علوم مهندسی مهندسی شهرسازی

مطالعات اقلیم و هواشناسی در برنامه ریزی و توسعه شهری

hava-shnasi0

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مطالعات اقلیم و هواشناسی در برنامه ریزی و توسعه شهری”

مطالعات اقلیم و هواشناسی در برنامه ریزی و توسعه شهری

اسلاید 1: نام و نام خانوادگی: عبدالماجد جنگی زهی فیروزآبادیمضوع تحقیق: مطالعات اقلیم و هواشناسیدر برنامه ریزی و توسعه شهری

اسلاید 2: اقلیم و شهر سازیبین عوامل طبیعی، آب و هوا نقش بسیار مهمى را در فعالیت‌هاى انسانى دارد. مساعدت یا عدم مساعدت آب و هوا بیش از سایر عوامل طبیعى در زمینهٔ گسترش اماکن شهرى و روستائى مؤثر مى‌باشد. نمایشگر عدم مساعدت عوامل آب و هوائى است؛ و فشردگى اجتماعات انسانى در نواحى ویژهٔ جغرافیائی، حاکى از اعتدال و مساعدت آن استانواع آب و هوا و تغییرات سالیانه یا فصلى آن، انسان‌ها را در جهت ساختن و به‌وجود آوردن انواع فضاى زیستى خود، به ایجاد نقاط مسکونى در رابطه با نوع آب و هواى محیطى که در آن زندگى مى‌کنند، ملزم ساخته است. طول و عرض در و پنجره‌ها، ضخامت دیوارها، شکل و فرم ساختمان، نوع سقف، جنس مصالح، ارتفاع ساختمان و همه و همه، هماهنگ با شرایط محیط طبیعى و خاصه عوامل آب و هوائى مى‌باشدنقش درجهٔ حرارت در پاى‌گیرى و توسعهٔ شهرها و نقاط مسکونی، تأثیر به‌سزائى دارد. درجهٔ حرارت بالا، نوع خاصى از شهرها و روستاها و اماکن مسکونى را ایجاب مى‌کند. پراکندگى و گستردگى بودن اماکن مسکونى و حتى میزان مساحت چنین واحدهائى به تأسى از نوع درجهٔ حرارت است. وجود بادگیرها یا ایوان‌ها، پنجره‌هاى مقابل هم، جنس مصالح، که عناصر مختلف واحدهاى مسکونى را به یکدیگر مربوط مى‌سازد، به‌دلیل احتیاج به تبادلات حرارتى بین اجزاءِ مختلف ساختمان مى‌باشد. در مقابل، مساکنى که به ذخیرهٔ حرارت بیشترى در طول سال احتیاج دارند، نوعى دیگر از بنا، پوشش ساختمانى و تراکم را ایجاب مى‌کنند.

اسلاید 3: ریزش‌هاى جوى در فصول مختلف سال، تأثیرات متفاوتى را در پراکندگى جماعات انسانى و تأمین منابع معیشت آنها اعمال مى‌کند. در ناحیه‌هائى که داراى تابستان کم‌باران و خشک است، گروه‌هاى انسانى به‌گرد منابع آب دایمى مانند چشمه‌ها، رودخانه‌ها یا چاه‌ها حلقه مى‌زنند؛ و در نواحى دیگر که بارندگى در سراسر سال وجود دارد، چنین تراکمى در سطحى وسیع‌تر و در پراکندگى بیشترى به‌چشم مى‌خورد. نوع مسکن در اقلیم‌هاى مرطوب با خشک تفاوت اساسى دارد. میزان بارندگى با نوع سقف و جنس آنها در ساختمان و طول و عرض کوچه‌ها و شیب طبیعى محلات شهرى و حتى فرم‌گیرى ساختمان‌ها، رابطهٔ مستقیمى دارد. از دیدگاه‌ دیگر، میزان درجهٔ حرارت و ریزش‌هاى جوی، با کیفیت آسفالت و پوشش سطح خیابان‌ها و کوچه‌‌‌ها در رابطه است، و بایستى میزان نفوذ آب در خاک از نظر دفع آب‌هاى سطحى و نوع پوشش سطح معابر در رابطه با درجهٔ حرارت، مورد مطالعه قرار گیرند.بالا یا پائین بودن درصد رطوبت نیز، از جمله عوامل مؤثر مى‌باشد. میزان رطوبت در رابطه با جنس مصالح ساختمان و فشردگى یا گسترده‌بودن آن، قابل تأمل است. با توجه به عملکرد باد و میزان رطوبت در افزایش یا کاهش درجه حرارت، یادآورى این نکته لازم است که ممکن است یک روز گرم با آسمان صاف و بدون رطوبت روز راحتى براى انسان باشد. در حالى‌که همین روز گرم اگر با رطوبت بالائى توأم باشد، ناراحتى انسان را فراهم مى‌کند.

اسلاید 4:

اسلاید 5: از نظر موقعیت تأسیسات شهری، باد نقش به‌سزائى دارد. موقعیت صنایع آلوده‌کنندهٔ هوا و گورستان‌ها، نمى‌بایستى در رابطه با جهت وزش باد اصلى به‌سوى شهرها باشند. همچنین، اثر باد در پراکنده نمودن بیمارى‌ها، تغییر و تعدیل درجهٔ حرارت و شرایط آب و هوائى و استقرار مسکن در نقاط مناسب یا نامناسب، تأثیر شگرفى دارد. باد عامل مهم انتقال رطوبت، بخار آب و تراکم آن است. به‌علاوه، باد در تولید ابر و باران عامل بسیار مهمى است و در فرسایش خاک و حرکت شن‌هاى روان مؤثر است. در شهرهاى امروزی، وزش باد در ساعات مختلف شبانه‌روز همان‌قدر اهمیت دارد که بهداشت و سلامت مردم. زیرا در شهرهائى که آلودگى هوا به‌وسیلهٔ اتومبیل و کارخانجات صورت مى‌گیرد و محیط شهر را آلوده مى‌کند، باد مى‌تواند نقش بسیار مؤثرى را در زدودن این آلودگى داشته باشد. بنابراین، باد به‌عنوان موجد تعادل بین رطوبت، برودت و گرما، از جمله عواملى است که در برنامه‌ریزى‌هاى شهرى و منطقه‌اى مى‌بایست مورد توجه خاص واقع شود. در ساختمان‌هاى مسکونى نیز، به‌دلیل ایجاد تبادلات حرارتی، و نحوه استقرار ساختمان‌ها نقش باد، کمک ارزنده‌اى را مى‌نمایدتابش آفتاب در بافت شهرها و روستاها، در اماکن کشاورزى و مانند آنها عامل مهّمى به‌حساب مى‌آید. تابش آفتاب، در ایجاد مسکن شهرى و روستائى و طرح آنها دخیل مى‌باشد. ارتفاع ساختمان‌ها، تعداد پنجره‌ها، طول و عرض آنها، فاصلهٔ ساختمان‌ها با یکدیگر، میزان استفاده از نور طبیعى در ساختمان‌ها، ضخامت دیوارها، جهت ساختمان‌ها، نوع مصالح ساختمانى و عوامل دیگر، بستگى به‌میزان تابشى روزانه و سالیانه آفتاب و زاویهٔ تابش آن دارد. ارتفاع مکان، طبقات مختلف، هوا، تابش خورشید و اشعهٔ حرارتى آن، در فشار هوا مؤثر مى‌باشند. همچنین، در اثر حرارت متراکم، هوا تغییر مى‌یابد، هواى محیط منبسط مى‌شود و فشار هوا کاهش پیدا مى‌کند. فشار هوا در رطوبت نسبى مؤثر است. در نقاطى که فشار هوا کم است، تابش آفتاب و حرارت بیشتر خواهد بود و میزان رطوبت نیز بالّنسبه کم خواهد شد. فشار هوا، همان‌طور که بر روى جسم انسان مؤثر مى‌باشد، بر شهر و روستا نیز مؤثر است.

5,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید