فصل اول کتاب ارزشیابی آموزشی صفحه: ۳۲-۴۶

arzyabi_amoozeshi3

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.

خلاصه ای از نکات فصل اول کتاب ارزشیابی آموزشی صفحه:32-46
در 16 اسلاید مناسب برای دانشجویان ارشد برنامه ریزی درسی

اشتراک‌گذاری:

تعداد بازدید: 21 تعداد خرید: 0

با کلیک بر روی ستاره‌ها، به این پاورپوینت امتیاز بدهید.

درحال ارسال
امتیاز کاربر [۰ رای]

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فصل اول کتاب ارزشیابی آموزشی صفحه: ۳۲-۴۶”

  • منتشرکننده‌ی پاورپوینت: سعیده
  • سازنده پاورپوینت: سعیده حیدری

برای نمایش این فایل پاورپوینت درون سایت یا وبلاگتان، می‌توانید کد زیر را در پنل انتشار محتوای سایت یا وبلاگتان کپی کنید.

اسلاید 1: فصل اول کتاب ارزشیابی آموزشیمفاهیم اساسی در ارزشیابی آموزشیصفحه:32-46
اسلاید 2: تفاوت پژوهش و ارزيابي آموزشهر دو فعاليت (پژوهشي و ارزيابي) در حوزه بررسي هاي نظم يافته است.هدف پژوهش آموزشي: الف) يافتن دانش تازه درباره عناصر نظام آموزشي و پاسخ به سؤال هاي كلي است (با كشف حقيقت سروكار دارد) تا بتوان پاسخ به دست آمده درباره عناصر را به موارد مشابه تعميم داد.ب) مشخص كردن يك موقعيت نا معينهدف ارزيابي آموزشي: الف) قضاوت يا توافق درباره ارزش (اهميت، مطلوبيت،شايستگي) عناصر نظام آموزشي و پاسخ به سؤال هاي خاصي است كه با ارزش داوري سروكار دارد.ب) با انجام عمل و اقدام مشخص براي بهبود امور سروكار دارد.
اسلاید 3: جنبه های تفاوت پژوهش و ارزیابی آموزشیجنبه های تفاوت پژوهش و ارزیابی آموزشیجنبه های تفاوت پژوهش و ارزیابی آموزشیارزیابیپژوهشویژگی های مورد نظر در جست وجوی نظم یافتهحل مسائل عملی از طریق قضاوت یا توافق در باره ارزش پدیده های مورد ارزیابیارضای حس کنجکاویاز طریق پیشبرد دانشانگیزه اصلی جست و جوگربسیار کمنسبتا زیاد اختیار جست و جوگر در انتخاب موضوعتوصیف فعالیت های موردنظر پی بردن به قانون علمی درباره پدیده هاهدف غاییتصمیم گیری برای بهبود فعالیت هانتیجه گیری برای دستیابی به دانش تازه هدف ویژه- همزمانی یا على (بدون تبين عوامل)علی (تبيين تفصیلی عوامل)نوع رابطه مورد جست وجوارزش(سودمندی)کشف حقیقت: الف) بازبینی تجربیب)سازگاری منطقیویژگی مطلوب در فرایند جست و جو درباره ی پدیده
اسلاید 4: جنبه های تفاوت پژوهش و ارزیابی آموزشیجنبه های تفاوت پژوهش و ارزیابی آموزشیجنبه های تفاوت پژوهش و ارزیابی آموزشیارزیابیپژوهشویژگی های مورد نظر در جست وجوی نظم یافتهضعیفقویتعمیم بخشی یافته ها درباره ی پدیده-درستی(قابل اطمینان)-معتبر بودن اطلاعات از نظر سفارش دهنده -سودمندی و میزانی که از اطلاعات در عمل استفاده می شود.اعتبار:درونی/برونیملاک های قضاوت درباره ی مطلوبیت نتایجرعایت کامل زمان شروع و پایان فعالیت ها برای سودمند کردن نتایجرعایت نسبی با توجه به محدودیت اقتصادیمهلت زمانیتخصصی با استفاده از خدمات متخصصان علوم تربیتی میان رشته ای و گستردهخاستگاه رشته علمی جست و جوگرسیاستگذاران، مدیران و دیگر «یاران» آموزشیالزامی نیست شناسایی استفاده کنندگان بالقوه از نتایج
اسلاید 5: جنبه های تفاوت پژوهش و ارزیابی آموزشیجنبه های تفاوت پژوهش و ارزیابی آموزشیجنبه های تفاوت پژوهش و ارزیابی آموزشیارزیابیپژوهشویژگی های مورد نظر در جست وجوی نظم یافتهعلوم تربیتی با تأکید تخصصی در ارزیابی یا حوزه مرتبط و تخصص در ارزیابی آموزشیعلوم تربیتی یا حوزه های مرتبط (روان شناسی، جامعه شناسی، اقتصاد،...)تربیت حرفه ای جست و جوگرتفاوت های عمده پژوهش و ارزيابي:الف) هدف جستجوگر ب) تعميم پذيري نتايج جستجوج) ارزش مورد توجه در جستجو
اسلاید 6: در ارزيابي آموزشي بايد ميان مفاهيم ملاك، نشانگر و استاندارد تمايز قائل شد.1_ملاك ها: ويژگي ها يا جنبه هايي از پديده مورد ارزيابي كه قضاوت درباره آن ها انجام مي پذيرد.فشارخون به عنوان ملاك سلامت سيستم قلب و عروق (خطا-گل در فوتبال،اوره در آزمایش خون)مثالی دیگر: در یک آزمون مدادی کاغذی اهداف و سوالات طراحی شده ، ملاک یادگیری دانش آموزان هستند.نکته: می توان ملاک ها را به صورت سلسله مراتبی انتخاب کرد تا قضاوت آسان تر شود.مثال: ملاک های اصلی نظام آموزشی را می توان به صورت الگوی عناصر پنج عاملی(درونداد،فرآیند،برونداد) تصور کرد و در مرحله ی بعد زیر ملاک ها (شامل یادگیرنده و ..)را برگزید.