پزشکی و سلامت تغذیه

مغز و آموزش

maghz_va_amozesh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مغز و آموزش”

مغز و آموزش

اسلاید 1: مغز و آموزش جهت دریافت کلیک نمایید

اسلاید 2: مغز و آموزشچه عواملی در یادگیری بهتر بچّه ها نقش دارد؟مدرس:محمّد حسن رادمنشمنبع : کتاب مغز و آموزش تالیف اریک جنسنترجمه : لیلی محمّد حسین – سپیده رضوی

اسلاید 3: مغز انسان مغز انسان بالغ، حدود 3 پوند یا 1300- 1400 گرم وزن دارد.انسان در مقایسه با وزنش مغز نسبتاً بزرگی دارد.مغز انسان به اندازه یک گریپ فروت بزرگ یا یک طالبی است.78 درصد مغز را آب، 10 درصد چربی، 8 درصد پروتئینمغز زنده به قدری نرم است که با چاقوی کره خوری بریده می شود. شاخص ترین ویژگی مغز چین و شکن ها و تاهای آن است.تاهای مغز باعث می شود که ناحیه سطحی مغز بیشترین مساحت را داشته باشد.( اگر قشر مغز را صاف کنیم به اندازه یک روزنامه تا نخورده است)مغز دارای دو نیم کره مخی است. نیمکره چپ و نیمکره راست

اسلاید 4: مغز انساندانشمندان مغز را به چهار ناحیه به نام لُب تقسیم می کنند:پس سری – پیشانی – آهیانه ای – گیجگاهیمسئولیت عمده لُب پس سری در بینایی است.لُب پیشانی بافعالیت های هدفمندی چون قضاوت؛ خلاقیت ،حل مساله و برنامه ریزی سرو کار دارد.لُب آهیانه ای پردازش کاربردی زبانی و حسی پیشرفته را به عهده دارد.لُب های گیجگاهی مسئول شنیدار، حافظه، معنا و زبان است.

اسلاید 5:

اسلاید 6: مغز انسانمغز 2 درصد وزن بدن انسان بالغ است.مغز حدود 20 درصد انرژی بدن را مصرف می کند و منبع اصلی این انرژی خون است.خون موادی مانند گلوکز،پروتئین، عناصر شیمیایی و اکسیژن را در اختیاز مغز می گذارد.مغز در هر ساعت به 8 گالن و در هر روز به 198 گالن خون نیاز دارد.مغز برای درست عمل کردن به 8 تا 12 لیوان آب در روزنیاز دارد.مغز 20 درصد اکسیژن بدن را مصرف می کند.

اسلاید 7: آمادگی برای مدرسه؛ ازدوران جنینی آغاز می شود.مواد مخدر، سیگار، تغذیه و وراثت همه بر جنین اثر می گذارد.یک زن باردار باید خوب تغذیه کند، ازمواد مخدر پرهیزکند و عصبی نشود.جنین در حال رشد به فشارهای روانی و تغذیه نامناسب بسیار حساس است.بیشتر سلول های مغز در ماههای 4تا7 بارداری تولید می شود.سلول های مغز جنین بسیار سریع رشد می کنند( 250000دردقیقه یا 15 میلیون سلول در ساعت).

اسلاید 8: نقش والدین در پرورش مغز( آمادگی عاطفی)ارتباط نوزاد با اولین مراقب خود تعیین کننده است.روابط مشکل دار اولیه باعث می شود مغز در رویارویی با فشار روانی، گلوکز مصرف کند که این گلوکز باید صرف اعمال شناختی می شد.مواجهه اولیه با فشار روانی یا خشونت، موجب افزایش میزان واکنش پذیری وفشار خون شده و کودک در مدرسه بیشتر تابع انگیزه های آنی و پرخاشگری است.بخش اعظم هوش عاطفی در سال اول زندگی آموخته می شود. او یاد می گیرد چگونه به رفتار والدین واکنش نشان دهد و همین امر باعث می شود احساساتی چون ناامیدی، خشنودی، اضطراب، غمگینی، ترس، افتخار، شرمندگی، خوشحالی ، تاسف و..در آنها شکل بگیرد.این فرایند که وفق نام دارد باید در نخستین سال زندگی اتفاق بیفتد وگرنه کودک از نظر عاطفی دچار اختلال خواهد شد.آن قدر مهم است که حتی ایما و اشاره مادر و پدر هم اهمیت دارد.

اسلاید 9: نقش والدین در پرورش مغز( آمادگی عاطفی)48 ماه اول زندگی، نقش مهمی در رشد مغز دارد.تجارب اولین سال زندگی ممکن است نحوه بزرگ شدن فرد را کاملا تغییر دهد.( مهد کودکها)24 ماه نخست تربیت کودک، موجب تفاوت فاحشی بین زندگی آینده افراد متفاوت می شود( مضرات محدود کردن بچه ها)

اسلاید 10: نقش والدین در پرورش مغز( مغز حرکتی)حرکت ازجمله سینه خیز رفتن، چهاردست و پارفتن، راه رفتن، بازی و.. برای افزایش آمادگی یادگیری بسیار مهم است.امابچه های ما صدها ساعت ارزشمند رشد خود را پای تلویزیون می نشیننند.در روروئک راه می روند.در اتومبیل روی صندلی بسته می شوند.ساعت ها حبس و گیر و بند در روز عدم تحریک متناوب ناحیه دهلیزی گوش میانیهمه این ها موجب می شود که بسیاری از کودکان ما با مشکل خواندن روبرو باشند.

اسلاید 11: نقش والدین در پرورش مغز( مغز دیداری)کودکان شما به فوران اطلاعات نیاز دارندو باید مرتب در میهمانی اطلاعات شرکت کنند.رنگ ها، حرکت ها ، طیف های رنگی، در دست گرفتن اشیا، یادگیری شکل، درک وزن، انواع حرکت، شناخت اشیا، بازی ها، صحبت کردن با اوبا جمله های کوتاه و اشاره به چیزهای سه بعدی ( تلویزیون دو بعدی است) و...

اسلاید 12: آیا تماشای تلویزیون در دوران کودکی مفید است؟تلویزیون فرصت تعامل و رشد دیداری سه بُعدی در اختیار کودک قرار نمی دهد.تلویزیون دو بعدی است و مغز در حال رشد به عمق نیاز دارد.برنامه های تلویزیونی سریع حرکت می کند و به چشم زمان استراحت نمی دهد.برنامه اغلب انتزاعی هستند و در محیط کودک وجود خارجی ندارند.فشارهای روانی ناشی از تلویزیون می تواند مشکلات یادگیری را به مرحله وخیمی بکشاند.این وسیله جایگاه نامناسبی برای زمان رشد حسی- حرکتی و دوره اصلی ارتباط به شمار می رود.نمایش خشونت و ارائه واژگان با سرعتی بیش از حد تلفات به بار می آورد.دانشمندان معتقدند تماشای تلویزیون برای کودکان کمتر از 8 سال باید ممنوع شود.اگر تلویزیون تعطیل شود مغز فرصت می یابد تا مهارت های زبانی، اجتماعی و حرکتی خود را بهتر توسعه دهد( هانافورد1995).

اسلاید 13: نقش والدین در پرورش مغز(مغز شنیداری)قرار دادن هر چه بیشتر کودک در معرض واژگان تمام صداهای اولیه ، حتی موسیقی و ریتم به مغز شکل می دهد.تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که اطفال کاملا پذیرای موسیقی هستند و آن را درک می کنند.از آن جا که مداربندی ریاضی و موسیقی در مغز به یکدیگر مرتبط هستند، آشنایی با موسیقی در کودکی موجب تقویت او در درس ریاضی در سالهای بعد می شود.مشکلات زبانی کودک، نتیجه فشار روانی در دوره بارداری است.لکنت زبان کودک یا اختلال درخواندن او نتیجه آن فشارروانی است.والدینی که بیشتر با بچه ها صحبت می کنند و از واژه های بزرگسالانه بیشتر استفاده می کنند مهارت های زبانی شان بهتر رشد می کند.

اسلاید 14: آیا مواد غذایی خاصی برای مغز مفید است؟سبزیجات سبز پر برگ( اسفناج، گل کلم عالی است)ماهی آزادمیوه های مغزدار( گردو، فندق، پسته،بادام و..)گوشت لخممیوه تازهشیرعسلجگر گوساله کنجد- عدس- مویزمواد لبنی( ماست و شیر بهترین لبنیات است)

اسلاید 15: ویتامین های لازم برای حافظه تیامین ( ویتامین B1) Thiaminنیاسین ( ویتامین B3) Niacinپریدوکسین ( ویتامین B6) Pyridoxinسیانوکوبالامین (ویتامین B12) Cyanokobalaminاسید فولیک ( ویتامین گروه B6)اسید اسکوربیک( ویتامین C)

اسلاید 16: تیامین ( ویتامین B1) Thiamin ویتامین B1از جمله مهم ترین ویتامین ها برای کارکرد مغز است.کمبود این ویتامین موجب تضعیف عصب های مغز می شود . نه تنها وضع روانی انسان، بلکه مغز و توانایی های حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد.این تنها ویتامینی است که مستقیما در انتقال سیگنالهای الکتریکی از یک سلول به سلول دیگر فعالانه شرکت دارد.برگ سبزیجات، گوشت، جگر، حبوبات، غلات، دانه های خوراکی، نان کامل، جوانه گندم،

اسلاید 17: نیاسین ( ویتامین B3) Niacin نیاسین، ویتامین اصلی برای تنفس و سوخت و سازسلولی است. این نوع ویتامین بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد و از ناآرامی، ضعف تمرکز، افسردگی و اوهام خوفناک جلوگیری می کند.ماهی، حبوبات، دانه های خوراکی، غلات، سیب زمینی، گوشت پرندگان، جگر، فرآورده های سبوس دار

اسلاید 18: پریدوکسین ( ویتامین B6) Pyridoxinکمبود و یتامین B6سوخت و ساز تمام سلول ها را به شدت دچار آسیب می کند. این ویتامین برای حفظ عملکرد مطلوب حافظه، غیر قابل چشم پوشی است.موز، سیب زمینی، بادام زمینی، گوشت پرندگان، جگر، برنج، ماهی آزاد، جوانه گندم، نان سبوس دار،

اسلاید 19: سیانوکوبالامین (ویتامین B12) Cyanokobalaminویتامین معروف Cنه تنها برای استخوانها و دندانه و برای رشدو مقابله با بیماریهای مسری چاره ساز است، بلکه درتمرکز ذهنی نقش به سزایی دارد.کمبود ویتامینCموجب اختلالات تمرکز و ضعف روانی و افسردگی می شود.چون بدن مصرف زیاد آن را دفع می کند بنابراین مصرف بیش از حد آن جایز نیست.مرکبات، کلم بوکلی، گل کلم، برگ سبزیجات، گوجه فرنگی، توت فرنگی،

اسلاید 20: اسید فولیک ( ویتامین گروهB6)مقادیر بسیا زیادی ازآن در برگ اسفناج دیده می شود.کمبود این ماده باعث اختلال در یادگیری ، ضعف حافظه، اختلال در خواب، ترس، افسردگی و کم خونی می شود.مواد حاوی اسید فولیک اگرزیاد نگهداری شوند یا در درجه حرارت بالایی طبخ شوند ازبین خواهد رفت.اسفناج، مارچوبه، بروکلی، سبزیجات تازه، دانه های خوراکی، نخود فرنگی، جبوبات، پیاز، جگر، زرده تخم مرغ، جوانه گندم، نان سبوس دار، شیر همراه با غلات و تخم کتان

اسلاید 21: توجه - توجهویتامین مورد نیاز قشر خاکستری مغز را می توانید از دانه های خوراکی، غلات، میوه جات، همچنین در گوشت پرندگان، جگر، ماهی آزاد و اسفناج به دست آورد.با خوردن شیر همراه با غلات برای صبحانه و سبزیجات به همراه سینه مرغ برای ناهار در جهت رفع این نیاز حرکت خواهید کرد.

اسلاید 22: مواد معدنی مورد نیاز مغزکلسیم( شیر و فرآورده های آن، سبزیجات، گردو، پسته، فندق، بادام، کلم بروکلی، حبوبات، آب ترتیزک، ماهی آزاد)مس(ماهی، موز، قارچ، دانه های خوراکی، انواع صدف خوراکی، گوشت قرمز، گوشت پرندگان، فرآورده های سبوس دار)یُد( ماهی های دریایی، میگو، صدف)منیزیم( برنج، برگ سبزیجات، دانه های خوراکی، میگووصدف، فرآورده های سبوس دار، آب معدنی)

اسلاید 23: لسیتین (Lezitin)ماده معجزه گرپزشکان بر اثر مثبت لستین بر حافظه تاکید دارند. وجود این ماده برای سلول های عصبی ضروری است. این ماده تاثیرات شگرفی روس سیناپس های سلولهای عصبی می گذارد.وجود لستین در بدن بسیاری از سالمندان ، سبب بهبود قدرت حافظه و قابلیت تمرکز آن می شود.زرئه تخم مرغ، مرغ، فرآورده های سویا، انواع قارچ ، موز و انواع شکلاتموز و شکلات را دربرنامه غذایی خود بگنجانید تا حافظه شما، شما را فراموش نکند.

اسلاید 24: نوشیدن برای یادگیریوقتی تشنه هستیم بدین معناست که میزان آب موجود در خون افت کرده است.وقتی آب در خون کم می شود، نمک خون افزایش پیدامی کند و فشار خون بالا می رود و فشار روانی نیز افزایش می یابد.وجود آب و در دسترس بودن آن میزان واکنش هورمونهای مربوط به فشار روانی را تا حدّ زیادی پایین می اید.کاهش آب موجب کاهش دقت و رخوت در دانش آموزان می شود.آب در مهار سطوح فشار روانی در فراگیران، نقش به سزایی دارد.بسیاری از کودکان اغلب اوقات به آب نیاز دارند.نوشابه ها، آب میوه ها، قهوه یا چای مایعات ادرار آور هستند و فایده چندانی ندارند.معلمان و والدین باید بچه ها را به خوردن آب تشویق کنند.

اسلاید 25: اگر طالب فرزندان موفق در تحصیل هستید؟با عشق از کودکان خود مراقبت کنید.برای او امنیت ایجاد کنید.به فشارهای روانی پاسخ مناسب بدهید.او را در آغوش بگیرید.به او لبخند بزنید.با او ارتباط صمیمی برقرار کنید و او را تهدید نکنید.

اسلاید 26: اگر طالب فرزندان موفقی هستید؟محیط خانه را شاد کنید. قواعد مشخصی را برای خانواده وضع کنید.از داد زدن بپرهیزید.کودک را به سینه خیز رفتن ، نشستن و...تشویق کنید.او را به استفاده از توپ، جغجغه و اسباب بازیهای مختلف ترغیب کنید.او را جابه جا کنید. به دفعات زیاد او را در آغوش بگیریدو او را لمس کنید و تکان دهید.

اسلاید 27: اگر طالب فرزندان موفقی هستید؟او را به بازی چرخیدن، نقاشی، راه رفتن، دویدن و فعالیت های تعادلی تشویق کنید.به او فرصت دهید تا خود چیزها را کشف کند.از اشیای مختلف، حرکات متنوع و شناسایی رنگ ها استفاده کنید.او را طبق یک زمان بندی منظم نزد چشم پزشک ببرید و از تماشای زیاد تلویزیون منع کنید.بازی های انجام دهید که به توجه کودک نیاز است.

اسلاید 28: اگر طالب فرزندان موفقی هستید؟فعالیت های انطباقی چشم- دست را انجام دهید.تمرکز را به او آموزش دهید.صداها را تکرار کنید.از واژگان بیشتری استفاده کنید.از موضوعات مختلف صحبت کنید.او را مرتب به پزشک متخصص گوش ببرید.نسبت به دنیای کودک دقت بیشتری داشته باشید.علت و معلول را برای او توضیح دهید.

اسلاید 29: اگر طالب فرزندان موفقی هستید؟از نمایش استفاده کنید.سوالات زیادی از او بپرسید.مفاهیم ریاضی، اصول حرکت و حجم را به او بیاموزید.لالایی بخوانید و به او جغجغه بدهید.او را در معرض شعرها و ترانه های کودکانه قرار دهید.از دادن آب میوه بیش از حد خودداری کنید.مواد غذایی کافی به او برسانید.سبزیها و ویتامین ها را به بدن او برسانید.

اسلاید 30: نقش محیط های پربار در مغزمحیط های مثبت، می توانند در مغز در حال رشد، تغییرات فیزیکی ایجاد کند.وراثت حدود 30 تا 60 درصد و محیط 40 تا 70 در صد بر عصب کشی مغز اثر دارد.نخست باید نسبت به حذف تهدید از محیط یادگیری اقدام کرد.این شرایط منفی عبارتند از: اضطراب، انگشت نمایی، مهلت های غیر واقعی، نگه داشتن کودک پس از زمان مقرر در مدرسه، تحقیر، تمسخر، بی پناهی یا زور گویی.

اسلاید 31: محیط های پربار و مغزبا وجود محرک محیطی، مغز می تواند ارتباطات کاملاً جدیدی را در خود ایجاد کند. وقتی محیط پربار می شود، قشر مخ ضخیم تر، مهره های رشد بیشترو اجسام سلولی بزرگتر می شود و این بدان معناست که سلول های مغز بهتر از قبل با یکدیگر ارتباط برقرار می کنندو تعداد سلول های پشتیبان نیز بیشتر می شود و این امر در عرض 48 ساعت پس از تحریک رخ می دهد.ایجاد ارتباط ومحیط سالم برای تجارب واقعی شخص می تواندشبکه های عصبی بیشتری را داشته باشد و این امر می تواند در یادگیری و حافظه به خوبی نقش ایفا کند.یادگیری حرکتی، تجارب نو( مثل خواندن)و تغییر نوع محیط را در عصب کشی مغز جدی بگیرید.

اسلاید 32: محیط های پربار و مغزخلق محیط های پربارشونده مناسب در مدرسه و خانه مورد تاکید است.به کمک محیط می توانید اندازه بهره هوشی کودکتان را تا 20 امتیاز بالا یا پایین ببرید.چالش ها و تجارب یادگیری جدید و مکرر نقش عمده ای به عهده دارند.تحریک حسی چالش برانگیز به حق ماده ی غذایی مغز است .تحریک، تکرار و تازگی بنیانگذاری یادگیری بعدی استدنیای بیرونی، غذای واقعی مغز در حال نمو است این دنیا شامل بوها، صداها، منظره ها، مزه ها و لمس ها ست.وقتی مغز فهم دنیا را آغاز کند، در واقع مزرعه ای عصبی می سازد.به قول ” گرینو“ این تجربه است که موجب انشعاب یا مهم تر از آن انسداد سیناپس ها می شود.اگر این فرصت ها را از کودکمان بگیریم او را به سرزمین لم یزرع عصبی هدایت کرده ایم.

اسلاید 33: چگونه می توان مغز بهتری را به وجود آورد؟1- ( چالش) یادگیری باید تازه و چالش برانگیز باشد.2- (بازخورد تعاملی)باید روشی را یافت که فراگیران ضمن تجربه کردن بتوانند به معلم بازخورد بدهند و از او بازخورد بگیرند.

اسلاید 34: نقش چالشچالش اگر زیاد باشد دانش آموز دیگر درس نمی خواند و اگر کم باشد کسل می شود.چالش ذهنی را می توان با ارائه مواد درسی جدید، افزودن سطح دشواری یا محدود کردن منابع ایجاد کرد.ایجاد چالش ذهنی شامل تغییر دادن زمان، مواددرسی، دسترسی به منابع، انتظارات یا حمایت در فرایند یادگیری و..است.تازگی مانند تعویض تزئینات کلاس، تغییر راهبردهای آموزشی، استفاد از کامپیوتر، گروه بندی، سفرهای علمی؛ سخنرانان میهمان، گروه های دونفره، بازی، تدریس دانش آموزان، روزنامه نگاری ، پروژه هایی که دانش آموزان غیر هم سن انجام دهند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

اسلاید 35: چه راههایی برای پرباری سازی مغز وجود دارد؟خواندن و زبان تحریک حرکتیتفکر و حل مسالههنر محیط اطراف

اسلاید 36: بلوار دانشجو- کوچه پشت رستوران سادات اخوی- کوچه بنفشه – منزل دو سمت چپ091335271878243318

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید