سایر نظامی و امنیتی

لشکر ۴۱ ثارالله و فرمانده قاسم سلیمانی

ghasem_soleymani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “لشکر ۴۱ ثارالله و فرمانده قاسم سلیمانی”

لشکر ۴۱ ثارالله و فرمانده قاسم سلیمانی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمموضوع:لشکر41ثارالله و فرمانده قاسم سلیمانینام دانشجو:الیاس فاریابیشماره دانشجویی:94531401نام استاد:استاد آقا محمدی

اسلاید 2: مشخصات:سطح یگان: یگان مستقلنوع یگان: یگان‌های رزم - سپاه پاسداراناستان های تحت پوشش: سیستان و بلوچستان،کرمان

اسلاید 3: سیر تشکیل و گسترش سازمان لشگرابتدا درسال 1359 به صورت یک گردان از نیروهای سپاه شکل می گیردسپس درتاریخ 1360/7/5 به صورت یک تیپ منها با دو گردان پیاده درآمد و نام «ثارالله» برای آن انتخاب شد.در تاریخ 1361/1/1 استعداد تیپ به چهار گردان پیاده افزایش یافتدر تاریخ 1361/2/10 تیپ به شش گردان افزایش استعداد داد.درتاریخ 1361/11/18 با گسترش سازمان آن به سه تیپ و یک گردان زرهی، به لشکر 41 ثارالله تغییر نام داد.درتاریخ 1362/12/3 یک تیپ دیگر و یک گردان مستقل ضد زره به سازمان لشگر اضافه شد.در تاریخ 1363/12/19  گردان  مستقل ضد زره  به تیپ ضد زره ارتقاء یافت.فرماندهی این یگان را از بدو تشکیل تا انتهای دوران دفاع مقدس، قاسم سلیمانی بر عهده داشته است.

اسلاید 4: نحوه تشکیل:برای اجرای عملیاتی با آن وسعت که چهار مرحله داشت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تیپ‌های رزمی جدیدی نیاز داشت.حسن باقری علاوه بر نبوغ خارق‌العاده‌ای که در حل مسائل کلان اطلاعات و عملیات جنگ داشت، در کشف و معرفی استعدادهای جدید که از صلاحیت و شایستگی‌های لازم برخوردار باشند و در پذیرش مسئولیت یگان‌های رزمی تازه تأسیس سپاه توانمند باشند نیز تبحر خاصی داشت.وی که قبل از عملیات طریق‌القدس با قاسم سلیمانی که در آن مقطع، فرماندهی دو گردان از رزمندگان کرمانی حاضر در عملیات را به عهده داشت آشنا شده بود، ایشان را برای تشکیل یگان رزم استان کرمان مناسب دید و در اواخر دی‌ماه 1360، وی را از جبهه شوش به پادگان گلف دعوت کرد. روز شنبه 26 دی‌ماه، سلیمانی به‌اتفاق حسن باقری، غلامعلی رشید و محمدجعفر اسدی، نخست به دزفول و سپس به چاه نفت رفت تا با محور عملیاتی رزمندگان کرمانی، در جبهه دشت عباس آشنا شود.باقری در پایان، محور عملیاتی چاه نقت را به سلیمانی واگذار کرد. وی مأموریت یافت همراه با رزمندگان کرمانی، در جبهه دشت عباس با دشمن نبرد کند. پس از مشخص شدن محور عملیاتی رزمندگان استان، سلیمانی به کرمان رفت؛ زیرا وی تنها فرماندهی بود که هیچ نیروی تحت امری در منطقه نداشت.

اسلاید 5: از طرفی، گردان‌هایی که فرماندهی آن‌ها را در عملیات طریق‌القدس به عهده داشت، بعد از عملیات، به کرمان عزیمت کرده بودند و از طرف دیگر، رزمندگان کرمانی‌ای که در آن تاریخ در مناطق مختلف جبهه¬ها پراکنده بودند، در یگان‌های رزمی موجود، ادغام شده و فرماندهی یگان‌های تابعه را پذیرفته بودند. بنابراین سلیمانی تصمیم گرفت حداکثر استفاده را از زمان ببرد و به‌منظور جمع‌آوری کادر، نیروی رزمی و امکانات موردنیاز، به کرمان برگردد. حسن باقری به‌طور مستقیم درباره تشکیل تیپ مستقل کرمان با سلیمانی حرفی نزده بود ولی امید داشت با سامان دادن رزمندگان استان، بتواند آرزوی تشکیل تیپ کرمان را که از ماه‌ها قبل در سر داشت، عملی کند؛ تا ازآن‌پس، نیروهای کرمانی در نقاط مختلف جبهه پراکنده نشوند.با دعوت سلیمانی، روز دوشنبه 5 بهمن‌ماه، جلسه‌ای در پادگان قدس کرمان تشکیل شد. شرکت‌کنندگان در جلسه، تقریباً همان افرادی بودند که پیش‌ازاین، به‌طور خصوصی در جریان تشکیل تیپ قرار گرفته بودند.وقتی جلسه به پایان رسید، رزمندگان کرمان، هرمزگان و سیستان‌و‌بلوچستان به‌طور غیررسمی، یگان رزمی مستقلی داشتند که اگرچه هنوز نامی برای آن انتخاب ‌نشده بود، مطمئن بودند ازاین‌پس، بعد از عزیمت به اهواز، گروه‌گروه نمی‌شوند و در مناطق مختلف جبهه پراکنده نخواهند شد.به‌این‌ترتیب، نخستین تیپ رزمی سپاه در منطقه جنوب شرق کشور که با پیشنهاد شفاهی حسن باقری به قاسم سلیمانی، جهت تحویل گرفتن جبهه چاه نفت آغاز شده بود، در پایان روز دوشنبه 5 بهمن 1360 و با حضور جمع محدودی، در یکی از اتاق‌های پادگان قدس کرمان شکل گرفت. تیپی که فرمانده، جانشین و تنی چند از مسئولان آن، انتخاب و معرفی شده بودند.

اسلاید 6: از سوی دیگر، اشباع گنجایش و ظرفیت سازمانی تیپ‌های سپاه پاسداران برای جذب نیروهای مردمی، گسترش سازمان رزم را امری اجتناب‌ناپذیر می‌کرد. به همین منظور، بعد از عملیات رمضان، تیپ‌های رزمی سپاه، از تیپ به لشکر ارتقا یافتند و تیپ 41 ثارالله هم که از عملیات بیت‌المقدس تعداد گردان‌های رزمی‌اش بیش از ظرفیت سازمان یک تیپ بود، به لشکر 41 ثارالله ارتقا یافت و در مرحله جدید، با تشکیل سه تیپ جندالله، حزب‌الله و روح الله، مأموریت‌های محوله‌اش را در میدان جنگ آغاز کرد.در نخستین حضور سازمان‌یافته رزمندگان کرمانی در جبهه‌ها، مجموعاً 12 نفر از نیروهای جمعی گروهان صف که در عملیات شهید چمران و سپس عملیات شهید رجایی و باهنر شرکت کرده بودند، شهید شدند. ازجمله آن‌ها می‌توان به سعدالله زمزم، مجید ایرانمنش، اصغر افاضاتی و مهدی نامجو اشاره کرد.

اسلاید 7: اما هنوز نام، امکانات و نیرویی نداشت. حتی تا یک هفته بعد هم این تیپ تازه تأسیس غیر از 600 نفر رزمنده آماده نبرد و دو دستگاه خودروی فرسوده چیزی نداشت. ساعت 20 روز 20 بهمن‌ماه، سلیمانی به‌اتفاق عبدالحسین رحیمی و حمید عسکری عازم اهواز شد تا بعد از هماهنگی با ستاد عملیات جنوب، محل مناسبی برای اقامت نیروهایی که به‌زودی به منطقه می‌رسیدند و نیز برای عقبه تیپ تازه تأسیس، بیابد. سرانجام، ظهر روز پنج‌شنبه 22 بهمن، وقتی اطمینان یافت که قرارگاه کربلا، تیپ تازه تأسیس را از هر نظر پشتیبانی خواهد کرد، طی تماس تلفنی با کرمان، دستور حرکت بیش از 600 نفر رزمنده تازه‌نفس را که در پادگان اعزام نیروی امام حسین(ع) کرمان، برای عزیمت به جبهه لحظه‌شماری می‌کردند، صادر کرد و به‌اتفاق رحیمی و عسکری عازم دزفول شد تا ازآنجا به اندیمشک و سپس به دوکوهه بروند. عقبه تیپ تازه تأسیس در پادگان دوکوهه بود.خاستگاه تیپ 41 ثارالله، سپاه منطقه 6 کشوری بود که با مرکزیت کرمان، سپاه پاسداران استان‌های هرمزگان و سیستان‌و‌بلوچستان را هم تحت پوشش داشت.سپاه منطقه 6، با این تیپ رزمی، در سه عملیات فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان مأموریت‌های عملیاتی خود را اجرا کرد. عملیات رمضان، آخرین حلقه نبردهای سپاه منطقه 6 با حضور تیپ 41 بود. این عملیات نشان داد با توجه به تغییر زمین نبرد ـ از سرزمین‌های ایران به خاک عراق ـ و تصمیم به پیشروی در مواضع پیچیده ارتش عراق و موانع غیرقابل‌عبوری که این ارتش تعبیه کرده بود، ادامه جنگ نیازمند شرایط جدیدی است که بدون ایجاد آن شرایط، نتیجه دلخواه حاصل نخواهد شد.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید