پزشکی و سلامت بیماری‌ها

چسب های بافتی هوشمند

chasbe_bafti_hoshmand

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “چسب های بافتی هوشمند”

چسب های بافتی هوشمند

اسلاید 1: چسب بافتی هوشمند علیـــــــــــرضا چمــــــــــن سرا۸٥۳۳٠۳٩

اسلاید 2: چکیده بحثدر بیست سال گذشته ، جراحان در پی جایگزینی برای بخیه،به نتایج جالبی دست یافتند.بهترین جایگزین برای بخیه در کاربرد های پزشکی ، چسب هایی از جنس بافت هستند که وظیفه بخیه را انجام دهند و عوارض ناشی از بخیه زدن را نیز در پی نداشته باشند. با ابداع چسب های بافتی سینتتیک و بیولوژیکی ، این خواسته جراحان تحقق پیدا کرد.در این ارائه ،انواع چسبهای بافتی ، تاریخچه ، محدودیت ، ایمنی و مختصری از کاربرد های کلینیکی آنها بررسی خواهد شد.

اسلاید 3: چکیده بحثمحور بحث بر نوع چسب های بافتی هوشمند ، که برای اولین بار در ایران ، ساخته شده است ، خواهد بود.

اسلاید 4: مقدمهسالانه در دنیا ، چهار میلیون عمل جراحی با استفاده از بخیه ها و استپلر ها انجام می شود.استفاده از چسب های بافتی در عمل های جراحی امید بخش و نوید بخش این بوده است که چسب بافتی جایگزینی مناسب تکنیک های بخیه زنی است.زیبا ماندن پوست و تغییر نکردن آن ، کاهش عمده جراحت های زیر پوستی و کاهش ریسک به وجود آمدن عفونت در حین روند بهبود جراحت بیمار از کاربرد های مهم این چسب است.

اسلاید 5:

اسلاید 6: مقدمهچسب بافتی روز به روز در حال تکمیل شدن و گسترش یافتن است و محصولات آن به شکل های مختلف در دسترس است.برای یک جراحی ایده آل به کار بردن این درزگیر فیبرینی ، تا کنون بهترین راه حل شناخته شده است.در حالت طبیعی در صورت بروز زخم ، بدن طی یک فرآیند بیولوژیک این چسب را تولید می کند، اما برای تسریع در بهبود زخم ها و محل های بریدگی در بدن ، محققان این چسب را به طور مصنوعی در خارج از بدن می سازند تا در زمان لازم از آن به جای بخیه استفاده کنند.

اسلاید 7: نخ بخیه جراحینخ های بخیه جراحی ٬ نخ های تک و یا چند فیلامنتی استریل می باشند که نقش در کنار هم نگه داشتن بافت های مجروح را تا زمان بهبودی آنها به عهده دارند .این نخ های معمولا برای بخیه زدن بریدگی و یا برش های جراحی یا اینکه به عنوان شریان بند (لگاتور) مورد استفاده قرار می گیرند.بدون استفاده از سوزن برای گره زدن انتهای رگ ها و یا مجرا های دیگر جهت جلوگیری از خونریزی و یا نشت مایعات دیگر مورد استفاده قرار می گیرند .

اسلاید 8: انواع نخ بخیهنخ های بخیه به دو گروه کلی تقسیم میشوند : قابل جذب و غیر قابل جذب”نخهای تولیدی از کلاژن بازیافته“ ، ”نخ های تولیدی از روده حیوانات“ ،“ نخ بخیه ابریشمی“ ، ” نخ پنبه ای و کتانی“ ، ” نخ های پلی استری“ و ” نخ های پلی الفینی“ از مهمترین نخهای بخیه تولیدی هستند.

اسلاید 9:

اسلاید 10:

اسلاید 11:

اسلاید 12: تاریخچه چسب بافتیتاریخچه چسب بافتی به معنای واقعی به زمان جنگ جهانی دوم بر میگردد(١٩٤٠)در این زمان محققان متوجه شدند که می توان از عامل اصلی انعقاد خون به عنوان ماده اصلی در چسب استفاده کرد.عامل اصلی انعقاد خون فیبرینوژن است.در سال ١٩۷٠ فیبرین گلو ، به عنوان تنها چسب بافتی تایید شده در دنیا شناخته شد.این چسب ها باعث ایجاد حساسیت در بدن افراد مختلف می شدند.

اسلاید 13: تاریخچه چسب بافتیاگر بتوانند از بدن هر فرد برای خود او چسب بسازند، این مشکل برطرف می شود.چسب بافتی تولید شده در ایران، یکی از بی خطر ترین محصولات پزشکی است چرا که چسب از بافت هر فردی برای خود آن فرد ساخته می شود و هیچ عامل خارجی ندارد.

اسلاید 14: تاریخچه چسب بافتیترکیبات بیولوژیکی – طبیعی ، به وسیله خود تکثیری در مرحله لخته شدن ، باعث ترمیم زخم و سرعت در فرآیند لخته شدن به عنوان عامل هموستاتیک عمل می کنند.Glueها معمولا از دو عامل فیبرینی و یک عامل سرد کننده(به صورت ناگهانی) تشکیل شده اند.سرچشمه تولید چسب های بافتی انسانی ، فیبرینوژن و سرچشمه تولید چسب های بافتی دامی ، ترومبین است.

اسلاید 15: دو عملکرد مهم فیبرینفیبرین جلوی خونریزی را می گیرد .با تشکیل فیبرین در محل جراحت ، روند ترمیم جراحت سریع تر انجام می شود.

اسلاید 16: روش استخراج فیبرین در کشورتنها روش استخراج فیبرین از خون افراد کشور ، روش اتولوگ است.در این روش از خون فردی که نیاز به عمل جراحی دارد ، فیبرین گرفته و در واقع از پروتئین خونی خود فرد در جراحی استفاده می شود.

اسلاید 17:

اسلاید 18: دسته بندی کلی چسب های بافتیTissue Adhesiveها (تولید شده از مواد غیر طبیعی) و glueهایی(تولید شده از مواد طبیعی) که در جراحی و ترمیم زخم کابرد دارند به سه دسته کلی تقسیم می شوند.1-Gelatin-based glues2-syntetic glues(cyanoacrylates)3-adhesive based on protein engineering

اسلاید 19:

اسلاید 20:

اسلاید 21:

اسلاید 22:

اسلاید 23:

اسلاید 24:

اسلاید 25: چسب بافتی هوشمندبیش از دو دهه است که از چسب های بافتی در جهان استفاده می شود.این چسب ها به دلیل مشکلاتی که برای نسوج انسانی ایجاد می کند ،چندان مورد استقبال واقع نشد.چسب های بافتی موجود در دنیا بیشتر تجاری و صنعتی بوده ،و به دلیل مواد تشکیل دهنده برای انسان حساسیت هایی ایجاد می کنند.این چسب ها از حدود ده واحد پلاسما ایجاد می شوندکه این ده واحد سه سی سی چسب بافتی تولید می کند و چون از غیرخود فرد تهیه می شود منشا بسیاری از بیماری های ویروسی است.

اسلاید 26: چسب بافتی هوشمنددر نمونه های خارجی ، چون فرآورده خارجی است ، بدن برای آن آنتی بادی می سازد و نسبت به آن واکنش می دهد.چسب های بافتی موجود در دنیا خاصیت ترمیمی ندارند و فقط دو سر بافت را به هم نزدیک می کنند و ترمیم را خود بدن انجام می دهد.چسب های بافتی اتولوگ هم در دنیا تنها برای مصارف بند آوردن خون ساخته شده است و توانایی نگه داری دو بخش عضو را ندارند.تولید قویترین چسب بافتی هوشمند دنیا در سال هشتاد و شش توسط پژوهشگران سازمان انتقال خون ایران و اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صورت گرفت.

اسلاید 27: تولید چسب هوشمند از خون بیماردر گذشته ، چسب بافتی از خارج از کشور وارد می شد که مشکلاتی مثل آلودگی پلاسمایی وارداتی با عوامل عفونی ناشناخته،قیمت بالای فرآورده و به وجود آمدن واکنش های حساسیتی و ناخواسته هنگام مصرف در داخل کشور را در پی داشت.بهترین حالت استفاده از پلاسمای خون خود فرد برای اوست.در این حالت چسب به صورت اتولوگ(خوداشتقاق)،از خون خود فرد مشتق می شود.با این روش علاوه بر پایین آمدن قیمت ، احتمال انتقال عفونت ها هم کاهش پیدا می کند.لازم به ذکر است که تهیه چسب ایرانی فقط معادل ده درصد قیمت نمونه خارجی آن پول می برد.

اسلاید 28: تولید چسب هوشمند از خون بیماردر چسب های بافتی موجود در دنیا میزان فیبرینوژن ، ۲٩ میلی گرم درصد است.در چسب بافتی که محققان ایرانی آن را بدست آورده اند، این میزان به ٣٠ تا ۷٠ میلی گرم درصد می رسد.

اسلاید 29: اهمیت قدرت کشش پذیریقدرت کشش پذیری در چسب ساخته شده در ایران قابل قیاس با نمونه های جهانی نیست!در آزمایشاتی که در آمریکا بر روی ” رت ” انجام داده اند،عروق کاروتید حیوان پس از مدتی که به وسیله چسب بافتی پیوند زده شد،دوباره از هم گسست و این بخاطر قدرت کم کشش پذیری در نمونه های ساخته شده توسط آنها بود.چسب بافتی ساخته شده در ایران بر روی ”سگ“ آزمایش شده و نتایج کاملا موفقیت آمیز بوده.

اسلاید 30: اهمیت قدرت کشش پذیریزمانی که بافتی قرار است ترمیم شود ، فیبرونکتین باید روی بستر سلولی بنشیند تا میان دو بخش اتصال و چسبندگی به وجود بیاید.در چسب بافتی تولید شده در ایران ، بالاترین میزان فیبرونکتین وجود دارد که این عامل باعث می شود، گسستگی کم شود .قدرت کشش این چسب قابل تغییر است و قابل استفاده در تمام شاخه های علم پزشکی است.

اسلاید 31: ساختار چسب بافتیدر درون خون انسان ، ذخایر ارزشمندی وجود دارند که تا کنون دوازده فاکتور از آن به عنوان فاکتورهای رشد و حیاتی شناسایی شده اند.در چسب بافتی ساخته شده ، هشت تا دوازده برابر از سه فاکتور های حیات بخش نسبت به پلاسما وجود دارد.فیبرونکتین موجود در چسب میزان چسبندگی را بالا می برد و گسستگی چسب را کم می کند.

اسلاید 32: ساختار چسب بافتیانواع مختلفی از این چسب در دنیا وجود دارد ، که در نمونه تجاری آن حجم انبوهی از پلاسمای افراد مختلف را در مخازن بزرگ می ریزند ، و در یک فرآیند پرهزینه و پیچیده دو پروتئین مورد نظر آن را جدا می کنند و در محل زخم در کنار هم قرار می دهند تا چسبندگی لازم برای ترمیم زخم ایجاد شود.

اسلاید 33:

اسلاید 34: چرا چسب بافتی هوشمند و اتولوگ؟فاکتورهای رشد برای هر بافتی ، متفاوتند.رفتار این چسب بنا به این که در کجا استفاده شود متفاوت خواهد بود در واقع رفتارش در مقابل تمام بافت ها یکسان نیست.غلظت های مختلف این چسب برای نسوج نرم ، عصب ، شریان و حتی استخوان مورد استفاده قرار گرفته است.(قدرت کشش پذیری مختلف)مهمترین کاربرد این چسب امکان پذیری پیوند اعصاب(نانوگلو) ، عروق و استخوان است.

اسلاید 35: چرا چسب بافتی هوشمند و اتولوگ؟دنیا برای جبران مشکل ”ویروس زدایی“ و واکنش های موضعی بدن به فرآورده خارجی“ ، به چسب های بافتی اتولوگ روی آورد.چسب بافتی اتولوگ،از ۷٥ سی سی پلاسما که از میزان ١٥٠ سی سی خون فرد بدست می آید و پس از استحصال ماده فیبرینوژن غلیظ شده و ترومبین ، می توان گلبول های قرمز را به خون فرد برگشت داد.محققان در تلاش هستند تا چسبی تولید کنند تا در آسیب ها و تروماها از خروج مایع مغزی جلوگیری کند.

اسلاید 36: چرا چسب بافتی هوشمند و اتولوگ؟چسب بافتی هوشمند به کمک فیبرونکتین و فاکتور رشد که در آن وجود دارد هشت تا ده برابر در ترمیم نیز به کار گرفته می شود.

اسلاید 37: کــــــــاربرد در جراحیدر محل بریدگی و شکاف زخم ها به وسیله قطره چکان ، قطره قطره ریخته می شود و همان کار بخیه را انجام می دهد.این چسب ، تا کنون در سه تا چهار نمونه از افراد در جراحی های چشم و اورولوژی به کار رفته است که همگی موفقیت آمیز بوده است.چسب بافتی ، عوارض بیمار و درد آن را کاهش می دهد ،هزینه عمل را کم می کند و جلوی عود بیماری رو می گیرد.

اسلاید 38: فاز دوم پروژه چسب بافتی چسب بافتی بسیار قوی(NANO-GLUE) به کمک نانو فناوری با انتزاج چسب بافتی هوشمند برای نخستین بار در جهان ، در ایران به دست آمد.( اردیبهشت ١٣۷٨ )این چسب در ” ترمیم نای سگ ” ، ”ترمیم روده سگ ” ، ” جراحی میکروسکوپی اعصاب شبکه بازویی انسان ” و ”جراحی میکروسکوپی ترمیم لوله رحمی انسان“ به کار رفته است و در تمام موارد با موفقیت آزمایش شده است.

اسلاید 39: خصوصیات نانو گلـــــــــــــــــوچسب بافتی تولید شده از١٥٠ سی سی خون فرد به صورت اتولوگ قابل دسترسی است.چسب بافتی نانوگلو، در واقع بیوپلیمری شاخه دار است که دارای قدرت تحمل بسیار بالا ، کشیدگی بسیار زیاد ، قدرت تحمل فشار ، و چسبندگی بالایی است. این چسب بافتی باید در مدت شش ساعت پس از تولید استفاده شود تا خصوصیات موثر آن حفظ شود.این چسب می تواند در اعمال جراحی مختلف کاربرد داشته باشد .

اسلاید 40: نتیجه گیری و جمع بندیچسب های بافتی جایگزین مناسبی برای بخیه و استپلر هستند.با به دست آمدن چسب های هوشمند خیلی از ایرادات چسب های قبلی بر طرف شد و با به دست آمدن نانوگلـــو ها استحکام چسبها بیشتر شد و کاربرد آنها در پیوند اعصاب نیز بر همه نمایان شد.بشر امیدوار است با تکمیل کردن این چسب در جراحی های حساس تر مثل جراحی جمجمه سر(مغز) هم از آن استفاده کند.

اسلاید 41: منابع و مآخذ_Tissue Adhesive/2005Prof.Dr.R.KMishra_Poly acetoacetate-based yissue adhesive /2008Sujata K.Bhatia & Samuel D.Arthur_www.sbmu.ac.ir_www.isna.ir_www.mehrnews.com _Interactions of polysaccharide-based adhesive/2007Sujat K.Bhatia/Samuel D.Arthur/H Keith chenault/George kodokian_Using a novel tissue adhesive consisting of citricacid & collagen/2004Tetsushi Taguchi…../Biomaterial center_surgical application of tissue adhesive/1980Boris V.Petrovsty…..

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید