seght-janin-az-didgaaah-slam

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سقط جنین از دیدگاه اسلام”

سقط جنین از دیدگاه اسلام

اسلاید 1: به نام خدانام سازنده :موضوع : سقط جنین از دیدگاه اسلامنام استاد :دانشکده:رشته :

اسلاید 2: سقط جنیندر این کتاب سقط جنین را از چهار دیدگاه بررسی می کنین که عبارت اند از :1 . دیدگاه اسلام2 . دیدگاه اخلاقی 3 . دیدگاه قانونی4. دیدگاه فقهی

اسلاید 3: در اسلام قوانین سقط جنین با دیگر ادیان تفاوت اساسی دارد؛ بدین بیان که این عمل نه تنها حرام است، بلکه حتی در مراحلی از رشد جنین دیه انسان کامل بدان تعلق میگیرد و حکم شرعی آن قصاص است. قرآن کریم به زیبایی به بیان دقیق مراحل نمو جنینی پرداخته است:آیا انسان نطفه ای از منی نبود که به سوی رحم روان بود؟ ما انسان را از آب نطفه مختلط مرد و زن خلق کردیم. سپس از نطفه علقه آفریدیم؛ سپس علقه را به صورت مضغه در آوردیم؛ سپس مضغه را به حالت استخوانی در آوردیم؛ و روی استخوان ها را گوشت پوشاندیم.سپس خدا آن را نیکو بیاراست و از روح در آن دمید .بر همین مبنا، اگر در هریک از این مراحل، سقط جنین هر یک از این مراحل، سقط جنین صورت گیرد،دیه آن متفاوت با مرحله دیگر است.* دیدگاه اسلام

اسلاید 4: * دیدگاه اخلاقیامروزه بحث از سقط جنین از موضوعات پیچیده اخلاق پزشکی است که با وجود پیشرفتهایی که در زمینه های مختلف پزشکی و تشخیص بیماریها قبل از زایمان ایجاد شده، به تعمق بیشتری نیاز دارد. در این باره با پرسش های بسیاری از این دست روبه روییم: جنین چیست؟ سقط یعنی چه؟ آیا سقط جنین به سن بارداری مربوط است؟ آیا سقط جنین با نیت فاعل آن مرتبط است؟ آیا مسئله و چالش اخلاقی در سقط جنین با موضوع جنسیت جنین تفاوتی میکند؟ آيا سقط جنین در صورت رضایت والدین یا عدم رضایت ایشان تفاوت دارد؟ آیا برای حفظ جان مادر میتوان به سقط جنین اقدام کرد؟ آیا در صورت ابتلای جنین به بیماری لاعلاج می توان سقط جنین کرد؟ اگر حاملگی مادر براثر زنا و تجاوز به عنف باشد، آیا می توان اقدام به سقط نمود؟نظر فقها در پاسخ به این پرسشها یکسان نیست و دلایل مورد اقامه آنها اندکی باهم متفاوت است. اما آنچه در این باره اتفاق نظر دارند، در قانون مجازات اسلامی در مواد ۴۸۹، ۲۲۱، ۶۲۳ و ۶۲۴ آمده است. افزون بر این، موارد جواز سقط نیز در قانون مجازات اسلامی بیان شده است.

اسلاید 5: * دیدگاه قانونی و حقوقی1) قانون مجازات اسلامیدر موادی از قانون مجازات ماده ۶۲۲: هر کس عالم» و «عامدا» با جنین وی شود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص محکوم خواهد شد.قانون مجازات اسلامی به مسئله سقط جنین اشاره شده است: عالما و «عامدأ» به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله موجب سقط جنین وی شود علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص، حسب مورد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد .*ماده ۱۹۲۳: هرکس به واسطه دادن ادویه یا وسایل دیگر موجب سقط جنین زن گردد شش ماه تا یک سال حبس محکوم می شود و اگر عالما و «عامدأ» زن حامله ای را به استعمال ادویه یا وسایل دیگری دلالت نماید که جنین وی سقط گردد، به حبس از سه تا شش ماه محکوم خواهد شد، مگر اینکه ثابت شود این اقدام برای حفظ حیات مادر است. در هر مورد حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط داده خواهد شد.*ماده ۱۲۶:اگر طبیب یا ماما يا داروفروش و اشخاصی که به عنوان طبابت یا مامایی با جراحی یا داروفروشی اقدام می کنند، وسایل سقط جنین را فراهم سازند و یا به اسقاط جنین مباشرت نمایند، به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهند شد و حکم به پرداخت دیه نیز مطابق مقررات مربوط صورت خواهد پذیرفت.

اسلاید 6: ۲. مواد ۹۰ و ۹۱ قانون تعزیرات حکومتی مجازات مادری که سقط جنین می نماید، پرداخت دیه است.مجازات سقط جنین به وسیله طبیب یا قابله دو صورت دارد:اگر روح در جنین دمیده نشده باشد، مجازات طبیب یا قابله دیه است؛ و اگر روح در جنین دمیده شده باشد و پزشک یا قابله اقدام به سقط جنین نماید، مجازات او قصاص است. اگر طبیب یا قابله مادر را به وسایل اسقاط جنین راهنمایی کند . اعم از اینکه روح در جنین دمیده شده باشد یا خیر - مجازات طبیب یا قابله شش ماه تا سه سال حبس است. و اگر غیر طبیب یا قابله به همین گونه زن حامله را راهنمایی کند، مجازات او سه الی شش ماه حبس تعزیری خواهد بود.3) قانون سقط درمانی ماده واحده:سقط درمانی با تشخیص قطعی پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بیماری جنین - که به دلیل عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر است - و یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توأم باشد، قبل از ولوج روح با رضایت مادر مجاز است و مجازات و مسیولیتی متوجه پزشک نخواهد بود. متخلفان از اجرای مفاد این قانون، بهمجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود. متخلفان از اجرای مفاد این قانون به مجازات های مقرردر قانون مجازات اسلام محکوم خواهند شد.

اسلاید 7: *دیدگاه فقهیاینک که مبانی حقوقی و قانونی سقط جنین را دانستیم، در مقام نتیجه گیری و با پذیرش این ک سقط جنین در اسلام حرام است، به بیان برخی اضطرارها و احکام متفاوتی ک شامل آن ها میشود می پردازیم. این موارد اضطرار را عمدتا به سه دسته میتوان تقسیم نمود :۱. هنگامی که بقای جنین حیات مادر را به خطر می اندازد. ٢. جنین در صورت تولد به دلیل نقصهای مادرزادی می میرد. ٣. تولد جنین مشکلات بسیار بزرگ و طاقت فرسایی را برای والدین ایجاد می کند .در فرض اول که بقای جنین حیات مادر را به خطر می اندازد، باید دو حالت را در نظر گرفت. یکی هنگامی که مادر قبل از تولد جنین بمیرد که در این حالت بی شک اگر عمل سقط انجام نشود و مادر فوت کند، جنین نیز در رحم او خواهد مرد. از این رو، عقلانی و شرعی است که جان مادر را نجات دهیم، هرچند که منجر به مرگ جنین شود. اما حالت دوم زمانی است که خطر مرگ مادر برای پس از زایمان باشد. این حالت عمدتا در بیماریهای قلبی - ریوی مادر اتفاق می افتد که نمی تواند فشار و اضطراب زایمان یا سزارین را تحمل کند. در این حالت نجات جان مادر تنها وقتی بر نجات جان جنین اولی است که سن جنین کمتر از چهار ماه باشد و ولوج روح صورت نگرفته باشد. ولی پس از چهار ماهگی نمی توان بین مادر و جنین اولویت قائل شد.در فرض دوم که جنین به نقص شدید مادرزادی نظیر سندرم داون یا تالاسمی ماژور یا آنسفال مبتلا باشد، تنها در قبل از چهار ماهگی می توان جواز شرعی و قانونی سقط جنین را صادر کرد. در فرض سوم نیز که تولد جنین موجب عسر و حرج والدین شود، نمی توان جواز شرعی و قانونی سقط را در هیچ سنی از رشد جنین صادر نمود، مگر آنکه مادر براثر زنای به عرف باردار شده باشد و موجبات زحمت و آزار بسیار مادر و چه بسا فرزند را فراهم کند. آنگاه برخی در قبل از چهار ماهگی جواز شرعی و قانونی سقط را صادر می کنند.

14,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید