صفحه 1:
آخرت گرابی گردآوری وتنظیم: بهزاد کاظمی - ‎۱۳٩۱‏

صفحه 2:

صفحه 3:
در باره حقیقت انسان دو دیدگاه وجود دارد: 1- مادي: كساني كه هستي را با ماده برابر مي دانند يا انسان را يديده اي كاملاً مادي تلقي مي كنند و تمام قوانين حاكم بر حقيقت انسان را مادي مي دانند. 2- الهي: اين كروه علاوه بر بعد مادي انسان. بعد غير مادي او را نیز اعتقاد دارند و براي انسان علاوه بر بدن مادي. حقيقتي به نام 795‘ قائلند.

صفحه 4:
قرآن در آياتي به دو ساحتي بودن انسان (روح و بدن)» تصريح مي فرمايد: 5 22 سَوَاهُ وَتَفَحَ فيه من رُوحه وَجَعَلَ لَكُمْ السّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأَفْئدَةَ یلام تشکزون (سجده < آبه 9 ‎JS‏ اگم فك القزت اذي ول بکم نم ای رتم تَرْجَعُونَ (سجده - 11) * الله بد )42 - ‏حِين مَوْتيم ازمر‎ AM 58 aD '*”خدا روح مردم را هنكام مركشان به تمامي باز مي ستاند.

صفحه 5:
بعد گرايشي انسان بعد گرايشي. همان تمابلاتي اند که با روح انسان سرشته شده اند. هر انساني ذا ز این گرابشها - هر چند در حد ضعیف و نهفته - بهره مند است گرايشهاي انسان به دو دسته تقسیم مي شوند: 1- كرايش هاى حيواني: اين كرايش ها ميان حيوان و سان مشترك اند. مانند: گرایش به حفظ ذات و از خود و ميل به جنس مخالف. این گرایش ها را غریزه هم مي گویند.

صفحه 6:
2- - گرایش هاي انساني: گرایش ها و تمابلاتي اند که به انسان اختصاص دارند و یا دست کم نشانه ‎cl‏ آنها در حیوانات کمتر مشاهده می گردد. از كرايش هاي اصيل انسان. میل و محبت به خداست که از وي جدايي ناپذیر است. امام علي (ع): ((خداوندا! تو قلبها را برمحبت خود آفریده اي.))

صفحه 7:
رابطه دنیا و آخرت در نظام هدفمند آفرینش. آخرت - که فرجام هستي است - با دنیا - که مرحلهای از هستیاست - نمیتواند بی ار تباط باشد. از ديدكاه قرآن. هر كس به دنيا ميآيد بدون ترديد بايد به دنياي اعفان غود هآ ۳۲ : هر كس ذرهاي كار نيك انجام دهد أن را ميبيند وهر 12 909 كار بد انجام دهد آن را اين ارتباط در كلام بيامبر اعظم ‎cho‏ الله عليه وآله به شكل صريح بیان شده است؛ الاخرة. دنیا کشتگاه آخرت است.

صفحه 8:
" رابطه ميان دنيا و آخرت و اعمال آدمي با پاداش و کیفر. فراتر از ‎ae‏ لاك ‏خوب و بد انسان بهصورت ملكوتي در رستاخیز ظهور میکند ‎lee Us i JS‏ من شو توا ‎ ‎ ‏011 15 هر کس آنچه کار نيك به جاي آورده و ايا 52017 شده. حاضر مییابد و آرزومیکند: کاش میان او و آن |كارهاي ‎ ‏همانا كساني که اموال ‎Be eae ae‏ آتشي را در شکمهایشان وارد میکنند.

صفحه 9:
آلنا) تعريف و اهمیت معاد 1- تعریف معاد از نظر لغوي به معناي بازگشتن است و از ريشة (عود) مي باشد. در اصطلاح به معناي دوباره زنده شدن پس از مرگ است. معاد به معنای زندگی مجدد انسان و ساير موجودات است. خداوند قادر است از زنده» مرده و از مرده» زنده خلق نماید.

صفحه 10:
2- اهمیت 1- انسان ذاتاً علم دوست و حقیقت جو است. به ویژه دربارة آنچه با زندگي و جاودانگی او ارتباط دارد. ۱ 2 شناخت غایت و هدف زندگي براي انسان از اهمیت زبادي برخوردار است : زیرا در ۰ ۱ گيري فعالیتها و اعمال انسان نقش مهمي دارد.

صفحه 11:
3- نظر قرآن کریم در قرآن دربارة جهان پس از مرگ بیش از 1400 آیه وجود داردکه خود نشانگر اهمیت معاد است. خداوند در سوره مومنون. آیه 115 مي فرمابد: (آبا گمان کردید شما را بیهوده آفربدیم و به سوي ما با زگردانده نمی شوید ؟!))

صفحه 12:
خداوند در سوره نوح آیات 17 و18 می فرماید: ‎aS‏ من ازض نبا نم پمیدکم فیها ویخرجکم اج ‏((خداوند شما را مانند گياهي از زمین روبانید. سپس شما را به همان زمين باز مي كرداند و بار ديكر شما را خارج مي سازد.)) ۱

صفحه 13:
ب) نمونه هاي مشایه معاد احياي مردگان در امتهاي پیشین مانند زنده شدن پرندگان به دعاي حضرت ابراهیم (ع)» سر گذشت اصحاب کهف زنده شدن عزیر و زنده شدن مردگان به دعاي حضرت عيسي (ع

صفحه 14:
ج) براهین هداد 1- برهان فطرت فطرت به معناي نوع آفربنش است؛يعني انسان به گونه اي آفریده شده است که میل به زندگي جاویدان و بقا دارد» و از نيستي و فنا بیزار است .دنیا شايستگي ابدیت را كارت . قرار ور في في فرماد :یسب الانسان أ Gal AN Sa ‏منْهُ الزّوْجَيْنٍ‎ bed ‏فسوی‎ Gls SH Beto) He ‏بقادر‎ WS

صفحه 15:
2- برهان عدالت از صفات خداوند عدل است و آفرینش او نیز بر عدالت است. امیرالمومنین مي فرمایند: ((به عدالت است که اسمانها و زمین برافراشته شده است.)) ((عدالت. اصلی است که عالم بر اساس آن برپا گردیده است.)) قرآن سورة یونس - 44: ((بي گمان. خداوند هیچ ظلمي به مردم روا نمي دارد.))

صفحه 16:
2- برهان عدالت برخي آبات گواهي مي دهند که خداوند تبهکاران و صالحان را برابر نمي داند: ((آيا ما كساني را که ایمان آورده اند و عمل نيك انجام داده اند با مفسدان در روي زمين يكسان قرار مي دهيم؟ آيا با آن-تبهکاران به یکسان رفتار مي کنیم؟)) ص - 28

صفحه 17:
3- برهان معقولیت از راههایی که آدمی می تواند به حقانیت معاد راه‌یابد. برهان معقولیت (دفع ضرر محتمل) است. اگر آدمي اعتقاد به معاد و عدم اعتقاد را کنار هم بگذارد و مزایا و معایب هر يك را محاسبه کند. پي مي برد که اعتقاد به معاد رجحان بيشتري دارد. . 00

صفحه 18:
ماهیت هرگ مرگ دریچه اي به زندگي نو است .مرگ مرحلة ديگري از زندگي و سرآغاز حیات جدید انسان است. پیامبر مي فرمایند: ((مرگ نخستین منزل از منازل آخرت و آخرین منزل از منازل دنیاست.))

صفحه 19:
1- معناي لغوي مرک مرگ درزبان فارسي مترادف با واژة موت در عربي است. موت به معناي از دست رفتن قدرت و توان چيزي است. گاه مرگ را براي بدن بکار مي برند و كاه براي روح. مراد این است که روح. ابزار جسماني خود را از دست داده و در واقع نیستی در کار نیست و انتقال از مرحله اي به مرحلة دیگر از زندگي است.

صفحه 20:
مرگ ؛ انتقال از مرحلهاي به مرحله دیگر زندگي مردن بهمعناي نابودي نیست؛ بلکه تولدي دیگر و انتقال از دنياي محدود بهجهاني بیکران است. انسان افزون بر بُعد مادي»داراي بُعد روحاني است که حقیقت او را تشکیل میدهد و با مرگ نابود نمیشود . یکی از تعابیر قرآن كريم درباره مرگ » کلمه توفي است بهمعنایدریافت چيزي» بیکم و (97 ‏(نساء:‎ STAT ‏در حالي که بر خود ستمگر بودند» بدانان‎ ‏ما در زمین» مردمي زیر دست و مستضعف‎ نبودکه در آن سفر کنید و خود را از زیر

صفحه 21:
شباهت مرگ به خواب از حضرت جواد(ع) از مرگ پرسیدند. فرمود: ا 0 وَ جَنْهُ الكافر وَالْمَوْتُ حسْرُ هؤلاء الي جَنَاتهمْ وَجِسْرٌ هؤلاء الي جَحيمهم. خ صدوق» ص 289) دنياه زندان مؤمن و بهشت كافر است و مرى براي مؤمنان بلي براي رسيدن به بهشت و برايكافران بلي بهسوي دوزخ است. دي ميدانده با اين كه دليلي بر انكار معاد ندارد ونمونههاي حيات ۵ الوا ما هي الا خی ‎aie)‏ 24( و منکران معاد گفتند: »زندگي نیست جز همین زندگي دنيايي ماء که میشویمو نابود نمیکند ما را مگر روزگار.« درحالي که به گفته خود بقین ندارند» آبلکه[ تنها وهم وپنداري است که دارند

صفحه 22:
2- آیا مرگ عدمي است؟ امام علي (ع) مي فرمایند: وَاعْلَمْ نك انما خُلفْتَ للاخرّة لا للدّنيا؛(نهجالبلاغه» ترجمه فیضالاسلام ص 926) آگاه باش که تو براي عالم آخرت آفريده شدهاي نه براي دنيا. امام حسين (ع) مي فرمايند: ((جوانمردان صبر کنید! مرگ پلي است که شما را از سختیها و دشواربها به باغهاي گسترده و نعمتهاي پیوسته منتقل مي کند. کدام يك از شما انتقال از زندان. به قصر را ناخوش مي دارد؟))

صفحه 23:
7 مرک؟ سنت حتمي و همکاني ((هر کسی مرگ را سچشد؛ و شما پاداش خود را بطور کامل در روز قیامت خواهید گرفت؛ آنها که از آتش (دوزخ) دور شده. و به بهشت وارد شوند نجات بافته و رستگار داو بي دنب چیزی جز سرمایه فریٍ نیس ۱ نما توتوا یذ کم الْمَوْت ولو نتم في ‎SES C95‏ لو" بشید مرک شمارا در مي یبد هر جد د ۱۳ محکم باشید.))

صفحه 24:
9 و تست از مرک مردي به حضور پیامبر آمد و گفت مرگ را دوست نمي دارم. حضرت از او پرسیدند: ((ثروت داری؟)) گفت بلي. فرمود: ((آبا چيزي براي خود به سراي دیگر فرستاده اي)) گفت نه. فرمود: ((به همین دلیل است که مرگ را دوست نمي داري.)) اميرالمؤمنين علي (ع ) فرمودند: ((از آن كساني مباش که مرك را به دليل فزوني كناهان دوست نمى دارد.))

صفحه 25:
مردى به امام مجتبى كفت چرا ما مرگ را دوست نمی داریم: ((شما خانة آخرت را ویران کرده اید و خانة دنیا را آباد ساخته ابد. دوست نمی ‎wy lo‏ که از خانة آباد به میرانه منتقل شويد.)) ‎١‏ امام علي (ع) مي فرمايند: (به خدا بیم ندارم بر مرگ وارد شوم با مرگ به سوي من بیاید.))

صفحه 26:
انواع مرگ 1- مرگ هاي دشوار و آسان 2- مرگ ن و قلب 3- مرگ فرد و جامعه 4- مرگ افتخار آمیز(نهادت)

صفحه 27:
انواغ مرگ 1- مرگهاي دشوار و آسان فرشتگان جان بعضي انسانها را با آساني و برخي دیگر را با خشونت و ‎git‏ مي گیرند . مرک آسان ‎WIE‏ براي صالحان و مومنان اس ((كساني که فرشتگان روحشان را مي گیرند؛ در حالي که ياك و پاکیزه اند . به آنها مي گوبند : سلام بر شما! وارد بهشت شوید. براي اعمالي که انجام دادید ۹6

صفحه 28:
امام صادق در این باره می فرماید: ((مرگ براي موّمن به سان بوییدن بوي خوش است که به سبب خوشي آن. به خواب سبك مي رود و همه درها از او رخت بر مي بندد.)) مرگ دشوار غالباً برای ظالمان و ستمکاران است. قرآن در سورة محمد(ص) آیه 27 مي فرماید: _ ‎GAS‏ إذا وقنْهُمْ الملائكة بضربئون وجَوَهم بارهم ‏((حال آنها چگونه خواهد بود هنگامي که فرشتگان بر صورت و پشت آنان مي زنند و جانشان را مي گیرند.))

صفحه 29:
امام سجاد (ع) مرگ کافر را چنین وصف مي کند: ((مرگ براي كافر به سان كندن لباسهاي زيبا و گرانبها و پوشیدن کثیفترین و خشنترین لباسها است و یا انتقال از خانه هاي مأنوس و سكني گزیدن در وحشت آورترین منازل همراه با بزرگترین عذابها.))

صفحه 30:
22 مرگ تن و قلب از دیدگاه قرآن تن و قلب هر دو عارض مرگ مي شوند. آنگاه که روح از بدن گسسته شود مرگ تن فرا مي رسد و آنگاه که بشر از نظر تعقل و تفکر به مرتبة دوني برسد و براي حق گوش شنوا نداشته باشد. قلب او مي میرد. قرآن در سورة نمل آبه 80 مي فرماید: نك لا تشم الْمَوْنَى ولا ثشمغ الم الدْعَاء دا ولا مَذبرِین ((قطعاً تو نمي تواني سخنت را به کوش مردگان برساني» و نمي تواني کران را هنگامي که روي بر مي گردانند. فراخواني.)) امام علي (ع) مي فرماید: ((كساني که نهي از منکر را به كلي ترك کرده و نه به زبان و نه به قلب و نه به دست با منکر مبارزه نمی کنند. مردگان زنده نمایند.))

صفحه 31:
3- مرگ فرد و جامعه قرآن براي جامعه همچهن فرد مرگ قائل است. مرگ جامعه بر اثر ظلم و ستم و گناه و نافرماني خدا پیش مي آید. قرآن در این باره مي فریاید: ولكل أمَّة أجل فَإِذَا جاء أَجَلَهُمْ لا يَسْتَأَخْرُونَ سَاعَةَ وَلآ یسْتَقدمون ‎Gl el)”‏ = 34( * اسلي است. که چون فرا رسد. نه ساعتي آن را پس اندآژند و نه 9 (117 ‏بقلم وه مُصْلِحُوِنَ (هود-‎ eit Bb; GS beg ((و چنین نبود که پروردگارت آبادیها را به ستم نابود کند در حالی که اهلش در صدد اصلاح بهده باشند))

صفحه 32:
4- مرگ افتخار آمیز(شهادت) مرگي که در راه خداء برپايي قسط و عدل. فراگيري علم و دانش. کسب معارف الهي و كسب روزي حلال است. " . ; 5 أَمُوَانَا ب بي ای ‎ee‏ سي ساس سا ا ا زندهاند. و نزه پروردگارشان روزی داده مىشوند.

صفحه 33:
قبر و عالم برزج معناي ظاهري قبر. همان گودالي است که جسد انسان در آن دفن مي شود. و معناي واقعي آن همان برزخ است . قرآن در اين باره مي فرماید: علي أَعْمَلُ صَالحًا فيمًا ترفث لاه له هو قائلها وّمن وَرَائْهم بَرْرَحٌ إِلَى يَوْمٍمُبْعَقُونَ. مومنون/ 100 ((و بيشاييش آنان برزخي است تا روزي كه برانكيخته خواهند شد.))

صفحه 34:
برزخ چيزي است که میان دو شي ء حلیل شود و از این رو به جهاني که میان دنیا و آخرت است. برزخ گویند. امام صادق (ع) منظور از برزخ را چنین فرمودند: ((مقصود از برزخ قبر انسان است از لحظه مرگ تا روز قیامت.))

صفحه 35:
1 واقع شدني و تردید ناپذیر 2- نزدیک 3-حق 4- خبر بزرگه 5- فراخواني همراه رهبر 6- فریاد 7 فرار از بستگان, قطع پیوندها و جدايي 8- پیرکننده 9 آشکار شدن رازها 0- سود ندادن مال و فرزند 1- پذیرفته نشدن عذرها 2 حسرت

صفحه 36:

صفحه 37:
راه رسیدن به بهشت 1- ایمان و عمل صالح 2- پيروي از خدا و رسول 3- صداقت و راستی 4- نيكوكاري 5- صبر 6- مواظبت از نماز 7- انفاق در راه خدا 8- شهادت در راه خدا

صفحه 38:
راهکارهای تثبیت معادباوری ‎elem‏ و اتاهی. بقین و باور به معاد و عمل به آن ‏وتات از تفس خود و سیروسلوی(مشارطه. ۱۳۰ کات معاعبه و معانبه) ‏3. تدبر در نمونه هایی محسوس از مرگ و زندگی دوباره در ‎ony‏ های انسانی و طبیعی خواب رویش دوباره طبیعت دگردیسی گرم ایریشم و تبدیل شدن به پروانه ‏4.انديشه درباره مرگ به ویژه در خلوت ‏5.زیارت اهل قبور و تماشای قبرهای قدیمی ‏6.شرکت در تشییع جنازه و تدفین ‏اال با چگونگی زندگی اخروی و ارتباط اعمال دنا با سرنوشت فرد در آخرت

رایگان