kashi_va_seramic

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کاشی و سرامیک”

کاشی و سرامیک

اسلاید 1: به نام خداوند یکتا

اسلاید 2: موضوع:کاشی وسرامیک گرد آورنندگان: حمید دنیوی راد و علی زمانی دانشگاه: فنی و مهدسی اسفراین استاد : آقای مجتبی ربانی

اسلاید 3: پیش گفتار كاشی و سرامیك از قدیمی‏ترین ساخته‏های دست بشر می‏باشد. فراوانی مواد اولیه و سهولت ساخت تولید باعث شده است تا اشیاء سرامیكی از قدیمی‏ترین یافته‏های انسان‌های نخستین باشد. صنعت كاشی‌سازی و كاشی‌كاری كه بیش از همه در تزیین معماری سرزمین ایران، و به طور اخص بناهای مذهبی به كار گرفته شده، دارای ویژگی‌های خاصی است.

اسلاید 4: آشنایی با تاریخچه کاشیسفالگری از جمله باستانی‌ترین هنرهای بشری و در واقع سرمنشاء هنر تولید کاشی و سرامیک است که نخستین آثار این هنر در ایران به حدود 10.000 سال قبل از میلاد می‌رسد که به صورت گل نپخته بوده و آثار اولین کوره‌های پخت سفال به حدود 6000 سال قبل از میلاد بر می‌گردد. اشکال اولیه کاشی‌های سرامیکی مربوط به دوران قبل از تاریخ است وقتی که استفاده از رس به عنوان مصالح ساختمانی در چندین تمدن اولیه توسعه یافت. کاشی‌های مدرن اولیه به طور زمخت شکل داده شده بود و استقامت کاشی‌های امروزی را نداشتند.

اسلاید 5: کاشی چیست؟نوعي مصالح ساختماني تزئيني و پوششي كه در مرحله نازک‌کاری،ساخت بنا استفاده می‌شود و به آن در اصطلاح سنگ مصنوعي هم گفته می‌شود- كاشي داراي دو بخش است:1- خشت زيرين كه از جنس خاك بوده و 2- لعاب رو كه صاف وصیقلی به مانند شيشه می‌باشد، جنس لعاب از شيشه و اکسیدهای فلزي و مواد معدني می‌باشد. كاشي ديواري در گروه سرامیک‌های ظريف طبقه‌بندی شده است و در طرح‌ها و سایزهای مختلف در حال توليد می‌باشد.

اسلاید 6: فیلم تولید کاشی

اسلاید 7: كاشی يا آجر شيشه‌اینوعي بلوك شيشه‌اي توپر است كه به روش پرس كردن خمير شيشه در قالب به شكل ساده و گلدار به ابعاد  20*20 و ضخامت 5/7 سانتيمتر ساخته مي‌شود

اسلاید 8:

اسلاید 9: )Modern Tile کاشی‌های مدرن (امروزه اغلب شرکت‌های سازنده تجاری از روش پرس خاک press dust) )استفاده می‌کنند. ابتدا مخلوط مواد در شکل مورد نظر پرس شده و سپس لعاب زده می‌شود (ممکن است هم لعاب زده نشود) و سپس در کوره پخت می‌شود. برخی از صنعتگران ممکن است با پرس ملات یا با پهن کردن خمیر و قطع آن با استفاده از قالب همانند شیرینی‌پزها کاشی‌ها را با شکل مورد نظر تولید کنند.

اسلاید 10: کاشی با سرامیک چه فرقی میکند؟?

اسلاید 11: کاشی به اقلامی گفته می شود که فقط برای کار بر روی دیوار است و نمی توان به هیچ وجه از آن برای کف استفاده کرد زیرا استحکام لازم برای کف را دارا نیست.مقاومت کاشی در برابر فشار و سرما و گرما بسیار کم بوده و برای همین فقط باید از آن ها برای محیط های بسته و دیوار هایی که از پشت رطوبت ندارند )اصطلاحا نمکش ندار (استفاده کرد. استفاده کاشی در مواردی غیر از این باعث آسیب رسیدن به کاشی می شود.اما با این وجود کاشی ها دارای طراحی های بسیار زیبا و تنوعی نسبت به سرامیک ها هستند. بهترین محیط های استفاده از کاشی دیوارهای سرویس های بهداشتی و حمام و آشپزخانه و اتاق ها و پارکینگ و راهرو ها می باشد. کاشی به خاطر درصد جذب آب بالایی که نسبت به سرامیک دارد برای کار کردن بر روی دیوار و ارتفاع بسیار مناسب و راحت تر است. سرامیک به اقلامی گفته می شود که هم برای دیوار و هم برای کف میتوان از آن استفاده نمود ولی به خاطر استحکامی که دارد بیشتر برای کف استفاده می شود. مقاومت سرامیک در برابر فشار و سرما و گرمای شدید و رطوبت نسبت به کاشی بیشتر است. جذب آب سرامیک ها بسیار کم که در حدود صفر است. به همین دلیل استفاده آن ها بر روی دیوار وارتفاع کار بسیار سختی می باشد که برای حل این مشکل از اسکپ بندی استفاده می شود.

اسلاید 12: تقسیم بندی کاشی های سرامیکیکاشی های سرامیکی را می توان بر مبنای رنگ و ظاهر، محل مصرف، میزان تخلخل، لعاب، نوع و پخت تقسیم بندی کرد.

اسلاید 13: کدام کاشی و سرامیک خوب و با کیفیت است؟مرغوبیت کاشی معمولا در آزمایشگاه هایی که در کارخانجات تولید کاشی و یا در خارج از کارخانه مستقر می باشد انجام میشوداز آنجایی که وسایل آزمایشگاهی دقیق در اختیار کاشی کار نمی باشد لذا باچنین آزمایش ساده که انجام آن نیاز به لوازم آزمایشگاهی ندارد ودرهمه کارگاه ها به صرفه است توسط کاشی کار انجام می شود .برای انکه از مساوی بودن کاشی مطمئن شویم کافی است دوعدد آنها را از سمتی که لعاب داده شده است روی قراردهیم اگر کاشی کاملا مساوی باشد بافشار انگشت ها روی دولبه یک قطرکاشی لقی احساس نمی شود زیرااگر سطوح کاشی ها غیر مساوی باشند وبه اصطلاح کاس و سینه باشندبافشار دادن روی قطر دوعدد کاشی که روی هم قرار دارند لقی احساس می شود .برای مطمئن بودن ازصاف بودن خطوط آن کافی است  دوعددکاشی را پهلوی هم قرار بدهیم ودرز بین آنهارا چشم نگاه کنیم اگر خطوط کناری همه جا به هم پیوسته باشد کاشی دارای خطوط مستقیم می باشد .آزمایش دقیق تر آن است که کاشی را روی یک ورق کاغذ گذاشته ویا نوک مداد نیز بوسیله یک از اضلاع کاش خط مستقیمی روی کاغذ رسم نماییم آن گاه کاشی را 180 درجه حول همان خط دوران داده به طوری که این بار کاشی درسمت دیگر خط رسم شده قبلی واقع شود باز کاشی را به همان خط قبلی متکی کرده وبا همان ضلع خط دیگری روی همان خط قبلی رسم می نماییم اگر این دوخط کاملا بریکدیگر منطبق باشند آن ضلع کاشی مستقیم می باشد اگر با 5یا 6 عدد کاشی این ازمایش راانجام دهیم مرغوبیت کاشی از لحاظ مستوی بودن سطح وهمچنین مستقیم بودن اضلاع آن برای ما روشن می شود .

اسلاید 14: برای آزمایش کیفیت لعاب وضریب انبساط وانقباض آن کافی است کاشی را برای مدت چند ساعت (درحدود 12ساعت ) دریخچال ویافریزر قراردهیم آن گاه آن را بیرون بیاریم ودر آب جوش بیاندازیم با وجود براینکه هرگز چنین اختلاف درجه حرارتی برای کاشی بوجودنخواهد آمد ولی اگر کاشی بتواند این اختلاف درجه حرارت را که چیزی درحدود 120درجه سانتی گراد است تحمل نموده ولعاب روی آن ترک برندارد کاشی مرغوب می باشد برای اطمینان بیشتر این آزمایش رابایدپنج یا شش بار انجام دهیم . درجه مرغوبیت کاشی برمیگردد به عوامل ساخت کاشی از ابتدای تهیه خاک وگل وترکیبات معدنی که ازمهمترین مسائل درساخت کاشی می باشد تا انتهای پخت کاشی یک قطعه کاشی از دوقسمت تشکیل شده است .

اسلاید 15: تاریخچه سرامیکباستان‌شناسان در یافته‌اند که بشر اولیه در حدود 24000 سال قبل از میلاد اقدام به ساخت سرامیک می‌کرده است. اولین ظروف سفالی مورد استفاده در 9000 سال قبل از میلاد مسیح ساخته می‌شد و برای نگه‌داری غذا و دانه‌های خوراکی مورد استفاده قرار می‌گرفت. ساخت شیشه نیز تقریباً هم‌زمان با سفال و در 8000 سال پیش در مصر آغاز شد به طوری‌که در پخت سفال به علت حضور اکسید کلسیم به همراه شن و سودا در نهایت به سفال‌های لعابدار رنگی منجر شد.

اسلاید 16: ساختار سرامیکلغت سرامیک از کلمه یونانی کراموس به معنی سفال یا گل پخته گرفته شده است و در واقع برای معرفی سرامیک باید گفت که عبارتست از هنر و علم ساختن و کاربرد اشیای جامد و شکننده‌ای که ماده اصلی و عمده آن خاک‌ها می‌باشند.

اسلاید 17: لعاب دادن کاشی و سرامیکبرای آن که سطح جسم درخشنده، صاف و زیبا، ضد آب، ضد شیمیایی و در صورت نیاز آراسته شود، روی آن را پس از خنک کردن با یک لایه نازک لعاب می‌پزند. لعاب (رنگ معدنی) به حالت مایع روی جسم خشک شده اندود می‌شود. لعاب‌ها اصولا مواد معدنی و سیلیسی هستند که یک لایه شیشه‌ای مانند در سطح خارجی سرامیک تشکیل می‌دهند.

اسلاید 18: کاربرد سرامیک‌هااستفاده از سرامیک در کف‌سازی و نماسازی یا در تولیدات وسایل بهداشتی و مصالح ساختمانی نظیر انواع آجر سفال‌های تزئینی داخل و خارج ساختمان سفال‌های بام ساختمان، کانال‌های فاضلابی، سفال‌های ضد اسیدی همه از سرامیک‌هایی است که از دیرباز تهیه و مصرف می‌شده است.همچنین کاربرد سرامیک در صنایع مختلف نظیر تهیه وسایل مقاوم در برابر حرارت و الکتریسیته، فیوزهای الکتریکی، شمع اتومبیل، ریخته‌گری و غیره است.

اسلاید 19: روش نصب کاشی و سرامیک.1 ابتدا یک ماسک تهیه کرده تا از گرد و غبار محفوظ باشید و ملات را برای کف آماده نمایید ملات را مخلوط کرده و با ماله به کف بکشید و کف را تراز نمایید و بگذارید تا کف خشک شود..2 کاشی و سرامیک را به هر مدلی که دوست دارید به صورت خشک بر روی بستر بچینید تا الگوی مناسب را بیابید..3 بر روی کاشی و سرامیک های مناسب علامت گذاری نمایید تا هنگام نصب مشخص شود مربوط به چه قسمتی است..4 با ماله ملات یا چسب مخصوص را بر روی سطح گسترش دهید. تمام سطح را با وسیله مخصوص شیار دار نماید این شیار اجازه می دهد تا هوا از زیر کاشی خارج شود.  .5کاشی یا سرامیک را در محل قرار داده و به آرامی آنها را تکان دادن تا هر گونه هوا در زیر کاشی خارج شود ..6 به ناچار، شما گاهی نیاز به قطع مقداری از کاشی دارید رایج ترین روش، استفاده از اره مرطوب الماس برای برش کاشی می باشد در هنگام استفاده از اره مرطوب از عینک ایمنی، دستکش استفاده نمایید و گوش را نیز برای حفاظت بپوشانید.

اسلاید 20: فیلم نصب کاشی و سرامیک

اسلاید 21: چگونه کف کاشی و سرامیک را دوغاب دهیم؟ پس از نصب کاشی و سرامیک کف، به مدت 24 صبر نموده سپس شروع به ریختن دوغاب نمایید دو نوع ملات سمباده خورده و سمباده نخورده برای کاشی و سرامیک در دسترس است.  1. بیشترین دوغاب ها از پودر سنگ و سیمان سفید است پودر سنگ و سیمان را به نسبت لازم مخلوط کرده و آب را به آن اضافه می نماییم مخلوط پودر و آب در سطل مناسب ریخته و خوب مخلوط می نماییم تا قوام پیدا نماید و به مدت 10 دقیقه بگذارید بماند. 2. شکاف بین کاشی ها را از نظر باز بودن بررسی نمایید و اطمینان حاصل شود که آنها به اندازه کافی برای پوشش دوغاب عمیق هستند. 3. مخلوط دوغاب را بر روی سطح بریزید و با استفاده از یک شناور لاستیکی دوغاب را بر روی سطح کاشی و سرامیک بخش نمایید تا درون شیارها برود و با استفاده از لبه شناور دوغاب به آرامی هل داده تا به درون مفاصل پر نشده برود این شیارها در انبساط و انقباض، ترک خوردگی را به حداقل می رساند.

اسلاید 22: 4. بعد از حدود 10 یا 15 دقیقه توقف، شروع به پاک کردن دوغاب اضافی از سطح کاشی نمایید اگر دوغاب بر روی سطح کاشی خشک شده باشد به سختی به طور کامل حذف می شود لذا با استفاده از یک اسفنج سنگین و مقدار زیادی از آب به آرامی شروع به  پاک کردن و تمیز کردن سطح کاشی نمایید و سپس اسفنج را بشویید توجه داشته باشید که استفاده از آب بیش از حد می تواند دوغاب را تضعیف کند دو یا سه بار یا تا زمانی که سطح کاشی تمیز شود تکرار کنید.  در نهایت، با استفاده از یک دستمال یا پد سنباده خشک هر دوغاب باقی مانده که در سطح گیر کرده است را تمیز نمایید.

اسلاید 23: منابع:Masaleh.orgSanat.me7civil.comکتاب مصالح ساختمانی

اسلاید 24: با تشکر از دوستان

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید