علوم انسانی و علوم اجتماعی سیاست و قانون‌گذاری

شاه سلطان حسین، مصداق یا جریان؟

shah_soltan_hossein

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شاه سلطان حسین، مصداق یا جریان؟”

شاه سلطان حسین، مصداق یا جریان؟

اسلاید 1: شاه سلطان حسينمصداق يا جريان ؟!

اسلاید 2: رويكردها نسبت به چيستي و چرايي سخنان مقام معظم رهبريبايكوت و عدم انعكاس موضوع و يا تخفيف بيانات رهبر معظم انقلاببرخورد مصداقي با سخنان مقام معظم رهبريجريان‌شناسي در فضاي سياسي و فرهنگي كشور و تبديل مباحث به گفتمان و تنوير افكار عمومي

اسلاید 3: اهميت فضاي طرح بحث از سوي رهبر انقلاب دانشگاه: يكي از مهمترين مكان هاي تضارب آراءدانشجويان: يكي از مؤثرترين و بزرگترين گروه‌هاي مرجع اجتماعي*توجه بيش از پيش به مباحث جريان‌شناسي در دانشگاه‌ها *تبديل مباحث مورد نظر ايشان به گفتمان توسط دانشجويان

اسلاید 4: شاه سلطان حسين، نهمين پادشاه سلسله صفويه بود. بنابر نقل مشهور، شاه سليمان پدر شاه سلطان حسين به درباريانش گفته بود اگر طالب آسايش هستند، بعد از وي پسرش حسين ميرزا را به سلطنت برگزينند و اگر جوياي نام و تعالي و افتخار مي‌باشند فرزند ديگرش ميرزا مرتضي را بر تخت بنشانند.پس از مرگ شاه سليمان، امراي مرعوب و مقهور، راحت‌طلب و منفعت‌جو پادشاه ضعيف و زبون را بر يك فرمانرواي كاردان و سلحشور ترجيح دادند، چرا كه حسين ميرزا را باب طبع خود مي‌ديدند و بر اين اساس وي را در سال 1105 هجري قمري به سلطنت برگزيدند. شاه سلطان حسين همچون ديگر شاهزادگان دست پروده زنان حرمسرا و غلاملان دربار بود و تا آن هنگام (بيست و شش سالگي) از حرمسراي شاهزادگان بيرون نيامده بود. وي پس از به سطنت رسيدن، ميدان سياست و اداره كشور را به وزيران و امرا سپرد. يعني هماناني كه مطابق طبع خويش، وي را برگزيده و او را بر برادر كاردانش ارجح دانسته بودند. چگونگي به سلطنت رسيدن شاه سلطان حسين

اسلاید 5: به هم ريختگي اوضاع داخلي كشور و شورش «ازبكان» و «ابدالي‌هاي افغان» از خراسان و كرمان و تصرف پايتخت شيروان توسط «لزگي‌ها» آگاهي بيگانگان از نابساماني كشور و ضعف سلسله صفوي : - امپراتوري روسيه به رهبري «پطر كبير» در شمال - «سلطان محمد عثماني» در غرب - كشورهاي استعمارگر اروپايي از جمله انگليس را در جنوبنتيجه به سلطنت رسيدن حاكم ضعيف النفس و ترسو و احاطه وي توسط مشاوران، وزيران و امراي بي‌كفايت و مقهور

اسلاید 6: محمود پس از فتح كرمان با بيست و پنج هزار جنگجوي افغان، به سوي اصفهان حركت كرد. شاه سلطان حسين ابتدا خواست او را با پانزده هزار تومان منصرف كند، اما محمود افغان پيشنهاد شاه مفلوك را نپذيرفت. هنگامي كه لشگريان محمود افغان تا «گلون آباد»، دو فرسخي اصفهان، پيشروي كردند، شاه سلطان حسين لشگري مشتمل بر پنجاه هزار جنگجو و بيست عراده توپ به مقابله با افغان‌ها فرستاد. لشكر شاه سلطان حسين با لباس هاي فاخر، اسب‌هاي لجام طلا و ركاب‌هاي زرين، در مقابل سربازان گرسنه و برهنه افغان كاري از پيش نبردند و به تأسي از امرا و وزيران مقهور و بي‌كفايت دربار، شكست را پذيرا شدند. محمود پس از تسخير «فرح‌آباد» و «جلفا»، اصفهان را محاصر كرد. طغيان «محمود افغان»

اسلاید 7: مردم اصفهان علي‌رغم اينكه دچار قحطي و مرگ و مير شده بودند گروهي از قشون افغان را كشتند و شاه و درباره را نيز به جنگ ترغيب و تحريك كردند. اما امرا و وزيران خود فروخته كه وعد مقام و منصب دريافت كرده بود مانع از مقابله با قشون افغان‌ها شدند و حتي يكي از امراي كه از خود رشادت نشان داده بود را نيز مسموم كردند.سرانجام و در حالي كه هفت ماه از محاصر اصفهان مي‌گذشت شاه سلطان حسين ذليلانه به اردوي محمود افغان رفت و وي را به عنوان فرزند خود خطاب كرد و سپس با دست خود تاج سلطنت را از سر برداشت و بر سر محمود افغان نهاد. فرداي آن روز محمود با قشون خود وارد اصفهان شد و شهر را به تصرف در آورد و بر اريكه سلطنت صفوي جلوس كرد و بدين سان شاه سلطان حسين و امراي او انحطاطي كه از مدتها پيش به منصه ظهور رسيده بود را به انقراض واقعي اين خاندان مبدل ساختند. طغيان «محمود افغان»

اسلاید 8: تبيين چرايي و چيستي موضوع شاه سلطان حسينفرآيند انتخاب و انتصابپس از مرگ شاه سليمان، خواص از سر حب جاه و مقام و همچنين راحت‌طلبي، از بين گزينه عدم پايداري و انفعال و گزينه تعالي و افتخار، حسين ميرزا را به عنوان نماد گزينه اول انتخاب كردند و با انتصاب وي به عنوان نهمين پادشاه صفوي، مسير تاريخ را به سوي انقراض سلسله صفوي هرج و مرج در كشور و از دست رفتن منافع ملي سوق دادند؛ بنابراين بايد علاوه بر بي‌كفايتي شاه سلطان حسين به فرآيند انتخاب وي و نقش خواص و جريان مقهور و واداده طرفدار او و تصميم‌سازي آنان نيز توجه بيشتري مبذول كرد.

اسلاید 9: انطباق اين رخداد تاريخي بامسائل سياسي كشور فرمايشات رهبر معظم انقلاب اسلامي در دانشگاه علم و صنعت بر اهميت موضوع انتخابات به عنوان مهمترين و سرنوشت‌سازترين رخداد سياسي كشور تأكيد دارد و از سويي ديگر ناظر بر اهميت كيفيت انتخاب مي‌باشد. همچنين ايشان نقش جريان‌هاي سياسي و رسالت تاريخي و انقلابي خواص را گوشزد كرده‌اند، چراكه آنها نقش تعيين‌كننده‌اي در موضوع انتخابات و جهت‌گيري افكار عمومي (كيفيت انتخابات) ايفا مي‌كنند.

اسلاید 10: انطباق اين رخداد تاريخي بامسائل سياسي كشور بر اين اساس ايشان فرمودند: اگر روزي در ميان مسئولان كشور مسئولان بي‌جرات و ضعيفي همچون شاه سلطان حسين پيدا شوند، حتي اگر در ميان مردم نيز شجاعت و آمادگي وجود داشته باشد، كار مملكت و جمهوري اسلامي تمام است، چرا كه مسئولان ترسو و مقهورف ملت هاي شجاع را نيز به ملت‌هاي ضعيف تبديل مي كنند.

اسلاید 11: با بهره‌گيري از منويات ايشان و شاخص‌هاي ذكر شده در اين سخنراني، مي‌توان شاه سلطان حسين‌ها را شناسايي كرد و آگاهانه و به صورت فعال نه منفعل به استقبال مهتمرين رخداد سياسي كشور يعني انتخابات رياست جمهوري رفت.مقام معظم رهبري در بخشي از سخنانشان به هويت حقيقي نظام اسلامي اشاره و تاكيد كردند كه هويت حقيقي نظام در حكم روح، معنا و مضمون نظام است كه حفظ ساخت حقوقي جمهوري اسلامي(اركان و دستگاه‌هاي نظام) بدون حفظ اين هويت حقيقي فايده‌اي ندارد.رهبر معظم انقلاب اسلامي سپس مولفه‌هاي هويت حقيقي نظام اسلامي را برشماري كردند. مانيفست جريان‌شناسي و شناخت شاه سلطان حسين‌ها

اسلاید 12: مانيفست جريان‌شناسي و شناخت شاه سلطان حسين‌ها1- اخلاق اسلامي و حفظ ارزشها و كرامت انسان2- عدالت‌خواهي و سعي براي ايحاد برابري و برادري3- مردمي بودن مسئولان4- كار و تلاش مخلصانه و خدمت به مردم و فداكاري براي آنان5- ساده‌زيستي و اجتناب از اشرافي‌گرايي مسئولان و در سطح توده مردم بودن6- ايستادگي قاطع در مقابل طمع‌ورزي و سلطه بيگانگان7- طلب پويايي علمي بي‌وقفه8- دفاع شجاعانه از حقوق ملي9- تكريم جهاد و شهادت10- اعتماد به مردم و اعتقاد عميق به مشاركت آن‌ها11- برخورداري از شجاعت و اعتماد به نفس12- حمايت از ملت‌هاي مسلمان از جمله ملت مظلوم فلسطين

اسلاید 13: نفي‌ها و اثبات‌هاي جمهوري اسلاميمعظم‌له در اين خصوص فرمودند: جمهوري اسلامي ايران نفي ها و اثبات هايي وارد كه دليل اصلي دشمني ها نيز همين نفي‌ها و اثبات‌ها است. ايشان در بيان نفي هاي جمهوري اسلامي به شش مولفه اشاره نمودند و تاكيد كردند: نفي استثمار، نفي سلطه‌پذيري، نفي تحقير ملت‌ها از جانب قدرت‌هاي سياسي دنيا، نفي وابستگي سياسي، نفي نفوذ و دخالت قدرت‌هاي مسلط و نفي سكولاريسم اخلاقي و اباحي‌گري، نفي‌هاي قطعي جمهوري اسلامي ايران هستند.رهبر فرزانه انقلاب اسلامي همچنين در بيان اثبات‌هاي نظام اسلامي خاطر نشان كردند: اثبات هويت ملي و ايراني، ارزش‌هاي اسلامي، دفاع از مظلومان جهان و تلاش براي فتح قله‌هاي علم و دانش، اثبات‌هاي جمهوري اسلامي ايران است كه بر اين اثبات‌ها پا فشاري نيز مي‌شود. بدين ترتيب، به راحتي مي‌توان با توجه به معيارهاي تبيين شده از سوي ايشان، پيرامون هويت نظام و همچنين نفي‌ها و اثبات‌هاي جمهوري اسلامي، مصاديق شاه سلطان‌حسين‌ها را مورد شناسايي قرار داد.

اسلاید 14: ضرورت بازشناسي شاه سلطان حسين‌هارهبر معظم انقلاب اسلامي در بخش از بياناتشان در دانشگاه علم و صنعت به تلاش سي ساله دشمنان به ويژه در دو دهه پس از رحلت امام خميني(ره) براي تهي‌كردن نظام اسلامي از روح و هويت واقعي آن (استحاله و فروپاشي جمهوري اسلامي) اشاره كردند و فرمودند:بايد بسيار مراقب بود تا اين روح و سيرت نظام اسلام از دست نرود، به ويژه با توجه به اينكه تغيير سيرت و هويت واقعي، تدريجي و آرام است و توجه خيلي‌ها به آن جلب نمي‌شود و ممكن است افراد موقعي به خود بيايند كه كار از كار گذاشته باشد.”عناصر مرعوب، واداده و مقهور دشمن (شاه سلطان حسين‌ها) به دليل اينكه همواره در زمين تعيين شده از سوي دشمن بازي كنند در حقيقت به عنوان دنباله دشمن محسوب مي‌شوند و كامل‌كننده پازل آنان مي‌باشند. بدين ترتيب، شاه سلطان حسين‌ها با تحميل اراده دشمن به افكار عمومي و كشور، در واقع به بازيگران بسيار مهمي براي دشمن تبديل مي‌شوند. از اين رو بازشناسي و مقابله با آنان، يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید