سایر تحقیق و پژوهش

نظریه رشد اخلاقی پیاژه و کلبرگ

roshd-ekhlaaghi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نظریه رشد اخلاقی پیاژه و کلبرگ”

نظریه رشد اخلاقی پیاژه و کلبرگ

اسلاید 1: نظریه رشد اخلاقی پیاژه و کلبرگاستاد گرامیدانشجو

اسلاید 2: در سال 1896 در شهر نوشاتل یک شهر دانشگاهی در سوئیس که پدرش در دانشگاه آن تاریخ قرون میانه را تدریس کرد زاده شد . و او پدرش را اندیشمندی دقیق و منظم و مادر را بر خلاف عاطفی توصیف کرد . زیر نظر الفرد بیش از هر فرد دیگری بر پژوهش درباره رشد کودک تأثیر گذاشت . او در پاریس در یک آزمایشگاه هوش تصمیم گرفت درباره هوش کودکان به بررسی بپردازد و قرار بود در این آزمایشگاه ، آزمایش هوش برای کودکان ابداع کند و او این وظیفه را خیلی کسالت آور یافت زیرا علاقه او به نمره دادن به پاسخ های درست و نادرست کودکان آنگونه که در آزمون هوش لازم است چندان زیاد نبود

اسلاید 3: از جمله روان‌شناسان آمريكايي است كه تحت‌تاثير آراي پروفسور ژان پياژه توانست نظريه معروف خود را پيرامون رشد قضاوت اخلاقي مطرح كند. كلبرگ در سال 1927 متولد شد و در برونكسيول رشد يافت. او مدتي در يك كشتي باري كه پناهندگان را جابه‌جا مي‌كرد به كار مشغول بود. پس از وقفه‌اي طولاني در تحصيلات، در سال 1948 وارد دانشگاه شيكاگو شد و به دليل استعداد فوق‌العاده‌اي كه داشت توانست مقطع ليسانس را در مدت يك سال به اتمام رساند

اسلاید 4: ميان نظريه كلبرگ و برخي ديگر از نظريه هاي رشد وجوه متشابه چيزي ديده شده است . كلبرگ همانند فرويد ، اريكسون و پياژه معتقد است كه رشد اخلاق طي مراحل از قبل برنامه ريزي شده پيش مي رود ، يعني با اتمام يك مرحله ، مرحله بعدي ، كه تلفيقي از عناصر مرحله ي قبل و تجارب جديد است ، ظاهر شود . ( اشاره به اصل اپي ژنتيك در رشد . ) افزون بر اين ، كلبرگ نيز مدعي است كه مراحل رشد جنبه همگاني يا جهان شمول دارند . منظور اين است كه اين مراحل به صورت برنامه ريزي شده ي ژنتيكي به دنبال يكديگر ظاهر مي شوند . از آنجا كه كلبرگ به ديدگاه شناختي تمايل داشت ، معتقد بود كه رشد اخلاق و تحول شناختي رابطه اي نزديك و تنگاتنگ دارند

اسلاید 5: به اعتقاد پیاژه کودکان پیش دبستانی توجه و آگاهی کمی نسبت به قوانین دارند، بنا بر این بازیهایشان به شکل منظم و به هدف برنده‌شدن نیست. اگر دو کودک سه ساله را در حالی که به تیله بازی مشغولند، مشاهده کنیم خواهیم دید که هر یک قوانین مخصوص به خود دارند. برای آنها تنها هدف بازی لذت‌بردن و خوش‌بودن است. اما در حدود ۵ سالگی کودک توجه و احترام زیادی نسبت به قوانین از خود نشان می‌دهد. در نظر او قوانین دستاورد تلاش قدرتهای بیرونی نظیر والدین است و از این رو، پا برجا و نامتغیر است و گذشت زمان نیز آنها را از بین نمی‌برد. به سخن دیگر، ‌اندیشه حاکم در این دوران «مطلق گرایی» اخلاقی است؛ یعنی در پندار کودک، همه قوانین ثابت و لایتغیر است و تبدل یا تصرفی نمی‌پذیرد و کوچک‌ترین سرپیچی و تخطی از آن‌ها به تنبیهی اجتناب‌ناپذیر منجر خواهد شد و سرانجام، کسی یا چیزی مجرم و گناهکار را مجازات خواهد کرد.

اسلاید 6: مراحل رشد اخلاقی پیاژهمرحله اول: رشد اخلاقي؛ واقع‏گرايي اخلاقي: در اين مرحله كه مقارن دوره عمليات منطقي عيني رخ مي‏دهد، كودك توجه و احترام زيادي نسبت به قوانين از خود نشان مي‏دهد. در نظر وي، قوانين دستاورد تلاش قدرت‏هاي بيروني نظير والدين است و از اين‏رو، پا برجا و نامتغيرند و گذشت زمان نيز آن‏ها را از بين نمي‏برد. انديشه حاكم بر اين مرحله «مطلق‏گرايي اخلاقي» است؛ يعني در پندار كودك همه قوانين ثابت و لايتغير است و تبديل يا تصرفي نمي‏پذيرد و كوچك‏ترين سرپيچي و تخطّي از آن‏ها به تنبيهي اجتناب‏ناپذير منجر خواهد شد و سرانجام كسي يا چيزي مجرم و گناهكار را مجازات خواهد كرد.پياژه اين مسئله را اعتقاد به «عدالت طبيعي» مي‏نامد و مي‏گويد:8 كودك تنبيه را واكنش مكانيكي و بازتاب طبيعي مخالفت از قانون مي‏داند و پس از هر سرپيچي با نگراني منتظر نزول بلاي تنبيه است. مثلا، كودكي كه به مادرش دروغ گفته ممكن است بعدها كه از دوچرخه‏اش مي‏افتد و پايش خراش برمي‏دارد بگويد: اين سزاي آن دروغي است كه به مادرم گفتم.

اسلاید 7: در اين مرحله، ارزيابي كودك نسبت به زشتي و شومي يك عمل تنها بر مبناي «پيامدهاي عيني» آن انجام مي‏گيرد و نيت خير و شر فاعل را در آن دخالت نمي‏دهد؛ مثلا، زماني كه كودك خردسالي مي‏شنود پسركي در حال كمك به مادر خود 15 فنجان شكسته است و كودك ديگري هنگامي كه مادرش در خانه نبوده و مي‏خواسته كلوچه بردارد، فنجاني از كنار دستش لغزيده و شكسته است، خواهد گفت: اولي كار بدتري كرده است؛ چون 15 فنجان شكسته است. در نظر كودك مقدار خسارت وارده و نتايج كار ملاك ارزيابي كارهاست.در اين مرحله، كودك قادر نيست چنان از تجارب خود تبعيت كند كه اوضاع بيروني را همانند ديگران درك كند و به عبارتي، هنوز دچار «خود ميان‏بيني» است. كودك هنوز نمي‏تواند دريابد كه پايه اصلي همه قوانين، توافق‏هاي دو يا چند طرفه است كه به منظور هماهنگ‏سازي اهداف متفاوت صورت گرفته‏اند. بنابراين، گرايش مسلط در اين مرحله «اطاعت اخلاقي از ديگران» است.

12,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید