق است ، جایگاه آن در قلب انسان می باشد . جایی كه افكار ، روح و جسم آدمی در آنجا با هم در تماسند وجود رنگ سبز در محیط اطراف شما به معنی آرامش ، صلح و راحتی در كنار شماست و اگر می خواهید ذهن شفاف و هدفمند داشته باشید بیشتر از سبز استفاده نمائید.

اسلاید 8: رنگ سبز در خانه سبز باشید! سبز رنگی است كه در همه جای خانه به زیبایی می نشیند . فرقی نمی كند كه تمام دیوارها را سبز كنید یا تنها گلدانی از یك گیاه سبز رنگ در گوشه اتاق قرار دهید . سبز به هر مقدار كه در محیط به كار برده شود قادر است زندگی و روشنایی را به آن فضا ببخشد . برای حفظ آرامش و هماهنگی ( تناسب ) در اتاق خواب از سبز ملایم استفاده كنید ( مثلاً سبز سیب و یا سبز پسته ای ) سبز تیره روی یك دیوار می تواند احساس شفافیت و وسعت را القا كند. اما اگر از سبز تیره خیلی زیاد و یكدست در یك فضا استفاده شود ممكن است سبب ایجاد افسردگی گردد! بنابراین بهتر است آن را با سفید كنار هم قرار دهید. برای مثال یك دیوار را سبز تیره و دیوارهای دیگر را با سفید رنگ آمیزی نمائید. و از كوسن های قرمز و گل دار نیز در اتاق زیاد استفاده كنید.  سرویس بهداشتی مكانی است كه می بایست آنجا آرامش از دست رفته خود را باز یابیم و به سكوت و تعادل برسیم . سبز – آبی (یا همان سبز مایل به آبی) رنگی بسیار مناسب برای سرویس های بهداشتی می باشد كه حس آسایش و تناسب را برای آنجا به ارمغان می آورد . حسن های دیگر رنگ سبز این است كه باعث می شود فضاهای كوچك مثل سرویس های بهداشتی و سیع تر به نطر برسد. سبز به شدت تسكین دهنده و ضد خستگی است. از این رو رنگی بسیار مناسب برای اتاق كار می باشد. در اتاق كار سبز كمك می كند تنش ها و خستگی ها تسكین یابد، آرامش در فضا حكم فرما شود و قدرت تصمیم گیری و خلاقیت بالا رود . سبز همچنین برای راهروهای داخل خانه و هال مناسب است. از سوی دیگر وجود مقداری رنگ سبز زیتونی در قسمت ورودی خانه به معنی استقبال با آغوش باز است. رنگ سبز زندگی را آسان می كند و برای اتاق نشیمن نیز یكی از بهترین گزینه هاست . چنانچه از عناصر طبیعی مثل سنگ ها ، مبلمان چرمی و كوسن های پشمی نیز در كنار رنگ سبز در اتاق نشیمن استفاده شود بهترین شكل ممكن را ایجاد كرده اید. 

اسلاید 9:

اسلاید 10: سبز در هارمونی  فقط كافیست به طبیعت بنگرید،‌به آسانی در می یابید سبز چه زیبا و آسان كنار رنگ های مكمل خود و هم چنین در كنار طیف های مختلف خود می نشیند. ما قبلاً نیز در مورد هم نشینی رنگ های سبز ، نارنجی و قهوه ای در فصل پاییز صحبت كرده بودیم ! این سه رنگ بسیار زیبا و هنرمندانه كنار هم می نشینند و تصویری زیبا را خلق می كنند. رنگ سبز در كنار آبی یا زرد نیز تركیبی چشم نواز را خلق می كند كه بهتر است سبز چمنی و سبز خردلی با آبی فیروزه ای كنار هم قرار بگیرند تا تركیبی زیباتر خلق شود . اگر تمایل دارید تركیبی  سرد از رنگ سبز بوجود آورید توصیه می كنیم سبز بسیار ملایم را در كنار سفید بكار ببرید. اما اگر قصد دارید تركیبی گرم از رنگ سبز خلق كنید، بهتر است از طیف های تیره رنگ سبز در كنار رنگ قرمز ، قهوه ای و طلائی استفاده نمائید. هم چنین اگر شما از طرفدارن رنگ های روشن و شاد هستید به شما توصیه می كنیم رنگ سبز لیمویی را با نارنجی و بنفش كنار هم قرار دهید تا تركیبی شاد و دوست داشتنی برایتان بوجود آید . 

اسلاید 11:

اسلاید 12: رنگ آبی در فضا «من هیچ گاه از نگاه كردن به آسمان آبی خسته نمی شوم»                                                                      ویست وان گان  آبی رنگی است كه در عمق وجود انسان ها جای می گیرد. رنگ آبی ذاتاً برمی گردد به دو عنصر كه در زندگی ما انسان ها حیاتی است یعنی هوا و آب.  آبی رنگ خوش بینی است. بیایید به سراغ طبیعت برویم! ذر ذهن یك آسمان آبی و یا یك دریای آرام را در یك روز آفتابی تصوركنید، بله! در طبیعت آبی یاد آور فضایی افقی و بسیار وسیع و باز است. طبیعت دروغ نمی گوید! آبی رنگی بی انتهاست به همین دلیل است كه اكثر افراد آبی را به دیگر رنگ ها ترجیح می دهند. طیف های رنگ آبی نیز همانند ذات این رنگ بی انتها و نامحدود می باشند. جالب است بدانید كه هر یك از طیف های رنگ آبی انرژی های خاص خود را در محیط منتشر می كنند و ویژگی خاص خود را دارا می باشند. برای مثال به گفته كارشناسان رنگ، طیف های تیره آبی مثل آبی لاجوردی و یا سورمه ای فن بیان و قدرت شفاف سخت گفتن را تقویت می كنند و طیف های روشن آبی نیز مثل آبی ملایم سبب آرامش ذهن و تقویت تمركز در افراد می شوند. زمانی كه محققان از كودكان تست هوش گرفتند، مشاهده كردند كودكانی كه در اتاق هایی با سقف آبی رنگ تست داده اند نمرات بالاتری اخذ كرده اند.  اغلب روانپزشكان برای درمان مرض هایی كه دارای زندگی پر استرس و پر تنشی هستند استفاده هر چه بیشتر از رنگ آبی را به آن ها توصیه می كنند زیرا به طرز معجزه آسایی تنش و نگرانی را از بین می برد و باعث فروكش كردن استرس می شود. آبی افراد را دعوت به صحبت و گفتگو می كند در حالی كه هم زمان آرامش را در فضا القا می كند و محیط صلح آمیز را خلق می نماید و شما و مهمانانتان در كنار رنگ آبی در اوج آرامش و راحتی با یكدیگر به گفتگو خواهید پرداخت . 

اسلاید 13: آبیآبی رنگی است تسکین دهنده که سلامتی و آرامش به همراه دارد. هرچه رنگ آن روشنتر باشد، بهتر است.در درمان کلی بیماری هایی مانند تب، تشنج و مشکلات تنفسی بسیار تاثیر گذار است. آبی بهترین رنگ برای اتاق خواب است. اگر این رنگ را دوست ندارید در کنار آن قرمز را بکار برید تا تعادل ایجاد شود.

اسلاید 14: همانطور كه گفته شد رنگ آبی در درمان اكثر بیماری های روانی از جمله افسردگی ، اعتیاد و كم اشتهایی موثر است از این رو دانشمندان و محققان در زمینه رنگ شناسی به كار بردن رنگ آبی را در مطب ها و وسایل درمانی به روانپزشكان توصیه كرده اند. از نظر عقاید باستانی و كهن آبی رنگ برقراری ارتباط است.  از لحاظ علم انرژی شناسی كه سال ها پیش توسط تبیتان مطرح شد بدن دارای مراكز انرژی یا چاكراه های انرژی می باشد . رنگ آبی در چاكراه حنجره قرار دارد. در حقیقت آبی انعكاس صدای ماست! كاربردهای مهم از رنگ آبی ریشه در تاریخ دارد. در قرون وسطی سنگ لاجوردی حكم طلا را داشت و از لحاظ ارزش باطلا برابری می كرد و آبی لاجوردی رنگ مهم و محبوب در آن دوره به شمار می رفت .  رفته رفته آبی رنگ پر كاربرد در نیروی دریایی ، پلیس و آتش نشانی شد و  لباس های فرم پلیس ها آتش نشان ها و افسران نیرو دریایی به رنگ آبی بود. آنها آبی را رنگ امنیت و تمركز در كار می دانستند. پس از آن آبی راه به خانه ها باز كرد و در طراحی داخلی جایگاه ویژه ای پیدا كرد زیرا احساس خوشایندی را به افراد منتقل كرد: احساس آرامش ، رهایی و وسعت.  آبی رنگی سرد است كه امكان استراحتی آرام را برای شما فراهم می كند، اگر قصد دارید در مكانی به استراحت بپردازید توصیه می كنیم از طیف های ملایم و روشن آبی استفاده كنید.  تركیب آبی و سفید یك تركیب بكر و كلاسیك است آبی و سفید مدت هاست كه برای كوسن ها بكار برده می شود و بسیار هم مناسب است. طیف های مختلف آبی و سفید می توانند به خوبی كنار هم بنشینند و تركیبی زیبا را خلق كنند – آبی تیره در كنار سفید شكری و كرم یا آبی روشن در كنار سفید مرواریدی – آبی و سفید زوجی هستند كه همیشه پاك و بكر نمایان می شوند. 

اسلاید 15:

اسلاید 16: آبی همواره مناسب ترین رنگ برای سرویس های بهداشتی محسوب می شود. آبی رنگ اقیانوس است ، رنگ دریا ، رنگ رودخانه ، آبی همواره با ما از آب پاك و زندگی بخش سخن می گوید . اگر می خواهید فكر خود را سازماندهی كنید قسمتی را با رنگ آبی روشن طراحی و خلق كنید تا در آنجا به راحتی افكار خود را پاكسازی نموده و ذهن خود را سازماندهی نمائید. فیروزه ای ملایم رنگی بسیار مناسب برای یك سرویس بهداشتی كوچك است زیرا قادر است فضا را بازتر و وسیع تر جلوه دهد. كاربرد آبی در خانه  آبی روح ما را نوازش می كند. ابی رنگ آرامش و صلح است، رنگی است كه  این امكان را به ما می دهد كه در اوج رهایی رویا پردازی كنیم و ذهن شبیه آسمان آبی، وسیع و بی كران داشته باشیم. بنابراین از آبی در خانه هایتان زیاد استفاده كنید.  از آنجایی كه آبی رنگ شب نیز می باشد، یكی از موارد استفاده آن در اتاق خواب است. از طیف های خواب آور رنگ آبی مثل آبی ملایم ، آبی – طوسی و آبی لاجوردی بیشتر در اتاق خواب استفاده نمائید.  در سرویس های بهداشتی نیز بهتر است از طیف ای رنگ آبی كه بیشتر به رنگ انواع آب ها نزدیك است استفاده شود مثلاً آبی آكواریوم ، آبی فیروزه ای و یا سبز-آبی. و این انتخاب بدین دلیل است كه نه تنها این آبی بیشتر با آب و محیطی كه آب در آنجا نقش اصلی را دارد هماهنگی دارد، بلكه رنگ آرامش و راحتی نیز می باشد. 

اسلاید 17:

اسلاید 18: از طرفی چون آبی رنگ تمركز و آرامش فكر و روح است، رنگی بسیار مناسب برای اتاق كار نیز می باشد. آبی های ملایم ، و پر انرژی با وسایل و اثاثیه با رنگ روشن و شاد بخوبی تكمیل می شوند و به بهترین نحو تاثیر گذارند. برای مثال دیوارهای اتاق كارتان را می توانید به رنگ آبی روشن رنگ آمیزی نمائید و از كمر قرمز، قفسه نارنجی صندلی صورتی و یا چراغ مطالعه زرد نیز در اتاق كار خود استفاده نمائید. شما حتی اگر تنها یك دیوار را آبی كنید و دیوارهای دیگر را سفید كافی است؛ در همین حد هم رنگ آبی تاثیر خود را بر روی محیط می گذارد. در اتاق های شمالی بهتر است بیشتر از آبی فیروزه ای و آبی كبالتی استفاده كنید. در اتاق های آفتابگیر از آبی های روشن مثل آبی آسمانی استفاده كنید.   از آنجایی كه آبی یك رنگ اجتماعی و رنگ برقراری ارتباط است توصیه می شود از آن زیاد در اتاق نشیمن استفاده شود. برای خلق محیطی گرم و پر از نشاط از آبی های تیره تر و هم چنین برای خلق فضایی باز و وسیع از آبی های ملایم یا آبی – طوسی استفاده نمائید و برای بیشتر شدن جلوه كار كمی نقره ای به آن اضافه نمائید. توصیه می كنیم كمتر از آبی در فضاهایی كه در آن جا فعالیت زیادی انجام می شود استفاده كنید، مثل اتاق بازی بچه ها یا آشپزخانه ( آبی رنگ اشتها آوری نیست‌) هم چنین از رنگ آبی كمی با احتیاط در اتاق های شمالی و بدون آفتاب استفاده كنید، زیرا رنگ آبی یك اتاق سرد را سردتر می نماید. 

اسلاید 19:

اسلاید 20: آبی در هارمونی  آبی دوستان زیادی در میان رنگ ها دارد! فقط كافیست به طبیعت بنگرید تا زیباترین الهامات را بگیرید و آن ها را در دكوراسیون خانه خود اجرا نمائید. 

اسلاید 21: تمام طیف های رنگ آبی به شدت با سفید هماهنگی و تناسب دارند و در كنار هم تصویر زیبایی را خلق می كنند. اگر به ابرهای سفیدی كه رها و آزاد در آسمان آبی شناور هستند و یا امواج سفید رنگی كه در دریای آبی در تلاطم هستند بنگرید خواهید دید كه این ادعا كاملاً صحیح می باشد و آبی چه روشن و چه تیره به زیبایی در كنار سفید می نشیند و تركیبی چشم نواز را خلق می كنند.  رنگ دیگری كه بسیار زیبا در كنار آبی جای می گیرد رنگ زرد است. باز هم یادآوری می كنیم كه در انتخاب طیف رنگ هایی كه قرار است كنار هم قرار بگیرند دقت كنید برای مثال در این مورد زیباتر است كه آبی تیره در كنار زرد كره ای و آبی آسمانی در كنار زرد طلائی ملایم قرار گیرد. لازم نیست همه جای خانه را آبی و طلائی كنید. برای خلق جلوه ای بی نظیر تنها كافیست یك دیوار اتاق را آبی آسمانی كرده و از مبلمان و اثاثیه ای با پارچه طلائی استفاده نمائید. آبی ملایم و نقره ای نیز تركیبی چشم نوازی را بوجود می آورند.  تركیبات مدرن رنگ آبی با دیگر رنگ ها شامل تركیب آبی با قرمز، آبی با نارنجی آبی با قهوه ای شكلاتی است كه فضا را به فضایی فانتزی و زیبا تبدیل  می كنند. 

اسلاید 22: رنگ صورتی در فضا به رزهای صورتی نگاه كنید. می‌بینید رنگ صورتی تا چه حد گرم و روح‌بخش است؟! صورتی رنگی است كه از اثبات زیادی برخوردار است و هر جا كه باشد زندگی و نشاط را در آن مكان القا می‌كند. صورتی خفیف شده و ملایم شده رنگ قرمز است. این رنگ در طیف‌های ملایم آرام‌بخش و در طیف‌های تیره تر محرك و انرژی زاست. صورتی رنگ شادی و نشاط است، وقتی ما خوشحال هستیم اگر از ما پرسیده شود « حس می‌كنید چه رنگی هستید؟ به احتمال زیاد جواب خواهیم داد: صورتی

اسلاید 23: صورتی رنگ لطافت، عشق، احساسات رماتیك و عاشقانه است. صورتی رنگ خانم‌هاست! در جوامع غربی وسایل و اثاثیه صورتی از طرفداران زیادی برخوردارند، صورتی علاوه بر چیزهایی كه گفته شد رنگ راحتی و آرامش نیز می باشد. جوامع غربی در دوران باستان معتقد بودند كه دختران د رگلبرگ‌های صورتی گل رز متولد می‌شوند كه این اعتقاد بسیار زیبا و لطیفی است. روانشناسان رنگ بر این باورند كه صورتی رنگ بسیار قدرتمندی است. این رنگ علاوه بر اینكه احساس آرامش و راحتی را القا می‌كند به شدت ضد افسردگی و گوشه‌گیری است. صورتی كلید در احساسات خاموش است كه این امكان را برایمان فراهم می‌كند تا احساسات نهفته خود را رها سازیم و آن‌ها را ابراز كنیم. از نظر علم انرژی درمانی، صورتی سمب عشق و احساسات عاشقانه است. این علم می‌گوید صورتی برای بینندگان خود آرامش به ارمغان می‌آورد. صورتی نسبت به قرمز خیلی راحتر و ساده‌تر خود را با شما وقف می‌دهد. استفاده از صورتی سیر را فراموش نکنید. این رنگ گرم و شاد در کنار شکلاتی, آبی آسمانی و زرد موزی بسیار زیبا و چشم نواز می شود.

اسلاید 24: صورتی بر خلاف خواهر بزرگترش قرمز، كاهش دهنده اشتهاست! طی تحقیقاتی كه در دانشكده پزشكی جان هاپكینز صورت گرفته این نتیجه به اثبات رسیده است. در آثار هنری تاریخی حضور صورتی هم چون رنگ سفید زیاد به چشم می‌خورد. صورتی محبوبیت جهانی دارد و این نمایانگر قدرت رنگ صورتی می‌باشد. هیچ رنگی به اندازه این رنگ زیبا نمی‌تواند احساس عشق، نشاط و خوبی را در شما القا كند. استفاده از صورتی در خانه  هر گاه نام این رنگ را می‌شنویم سریعاً به یاد اتاق كودك و اتاق دختر بچه‌ها می‌افتیم! اما دیگر زمان آن رسیده كه از این رنگ زیبا، عاشقانه و پرنشاط در دیگر جاهای خانه نیز بهره گیریم. برای تمام اتاق خواب‌ها چه متعلق به كودك كوچك باشد، چه فردی بالغ صورتی رنگ مناسبی است. اگر شما این رنگ را برای اتاق خواب خود برگزیده‌اید توصیه می كنیم برای زیادتر شدن جلوه آن مقداری رنگ مشكی در كنار صورتی قرار دهید؛ و اما اگر قصد دارید اتاق خوابی فانتزی و آرام داشته باشید می‌توانید از تركیب صورت و آبی ملایم برای دیوارها و سرویس خواب سفید و كوسن‌های گلدار استفاده كنید. طیف‌های رنگ صورتی در اتاق نشیمن به شما این امكان را می‌دهد كه مهمانان و اعضای خانواده را به آرامش و راحتی دعوت كنید.  اتاق نشیمن جاییست كه می‌توان انواع سبك‌ها را در آن اجرا نمود. چنانچه تمایل دارید سبك مكزیكی را داشته باشید می‌بایست از تركیب صورتی، آبی فیروزه‌ای وسبز و اثاثیه چوبی استفاده كنید و اگر سبك هندی را می‌پسندید تركیب صورتی و هلویی را بیشتر بكار گیرید. صورتی هم‌چنین رنگی مناسب برای سرویس‌های بهداشتی شما می‌باشد كه بسیار توصیه می‌شود. از آنجایی كه صورتی اشتها را كاهش می‌دهد، استفاده زیاد از آن در آشپزخانه توصیه نمی‌شود. اما اگر به وجود این رنگ در آشپزخانه اصرار دارید می‌توانید تنها در حد یك تستر صورتی یا یك یخچال صورتی رنگ اكتفا نمائید. 

اسلاید 25:

اسلاید 26: بچه‌ها عاشق رنگ صورتی هستند! حتماً از این رنگ بصورت تكی یا در كنار رنگ‌های دیگر در اتاق بازی بچه‌ها استفاده نمائید. این رنگ بازی‌های آن ها را شیرین‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد كرد. صورتی بهترین گزینه برای شروع یک روز شاد است. برای ایجاد یک جلوه متمایز صورتی تیره را در کنار قرمز گوجه ای و و زرد  قرار دهید. صورتی رنگ شکوفه های زیبا ست وبنابراین با حضورش در خانه بهار را به آنجا می آورد. اگر فرزند دختر دارید حتما از صورتی در اتاق خوابش به وفور استفاده کنید. برای کوسن ها رنگ صورتی تیره رنگ بسیار مناسبی است.  صورتی در هارمونی  صورتی از جمله رنگ‌هایست كه در كنار اكثر رنگ ها به زیبایی می‌نشیند و جلوه‌های متفاوتی را خلق می‌كند. باز هم یادآوری می‌كنیم كه طبیعت بهترین الگو برای قراردادن و تركیب رنگ‌های مختلف كنار هم ‌می‌باشد كه می‌تون از آن بسیار الهام گرفت. باغچه‌ای پر از گل‌های رز صورتی را تصور كنید خواهید دید كه صورتی و سبز در كنار هم تركیب چشم‌نوازی را بوجود می‌آورند. حال اگر به تركیب صورتی و سبز مقداری آبی ملایم و قهوه‌ای اضافه كنیم تركیب پخته‌تری خلق می‌شود كه دارای عمق نیز می‌باشد. صورتی و سفید تركیبی آرام‌بخش و كلاسیك را بوجود می‌آورند تركیبی كه دارای لطافت خاصی می‌باشد و یادآور شیرینی خامه ای و بستنی‌های سفید و صورتی است!

اسلاید 27: صورتی در كنار سیاه جلوه‌ای خاص و كاملاً متفاوتی را خلق می‌كند. صورتی و سیاه فضا را به شدت عاشقانه و رمانتیك می‌سازند و بسیار گرم و آتشین می شوند. اضافه كردن مقداری طوسی به تركیب صورتی و سیاه، تركیب رنگی شما را كامل‌تر می‌سازد و به زیباتر شدن آن كمك می‌كند.  صورتی و آبی در طیف‌های مختلف نیز بسیار چشم‌نواز و زیبا كنار هم می‌نشینند و تركیبی سرد و آرام را خلق می‌نمایند. چنانچه تمایل دارید كه تركیب صورتی و آبی شما دارای عمق شود، مقداری بنفش بادمجانی به آن اضافه كنید.  صورتی هندوانه‌ای در كنار پرتغالی و لیمویی تركیبی خاص و فانتزی را بوجود می‌آورند. هم‌چنین اگر به دنبال تركیبی زنده برای روح بخشیدن به فضای خانه خود هستید توصیه می‌كنیم از تركیب صورتی، ارغوانی و قرمز و مقداری سبز لیمویی استفاده نمائید. کوسن ها ی زیاد با رنگ های متفاوت و متضاد در خانه احساس خوشایندی را برای اعضای خانه بوجود می آورد. طوسی و صورتی در کنار هم از ترکیبات بی نظیر و بسیار زیبا می باشند.صورتی ملایم هم چنین در کنار آبی ملایم و سبز صدری نیز به زیبایی می نشیند. هر شب هنگاه خواب سر بر گلبرگ های گل های رز بگذارید.اتاق خواب بهترین مکان برای استفاده از پارچه های گلدار می باشد. صورتی به اتاق نشیمن شما آرامش و راحتی می بخشد مخصوصا اگر در کنار آن از یک میل راحتی چرم, کوسن پشمی و رنگ شکلاتی سیر قرار داده شود. صورتی در کنار طوسی و سبز مغز پسته ای یک ترکیب فانتزی را بوجود می آورند . 

اسلاید 28: رنگ قرمز در فضا قرمز قدرتمنداست. قرمز به فضا عمق می‌بخشد. رنگ قرمز در چیدمان یك خانه ارزشی برابر با طلا را دارد.                                                  گالدوانی والنتینو- طراح مد

اسلاید 29: رنگ قرمز رنگ شور و عشق و آرزوست. قرمز احساسات را فعال می‌كند و شادی و نشاط را در انسان بر می‌انگیزد و در این زمینه هیچ رنگی قدرت قرمز را ندارد. قرمز مثل آتش گرم است.  طیف های مختلف رنگ قرمز، حالات گوناگونی را خلق می‌كنند و بسیار آشكارا و محسوس فضا را به یك فضای رمانتیك و عاشقانه و یا به یك فضای شیك و رسمی مبدل می‌سازند. قرمز رنگ بسیار هوشیاری است زیرا نظرها را به سرعت به خود جلب می‌كند. قرمز رنگ و نماد عشق است و رنگی است كه به طرز شگفت‌انگیزی احساسات عاشقانه را در وجود انسان بیدار می‌سازد.  هر جا قرمز وجود داشته باشد هیجان و نشاط نیز در آن‌جا هست. به همین دلیل است كه بانوان جوان و هم چنین كودكان رنگ قرمز را دوست دارند و از طرفداران این رنگ می‌باشند.  و اما برای آقایان! رنگ قرمز سنمبل عصابیت و خشونت است.روانشناسان رنگ معتقدند افرادی كه رنگ قرمز را دوست دارند افرادی با اعتماد به نفس بالا، مصمم و جدی، اجتماعی و شجاع هستند.  تحقیقات نشان داده‌است كه در فرهنگ‌های كهن و قدیمی دو رنگ سفید و سیاه بسیار برجسته به نظر می‌رسند و چنانچه رنگ سومی وجود داشت آن رنگ، حتماً رنگ قرمز بود.  در برخی از زبان‌ها برای قرمز مترادف‌هایی مثل رنگارنگ و زیبا وجود دارد. واژه قرمز چیزی فراتر از یك اسم است.  این رنگ سبب سر زندگی و تحرك جسم می‌شود و امروز به واسطه تحقیقات و مطالعات این نظریه به یك اصل و قانون علمی مستدل تبدیل شده‌ است. 

اسلاید 30: دكتر جان ناش اُت زیست شناس مطرح پس از مطالعات پی در پی به این نتیجه رسیدند كه گیاهان زیر شیشه قرمز كه نور خورشید را به رنگ قرمز از خود عبور می دهد، چهار برابر سریع تر از گیاهانی كه در زیر نور خورشید به رنگ طبیعی هستند رشد می‌كنند.  پس از آن مطالعات دیگر دریافته‌اند كه قرار گرفتن در معرض نور قرمز 5/13 درصد نیروی فرد را افزایش می‌دهد و 8/5 درصد بیشتر از شوك های الكتریكی ماهیچه و عضلات دست را تحریك می كند.  قدرت و تأثیر رنگ قرمز به فیزیك و جسم انسان قرن‌ها پیش توسط شماری از دانشمندان به اثبات رسیده است.  از نظر علم انرژی شناسی، قرمز رنگ موفقیت، عشق و شادی است. چینی ها لباس‌هایی به رنگ قرمز می‌پوشند تا شاد باشند از نظر آن‌ها قرمز منبع عظیم انرژی و نشاط روح است.  روانپزشكان به افرادی كه از كسالت، بی‌حوصلگی، افسردگی و بی حالی رنج می‌برند استفاده از رنگ قرمز را توصیه می‌كنند.  البته فراموش نكنید كه استفاده افراطی از رنگ قرمز نیز ممكن است تاثیری عكس آنچه گفته شد را در محیط بگذارد. بنابراین به اندازه هوشمندانه از قرمز استفاده كنید تا از اثرات مفید آن بهره‌مند شوید و بوسیله آن شور و شادی و انرژی را به زندگی خود دعوت كنید. 

اسلاید 31:

اسلاید 32: رنگ قرمز در خانه رنگ قرمز ضربان قلب را سریع‌تر می كند و از این رو انرژی زا و هیجان‌آور است. طراحان داخلی توصیه می‌كنند در قسمت های كوچك از مقدار كمتری قرمز استفاده كنید زیرا در غیر اینصورت آن فضا كوچك تر به نظر‌ می‌‌رسد. وجود مقداری رنگ قرمز می‌تواند اشتها را تحریك كند و آن را افزایش دهد بنابراین استفاده از مقداری رنگ قرمز در آشپزخانه توصیه می‌شود، اما بدلیل اینكه رنگ قرمز خیره كننده است و نظر را بسوی خود جذب می‌كند، بنابراین در صورت وجود رنگ قرمز در آشپزخانه در حین كار با چاقو و پخت و پز مراقب دست‌های خود باشید. هم چنین بدلیل اشتها آور بودن رنگ قرمز استفاده از آن در اتاق غذا خوری بسیار توصیه می‌شود. حتی مجازید تمام دیوارهای اتاق نشیمن را به رنگ قرمز در آورید و از رومیزی و دستمال سفره‌های قرمز رنگ در طیف‌های مختلفش استفاده نمائید.  اتاق‌های نشیمن نیز رنگ قرمز را دوست دارند! اتاق نشیمن نه چندان بزرگی را تصور كنید كه دكوراسیون آن به رنگ قرمز باشد. خواهید دید كه چه جلوه شیك، تأثیر گذار و خوشایندی به خود می‌گیرد. رنگ قرمز به فضای یك اتاق‌نشیمن عمق می‌دهد. گرما‌بخشی نیز از سایر ویژگی‌های این رنگ زیبا می‌باشد، از این رو استفاده از آن در اتاق‌های رو به شمال كه آفتاب گیر نیستند بسیار موثر و مناسب می‌باشد.  رنگ قرمز هم چنین رنگی بسیار مناسب برای راهروهای داخلی و هال است.  یك نكته در مورد دیوارهایی كه تماماً به رنگ قرمز هستند این است كه اگر دیوار یكنواخت و خسته كننده به نظر می‌رسید می‌توانید یك یا چند نوار افقی را متفاوت از كل دیوار رنگ آمیزی نمائید. رنگ قرمز را در اتاق خواب بیشتر در قالب كوسن‌های مخملی یا رو‌تختی‌های زیبا استفاده كنید. رنگ قرمز به اتاق خواب جلوه‌ای فریبنده و گرم می بخشند. رنگ قرمز باعث هوشیاری انسان می شود، بنابراین وجود آن در اتاق كار لازم است؛ اما از طرفی از آنجایی كه قرمز فشار خود را بالا می‌برد تا حدودی استرس را نیز با خود به همراه دارد. بنابراین سعی كنید مانند اتاق‌خواب، در اتاق كار هم تنها به مقداری از رنگ قرمز بسنده كنید، مثلاً تنها یك صندلی قرمز پشت میز كارتان قرار دهید و یا تنها قفسه فایل‌ها را به رنگ قرمز انتخاب كنید. 

اسلاید 33:

اسلاید 34: رنگ قرمز در هارمونی ا.لین نكته ای كه باید بدانید این است كه هیچ اصول و قوانین خاصی در مورد رنگ قرمز و هارمونی آن با رنگ‌های دیگر وجود ندارد! آیا تا بحال شنیده‌اید كه سبز و قرمز هرگز نباید كنار هم قرار بگیرند؟!  در این مورد كمی تأمل كنید، اگر به طبیعت كه بهترین الگو برای هنر است بنگریم خواهیم دید كه این دو رنگ چه زیبا كنار هم می‌نشینند. پس تنها به طبیعت توجه كنید و الهام بگیرید.  قرمز و سبز یك زوج بسیار مناسب برای یكدیگر هستند كه هر كدام در طیف‌های مختلف به زیبایی كنار هم می‌نشینند و تصویری زیبا را خلق می‌كنند. گیلاس‌های سرخ را كنار برگ سبز درخت گیلاس و یا یك لاله قرمز را در یك چمن‌زار سبز تصور كنید. سبز و قرمز به همان اندازه كه در طبیعت به زیبایی كنار هم قرار می‌گیرند در دكوراسیون داخلی نیز به همان زیبایی كنار هم جلوه می‌كنند. بار دیگر یك جنگل را در فصل پاییز در ذهن خود تصور كنید، می‌بینید چطور قرمز حنایی در كنار نارنجی سوخته و قهوه شكلاتی تیره در كنار هم خالق یك تابلوی زیبا شده‌اند؟! پس شما هم می‌توانید از این سه رنگ در طراحی اتاق‌نشیمن خود استفاده كنید و جلوه‌ای به زیبایی همان جنگل پاییزی خلق كنید البته در این صورت بهتر است بیشتر از عناصر طبیعی نیز در اثاثیه اتاق نشیمن استفاده كنید، مثلاً از كاناپه های چرمی به رنگ فندقی و مجسمه های سنگی و ... كه در این صورت اتاق نشیمن بی‌نظیری خواهید داشت.  قرمز و زرد نیز همكاران و شركای بسیار خوبی برای هم هستند هم در طبیعت و هم در طراحی داخلی خانه. برای خلق جلوه‌ای شیك‌تر و زیبا‌تر می‌توانید قرمز را با طلائی تركیب كنید.  در آشپزخانه نیز بهترین تركیب رنگی از قرمز، تركیب آن با زرد، فیروزه‌ای و صورتی می‌باشد. قرمز و سفید از تركیبات كلاسیك و بسیاز زیبا هستند. سفید قرمز را تعدیل می‌كند. به تركیب قرمز و سفید می‌توان رنگ‌های روشن دیگری را نیز از از قبیل نارنجی، صورتی، سبز لیمویی و هم‌چنین ارغوانی و آبی‌روشن را نیز اضافه كنید كه تركیب رنگی بسیار دوست داشتنی را خلق می‌كنند و البته باب طبع كودكان هم هستند. شما می‌توانید در اتاق بازی كودكان از این تركیب رنگی استفاده كنید. 

اسلاید 35: رنگ قهوه ای در فضا به مطالعه طبیعت بپرداز، طبیعت را دوست بدار و همراه با آن صمیمی باش... طبیعت هیچ گاه با تو دشمنی نخواهد كرد.

اسلاید 36: قهوه ای رنگ شكوفایی و روشنی است. رنگ زمین و خاك است. قهوه ای به ما یادآوری می كند كه فطرتاً چه رابطه تنگاتنگی با طبیعت داریم. همانگونه كه زمین زیر پایمان برای ایستادن و راه رفتن به ما اطمینان می دهد رنگ قهوه ای نیز حس استحكام و امنیت را القا می كند. قهوه ای دارای طیف های رنگی بسیاری می باشد كه هر كدام از این طیف ها دارای نام  هایی می باشند. كه برخی از این نام ها : خرمایی، خاكی ، فندقی و .... می باشد. 

اسلاید 37: هم چنین اگر به رنگ شكلات، قهوه ، نسكافه ، دارچین و پودر كاكائو توجه كنید در می یابید كه قهوه ای رنگی است كه در آشپزخانه زیاد دیده می شود. قهوه ای سیر كه بسیار به رنگ مشكی نزدیك می باشد نیز كاربرد زیادی در هند دارد و می توان قهوه ای و نداك معروف است كه این نام را آنتونی و نداك نقاش معروف قرن 7 بدلیل علاقه ای كه به این رنگ داشت برای این رنگ انتخاب كرد.  هر كدام از طیف های رنگ قهوه ای حالات و ویژگی های مخصوص خرد را دارا می باشند. از جمله ویژگی های رنگ قهوه ای قدرت ، ثبات ، گرما و تكامل است. از لحاظ علم انرژی درمانی ، قهوه ای سمبل رویش تكامل است. یكی از عناصر پنج گانه انرژی چوب است و چوب از زمین می روید و بسوی آسمان قد می كشد. همانگونه كه انسان ها رشد می كنند و قد می كشند. به همین دلیل است كه قهوه ای رنگ رویش ، انرژی و سرزندگی است و اشیاء چوبی و قهوه ای رنگ ، نقش مكمل را در طراحی داخلی دارند.  تاریخ و فرهنگ های كهن همراه دید روشنی ( مثبتی ) نسبت به رنگ قهوه ای داشته اند. روانشناسان رنگ بر این باورند كه رنگ قهوه ای رنگ حس كردن احساسات است ! بر اساس این نظریه روانشناسان رنگ زمانی كه ما احساس آسیب پذیر بودن می كنیم خود را پشت این رنگ كه تركیبی از سه رنگ قرمز- زرد و سیاه است پنهان می كنیم . ما از قهوه ای استفاده می كنیم تا از خود محافظت كنیم. جالب است بدانید كه آقایان بیشتراز خانم ها زنگ قهوه ای را رنگ مورد علاقه خود می دانند. قهوه ای رنگ طبیعت است و با استفاده از آن می توان طبیعت را به خانه آورد. 

اسلاید 38:

اسلاید 39: قهوه ای در خانه قهوه ای در اكثر اتاق ها كاربرد دارد برای خلق هر حالتی در هر فضا می توانید به نحوی از قهوه ای كمك بگیرید برای مثال در یك اتاق شمالی و بی روح حضور رنگ قهوه ای ملایم و گرم احساس آرامش و راحتی را به  آن اتاق می بخشد و یا در یك اتاق جنوبی یا آفتاب گیر به كار بردن یك قهوه ای تیره و شفاف می تواند جلوه بی نظیری داشته باشد.  رنگ قهوه ای بخصوص در طیف های سردتر آن و یا رنگ دارچینی و شكلاتی از جمله رنگ هایی می باشند كه به شدت مناسب آشپزخانه هستند و با ابراز و وسایل استیل و گرانیتی بخوبی كامل می شوند. طیف های رنگ قهوه ای در آشپزخانه به فضا عمق و جلوه بی نظیری می بخشد.  رنگ قهوه ای در اتاق نشیمن حرف اول را می زند قهوه ای نه تنها با تمام رنگ هایی كه در اتاق نشیمن هستند هماهنگی و تناسب دارد بلكه سبب هماهنگ جلوه كردن رنگ های دیگر نیز با هم می شود.  تركیب رنگ قهوه ای گردویی با بافت های طبیعی مثل قالیچه های پوستین و یا حصیرهای فندقی رنگ جلوه ای بسیار شیك و چشم نواز را خلق می كنند.  هم چنین طیف های خنثی و ملایم رنگ قهوه ای مثل گندمی برای سرویس های بهداشتی می تواند بسیار جذاب و آرامبخش باشد.  توصیه می كنیم برای دعوت طبیعت به خانه های خود علاوه بر استفاده از رنگ قهوه ای در دكوراسیون اتاق از سنگ های زیبا ، وسایل حصیری ، پوستین ها و ریگ های زیبا استفاده نمائید. 

اسلاید 40: قهوه ای در هارمونی  قهوه ای نماینده طبیعت است و رنگ كرم هم نشین جذاب رنگ قهوه ای ست همانطور كه سفید هم نشین مناسب رنگ سیاه است! قهوه ای در اكثر تركیب ها مانند سیاه عمل می كند اما با این حاصل توصیه می شود از قهوه ای سوخته با جای مشكی استفاده شود.  یك درخت قهوه رنگ را در فصل پاییز تصور كنید می بینید كنار هم قرار گرفتن نارنجی روشن ، حنایی ، زرد ملایم و مقداری سبز چه تصویر گرم ، با شكوه و زیبایی را خلق می كنند؟!  تركیب سه رنگ قهوه ای ، نارنجی و سبز هر كدام در طیف های مختلف همراه از جمله تركیباتی هستند و بسیار زیبا كنار هم می نشیند و الهام بخش زیبایی های پایدارند.  از طرف دیگر طیف های مختلف قهوه ای با یكدیگر نیز بسیار تناسب و هماهنگی دارند. هیچ گاه در یك اتاق تنها از طیف قهوه ای استفاده نكنید زیر اتاق بی روح و كسل كننده می شود اگر قصد دارند رنگ غالب در اتاق قهوه ای باشد حتماً از طیف های تیره و روشن ، گرم و سرد قهوه ای در كنار هم بهر ببرید.  یكی دیگر از راه های خلق فضایی گرم در دكوراسیون داخلی نصب ورقه های چوبی به دیوار است هم مانند كفپوش های چوبی !‌ 

اسلاید 41: رنگ نارنجی نمایانگر شادی، نشاط و خوش خلقی است و در گرمابخشی بینظیر است. استفاده از رنگ نارنجی در محیط همچون تنفس اكسیژن پاك، زندگیبخش است. به گفته فرانك سیناترا نارنجی از شادترین رنگهاست. رنگ نارنجی در فضا

اسلاید 42: نارنجی شور و نشاط را به زندگی تزریق می‌كند. این رنگ‌ هم می‌تواند تند و جسور باشد و هم ملایم و آرام. این رنگ همانند دیگر رنگ‌ها دارای طیف‌های متعددی از جمله: آجری، پرتقالی و ... می‌باشد.  فصل پاییز و آتش از عناصری هستند كه شدیداً تداعی كننده این رنگ زیبا می‌باشند. نارنجی از نیرو و قدرت خاصی برخوردار است كه می‌تواند حس پویایی و تكاپو را در افراد بیدار نماید. نارنجی مثل بنفش یك رنگ تركیبی شامل زرد و قرمز است. اثر قرمز انرژی زایی است و اثر زرد نشاط ‌آفرینی؛ و این دو رنگ زمانی كه با‌هم تركیب می‌شوند رنگی نشاط‌ آور و انرژی‌زا را به نام «نارنجی» را بوجود می آورند.  هر جا نارنجی باشد گرمای خوشایندی نیز پدید می آید و فرد حس راحتی و امنیت پیدا می‌كند. روانشناسان رنگ معتقدند كه نارنجی رنگی است كه احساسات و عواطف را در وجود انسان بیدار می‌كند و حتی تا حدودی اعتماد به نفس را نیز ارتقا می بخشد. چنانچه شما در بروز احساسات خود ناتوان هستید به شما توصیه می‌كنیم بیشتر از رنگ نارنجی استفاده كنید زیرا این رنگ عبور از موانع موجود بر سر راهتان را تسهیل می بخشد. نارنجی هم اگر مثل صورتی بصورت ملایم و روشن بكار برده شود، می تواند استرس و تنش را از میان برداشته و آرامش ایجاد كند. اگر بخواهیم نارنجی را در یك جمله خلاصه كنیم می‌توانیم بگوییم : نارنجی شما را شاد و پر از انرژی می‌كند. 

اسلاید 43:

اسلاید 44: اگر شما از طرفداران رنگ نارنجی هستید پس حتماً فرد شاد و خوش صحبتی هم هستید. متأسفانه این رنگ كمتر در دكوراسیون‌های داخلی دیده می‌شود و كمتر مورد توجه قرار می گیرد. از لحاظ انرژی درمانی، رنگ نارنجی تجسم خلاقیت و نوآوریست و رنگی است كه هم از لحاظ روحی و هم جسمی قدرت بالایی را منتقل می كند.  نارنجی در خانه  همانطور كه گفته شد نارنجی رنگ شادی، فعالیت و تكامل است. نارنجی روح و زندگی را به اتاق‌های شما هدیه می دهد. نارنجی در كنار رنگ زرد جلوه متفاوتی را بوجود می‌آورد كه البته این جلوه‌نمایی به چگونگی تابش نور روی این تركیب نیز بستگی دارد.   رنگ نارنجی نیز همانند قرمز سبب افزایش اشتها می‌گردد و از این رو برای آشپزخانه رنگی مناسب است و می‌تواند برای آشپز بسیار الهام بخش و انرژی‌زا باشد. برای داشتن این رنگ زیبا در آشپزخانه خود می‌توانید آن را همراه با كابینت‌های چوبی روشن یا رنگ چوب و كفپوش تیره بكار ببرید كه در این صورت جلوه‌ای چشم نواز به آشپزخانه خود می‌دهید.  نارنجی از جمله رنگ‌های مناسب برای اتاق غذاخوری می‌باشد زیرا همانطور كه گفته شد اشتها آور است و از این توانایی برخوردار است كه محیطی صمیمی و راحت را بوجود آورد بطوری كه اعضای خانواده از صرف غذا در كنار هم لذت ببرند.  نارنجی می‌تواند گرمابخش اتاق نشیمن نیز باشد. وجود این رنگ در اتاق نشیمن سبب می‌شود زمینه برای گفتگوهای دوستانه در محیطی صمیمی فراهم گردد. برای داشتن یك جلوه مدرن در اتاق نشیمن توصیه می‌كنیم برای دیوارها از نارنجی ملایم استفاده كنید و با قرار دادن كاناپه طوسی رنگ و راحتی‌های سفید رنگ و از جنس چرم به اتاق عمق و ژرفا ببخشید.  وجود رنگ نارنجی در قسمت ورودی و هال به منزله استقبال با آغوشی باز از میهمانان است. اما نكته اینجاست كه بهتر است كل دیوارهای هال را با رنگ نارنجی رنگ‌آمیزی نكنید بلكه از گل‌های نارنجی رنگ و یا یك گلدان بزرگ به رنگ نارنجی استفاده كنید تا تأثیر‌گذاری بیشتری داشته باشد. 

اسلاید 45: رنگ نارنجی نیز همانند قرمز برای اتاق خواب و سرویس‌های بهداشتی توصیه نمی‌شود. اما اگر می‌خواهید از نشاط‌آور بودن این رنگ در این دو قسمت خانه نیز بهره‌مند شوید، توصیه می‌كنیم به مقدار خیلی كم و از طیف‌های ملایم نارنجی استفاده نمائید. برای مثال قرار دادن یك یا دو كوسن با رنگ نارنجی ملایم در اتاق خواب كافیست.

اسلاید 46: نارنجی در هارمونی  طبیعت بهترین الگو برای الهام گرفتن در خصوص تركیب رنگ‌هاست. اگر كمی دقت كنید متوجه خواهید شد كه طبیعت بدون رنگ نارنجی تقریباً ناقص است! و به نوعی به این رنگ نیاز دارد.  نارنجی همواره یادآور فصل زیبای پاییز است. یك جنگل پاییزی را در ذهن مجسم كنید، می‌بینید كه چگونه نارنجی در كنار زرد روشن، و قهوه‌ای فندقی جلوه بی بدیلی را خلق می كند. این سه رنگ به زیبایی كنار هم می‌نشینند و نه تنها در طبیعت بلكه در خانه شما نیز می‌توانند زیبایی بیافرینند. هنگام طلوع و غروب خورشید به آسمان نگاه كنید، در می‌یابید كه آبی و نارنجی چه تركیب چشم‌نواز و لطیفی را بوجود می‌آورند. این دو رنگ نیز در طیف‌های مختلف به زیبایی كنار هم قرار می‌گیرند. سبز و نارنجی نیز زوج دیگری هستند كه تركیبی زیبا را بوجود می‌آورند. نارنجی كدویی در كنار سبز زیتونی و پرتقالی در كنار سبز لیمویی را تصور كنید. بله! بسیار زیبا كنار هم می‌نشینند.  در چرخه رنگ نارنجی بین زرد و قرمز قرار دارد. این سه رنگ در كنار هم تركیبی بسیار مناسب برای آشپزخانه، اتاق غذاخوری و اتاق بازی كودكان می‌باشند كه البته گرمای بیش از حد این تركیب رنگ باید تاحدی تعدیل یابد كه می‌توانید این كار را با اضافه كردن مقداری آبی، ارغوانی و سبز انجام دهید.  طوسی نیز گزینه مناسبی برای قرار گرفتن در كنار نارنجی است زیرا تركیب خوشایند و زیبایی را بوجود می‌آورد.

اسلاید 47: رنگ زرد در فضا برخی از نقاشان خورشید را به لكه های زرد تبدیل می‌كنند و برخی دیگر لكه ها ی زرد را به خورشید                                                                                         پابلوپیكاسو به رنگ زرد گل نرگس، پوست لیمو، و كره فكر كنید!چه احساسی به شما دست می‌دهد؟! بله این حس گرمی و نشاط است، رنگ زرد یادآور شروعی دوباره است؛ یادآور بهار و امید آرزوهای شیرین  در هندوستان افراد زمانی كه قصد دارند شرو ع بهار را جشن بگیرند جامه زرد به تن میكنند. چنانچه كمی تامل كنید و به رنگ یاقوت زرد، و برخی از تكه سنگ ها توجه كنید، درمیابید كه رنگ زرد ماهیتازاده زمین است و درنگاه اول ما را به یاد طبیعت می‌اندازد. یاد نرگس زرد، گندمزار، و یا كشتزار ذرت. از طرفی گیرایی زمینه طلایی این رنگ به انسان نوعی انرژی مضاعف می‌دهد.

اسلاید 48: ار نظر روانشناسی زمینه روحی و روانی انسان به گونه ایست كه رنگ زرد باعث ارتقا و نشاط انسان می‌گردد. وین وان گوگ هنرمندی كه سال‌های زیادی را صرف مطالعه در مورد رنگ زرد كرده است. وی اینچنین اظهار می دارد كه زرد خود خورشید است، زرد حقیقتافوق العاده است. علاوه بر این زرد رنگ خوش‌بینی و آرامش است؛ زرد یعنی امیدواری. روانشناسان رنگ بر این باورند كه انسان‌ها در نهان و ذات خود تمایل به رنگ زرد دارند. چنانچه در پی اعتماد به نفس و آرامش روحی هستید، روانشناسان رنگ زرد را به شما توصیه میكنند. آن‌ها معتقدند افرادی كه طرفدار این رنگ هستند افراد پرامید،شاد و قاطعی هستند.       جالب است بدانید رنگ زرد اولین رنگی است كه نوزادان در بدو تولد قادر به تشخیص آن میباشند. ارسطو فیلسوف یونانی معتقد است كه رنگ زرد اولین رنگی است كه از تاریكی خارج میشود و به همین دلیل است كه زرد و آبی (آبی هم اولین رنگی است كه به تاریكی وارد میشود) تنها رنگهای حقیقی در سه رنگ اصلی می‌باشند. 

اسلاید 49: بطور خلاصه رنگ زرد ذاتا سازنده اعتماد به نفس، شادی آور، و تحریك كننده انسان هم از لحاظ ذهنی و هم از لحاظ جسمی میباشد. دكتر مكس لوسچر روانشناس سوئیسی در دهه 1950 دلیل اهمیت رنگ زرد را در یك مثال ساده شرح داد. او معتقد بود كه روز كه زمان فعالیت و تكاپو است با رنگ زرد خورشید شروع می‌شود در حقیقت زرد رنگ بیداری و شروع است.  جان ‌ولگاتگ فیلسوف قرن 18از رنگ زرد به عنوان رنگ دوستی و راحتی (آرامش) یاد می‌كند، او هم‌چنین هنگام مطالعه نكات مهم را با رنگ زرد مشخص می‌ ‌‌‌نمود تا بهتر در ذهنش باقی بمانند. رنگ زرد نه تنها باعث ارتقاء فعالیت‌های جسمی می‌گردد، بلكه باعث تحریك ذهن نیز می‌شود و به تقویت حافظه هم كمك می‌كند.  همه طیف‌های رنگ زرد به یك اندازه تاثیر گذار نیستند؛ برای مثال زرد شفاف و روشن خیلی بیشتر و بهتر از زرد تیره و مات قدرت خلق شادی و نشاط در محیط را دارد. بنابراین هنگام استفاده از این رنگ زیبا به طیف آن نیز توجه نمائید.  درنهایت در یك جمله می‌گوئیم كه رنگ زرد،رنگ سوزندگی،نشاط،اعتماد به نفس،ثروت و عشق و دوستی است.  پس با داشتن این رنگ در خانه خود گرما و روشنی را تجربه كنید و لذت ببرید. 

اسلاید 50:

اسلاید 51: بطور خلاصه رنگ زرد ذاتا سازنده اعتماد به نفس، شادی آور، و تحریك كننده انسان هم از لحاظ ذهنی و هم از لحاظ جسمی میباشد. دكتر مكس لوسچر روانشناس سوئیسی در دهه 1950 دلیل اهمیت رنگ زرد را در یك مثال ساده شرح داد. او معتقد بود كه روز كه زمان فعالیت و تكاپو است با رنگ زرد خورشید شروع می‌شود در حقیقت زرد رنگ بیداری و شروع است.  جان ‌ولگاتگ فیلسوف قرن 18از رنگ زرد به عنوان رنگ دوستی و راحتی (آرامش) یاد می‌كند، او هم‌چنین هنگام مطالعه نكات مهم را با رنگ زرد مشخص می‌ ‌‌‌نمود تا بهتر در ذهنش باقی بمانند. رنگ زرد نه تنها باعث ارتقاء فعالیت‌های جسمی می‌گردد، بلكه باعث تحریك ذهن نیز می‌شود و به تقویت حافظه هم كمك می‌كند.  همه طیف‌های رنگ زرد به یك اندازه تاثیر گذار نیستند؛ برای مثال زرد شفاف و روشن خیلی بیشتر و بهتر از زرد تیره و مات قدرت خلق شادی و نشاط در محیط را دارد. بنابراین هنگام استفاده از این رنگ زیبا به طیف آن نیز توجه نمائید.  درنهایت در یك جمله می‌گوئیم كه رنگ زرد،رنگ سوزندگی،نشاط،اعتماد به نفس،ثروت و عشق و دوستی است.  پس با داشتن این رنگ در خانه خود گرما و روشنی را تجربه كنید و لذت ببرید. 

اسلاید 52: استفاده از رنگ زرد در دكوراسیون و خانه زمانی كه قصد دارید از این رنگ در دكوراسیون داخلی استفاده كنید، این نكته را از یاد نبرید كه نورهای طبیعی و هنری كه در خانه وجود دارند، تاثیر زیادی در تغییر جلوه رنگ زرد خواهند داشت. برای مثال در اتاقهای آفتابگیر زرد درخشانتر جلوه می‌كند و بطور زیادی گرمای خورشید را د ر اتاق منعكس خواهد كرد در حالی كه زیر نور لامپ‌های الكتریكی زرد بسیار متفاوت از آنچه در واقعیت است جلوه می ‌كند. ازاینرو قبل از هر اقدامی ببینید كدام طیف از رنگ زرد مناسب اتاق مورد نظر شماست. به این منظور بهتر است ابتدا از تكه‌های تستر كاغذ دیواری استفاده كنید و پس از اطمینان اجرا نمائید.  بهتر است برای روشن جلوه دادن اتاق‌های بزرگ بجای سفید در رنگ آمیزی دیوارها از رنگ زرد ملایم استفاده كنید زیرا در این شرایط سفید باعث بی‌روح شدن اتاق می‌گردد. همچنین برای اتاق‌های كوچك و تاریك نیز رنگ زرد براق را برای نقاشی دیوارها توصیه می‌كنیم زیرا این رنگ به طرز معجزه آسائی باعث روشن شدن و بزرگتر جلوه كردن اتاق ‌های این چنینی می ‌گردد.  زرد بطور سنتی رنگ آشپزخانه‌هاست! همانگونه كه روز با رنگ زیبای خورشید شروع می‌شود بهتر نیست ماهم هنگام صرف صبحانه از فنجان‌ها و ظروف زرد رنگ استفاده كنیم و همانند طبیعت روز خود را با این رنگ شروع كنیم ؟! گفتیم كه زرد رنگ انرژی و تحرك است بنابراین سعی كنید از این رنگ در جای جای چیدمان منزل خود استفاده كنید. البته بهتر است از عناصر طبیعی كه زرد رنگ هستند استفاده شود مثلا گلدانی پر از گل‌های زرد روی میز غذاخوری .... 

اسلاید 53: علت اینكه استفاده از این رنگ در اتاق غذاخوری بسیار توصیه می‌شود، اجتماعی بودن این رنگ است! وجود این رنگ در اتاق غذاخوری باعث می‌شود افراد در این اتاق احساس آرامش بیشتری كنند و از خوردن غذا در كنار هم لذت ببرند. از آنجائی كه این رنگ رنگ تحرك و فعالیت است، استفاده زیاد از آن در اتاق خواب توصیه نمی شود زیرا ممكن است باعث بی‌خوابی گردد.  طیف‌های ملایم این رنگ برای سرویس‌های بهداشتی بسیار مناسب هستند.  زرد هم‌چنین رنگ مناسبی برای اتاق‌های نشیمن می‌باشد.چنانچه تمایل دارید اتاق نشیمن شما جلوه‌ای مدرن داشته باشد، توصیه می‌كنیم تركیبی از رنگ‌های زرد ملایم، طوسی و سفید را در طراحی خود داشته باشید و با استفاده از وسایل چوبی تیره و اشیاء كریستال به فضایتان عمق و ژرفا ببخشید.  هم‌چنین برای داشتن اتاق نشیمن شیك و ساده بهتر است از تركیب زرد اخرایی و نارنجی سیر استفاده كنید و برای عمق دهی به فضا از سرویس‌های چوبی تیره و ظروف بزرگ و طرح دار استفاده نمایید. 

اسلاید 54: رنگ زرد در هارمونی   زرد رنگ جنبش و درخشش است. زرد دشمن تاریكی و هر رنگ تیره و افسرده است. ویژگی دیگر این رنگ این است كه به خوبی خود را در یك تركیب رنگی سازگار می‌كند و به راحتی در كنار رنگ‌های دیگر همخوانی پیدا می كند.

اسلاید 55:  اگر با دقت بیشتری به طبیعت زیبا بنگرید خواهید دید كه طیف‌های رنگ زرد با طیف‌های رنگ آبی به شدت همخوانی دارند و به زیبائی كنار هم می‌نشینند. هم‌چنین سبز نیز از جمله رنگ‌هاییست كه كنار زرد تركیبی فوق العاده را خلق می‌كنند.  بنفش سیر رنگ مكمل رنگ زرد است. بنابراین در كنار زردتركیبی چشم‌نواز را تشكیل می‌دهند. رنگ دیگری كه بسیار زیبا كنار زرد می‌نشیند رنگ قهوه‌ای می‌باشد.  رنگ زرد در بسیاری از تركیب‌ها به آن تركیب رنگ و روح زندگی می‌بخشد.      هم‌چنین بسیاری از معماران كه به سبك كلاسیك كار می‌كنند ترجیح می‌دهند رنگ زرد با مشكی و قرمز تركیب نمایند.  در قرن 20 رنگ زرد از طرفداران زیادی برخوردار شد خصوصا تركیباتی كه شامل زرد ملایم و دیگر رنگ ‌ها می‌شد. 

اسلاید 56:  برای مثال در دهه 1950 تركیب زرد لیموئی با صورتی ملایم، آبی ملایم، و سبز بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفت. هم‌چنین در دهه 1960 تركیب زرد لیموئی با بنفش ،سبز روشن و نارنجی سیر بیشترین تركیب رنگی بود كه از طرف افراد انتخاب می‌شد.حال چنانچه با تصور این تركیب‌های رنگ زرد و دیگر رنگ‌ها احساس خوشایندی به شما دست داده است به شما توصیه می‌كنیم هر یك از آن‌ها را كه بیشتر می‌پسندید به خانه‌های خود بیاورید. یكی از اشكال رنگ زرد كه بسیار جذاب و چشم‌گیر است رنگ طلائی می‌باشد.چنانچه می‌خواهید شكوه و جلوه‌ای بی‌نظیر را به خانه خود دعوت كنید به شما تركیب زرد طلائی با آبی سیر، قرمز مخملی و بنفش تیره را به شما توصیه می‌كنیم. 

اسلاید 57: رنگ زرد:  ویژگی:درخشندگی,حس خوش بینی و دلگرمی. رنگ زرد باعث بهبود فعالیت های ذهنی و بیشتر شدن اشتها نیز می شود . كاربرد: در آشپزخانه, اتاق كارو اتاق نشیمن هم چنین به ندرت و بصورت خیلی ناچیز در اتاق خواب بزرگسال می توان از رنگ زرو استفاده كرد اما استفاده از این رنگ در اتاق نوزادان توصیه نمی شود.   رنگ نارنجی: ویژگی: رنگیست بسیار گرم, محرك و شادی آور كه گرمابخش محیط می باشد. كاربرد:در ورودی و راهروها, اتاق غذاخوری و اتاق نشیمن. رنگ نارنجی رنگی محرك است بنابراین می توان از آن به مقدار كم و بصورت ملایم در اتاق خواب و اتاق كار نیز استقاده نمود. رنگ قرمز:  ویژگی: قرمز رنگ عشق,تحرك و انرژی است.قرمز ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث نشاط و سرزندگی می شود. كابرد:در اتاق غذاخوری,آشپزخانه, راهروها و اتاق بازی كودكان. از آنجا كه قرمز میزان ضربان قلب را افزایش می دهد توصیه می شود از این رنگ بصورت محتاطانه در اتاق خواب و اتاق كار استفاده شود. رنگ صورتی:  ویژگی: رنگ آرامش,احساس قوت قلب و لطلفت است.صورتی رنگی است كه احساس آرامش و تكامل  را القا می كند. كاربرد:در اتاق خواب,اتاق كودك, اتاق نشیمن,سرویس های بهداشتی و هال . صورتی تا حدودی باعث كم شدن اشتها می گردد بنابراین استفاده از آن در آشپزخانه و اتاق نشیمن توصیه نمی شود. رنگ بنفش تیره:  ویژگی: رنگی الهام بخش و موقر است حی هدف مندی و انگیزه را در فرد القا می كند. كاربرد: در اتاق خواب و اتاق نشیمن.هم چنین از طیف ملایم ان مثلا بنفش یاسی نیز برای اتاق نشیمن ,اتاق خواب و سرویس های بهداشتی  مناسب می باشد.

اسلاید 58: رنگ آبی:  ویژگی:رنگ آرامش,التیام و رهاییست.آبی یك محبوبیت جهانی دارد كه همواره در همه جا سمبل رفع تنش و خستگی است و باعث ارتقای روابط می گردد. كاربرد:در اتاق كار و اتاق مطالعه, سرویس بهداشتی , اتاق نشیمن و اتاق خواب.آبی رنگ آرامش است بنابراین از آن بصورت هوشمندانه و بسیار كم در هال و آشپزخانه و جاهایی كه در آن فعالیت هایی صورت می گیرد استفاده كنید. رنگ سبز:  ویژگی: رنگ سبز رنگ آرامش و نشاط است هم چنین سبز رنگ هماهنگی و عدالت است. كاربرد:این رنگ در اكثر فضاها قابل استفاده است و چون رنگ هماهنگی است می توان آن را با رنگ های دیگر تركیب كرد. رنگ قهوه ای: ویژگی:  رنگ راحتی و رنگ طبیعت است. با اینكه رنگ قهوه ای جزو رنگ های اصلی چرخه رنگ نیست اما دارای قدرت فوق العاده ای می باشد. كاربرد: در بسیاری از اتاق ها  مخصوصا در اثاثیه و مبلمان . 

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید