نمای ساختمان

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نمای ساختمان”

نمای ساختمان

اسلاید 1: استاد مربوط : مهندس مرادزادهگردآورندگان : مهران میرحاجیدرس مربوطه : تعمیر و نگهداری ساختماندانشکده فنی و حرفه ای پسران مرودشتزمستان 91مشخصاتنمای ساختمان

اسلاید 2: نما در لغت نامه دهخدا به معناي صورت ظاهري هر چيزي، آنچه كه در معرض ديد و برابرچشم است، آنچه از بيرون سوي ديده مي شود، منظره خارجي بنا و عمارت،‌ قسمت خارجي ساختمان و نماسازي، فن روسازي ساختمان و ساختن نماي عمارت است. نما

اسلاید 3: نماي هر ساختمان موثر در مجموعه شهري است كه در آن حضور دارد و اين تاثير را در بدنه خيابان‌ها يا ميدان‌ها كه در آن قرار گرفته است مي گذارد. اگر به نماي ساختمان واحدي، بدون در نظر گرفتن نماي ديگر ساختمانها فكر شود، همگوني نماي شهري در كليت از بين مي‌رود.

اسلاید 4: براي مثال در ساختمان‌هاي كوتاه عريض، ابعاد عرضي غالب خواهد بود. در ساختمان‌هاي بلند عناصر باريك برتري خود رانشان مي‌دهند. در و پنجره و نعل درگاه‌ها تاثير خاصي در نما مي‌گذارند. ناودان‌ها، سايه بانها، پيش آمدگي‌هاي سقف و بالكن‌ها ايجاد سايه هاي خاصي بر روي نما مي‌كنند.

اسلاید 5:   نسبت‌هاي هندسي نقش تعيين كننده اي در هماهنگ سازي ظاهر نما دارند. مي‌توان پنجره ها را در گروه‌هاي كوچكتر تركيب شده كه شكل مشخصي را ايجاد مي‌كنند دسته بندي كرد. نــمــاهــــا مـي تـوانـنـد از نـظـر مـصـالـح نـيـز با يكديگر متفاوت باشند. مصالح نما در رنگ، شكل، زبري و خـشـنـي نـمـا تاثـيـر مي گذارد. مصالح بومي نشان مي‌دهد كه نمـا مـربـوط بـه چـه منطقه اي است.

اسلاید 6: محدوده هاي افقي ساختمان عبارتند از نقطه اتصال به آسمان ( محدوده پاياني ساختمان) نقطه اتصال به زمين (محل نشستن ساختمان بر زمين) و پوشش ساختمان مثل بام و شيرواني. محدوده پاياني ساختمان بايد معناي اتمام ساختمان را با خود داشته باشد و طبقه همكف ساختمان را با خود داشته باشد و طبقه همكف ساختمان بايد مفهوم نشستن ساختمان بر زمين را برساند.

اسلاید 7: طراحي نماي ساختمان نماي هر ساختمان در شكل‌دهي به مجموعه شهري كه در آن حضور دارد، موثر است. اگر به نماي يك ساختمان بدون در نظر گرفتن نماي ديگر ساختمان‌هاي شهر توجه شود، همگوني نماي شهري در مجموع از بين مي‌رود.

اسلاید 8: نماي ساختمان خالق نماي شهري است نماي شهري از مجموعه نماهاي مشرف به ف فضاي عمومي به‌دست مي آيد. اين نماها از ج جهتي همگن و از جهتي ناهمگن هستند. م ي می‌توانند همگن باشند چون با استفاده از ز زباني مشترك روي بدنه اجزا شهر اجرا مي می شوند و اما از آنجا كه هر كدام از اين ف فضاها به كمك اين زبان، مقاصد و نيازهاي خ خود را بيان مي‌كند، ناهمگن هستند. در واقع هر يك از نماها در شهر نشانه وضعيت اقتصادي و اجتماعي سازنده و نحوه ت فكر و نگرش او به مسايل مختلف است. نماي شهري در واقع تركيبي از اجزا متفاوت است كه بر اساس اتفاقاتي كه در خ خيابان‌ها ومعابر مي‌افتد شكل مي گيرد.

اسلاید 9: عناصر پراهميت درنماورودي يكي از عناصر حايز اهميت نما در ساختمان است كه محل و اهميت طراحي آن به شكل مستقيم نمايانگر نقش و عملكرد ساختمان است. در ورودي نشانه گذر از فضاي عمومي خارجي به فضاي خصوصي داخلي و يكي از مهم ترين عناصري است كه مي‌توان به عنوان نشانه ساختمان از آن نام برد.

اسلاید 10: صورت ظاهر ساختمان و آنچه كه در برابر ديد عموم قرار دارد، در واقع پر اهميت ترين قسمت ساختمان در برابر عابران و ساير افراد غير استفاده كننده از ساختمان است. همان‌طور كه عنوان شد نماي ساختمان‌ها، نماي شهري را ايجاد مي كند، اما به‌دليل ضعف قوانين موظف كننده طراح و سازنده در اين ارتباط، نماي ساختمان در كمترين اهميت قرار گرفته است.

اسلاید 11: پذیرفتن این موضوع چندان سخت نیست كه «نما» درمیان مفاهیم مختلف ساختمان سازی از اهمیت بصری اجتماعی تری برخوردار است. نمای یك ساختمان در حقیقت وجه اجتماعی آن ساختمان و زبان دیالوگ و تعامل آن با فضای اطرافش است. ایده های یك معمار، در طراحی یك بنا تنها در نمای آن بناست كه رخ می نمایاند و اگر خوب طراحی شده باشد، ما را با زبان بصری خود به درون دعوت می كند. این بعد از معماری البته در طراحی شهری نیز اهمیت دو چندانی دارد؛ زیبا شدن جلوه ظاهری و بیرونی ساختمان و در نتیجه ایجاد دورنمای مناسب برای محلی كه ساختمان در آن واقع شده است، یكی از این دلایل است.

اسلاید 12: نمای ساختمان؛ اهداف و كاركردها، بایدها و نبایدها...زمانی كه زیبایی ظاهری و آرامش، آسایش و ایمنی هر چه بیشتر محل زیست بشر و صد البته صرفه جویی در مصرف انرژی برای ساختمانها مد نظر قرار گرفت، ایجاد نماهای با مصالح و شیوه های اجرایی متفاوت و متنوع در دستور كار مالكان و سازندگان ساختمانها. همچنين بررسي طراحي نماي ساختمان‌هاي 12 طبقه و بيشتر يا با زيربناي 20هزارمترمربع و بيشتر به عهده شوراي معماري حوزه معاونت شهرسازي خواهد بود.

اسلاید 13: بسته به نمایی كه قرار است استفاده شود سطح زیر كار باید قبل از احداث نما، بند كشی، كرم بندی، شمشه گیری، خراشیده یا آجدار شود و یا در صورت نیاز توری سیمی‌ویا توری مرغی نصب شود و سطح آن هموار و شاید هم ناهموار شود( برای اتصال بهتر نما و سطح زیر كار)، تمیز كردن و پاك كردن سطح زیرین از هر گونه آلودگی مثل لكه ها، اضافه ها و باقی مانده مصالح، دوده ها و گرد و خاك و ... امری كاملاً ضروریست.آماده سازی سطح زیر كار برای نما سازی:

اسلاید 14: نمای شیشه ای :

اسلاید 15: استفاده از شیشه دارای قدمتی در حدود 6500 سال است. اولین بار در حدود 3500 سال پیش مصریان از شیشه برای ساخت ظروف استفاده كردند. بر اساس شواهد تاریخی، در قرن ششم میلادی برای نخستین بار در كلیسایی در قسطنطنیه از شیشه بعنوان یك مصالح ساختمانی استفاده شد. قصر كریستال لندن اولین ساختمان شیشه‌ای بود كه در سال 1851 احداث شد.

اسلاید 16: بطور عموم پوسته هوشمند بعنوان يك ضد گرمايی در جلوی ساختمان عمل می كند و اين موضوع سه تأثير گرمايی برای ساختمان دارد:

اسلاید 17: 1. در اكثر اوقات روز درجه حرارت هوا در داخل پوسته هوشمند از دمای محيط بيشتر خواهد شد. رسانش پايين گرمای از دست رفته و رسانش بالای گرمای بدست آمده در تابستان بستگی به دمای محيط و سطوح تابش اشعه خورشيد دارد.

اسلاید 18: 2. لايه شيشه ای اضافی پوسته هوشمند مقدار تابش اشعه آفتاب به پوسته داخلی را كاهش می دهد. بنابراين بازتابش اشعه خورشيد به ساختمان به خاطر عبور از شيشه كاهش می يابد.

اسلاید 19: 3.پوسته هوشمند امكان قرار گرفتن پرده در داخل پوسته را فرآهم می آورد. بنابراين بار اشعه تابشی ازپنجره كاهش می یابد. اينكه كداميك از اين سه مورد در يك زمان مخصوص مهم تر است بستگی به خصوصيات و عملكرد سازه و ديناميك پيچيده گرمايی بين نما، دماها، جريان هوا در پوسته هوشمند و فضای بيرونی دارد.

اسلاید 20: در يك همكاري مشترك شركت توليد كننده مواد كامپوزيت دياب ( Diab Group AB) يك سيستم خلاقانه پيمانه اي براي نماي ساختمان ها ساخته است. (براي مثال ساختمان شش طبقه اداري كپنهاگ) اين نماي ساختماني جديد داراي دونماي متفاوت است. در حاليكه از يك سو نماي ساختمان شيشه به نظر مي رسد از سوي مخالف سنگ مرمر به نظر مي رسد. اين حالت براي هر چهار طرف ساختمان ديده مي شود. مساحت كل نماي كار شده در حدود 4000 متر مربع است. در اين ابتكار بجاي استفاده از روش هاي سابق شبكه كاري استيل كه با پودر سنگ وشيشه همراه مي شد اسكانديناويسكا گلاسيتم (Skandinaviska Glassystem) سيستم پيمانه خلاقانه اي را توليد كرده كه با استفاده از كامپوزيت هاي ساندويچي هردو خاصيت را دارا باشد. اين سيستم به نسبت 4:1 مشخصاً بسيار سبكتر از روش هاي سنتي است و بسيار سريع تر و با افراد كمتر قابل نصب است. پترونت

اسلاید 21: مینیرال آرتامیکسعلاوه بر زمان و هزينه كمتر اين نما را مي توان بلافاصله بعد از احداث طبقات و بدون نياز به نگهدارنده هاي فلزي اجرا كرد. اين سيستم ذاتاً داراي خواص عايق است، خورده نمي شود، زنگ نمي زند و در برابر رطوبت نيز مقاوم است.نمای مینرال آرتامیکس در 3 کلاس و 90 رنگ متنوع و طبیعی ارائه میشود . هزینه تمام شده نمای سنگ و نمای شسته ی مناسب به مراتب بالاتر از نمای مینرال آرتامیکس میباشد.در مقابل سنگ و نمای شسته ، نمای مینرال آرتامیکس از بهترین گزینه ها برای اجرا در برجها و سازه های مرتفع میباشد.وزن نمای سنگ 20 تا 30 برابر نمای مینرال آرتامیکس میباشد.

اسلاید 22: ویژگیهای آرتامیکس* کاهشِ قابل توجه وزن ساختمان بعلت ضخامت و نوع پوشش آرتامیکس . * ضدجلبک و خزه و مقاوم درمقابل اشعه های خورشید ، آب و بخارآب ونیزیخبندان می باشد. * جایگزینی آرتامیکس به جای سنگ های خطرساز و آجر در نماهای بیرونی. * به علت حضور سنگهای کاملا معدنی و طبیعی و همچنیین عدم وجود حلالهاي سمي و مضر در آن ، دوست محيط زيست مي باشد. * به دليل وزن سبك و طراحي زيبا و آسانِ آرتامیکس و عکس العمل ایده الِ آن درمقابل زلزله ، مصالحي ايده آل براي برجها و ساختمانهاي بلند مرتبه مي باشد.

اسلاید 23: کاهش هزینه , زیبایی ,ماندگاری . . . یکی از مهمترین مشکلات ساختمان سازی در کشور ما، روند طولانی اجراست و نمای مینرال آرتامیکس قابلیت اجرای سریع را دارد که می تواند منجر به کاهش زمان ساخت و ساز شود. نمای مینرال آرتامیکس نیز یکی از گزینه‌های جدید برای معماران و طراحان ساختمان است که در مقایسه با مصالح متداول، مزیت های خاص خود را دارد. یکی از ویژگی های مینرال آرتامیکس، تنوع رنگ و فرم‌های ویژه برای نماهای خارجی و داخلی منزل است که دست معماران را برای خلق فضاهایی بدیع و آرامش بخش باز می‌گذارد.

اسلاید 24: سنگ گرانیتگرانیت یکی از محکم‌ترین و سخت‌ترین سنگ‌ها می‌باشد بهمین خاطر بعنوان مصالح ساختمانیبصورت گسترده‌ای استفاده می‌شود.گرانيت از جمله سنگهائي است كه داراي خواص مفيد و منحصر به فرد است. سنگ گرانيت داراي مقاومت و سختي زيادی است و در رویاروئي با عوامل طبيعي (زلزله، آتش سوزي و ...) مقاومت بسیاری دارداما نكته مهم و قابل توجه درباره گرانیت، اين است كه اين سنگ ها داراي خاصيت راديو اكتيو هستند.

اسلاید 25: بيشتر گرانيت ها سخت و چگال هستند و به اين ترتيب جزو مصالح بادوام ساختماني قرار مي گيرند . در برابر نفوذ آب و اثر ضربه مقاومند و محيط هاي صنعتي را به خوبي تحمل مي نمايند . ظاهر گرانيت متأثر از كار انجام شده برروي سطح نهايي آن است كه ممكن است چكشي ، كلنگي ، تيشه اي يا صيقلي باشد . بهترين نماي سنگ گرانيت حالت صيقلي آن است كه زيبايي رنگ و انعكاس كريستال هاي آن را نمايش مي دهد . سطح گرانيت بر اثر حرارت و تفاوت ضريب انبساط و انقباض بين اجزاي كريستالي مختلف آن به صورت سوخته در مي آيد . استفاده تلفيقي از گرانيت صيقلي و سوخته در ساختمان به علت تضاد ، زيبايي جالبي پديد مي آورد.

اسلاید 26: تراورتنتراورتن نوعی سنگ آهک متخلخل است که از دسته سنگ‌های تزیینی به شمار می‌رود. این سنگ بجا مانده از رسوبات آب‌های معدنی غارها یا چشمه‌های آب گرم یا از رسوب کف دریاها و رودخانه‌ها است که به صورت پهنه‌های نسبتا وسیع دیده می‌شوند

اسلاید 27: دلایل مصارف تراورتن ها بعنوان سنگ ساختمانی1. مقاومت قابل قبول2. برش و صیقل پذیری ایده آل3. شرایط استخراج ایده آل :بدلیل اینکه اغلب با لایه بندی افقی شیب کم و در نقاط کم ارتفاع و قابل دست یابی تشکیل می گردند . 4. عدم وجود ساختارهای تکتو نیکی بر روی ذخایر تراورتن ها به دلیل جوان بودن ( کواترنر ) بعد از فازهای کوه زایی مختلف زمین شناسی یافته اند 5. زیبایی ظاهر 6. وجود تخخل جهت چسبیدن به ملات 7. ارزانی نسبت به سایر سنگهاامروزه تقریباً نما های سنگی خارجی جای خود را به ورق های زیبا و با دوام آلومینیوم کامپوزیت داده اند.

اسلاید 28: ته نشست هاي ماسه اي را كه به يكديگر به كمك كربنات كلسيم ، سيليس ، اكسيد آهن و دولوميت به يكديگر چسبيده اند ،به ترتيب ماسه سنگ آهكي ، سيليسي ، اكسيد آهن و دولوميتي مي نامند . بر اساس طبيعت ماسه رسوبي اوليه ، ماسه سنگ ها ممكن است داراي بافت نرم يا خشن باشند .ماسه سنگ

اسلاید 29: نمای مرمریتنوعي سنگ آهك دگرگون شده است كه رنگ هايي بسيار متنوع دارد.مقاومت اين سنگ در برابر هوازدگي،گازها وبارانهاي اسيدي كم است .به همين جهت اين سنگ را در نماي داخلي ساختمانها به كار ميبرند.سنگ هاي مرمريت نيز بيشتر در فضاي داخلي ساختمانهاي مسكوني استفاده مي شود.

اسلاید 30: كوارتزيتکوارتزیت (به آلمان Quarzit) نوعی سنگ دگرگون و بسیار سخت است. این سنگ از دگرگونی ماسه‌سنگ در اثر فشار و گرمای بسیار بالای لایه‌های زمین بوجود آمده‌است.[۲] کوارتزیت خالص معمولا به رنگ‌های سفید تا خاکستری است. در صورتی که در آن اکسیدهای آهن Fe۲O۳ نیز وجود داشته باشد، به رنگ‌های صورتی تا قرمز دیده می‌شود. رنگ‌های دیگری از کوارتزیت مانند زرد و نارنجی نیز وجود دارد که به دلیل وجود دیگر ناخالصی‌ها است.

اسلاید 31: کوارتزیت در برابر هوازدگی شیمیایی بسیار مقاوم است، معمولا بالای تپه‌ها و پشته‌ها از این سنگ تشکیل شده‌است. بر روی سطحی که سیلیسیم خالص وجود دارد مقدار کمی خاک تشکیل می‌شود، در نتیجه بر روی بالای پشته‌ها معمولای خاک کمتری وجود دارد و پوشش گیاهی خیلی کم است یا اصلا وجود ندارد.کاربردبه دلیل سختی زیاد و تیزگوشه بودن آن‌ها معمولا در پارسنگ کف راه‌های آهن کاربرد دارند[۳] همچنین به عنوان سنگ نمای ساختمان‌ها و پوشش دیوارها، کف زمین، روی سطح راه پله و یا کاشی بام مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاهی از کوارتزیت‌های شکسته در راه‌سازی نیز استفاده می‌شود.[۲] از

اسلاید 32: ورق کمپوزیت

اسلاید 33: ورق کامپوزیت حاصل اتصال دولایه آلومینیوم است که در فضای بین آنها نوعی پلاستیک تزریق شده وباعث کاهش وزن وقابلیت شکل پذیری فوق العاده آن می گردد،آلومینیوم لایه بالایی بوسیله رنگ مخصوص PVDF پوشانده شده است.

اسلاید 34: موارد استفاده از ورق های کامپوزیت آلومینیوم : 1-نمای خارجی ساختمانها 2-بازسازی نمای ساختمانهای قدیمی 3-دکوراسیون داخلی(دیوار،سقف،پارتیشن...) 4-تابلوهای تبلیغاتی،پمپ بنزین،پاساژها 5-پوشش ستونها

اسلاید 35: خصوصیات ورق های کامپوزیت آلومینیوم : .1وزن سبک .2تنوع رنگ وطرح .3نگهداری وپاکیزگی آسان .4مقاومت بسار بالا دربرابر شرایط جوی .5شکل پذیری آسان 6.عایق صوتی وحرارتی

اسلاید 36: ديوريتاز ديوريت براي سنگ نما،سنگ پله وكف ونيز در جاده سازي استفاده مي كنند.رنگ اين سنگ خاكستري،خاكستري تيره وگاه خاكستري مايل به سبز است.گابروسنگهای اطلاق می شود که به عنوان کانی فرعی تا 10 درصد کوارتز دارند. پلاژیوکلاز این سنگها معمولاٌ لابرادوریت یا بیتونیت است ولی آنورتیت نیز زیاد دیده می‌شود. در گابرو بطور کلی آنهایی که دارای الیوین است دارای پلاژیوکلازهای بازیکتری نیز می‌باشد و آنهایی که دارای پیروکسن‌های منوکلینیک است پلاژیوکلاز آنها اسیدی تر است و بالاخره سدیک‌ترین پلاژیوکلازها با نوریت‌ها و هیپریت‌ها دیده می‌شود.

اسلاید 37: ساخت و بافت گابروها گابروها معمولا دارای بافت دانه‌ای با دانه‌های متوسط تا درشت و نیم شکل‌دار هستند. بافت پگماتیتی خیلی به ندرت در این سنگها دیده می‌شود. بافت پورفیری کمیاب است ولی بافت گنیسی و نوار ممکن است دیده شود. هم پلاژیوکلازها و هم الیوین‌های این سنگها ممکن است کم و بیش بصورت موازی باهم قرار گرفته باشند. یکی دیگر از بافت‌های معمولیین سنگها بافت افی تیک است که در آن تعدادی بلور نسبتا ریز پلاژیوکلاز در داخل بلور درشت پیروکسن دیده می شود و معرف تبلور همزمان این دو کانی در سنگ است.

اسلاید 38: محل تشکیل گابروها گابرو ونوریت معمولا در حاشیه باتولیتها و بصورت توده‌های نفوذی که در اولین مراحل باتولیت‌های مرکب بوجود می‌آید و همچنین بصورت توده‌های نفوذی مستقل که ممکن است مطبق نیز باشد. همچنین ممکن است به صورت طبقاتی در بین توده‌های مطبق پریدوتیتی دیده شوند.

اسلاید 39:  كاربردگابرو هم به عنوان سنگ لاشه (در جاده سازی، ساخت تونل و پل سازی) و هم به عنوان سنگ تزئینی و نما در فضاهایی و بیرونی ساختمانها كاربرد دارد. در اكثر كشورهای جهان این نوع سنگ در صورت آلتره نبودن یكی از بهترین انواع سنگ ساختمانی محسوب می شود. درون

اسلاید 40: تمیز کردن نمای ساختمانبراي اين منظور نکاتي را بايد در نظر گرفت:به طور مسلم در مواقع بنايي روي سطح ديوار هاي آجري ، سنگهاي نما، اندودهاي سيماني و اندودهاي شيميايي ملات پاشيده مي شود.شوره سفيد رنگ در آجرهايي ديده مي شود که در اثر مکش آب و يا جذب رطوبت، نمکهاي موجود در گل پخته را به شکل کپک بر سطح آجر کاري ساختمان نمايان مي سازد.

اسلاید 41: رشد خزه ها نيز بر ديوار نما اشکالاتي ايجاد مي کند و بايد زدوده شوند زيرا ريشهاهاي فرعي در بند آجرکاري که ملات خاکي دارد اثر مي کند و باعث لقي و جابه جايي آجرها مي شود. همچنين حشرات و باکتريها لابه لاي شاخه ها و برگهاي خزه ها لانه مي کنند و زندگي انسان را دچار مخاطره مي سازد.  پاشيدگي قير يا آسفالت در سطح ديوار و نما به هنگام کار

اسلاید 42:   پاشيدگي قير يا آسفالت در سطح ديوار و نما به هنگام کاررنگهاي روغني مانند نقاشيها وشعارنويسي ديواري

اسلاید 43: روش تمیز کردن

اسلاید 44: تمیز کردن نما بامواد شیمیایی1.اسيد قوي فلوئوريدريک2.اسيد فسفريک 3. تميز کردن به وسيله بخار آب4.قابل توجه اينکه قبل از استفاده از مواد شيميايي جهت تميز کردن کل نما، سطح کوچکي را بطور آزمايشي تميز مي کنيم و پس از اطمينان از اينکه اشکالي پيش نخواهد آمد نما را پاک مي کنيم.

اسلاید 45: تميز کردن سنگ پلاک و اندود سيماني1.براي تميز کردن گرد و غبار نماهايي که از سنگ مرمر و تراورتن است از پاشيدن آب استفاده مي کنيم. 2. پس از روش ماسه پاشي در وضع خشک يا تر بهتر است با دستگاه فشار آب ، سطح را تميز کنيم. 3. از محلولهاي رقيق اسيد فلوئوريدريک و بي فلوئور آلومينوم نيز با احتياط کامل مي توان براي تميز کردن سنگ گرانيت استفاده کرد. 4.براي تميز کردن اندودهاي سيماني ، بتوني و سنگهاي مصنوعي ريختگي با دقت کامل مي توان از قلياييهاي بسيار رقيق استفاده نمود. 5.در مواردي که تميز کردن اندودهاي سيماني با اشکال روبه رو است ، رنگ آميزي نما اصولي به نظر مي رسد.

اسلاید 46: تمیز کردن نمای آجری1. بندهاي آجرکاري گرد وغبار را بخود مي گيرد و پس از نفوذ روطوبت و باران آب گل آلود بر نما جاري مي شود. از اينرو پس از پايان بنايي با اسکنه نجاري و کاردک تيز و با برسي سيمي غبارگيري مي کنيم و بندها را مي تراشيم. 2.سطوح نما را با آب خيس مي کنيم و سپس اسيد کلريدريک رقيق به غلظت 10% را به برس ليفي آغشته مي کنيم و محل مورد نظر را با آن مالش مي دهيم. بعد از 10 دقيقه سطح را با آب شستشو مي دهيم . 3.شوره سفيد را مي توان بصورت ورقه هايي با کاردک و برس پاک کنيم .4. در مواردي احتياج است شوره را بتراشيم و سپس محل مذکور را با آب بشوييم . در مواردي عمل شستن با آب را چندين با تکرار مي کنيم تا شوره کاملاً پاک شود. 5.چنانچه شوره در سطح باقي بماند، لکه ها را پس از خيس کردن سطوح با اسيد کلرئيدريک رقيق پاک مي کنيم. 6.ممکن است سالها نماي آجري شوره نزند اما با پيدايش رطوبت شوره نيز ظاهرمي شود که اگر رطوبت را برطرف کنيم شوره نيز از بين مي رود.

اسلاید 47: طرق از بين بردن زنگ آهن1.رطوبت و آب باران ، فلزاتي مانند آهن و فولاد را که در مجاورت سطح قرار دارند، به رنگ قهوه اي در مي آورند و اين رنگ بر سطح جاري مي شود. 2.چنانچه رنگ ضخيم باشد ، محلولهاي مذکور را حرارت مي دهيم و همانطورکه داغ است ، سطح خيس را چندين با تميز مي کنيم.3.در مواردي ، زنگ آهن به سطح نشست مي کند که با محلول سيترات سديم به نسبت 15% و گليسيرين به اندازه 18% و آب گرم ، خميري سفت مانند بتون مي سازيم و چند روز روي لکه مي گذاريم .4. لکه هاي سبز متمايل به آبي ناشي از مس و برنز است که شايد براثر پيچ و مهره هايي از اين جنس بوجود آمده وسطح نما را آغشته کرده باشند.

اسلاید 48: تميز کردن دوده با شستشو1.لکه هايي را که از دوده بخاري حاصل مي شود ، مي توان با آب گرم و مواد کف کننده بويژه صابون شست.2.چنانچه دوده چرب باشد، دو تا سه با شستن با آب و صابون تميز مي شود.3.چنانچه دوده بسيار چرب باشد مي توان از گل مهل يا تالک و يا تري کلروراتيلن خميري تهيه کرد و بر سطح لکه گذاشت و پس از خشک شدن سطح مذکور را با برس تراشيد و چربي غليظ را از آن گرفت.

اسلاید 49: پاک کردن اثرات قير و قطران1-  لکه های قیر وقطران را مي توان تراشيد واثرات باقيمانده آن را باخميري که از ترکيب تالک و يا گل مهل حلالي همچون تولوئن و يا تريکلروراتيلن  يا جوهرهاي معدني به دست مي آيد ، پاک نمود.2- هنگام صبح که هوا سرد است ، با احتياط کامل مي توان با ضربه نوک کاردک قير را از سطح کار تراشيد. 3- مي توانيم پارافين را روي محل يک که قير بصورت مذاب و لکه بر سطح آجرکاري نشسته است بکشيم ولکه ها با پاک کنيم.4- لوله هاي بخاريهايي که گالوانيزه نيستند در اثر آب باران و برف ، زنگ آبه قهوه اي رنگي در سطح نما ايجاد مي کنند که با آغشته سازي محل به محلول پارافين، لکه ها از بين خواهند رفت.5- اثرات موجود از لکه هاي قهوه اي منگنز را نيز با يک واحد پراکسيد هيدروژن و يک واحد اسيد استيک که در چهار واحد آب حل مي کنيم ، مي توانيم از بين ببريم.6- در تماس چربي ها ي مرطوب با نما، رنگهاي خاکستري وقهوه اي که از صمغ چوب و يا مازوت خارج مي شود ، بر سطح نما اثر مي کنند .

اسلاید 50: عوامل مخرب سنگ هافساد در سنگعامل اصلی فساد در سنگ‌ها اثر نمک‌های محلول بر آنها می‌باشد. آلودگی محیط، یخبندان و پوسیدگی در قطعات فلزی و وجود رگه‌های ضعیف و همچنین عملیات اجرایی ضعیف نیز موجب تخریب سنگ‌ها می‌شود.اثر نمک‌های محلولچنانچه رطوبتی که به همراه خود نمک‌های محلول دارد از سطح سنگ تبخیر شود مقداری نمک در سطح آن به صورت شوره و لایه‌ای هم در خلل و فرج سنگ باقی می‌گذارد. تداوم دور رطوبت-تبخیر موجب افزایش حجم بلورها و پوسته شدن سطح سنگ می‌گردد. لذا سنگ‌هایی که متخلخل ترند در برابر نمک‌های محلول حساس ترند.

اسلاید 51: آلودگی محیطسنگ‌های دارای کانی کربنات کلسیم به خصوص در برابر محیط‌های اسیدی حساس هستند. اکسید گوگرد در محیط مرطوب و اکسیژن موجود در هوا تولید اسید سولفوریک می‌کند که بر سنگ‌های آهکی اثر می‌گذارد و تولید سولفات کلسیم می‌نماید. سنگ‌های آهکی و ماسه سنگ‌های آهکی در این مورد حساس ترند.مرمر که اساسا کربنات کلسیم است مورد هجوم اسیدهای موجود در هوا قرار می‌گیرد و سطح صیقلی آن در مرور زمان زبر می‌شود. ولی به علت بافت متراکم و چگال آن کمتر تحت تاثیر عمل تبلور قرار می‌گیرد. اثر یخبندانتخریب بر اثر یخبندان در قسمت‌هایی از ساختمان نظیر محل درپوش‌ها، سایه بان‌ها، کرسی بنا و کف پنجره‌ها بیشتر دیده می‌شود. عموما سنگ آهک و دولومیت بیش از ماسه سنگ در معرض تهاجم اثر یخبندان هستند.مرمر، شیت و گرانیت به علت تخلخل اندک تحت تاثیر اثر یخبندان واقع نمی‌شوند.[

اسلاید 52: پوسیدگی فلزاتآب بارانی که از سطوح مس و آلیاژهای آن به سطح سنگ آهکی می‌ریزد باعث ایجاد لکه‌های سبزرنگی می‌شود. زنگ زدگی حاصل از مواد آهنی و فولادی بسیار سخت و دشوار از روی سطوح متخلخل سنگ‌ها پاک می‌شوند. بیشترین آسیب دیدگی ناشی از انبساط زنگ زدن قطعات آهنی و فولادی داخل سنگ کاری نما رخ می‌دهد. به این منظور کلیه قطعات فلزی مورد استفاده در نصب سنگ نما باید ضدزنگ باشند.آتشآتش به ندرت موجب تخریب کلی در کارهای سنگی شود. ولی سطح نمای گرانیت، مرمر و ماسه سنگ‌ها ممکن است در اثر آتش سیاه یا خرد شوند.سنگ‌های آهکی عموما تحت تاثیر آتش قرار نمی‌گیرند، فقط سنگ‌های با رنگ روشن به علت اکسید شدن آهن موجود در آنها برای همیشه صورتی رنگ می‌شوند.[

اسلاید 53: با تشکر از استاد گرامی وتمامی دانشجویان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید