ajorhaye_sonati

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آجر های سنتی”

آجر های سنتی

اسلاید 1: آجرهاي سنتي

اسلاید 2: آجرواژه ايست بابلي كه به خشت ها يي مي گفتندكه احـكام يا فرامـين دولتي بروي آن نوشتـه مي شــد (حك ميگرديد) و بوسيله پختن اين خشت ها نوشته هـا را بروي آن پايدارمي كردند .

اسلاید 3: مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است؛ گمان می‌رود انسان های اولیه با مشاهده پخته شدن گل مجاور اجاق های خود و دیدن اینکه گل پخته شده سختتر از کلوخه‌های کنار خود می‌گردید پی به خواص و روش تهیه آجر برده باشند

اسلاید 4: آجر از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که قدمت آن بنا به عقیده برخی از باستان شنــاســان به ده هزار سال پیش می رسـد.در ایران بقایای کوره های سفال پزی و آجــر پـزی در شوش و سیلک کاشان که تاریخ آنها به هزاره چهارم پیش از میلاد میرسد پیدا شده است. همچنین نشانه هایی از تولیـد و مصرف آجر در هندوستان به دست آمده که حاکی از سابقه شش هزار ساله آجر در آن کشور است .

اسلاید 5: فن استفاده از آجر ازآسیای غربی بـه سوی غرب مصر و سپس به روم و به سـمت شرق هندوستان و چین رفته است در سده چهارم اروپایی ها شروع به اســتفاده از آجـر کردند .ولـی پس از مدتی ازرونق افتاده و رواج مجدد از سده ۱۲میلادی بوده که ابتدا از ایتالیا شروع شد .Colosseum in italy

اسلاید 6: پیدایش ساختمان های آجری در ایران را می توان از ۱۲۵۰ سال قبلاز میلاد در بنای چغازنبیل دانست .علاوه بر اســکلت سازی این بنـایآجری در سرداب های این معبد وجود آجر در دیوار سازی و طاق های ســهمی که به عرض ۴ متر و ارتفاع نزدیک به ســه متــر و هشتـاد سانتیمترو درعمق ده متر کاربرد داشته که تا به امروز به یادگارماندهاست .مجموعه بناي تاريخي طاق کسری تلفيقي از آجر، خشت وسنگ بوده است . اين بنا در غرب ایران قدیم مي باشدآرامگاه شاه اسماعیلسامانی در گنبد کاووس،مسجد اصفهان،همچنین پلها و سد های قدیمیمانند پل دختر، سد کبــار در قم از جمله بناهای قدیمی می باشند که باآجر ساخته شداند .

اسلاید 7: زيگورات چغا زنبيل

اسلاید 8: طاق کسری در غرب ایران قدیم

اسلاید 9: آرامگاه شاه اسماعیل سامانی در گنبد کاووس

اسلاید 10: مسجد جامع اصفهان

اسلاید 11: پل هاي قديميپل دختر در استان لرستان

اسلاید 12: سد كبار قم

اسلاید 13: به هر صورت باید آجر پس پیدایش آتش و در نواحی كه معادن سنگ وجود نداشته اند اختراع شده باشد .

اسلاید 14: آجربا وجود گذشت قرون متمادی هنوزمدرن است. یك ساختمان آجری جزئی از طبیعت است و هــمآوایی آن را نه تنـها به هـم نـمی زند بـلكه رنگ و فرم بدیعی نیز به آن می بخشد و با این وجود هیچ گاه كهنه نبوده و نیست و همراه با زمان پیش می رود. به هر حال یك ساختمان آجری همانند یك فرش دستباف، تركیب بدیعی از سلیقه های بی انتهای معماران هنرمند است.

اسلاید 15: خواص آجر باعث شده است که به عنوان مصالح پرکننده دیوارو سقف از جمله پـرمصرف تـرین مصالـح باشد. زیبایی آجـر و الگوی حاصل از آجر چینی باعث شده است که به صورت نمـا در داخـل و خـارج بنا مورد استفاده قرار گیرد و هویت خاصی به ساختمان ببخشد .

اسلاید 16: آجـر نوعی سنگ مصنوعی است که از پختن خشت خـام و دگرگونی آن بر اثر گرما به دست می آیدآجر را می‌توان به روش های مختلف طبقه بندی نمود. مانند طبقه بندی از لحاظ رنگ، ابعاد، جنس و ....

اسلاید 17: مواد تشکيل دهنده آجر طبق استاندارد ايران18

اسلاید 18: مراحل پخت آجر :1 ـ تهيه خاك رس 2 ـ بعمل آوردن خاك 3 ـ ساختن گل4 ـ قالب گیری یا خشت زنی 5 - آجر پزی

اسلاید 19: آجرهای فشاری: دلیل نامگذاری این نوع آجـر اینست که درابتدای تولید این نوع آجر خشت آن با دست زده می‌شد و بافشار دستی کارگران خشت زن گوشه‌های قالب به وسیله گل مخصوص پر می‌گـردیـد. این نـوع آجـر برای کلیه کــارهـایساختمـانی مانند گـری چینی، طاق ضـربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی منـاسب است.ابـعاد آجرفشاري ۵×۱۰×۲۰ و یا ۵٫۵×۱۱×۲۲ سانتیمترمي باشد.

اسلاید 20: در فرش کردن کف ساختمان از آجر بزرگتری به نام ختائی به ابعاد ۵×۲۵×۲۵ سانتی متر و یا بزرگتر از آن به نام نظامیدر ابعاد ۴۰×۴0×۵ سانتی متر استفاده می شده است .

اسلاید 21: انواع دیگر آجـر در گذشته آجـر قزاقی می باشد که پیش از جنگ جهانی اول روسها آن را تولید می کردند که ابعاد آن ۵×۱۰×۲۰ بوده است .

اسلاید 22: طبقـه بندی آجـر از لحاظ رنگ : در صورت استـفاده از آجـر در نماچینی رنگ آجر اهمیت پیدا می‌کند. برای استفاده در نماچینیآجرهایی به رنگ های زرد کمرنگ که به آن آجر سفید می‌گویندو زرد پررنگ که به آن آجـر بهی می‌گویند و همچنین آجـرهاییبه رنگ قرمز روشن یا قرمز سیر در بازار وجود دارند.

اسلاید 23: در حدود سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ یک نوع آجر ابلق به رنگ هايقرمز و زرد بنام آجر بهمنی به بازار عرضه می‌شدکه بوسیله کوره آجرپزی به همین نام تهیه می‌گردید. علت رنگی بودن این آجـرها مربوط به طریقه چیدن آجـر در کـوره و نحـوه آتـش دادن به آن و کنترل سطــوحی که با آتش در تــماس مستقیم می‌باشـد است و یا مربوط به اکسید فلــزاتی است که در مواد اولیــه آجـر موجود می‌باشد. مانند اکسیدهای مختلف آهن ..

اسلاید 24: آجر رسی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی که به وسیله بشر تولید شده است گل حاصل از خاک رس که منشا تهیــه آجـر است به راحتی شکــل دلخواه را به خــود می گـیرد و محصولی همگن به دست می‌دهد.از این رو می توان با قالب زدن گل و حرارت دادن آن مصالحی سخـت ، دارای مشخصات فیـزیکی، مـکانیکی و شیـمیایی یکسان، متناسب با کاربرد، منطبق با فیزیک بــدن انسان، با فرآینــد تولیـد ساده، سریع و حمل ونقل آسان تولید کرد .

اسلاید 25: هره نمودن خشت هاي خام

اسلاید 26: هره نمودن خشت هاي خام

اسلاید 27: هره نمودن خشت هاي خام

اسلاید 28: کوره های آجر پزی ابتدایی بی گمان از مکان هایی تشکیل می شده که در آن لایه های هیزم وخشت متناوبا روی هم چیده میشده است. پس از خشک شدن خشت ها را در کوره می چینندطرز چیـدن آنها طـوری است که بین آنها فاصله وجود دارد تا گازهای داغ و شعله بتواند از لای آنها عبور کند .

اسلاید 29: كوره های آجرپزیكوره های آجرپزی به سه دسته تقسیم می شوند :1 ـ كوره آجرپزی با آجر ثابت و آتش ثابت (تنوره اي )2 ـ كوره آجرپزی با آجر ثابت و آتش رونده (هوفمان )3 ـ كوره آجرپزی با آتش ثابت و آجر رونده (تونلي )

اسلاید 30: کوره با آتش ثابت و آجر ثابتقدیمی ترین نوع کوره آجر پزی می باشد.زمان پخت آجر در این کوره ها 6 تا 7 روز است.سوخت این کوره ها می تواند از هر نوعی باشد.عیب عمده این کوره عدم کنترل درجه حرارت در آن است.در این کوره ها آجرهای نپخته، پخته و یا آجر جوش تولید می گردد.مصرف انرژی در اینگونه کوره ها بالا است.

اسلاید 31: كوره آجرپزی با آجر ثابت و آتش ثابت (تنوره اي)

اسلاید 32: کوره با آجر ثابت و آتش روندهای کوره توسط یک معمار آلمانی به نام فردریک هوفمان ساخته شد و تا کنون نیز به همین نام معروف است.این کوره از چند اتاقک تشکیل شده که به دودکش مرکزی متصل می باشد. لذا آتش از زیر وارد اتاقکها شده و دود آن از دودکش خارج می گردد.حرارت در این کوره ها قابل کنترل بوده و تنها درصد کمی آجر جوش و یا آجر نپخته تولید می گردد.

اسلاید 33: كوره آجرپزی با آجر ثابت و آتش رونده (هوفمان)

اسلاید 34: كوره آجرپزی با آجر ثابت و آتش رونده (هوفمان)

اسلاید 35: كوره آجرپزی با آجر ثابت و آتش رونده (هوفمان)

اسلاید 36: برش كوره آجرپزی با آجر ثابت و آتش رونده (هوفمان)

اسلاید 37: کوره با آتش ثابت و آجر روندهاین کوره ها شبیه کوره های کاشی پزی است و برای تولید آجرهای با کیفیت از آنها استفاده می گردد.آجرها بر روی واگن هایی قرار گرفته و از تونل حرارتی (کوره تونلی) عبور می کند تا پخته شود.حرارت در اینگونه کوره ها بخوبی قابل کنترل بوده و حتی می تواند در بخشهایی زیاد و یا کم گردد.

اسلاید 38: كوره آجرپزی با آتش ثابت و آجر رونده (تونلي )

اسلاید 39: استاندارد آجرسنتي در ایران بنابر آخرین استاندارد ایران به تاریخ ۷ خرداد1357 آجر هاي رسيدستـي به دو نوع فشاری و قـزاقـی سفید دسته بندی شده اند میزان جذب آب مطــابق استاندارد ایــران در آجــرهای دستــی حداکثر ۲۰% وحداقل ۸% تعیین شده است .

اسلاید 40: بر طبق استــاندارد شماره ۷ ایران آجـرهای مصرفی در نما باید دارای مشخصات زیر باشنــد:معــایب ظــاهــری: آجـرنما باید عــاری از معـایب ظاهـــری مانند ترک خوردگی، شوره زدگی، آلوئک و نظایر آن باشد. - لبه های آجر: خط فصل مشترکسطوح آجـرها باید مستقیم و زوایای تلا قی آنها قائمه و ســطوح شان صاف باشد.مقـاومت در برابر یخبنـدان: آجـرهای مصــرفی در نـما باید در برابر یخبندان پایدار باشنــد و در آزمایش یخ زدگی دچــار خرابی ظاهر مانند ورقــه ورقــه شدن، ترک خوردن و خوردگی نشوند.

اسلاید 41: ترک در سطح آجـر: وجود یک ترک عمیق در سطح متوسط آجر حداکثر تا عمق ۴۰ میلیمتر در آجر پشت کار بلا اشکال است ولی به طور کلیدرصد آجـرهای ترک دار نبایـد بیشتر از ۲۵ باشــد. پیچــیدگی، انحنا و فــرورفتگی: پیـچیدگی در امتــداد سطح بزرگ آجر حداکثر ۴ میلیمتر ودر امتـداد سطح متوسط آجــر تا ۵ میلیمتر مجـاز است. آجر نباید انحناو فــرورفتگی بیش از ۵ میلیمتر داشته باشــد و این مقدار در صورتیقابل قبول است که میزان آن از ۲۰ درصد کل آجرها افزایش پیدا نکند.

اسلاید 42:

اسلاید 43:

اسلاید 44:

اسلاید 45: آجر باید کاملا ً پخته و یکنواخت و سخت باشد و در برخورد با آجر دیگرصــدای زنگ دار ایجاد کند. آجــرهای ساختمانی مقــاومت خوبی در برابرآتـش دارند به طــوری که یک دیوار ۲۲ سانتی متری از آجر در حدودشش ساعت در برابر آتش سوزی مقاومت از خود نشان می دهد.

اسلاید 46: تقسيم بندي گوناگون آجر

اسلاید 47: آجر سه قدي

اسلاید 48: كلوك

اسلاید 49: نيمه

اسلاید 50: كلاغ پر

اسلاید 51: قلمداني

اسلاید 52: نيم لايي

اسلاید 53: 1 – مصالح ساختماني - احمد حامي2 – اجراي ساختمان با مصالح سنتي – حسين زمرشيدي3 – اينترنت :http://www.memarblog.comhttp://www.farsnews.comhttp://civilarc.blogfa.comhttp://daneshnameh.roshd.irhttp://omranteam.blogfa.comhttp://www.qomstandard.comhttp://www.photo-tbk.blogfa.comhttp://www.qommiras.irhttp://www.civil-tech.nethttp://materialist-sr-iau.blogfa.comhttp://www.gtalk.irhttp://mamemaran.persianblog.irمنابع

اسلاید 54: با تشكر از توجه شما عزيزان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید