صفحه 1:
5
میس وندر روهه
صفحه 2:
صفحه 3:
مقدمه :
01101100 ا ااا
۱ 7 FORTEC cg ety om
0100000
با اين فرض میتوان به بررسى جايكاه سطح در معمارى معاصر يرداخت.بطور كلى ديدكاههاى متفاوتى
poles jlane 9 Glas cad 00 1
م Ee aes Sete |
چون: خانه شیشهای (فیلیپ جانسون» پرای توکیو (ژان نوول). خانه دیار (جان هیدک). پارک لاویلت
SS Ie teal Col OE es ie ee moO)
صفحه 4:
021
زندكى نامه :
لودییگ میس در ۲۷ مارس ۱۸۸۶ در شهر آخن آلمان به دنیا آمد. وی نام مادرش وان در روهه را
ORL ETS Yr Ber eRe eens eee red hae
میس وندروه در ۱۷آگوست ۱۹۶۹ در شیکاگو از د
|
Se Toe ا ا ee eee ا
صفحه 5:
حللطت 70000899
ا ل 300000
Loe
000 00 8
۱ ا
0 ال Rs Pes Oe ee
Poe en ا ا ee cme
1 Ceres)
صفحه 6:
سیگ مجمازی:
[0 ReSped PSE ae ea ROSO Tan OSCE’ ORCS SN ERO Bn OOP OT Pr
1 oe Or Pe SRO
Ot Eade) ee RRR De Le Sie aD oe als)
PRC SN eC art Sem ees SS Bete Pe eae
بعدها در دفاتر مختلف معمارى كار كرد.
PERN een arena ا ا ا م ا
00 Canes eeeerS
صفحه 7:
021
ايده هاى جديد ميس وندر روهه
es en eS اا ال en
مختلف شهر برلین داشت. طرح های وی برای ویلاهای شهری نیز به مرحله اجرا در آمد.
Ree gre ere Cana Peper C28 Pen ae SeRO UREN EOE ECLA SC Uta aed
(ح2() در شهر اشتوتگارت آلمان برقرلر شده بود شد. در سال ۱۹۲۷ بمدت ۱۰ سال با معمار
ROR ee ET
صفحه 8:
۱ BCs oe
i Teen SOC aes oe CORLL
1۱ Peer
00 LO Re PE Cee nner s eeOnves Ie ea aD ee ae
cd dN even 1 1 ed peo
یک دفتر معماری در شیکاگو نیز تاسیس کرد.
1 CROR SENT ea PIeS OTT ie ces es nT
صفحه 9:
اکید بر راسیونالیسم علمی (عقل گرایی علمی)در معماری
«كرايش به عملكرد كرايى فيزيكى
۱۳
ایی فرم و فضا (تنوپلاستی سیسم)
صفحه 10:
0
Loke-Ohore-Orive-D در سلل۱۹۵.
Crows Wal در سل[198 در شيكاكو
meney Cee 7287
گالری ملی در شهر برلین .
صفحه 11:
Py eR Cen GEE SOO U ا ا ا ا
eae ae eee a ee ae
peCae epee eRe ا eee nee eon
تجلی مینیمالیزم در معماری و در کلیه هنرهاءاحتمالا به جنبش فن و هنرءکه از بی نظمی های
ویکتورین دوری می جوید باز می گردد.
ویلیم موریس یکی از بایان اساس این تفکر و بنینگذار اصول مدرنیستها و هوادر صداقت و
eto Ion 1
صفحه 12:
امروزه مسجل دست كه مينيماليزم از فلسفه فكرى و معمارى ميس ون دروهه و تمايل وى به ۳[
تزیینات در کار نشات گرفته است .
[9 rae Es eee a TORDE erence S00 BP etree a Tes Fem)
OL ee eer en eee ee ne eee
IS oS ca ce a Ree St ale ee Re oes aS
برون ایجاد می کرد
تنومی که در اه لین تتزل اجزا و حساسیت به کوچک سازی توسط معماران مختلف ارلئه می شود عموما
اوج 1
|
خواهند موازنه و تلفیق بین معماری و طبیعت را از طریق سادگی فرم,سطح و جزییات به وجود آورند.
صفحه 13:
ene cece ا ا لل ل ل
Egan Oo ا 5
مدرنیسم بود.میس سعی داشت در پروئه هایش با سیستمهایی که لغلب شبکه ای ساده و
شفاف هستند .به سازماندهی فضا بپر
معماری میس همچون مدرنیسم مقتدر آن دورهدر پی آنست که همه چیز را به یک فرجام
منطقی بکشاند و اين اقتضای زمان اوست.
1 Le egege a Se eI eS on
0 es a eee oe ae sae pees ee oenay
احساس رهایی و سبکی در مینیمالیسم وی کمک می کند.
صفحه 14:
PS 7 ae een Pere Reem re nore reve)
ee RT ee ne
Des recone OO CES an tae eee Cece
ee eee hae ES ale sane) nee ey
كت
اما ا rete
EUS م ل ا
صفحه 15:
هت"
400 a DECIR REMC Ceo NYS
آنچه که درنگاه اول به چشم می خورد وجود تقارن و تاکید به آن است. نکته قابل توجه دیگرتعریف یک
ورودی باشکوه با پله که در مرکز بنا قرارگرفته و هدایت بصری وعملکردی مناسبی را به داخل بنا می دهد.
ere) نب 0
شده است .
ورودق ممرسه معمارق
صفحه 16:
a
1 an Re Were
تکراری استفاده لزمصالح شيشه وفولاد درکل بنابه چشم می خوردفضاهای داخلی به صورت بزرگ که
259070001 ا
0 ا ا الل POMC
صفحه 17:
صفحه 18:
« « « ««ح(ح
پاوپلیون بارسلون
ميس وندر روهه و ليلى در طراحى بخش آلمان نمايشكاه بين المللى ( سال 1974) در
بارسلون سهيم بودند .
وقتى فرانسه و بريتانيا تصميم كرفته بودند در نمايشكاه ياويليون ملى بسازند .دولت آلمان به ميس
OD ال ا ل ا ا ا ا ea ed eel.
ate ee ee ۹
ا ree DEP RUS Comet Ete etn
سایت انتخابی توسط مسیرهای پیاده رو نمایشگاه قطع می شد . لین راه ادامه بی توقفی را بین
ele Cead ۱
ey reel oe es ERNE Se a eri)
صفحه 19:
[۱ ا On Cena toes
بزرگتر یک شیب بلند یه عبارتی تراس بلندی با ستونهای صلیبی شکل از جنس استیل را شامل می
شد . دیورهای فاقد ظرفیت تحمل از جنس سنگ مرمر بود بدون محدودیت بین این دو طراحی قرار
322-059
ااا ااا اما 000000
ساختار اساسى تصميم كرفت .محل جايكزينى مرمرها را براى ديوارهاى بيرون سقف در نظر كرفت
صفحه 20:
۱ itt es)
Far ae COR oN PRY aoa IOC CRE po FC ae
| ie ae ee ene nas
Rs er TCe AES)
صفحه 21:
0 One ene Sy Ra Ea Se ie See ee re teed
ستونهای که با ورق کرومی پوشیده شده ند با شفافیت واضح و انعکاس خاصی که از ابهام پیچیده ای .
حالتی لطیف و اثری خیال انگیز را ایجاد می کند.
Roce ee Lee Be ELE ERNE Tee SIRO nen Oy
از طرحهای افقی و عمودی ۰ مواد شفاف و مات و ساختار اسکلتی او ساختمانی با چشم انداز رمانتیک
ایجادکرد که موقعیتش بینگر توسعه معماری بود و بطور انکارپذیری کاری دو نیمه ای بود
صفحه 22:
Foam ta FER ا ا ا ROW SVNUY
طی مراسم افتتاحی پادشاه و ملکه اسپانیا از انها استفاده می کردند و تکمیل کننده ساختمان بود ودر
[0 SORT ظاهر فضاى متجمد و بسته ايجاد نكند از آنجايى كه هيج قطعه مناسبى در
00 اا ا ا ا es ies
صفحه 23:
١1ب ري ص سس
1000 ع م اا 0 2010
مركزى در اميخته بود .وندر روهه زملنى كه حس كرد تنديس مى تولند بخش مثبتى را ايجاد كند ترجيح
Res Perera Be ee ee TC I Oe eg RCC Ee ga Cea
شده در علم معماری ارزیابی کند.
صفحه 24:
Coe ltt sheet elumn
Scr aun: ete
هه ماود ogee
Chapt shasta cove,
sche wih methine aoe le
rae exarpl of xpos faster:
in Mi oe.
Natl aig. The mais made
2 thinas possible to eden
ners. Otte od pices ae
ماد ene vl epee
monothie
Bron lass op atc fo base
wth ور موه
اه اجه
‘rom wo stu stel ages
wich are hen ca wth roe
shes, GreatBuldngs.com|
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
~~
as) men rnecn cree رد كنا
میس وندر روهه با طرلحی خلنه در دو سطح قادر شد از محل سراشیبی بهره ای فراوان ببرد.در سطح
ا Cnet oo wee Et ee, رک
RVCIPIE ل eee ny
Pee 0 CRC pe RP eae OO Oe PP
ویسنهافشد لانگ به چشم می خورد و در اردوی فنی موسسه ابلیتویز در شیکاگو باز لین نمونه به جنس
مين خورد.
صفحه 29:
Fe ey CeO recat SPSS Ty CTE pet En cere Hey
PCaneed بر TOT PEC Esl CDN RUE ECO
edt aN ae Tale Ree ore aad
LPS ل ل ee ne eC Yl Oren Ce Serr. ee Seed eRe]
Recaro] nes ean es
1
وف سل
صفحه 30:
لط 009
لنه تاكندهان مشتركا با ياويليون
۱ SN ee aa eee ier
شیشه ای که مواد سفید و طلایی تشکیل شده فضای مسکونی و پذ
ا ا
0100 ا Or
. همین دلیل در اين ساختمان اواز صندلیهای ((برنو)) به طور گسترده استفاده کرده است
نمای از طبقه فوقانی
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
سضط __—@—
21111110
Peer en eee
وت
صفحه 38:
« « « ««ح(ح
نمنونه هاى از كارهاى ميس وندرروهه
-آسمان خراشها ى شيشه ا ى
-كاخ تاكندهات (كلاه كشدار )
oul
Ore ae ee
- ساختمان مهندسی شیمی و فلزشناسی در 2۲۲
- کاخ فارنورث
00
-- كالرى جديد ملى برلين
-- سالن اجلاس
0
صفحه 39:
برج بانكى حكومتى تورنتو
پروژه از آنجایی آغاز شد که آلن لمبرت مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سابق بانک تورنتو-دومینیون به همراه
0
برگین و هامن» و همچنین شرکت فرویو را به عنوان پیمانکار» پیشنهاد کردند. ساخت برجها بین سالهای
Seca es ie or ea reopen FECL SPRL CAd ۱
خریداری شد. سازمان میراث فرهنگی اونتاربو در سال ۰۲۰۰۳ بخشی از اين مجموعه را که فیلیپ جانسون از
el ee ee ne Se eres SSO me re we]
9 00 ety
Sree repre re erence
نمونهاى كلاسيك از روية او در زمينة سبك بينالمللى
[0 ا TC
SR الا ا
نیویورک آغاز شد.
صفحه 40:
2550000
مرکز تی دی مانند ساختمان سیگرام و تعدادی از پروژههای بعدی میس» از زمینة ساختمان با نمای شیشه
EE) 1۹
onc ne rir etm ree Perce 9[
اضافه شدند. اگرچه این ساختمانها جزو برنامه کلی میس برای مرکز تی دی نبوده اما به دلیل نزدیکی
ازياده حس فضايى را در مركز مجموعه تحت تاثير قرار مىدهند.
eee
PONE R ta SE Ee ROMs Tr 11
سازه فولادى شامل هسته مركزى است كه آسانسورهاء يلكانهاء سرويسهاى بهداشتى و فضاهاى خدماتى
1100-0 ذا 00000000
eet ee Brin ete ee) م ااا اا ااا Rte
تزئين» قفسههاى ساده به عنوان بارتيشن» ميزهاى جوبى و مبلمانى مثل صندلى بارسلونا است.
صفحه 41:
5-07
00 eo EO eR hen aad
Tey Mich ore Mtr rece ie ome)
600 همچنین گالری نمایشگاه ویژه ویژه در مجموع
9 ل
1 Cee eee rreB Ferre
Te os Se ECS (o) Renee)
گالری را تشکیل می دهد. غرفه نمایشگاه به عنوان بیان اولیه
معمارى ساختمان محسوب مى شود. هشت ستون كردان» دو
در هر طول قرار داده شده به طوری که برای جلوگیری از
كوشه؛ حمايت از مربع سقف فولاد ضد تست ©.1) متر
Pe Eee ا ا ieee ere
می دهد تا فاصله ای بین فضای نماد شیشه ای و هشت ستون
پشتیبانی شود. دفتر مسی این کامپوننت را به طور گسترده ای
در مدل هاى مختلف مقياس مورد بررسى قرار داده است تا+
تطابق ظاهری Pies errs eens)
صفحه سقف داشته باشد. ارتفاع کف تا سقف به 0.6 متر
9 iene Roe ا
دارد. جعبه هاى تخم مرغى ألومينيوم أنودايز سياه در داخل
pep ا ا ec T5ye" i)
Pe eee Nee eer
صفحه 42:
عنوان
فروشگاه ا م0
eis stents ete See ا ا aero
Ra pecee ge nee Ose er ECs TST sy
يك فضاى 55 فضای نمایشگاه موزه را گسترش می
eres yet
ee ere ele Bit eee ee eRe BESS Ss sone
| CSTs Orr Ce ee etre TEM te cre
ها با آن درگیر شدند. یک صفحه با سقف مربعی بود که توسط دو ستون در هر طرف پشتیبانی می شد. گرچه چالش های
ساختاری اولیه باید مورد رسیدگی قرار گیرند» نوعی از غرفه به دست آمده از الگوریتم معماری حد()
ا A tee Sor
BOTS eS Tes Sa SIT Se ieee enter Bhat el olor TEED eRe ted
به دفتر ميس فرستاده شد. جورج شافرء يك صنعتكر ثروتمند كه در شواينفورود زندكى مى كنده در مورد ساخت يك
FOS eT ا ا ا لل eS ies IES ee ee EST)
Ce ا Der nO) Re ene sess ا
ENE Be KCL را به همان شیوه ای که می خواست آن را بسازد. در نتیجه؛ یک مدل کاهش یافته از پروژه
Ete Be teen re Seren ELCs SIO =< Ieee em mene are
كرد و از او دعوت كرد كه أنجه را كه به نام مليت ملى ناى؛ فضاى تمايشكاهى براى مجموعه اى از هنرهاى قرن بيست
ernie oe) ا ااا ااا ااا ااا Cen ee ME
0000 ا ا ا ام لا المع ا mard
م ااا ا ا ا ا ۱
صورت كاملا ساخته شده از مفهوم سه جانبه اوليه بود.
ere)
صفحه 43:
صفحه 44:
کتاب تاریخ معماری مدرن تالیف بنه ولو