علوم مهندسی تجزیه و تحلیل اطلاعات

متابولیت های اسید آراشیدونیک Arachidonic acid metabolites

Arachidonic acid

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “متابولیت های اسید آراشیدونیک Arachidonic acid metabolites”

متابولیت های اسید آراشیدونیک Arachidonic acid metabolites

اسلاید 1: متابولیت های اسید آراشیدونیک Arachidonic acid metabolites

اسلاید 2: اسید آراشیدونیکاسید آراشیدونیک یک اسید چرب اشباع نشده ۲۰ کربنی است که دارای ۴ پیوند دوگانه است. این اسید چرب، زیرمجموعه اسیدهای چرب امگا ۶ به حساب می‌آید. اسید آراشیدونیک یکی از چربی‌های مهم زیستی است که در بیشتر جانداران آلی، یافت می‌شود.اسید آراشیدونیک به طور عمده از اسید لینولئیک موجود در غذا بدست می‌آید. در بدن عمدتاً به شکل استریفیه، به عنوان یک جزئی از فسفولیپیدهای غشا سلول هست. این ماده، با عمل فسفولیپازهای سلولی که با محرک های مکانیکی، شیمیایی، یا فیزیکی و یا به وسیله ی واسطه های التهابی مانند C5a فعال شده اند، از این فسفولیپیدها آزاد می شود. فراورده‌هایی که از سوخت‌وساز اسید آراشیدونیک بدست می‌آیند تأثیرات متنوعی بر فرایندهای زیستی از جمله التهاب و هموستاز دارند.

اسلاید 3: متابولیت های اسید آراشیدونیکسنتز متابولیت های اسید آراشیدونیک در محل پاسخ التهابی افزایش می یابد و همچنین عواملی که سنتز آنها را مهار می کنند، التهاب را کاهش می دهند. لکوسیت ها، ماست سل ها، سلول های اندوتلیال و پلاکت ها منابع اصلی متابولیت های اسید آراشیدونیک در جریان التهاب هستند.این واسطه های مشتق از اسید آراشیدونیک به صورت موضعی در محل تولید عمل نموده و سپس به طور خود به خود از بین می روند، یا به وسیله ی آنزیم ها تخریب می گردند.متابولیت های اسید آراشیدونیک که ایکوزانو‌ئیدها نیز نامیده می شوند(زیرا آنها از اسیدهای چرب 20 کربنه مشتق می شوند و eicosa در یونانی به معنی بیست است.) در واقع می توانند در تمامی مراحل التهاب به عنوان واسطه عمل کنند.

اسلاید 4: دو مسیر اصلی متابولیسم اسید آراشیدونیکسیکلواکسیژناز: که پروستاگلاندین ها و ترومبوکسان ها را سنتز می کند.لیپواکسیژناز: که لکوترین ها و لیپوکسین ها را سنتز می نماید.

اسلاید 5: لکوترین هالکوترین ها توسط عمل 5-لیپواکسیژناز، آنزیم اصلی متابولیزه کننده اسید آراشیدونیک در نوتروفیل ها، ساخته می شوند. سنتز لکوترین ها شامل چند مرحله است. در مرحله اول لکوترین A4 (LTA4) تولید می شود که به نوبه خود LTB4 یا LTC4 را تولید می کند. LTB4 به وسیله نوتروفیل ها و بعضی ماکروفاژها تولید می شود و یک عامل کموتاکتیک قدرتمند برای نوتروفیل ها می باشد. LTC4 و متابولیت های بعدی آن، یعنی LTD4 و LTE4، که عمدتاً توسط ماست سل ها تولید می شوند، باعث برونکواسپاسم و افزایش نفوذپذیری عروقی می گردند.

اسلاید 6: لیپوکسین هابه دنبال ورود لکوسیت ها به بافت ها، به تدریج محصولات اصلی اسید آراشیدونیک مشتق از لیپواکسیژناز از لکوترین ها به واسطه های ضد التهابی به نام لیپوکسین تغییر می یابد که باعث مهار کموتاکسی نوتروفیل ها و اتصال آنها به اندوتلیوم می شود و در واقع یک آنتاگونیست درون زای لکوترین هاست. لیپوکسین ها توسط عمل 12- لیپواکسیژناز تولید می شوند.پلاکت های فعال شده که به لکوسیت ها متصل شده اند نیز منابع مهم لیپوکسین ها هستند. پلاکت ها به تنهایی قادر به تولید لیپوکسین های A4 و B4 (LXA4 و LXB4) نمی باشند، ولی می توانند این مواد واسطه ای را از یک متابولیت واسط مشتق از نوتروفیل های مجاور، با کمک یک مسیر بیوسنتز ترانس سلولار، تولید کنند. با این مکانیسم محصولات اسید آراشیدونیک می توانند از یک سلول به سلول دیگر منتقل شوند.

8,800 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید