پزشکی و سلامت تجهیزات پزشکی

میکروسکوپ نوری (Optical or Light Microscope)

Microscope

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “میکروسکوپ نوری (Optical or Light Microscope)”

میکروسکوپ نوری (Optical or Light Microscope)

اسلاید 1: میکروسکوپ نوریOptical Microscope

اسلاید 2: تعریف میکروسکوپ ها در ابتدا به عنوان وسیله ای برای دیدن اجسام کوجک ساخته شده بودند ولی در عصر حاضر از آن ها برای بررسی ویژگی های ریزساختاری مواد نیز استفاده می شود. امروزه میکروسکوپ های نوری به طور گسترده ای برای مشاهده نمونه های زیستی، برش بافت های سلولی، مقطع نازک سنگ ها، ذرات خاک و ماسه، سطح صیقلی فلزات و سرامیک ها و نیز رنگدانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو این میکروسکوپ فقط وسیله ای برای دستیابی به بزرگنمایی بیشتر نیست، بلکه متداول ترین وسیله برای آنالیز و شناسایی مواد به شمار می رود. در این مقاله ابتدا مفاهیم بنیادی و سپس انواع و ساختمان میکروسکوپ نوری معرفی می شوند. در پایان نیز به کاربردهای آن اشاره خواهد شد.

اسلاید 3: مفاهیم پایه ای(Hugens Principles) اصل هویگنس و پرتوی همدوساز نظر فیزیکی یک پرتو بازتابیده از سطح جسم دارای چهار نوع ویژگی است: دامنه، طول موج، فاز و قطبش. چشم انسان می تواند دامنه را به صورت درخشندگی و طول موج را به شکل رنگ دریافت کند، اما پرتو های نوری به سبب طبیعت موجی خود دارای فاز و صفحه ارتعاش یا درجه قطبش ویژه ای هستند. برای درک مفهوم پراش نور، توجه به اصل هویگنس ضروری است. در این اصل، نور به صورت جبهه های موجی منتشر می شود که بر راستای انتشارشان عمودند. اگر قله های دو موج نور بر یکدیگر مطبق شوند، همدیگر را تقویت کرده و به صورت درخشنده دیده می شوند و اگر قله یکی بر دره دیگری مطبق شود، همدیگر را حذف کرده و تاریکی پدید می آید. این حالت همان همدوسی نور است؛ حالتی که ارتعاش همه‌ی پرتوها هم فاز است.

اسلاید 4: (Polarization) قطبیدگی یا پلاریزاسیوننوری که به‌طور طبیعی از یک منبع نوری (مانند خورشید) و بدون گذر از محیط مادی تابیده می شود، نور ناقطبیده است. قطبش یا پلاریزاسیون از ویژگی‌های اساسی است که راستای نوسان موج نوری را در صفحه‌ی عمود بر جهت انتشار آن نشان می‌دهد. حال اگر تمامی امواج در یک جهت قطبیده شوند، پلاریزه شده و دارای قطبیدگی یکسانی می گردند. قطبش نور در طبیعت و زندگی روزمره، بسیار به چشم می‌خورد. مثلا قطبش نور، اساس کار نمایشگرهای کریستال مایع یا همان ال سی دی است. مواد کریستال مایع، دارای این ویژگی هستند که با اعمال ولتاژ، می‌توانند قطبش نور عبور کننده از خود را تغییر دهند.

اسلاید 5: (Resolution) حد تفکیکدر میکروسکوپ های نوری پراش پدیده ‌ایست که هنگام برخورد موج با یک مانع یا شکاف که به صورت خمش موج دور گوشه‌های شکاف و انتشار آن به درون ناحیه سایه مانع تعریف می‌شود. این پدیده موجب می‌شود تا موج نوری خودش را ترمیم کرده و امکان دریافت موج هنگامی که مانعی میان منبع و دریافت‌کننده است، فراهم شود. تشکیل تصویر یک جسم به کمک میکروسکوپ نوری مانند آن است که جسم را مجموعه ای از نقاط پراش یافته‌ی ساده تصور کرد. فرایند فیزیکی که سبب تشکیل تصویر می شود، تداخل پرتوهای پراشیده است که از عدسی شیئی میکروسکوپ عبور می کند.(Light Diffraction) پراش نورتوان تفکیکی یا حد تفکیک یک عدسی، توانایی جداسازی جزئیات یک جسم را در تشکیل تصویر نشان می دهد. در واقع، کوچک ترین فاصله بین دو نقطه از یک جسم را که می توان در تشکیل تصویر از یکدیگر جدا کرد، توان تفکیک نام دارد. توان تفکیک یک میکروسکوپ نوری به دلیل پدید آمدن پراش از دهانه آن محدود می شود. برای تفکیک دو نقطه از یک جسم، دست کم به دو دسته پرتو ورودی مستقیم و پرتو پراشیده درجه اول آن جسم نیاز است که باید توسط عدسی شیئی عبور داده شود.

اسلاید 6: (Airy Disks) دایره های آیریپس از آنکه پرتو های گسیل یافته از نقاط گوناگون یک جسم، از عدسی شیئی عبور می کند و تصویر پدید می آید، نقطه های گوناگون تصویر، به صورت نقش ها یا طرح های کوچکی دیده می شوند. این پدیده به دلیل پراش نور به هنگام عبور از دهانه دایره ای شکل عدسی رخ می دهد. هر یک از این نقش ها و طرح ها، شامل دایره های روشن و تاریک هم مرکز هستند. این دوایر، دایره های آیری نام دارند. هرچه دایره های آیری پدید آمده کوچکتر باشند، جزئیات بیشتری از نمونه قابل مشاهده و تشخیص خواهد بود. توان تفکیک یک میکروسکوپ نوری در جداسازی دو نقطه نزدیک، به هم پوشی دایره های آیری آن بستگی دارد.

5,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید