صفحه 1:
آرایه های ادبی 9
صفحه 2:
واج آرابی ( تقمه ی حروف ) :
تکرار یک واج ( صامت يا مصوت ) است در کلمه هاى يكت مصراع يا يكك
بیت يا عبارت نثر به گونه ای که کلام را آهنگین می کند و آفریننده ی
موسیقی درونی باشد و بر تاثیر سخن بیافزاید این تکرار آگاهانه ی واج ها را
«واج آرایی » گویند .
*مال: خیزید و خز آرید که هنگام خزان است
باد خنشسک از جانب خوارزم وزان است
* توضيح : در این بیت تکرار واج « خ» و «ز » باعث ایجاد موسیقی درونی
شده است .
" توجه : در زبان فارسی بیست و نه واج داریم /( ببست و سه صامت و شش
مصوت )
" صامت ها همان حروف الفبای فارسی هستند و مصوت ها «س» و «۰»۱«ی
»و » می باشند .
صفحه 3:
سچجع : آوردن کلماتی در
ان جمله های نثر که در وزن با
حرف يا حرف آخر با هر دو ( وزن و حرف آخر ) با هم یکسان
| :منت خدای را عزووجل که
موجب قربت است. و به شکر
ان مزید نعمت.. ( فعل « است»» به
قرينه ى لفظى حذف شده است . )
* بان ۲ : خلاف راه صواب است و نقض
رای لوالالباب « است » (حذف
لفظی ) ذوالفقار علی در نیام ( باشد ) و
زبان سعدی در کام « باشد » ( حذف
معنوی )
© ترس : فعل «باشد » در دو جمله یم
پایانی به قرینه ی معنوی حذف شده
wl
* :جه : به نثر مسجع - نثر آهنگین نیز می
گویند .
با
* ۱۰ : سجع در کلامی دیده می شود که
حداقل دو جمله باشد یا دو قسمت باشد .
* »۰ ۲: سجع باعث آهنگین شدن نثر می
شود به گونه ای که دو با چند جمله را
هماهنگ سازد .
* ۰ ۲: سجع در نثر حکم قافیه در شعر را
دارد .
* ۰ ۲: )گر در پایان جمله ها کلمات
رای و جود دنه پاش »مسج پیش از
۳
المی ا کر بهشت چون چشم و چراغ است
بسی دیسدار تسو درد و داغ است
* ۰ گاهی در جملات
است العا ب قرينة لففلى ب معنوق
صفحه 4:
صفحه 5:
(os al»
عشسق شوری در نهساد ما نهساد جسان مسا در بوتسه ی سودا
تساه 7
وجود و سرشت _.. قرارداد
بهسرام که گور می گرفتی همه yee دیدی که چگونه گور بهسرام
فت. ۹
aa ass
کار پاکان را قیساس از خسود مکی کر چه باشد در نوشتن شیروشیر
شیر خوردنی و نام هیوان)
صفحه 6:
ب)انواع جناس ناقص
Aen ie Ne ae
ناقض حرکتق lo ©
؟ حناس ناقص افز ایشی
صفحه 7:
سس ناقص | جنارد
"جناس ناقص اختلانی : آن است که دو کلمه جناس در حرف اوّل»
وسط با آخر با هم اختلاف داشته باشند .
"منال : تنگ است خانه ما را تنگ است ای برادر
بر جای ما بیگانه نگ است ای برادر ( برای حرف اوّل )
© چوک زشاخ درخت خسویشتن آویختسه
زاغ سبه بردو بال غاليه آميخته ( براى حرف وسط )
صفحه 8:
جنات تاقفن خر تتی
آن است که دو کلمه جناس علاوه بر معنی در
جرکت ( مصوت کوتاه ) نیز با هم اختلاف دارند.
ملک و مُلک و مک
صفحه 9:
جناس ناقص افزایشی
آن است که دو کلمه جناس علاوه بر معنی » در
تعداد حروف نیز متفاوت اند بطوری که یکی از
کلمات جناس حرفی در اوّل » وسط با آخر نسبت
به کلمه دیگر اضافه دارد.
"مثال : این ره» آن زاد راه و آن منزل است
مسسرد رهسسی اکسسر ؛ eg
صفحه 10:
سح (توضيحاتى در درس عربى دهم دا شتیم)
* آن است که شاعر فارسی زبان یک مصراع با يك بيت از شعر
خود را به زبان دیگری ( معمولا به زبان عربی ) بسراید .
مئال : سل المصانع ركبا تمیسم فی الغلوب
قو قدر آب جه دانى كه در كنار فراتى
#* ترجمه : بركه ها و تالاب هاى بيابان را از شتر سوارانى سر
كشتكان بيابانند بيرس .
توجه : در ملمع بيت يا مصراع عربى ( هر زبان ديكر ) بايد سروده
ى خود شاعر باشد نه اينكه از كسى يا جابى نقل قول ( تضمين )
صفحه 11:
مراعات نظیر ( تناسب)
#اكر كوينده در كلام خويش مجموعه اى ١ ز کلمات را بیاورد که به
نوعی با هم تناسب و ارتباط داشته باشند » آن را مراعات نظير
گویند .
*نکته : تناسب میان کلمات می تواند از نظر جنس » نوع » مکان »
زمان » همراهی و ... باشد .
*نکته : بیشترین کاربرد مراعات نظیر در شعر است اما گاهی در نثر
هم دیده می شود .
*منال: رود شاخ گسل در بر نیلوفز jc wd
گلنسار ها
( شاخ کل » نبلوفر و کلناز سس مراعات نظيق)
*نکنه : آرایه های مراعات نظیر ممکن است بین دو كلمه با شتر
اتفاق بیفتد .
صفحه 12:
|
لت
آوردن دو کلمه ی متضاد در سخن به گونه ای که سبب زیبایی کلام گردد .
نکته : تضاد هم در شعر و هم در نثر بکار می رود .
مثال :
نکته : فعل ها نیز می توانند آرایه تضاد را به وجود آورند
: مثال ٠
صفحه 13:
تناقض نما ( بارادو كس )
* آن است كه در كلام دو امر متضاد را به یک چیز نسبت بدهیم به كونه اى كه
ظاهراً وجود یکی نقض وجود ديكرى باشد . شاعر اين امر متضاه را چنان
هنرمندانه به کار می برد که قابل پذیرش است :
*سال : جامه اش شولای عریان است ۰
؟ توضیح : واژه شولا به معنی «لباس »» که برای پوشیدن بدن است و وقتی با
«عریانی » همراه می شود معنی ضدیت خود را از دست می دهد .
صفحه 14:
حس آمیزی
" آمیختن دو حس است در یک کلام به گونه ای که از یک حس به جای حس
دیگر استفاده شود . و این آمیختگی سبب زیبایی سخن گردد .
Ae Ome see ویر
*توضیح ا ies Ce ee
خواهد سخن او را يبينيد كه به این میختگی حس ها » « حس ی
Fleas أخبز تلخى يود رأوشس را بحس ol مره توسل ۲ آواق
والظيف 1
صفحه 15:
۰ 9
تلمیح 9
چ9 آن است که گوینده در ضمن کلام خویش به آیه » حدیث» 9
1 داستان » واقعه ی تاریخی » اسطوری و افسانه ای اشاره
9 داشته باشد
9
9
9
مج
«مثال : آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعهدى فال به نام من ديوانه زدن
* توضيح : اشاره به آيه ى «انا عرضنا الامانه على السموات و الارض ...۰
«
*نکته : گاهی در آرایه ی تلمیح » آرایه ی مراعات نظیر هم به كار مى
رود .
#منال : بیستون بر سر راه است » مباد از شیرین
خبسر ی گفنسه و غمگیسن دل فرهاد کنید 1
BPC
\
سر
صفحه 16:
تسم نوی دسنده در میان کلام ( شعر با ثر) جود ابه» حديث»
4
ی عر دیگر عینا بیاورد .
نکته : اگر بیت يا مصراعى از شاعر ديكر به عنوان تضمين بياورد معمولاً نام
آن شاعر به كونه اى ذكر مى شود
نکته : معمولاً عبارت تضمين شده داخل کیومه قرار می گیره -
هدف از تضمین :
ا: اعتبار بخشیدن به سخن
۲ خلاصه کردن مفاهیم گسترده و طولانی
۳ ضمانت برای اثبات ادعا
مثال : جه زنم جو ناى هردم زنواى ساز او دم كه لسان غيب خوشتر بنوازد اين نوا را
«همه شب در اين اميدم كه نسيم صبحكاهى بهبيام آشنايى بنوازداين نوارا»
صفحه 17:
اغراق
؟آن است که در وصف و ستایش یا ذم و نکوهش کسی با چیزی
افراط و زیاده روی کنند » جندان که از حد عادت و معمول بگذرد.
*نکته ۱ : اغراق هم در شعر و هم در نثر کاربرد دارد .
*نکته ۲ : اغراق مناسب ترین آرایه برای تصویر کشیدن یک دنیای
حماسی است .
*نکته ۳ : زیبایی اغسراق در اين است که غیسر ممکن را طسوری
ادا می کند که ممکن و درست به نظر می رسد .
#مثال : شسود کوه آهن جو دریای آب -اکسریشنوه نام
افراسياب
صفحه 18:
ابهام
اب
قرار می دهد .
OB ee ker ee a) rere) on er)
ete ee reer Belin)
Cee ee er or rere Ir el Ker rere pede gre}
. را بداند
Pye ROL Se ا LST > ie eto fen een |
cul giteo
* توضيح : وازه « شيرين » دو معنى دارد: -١ خوشمزه و كوارا
Soe yee if
صفحه 19:
ایهام تناسب مجموعه ای از ایهام و مراعا
کیان : چسون شبنم انتاده بسدم پیش آفتاب مهرم به جان رسید و به عیوق
توضیح : واژه tee انم نتسب داره »هون ممنی موه نظر انعر کشتق و
محبت است | اژه ی «مهر » به معنی خورشید است که در
ا ا ارات لاوا ا
تال 7+ كر هزاراست بلبل اين باغ همه را نفسه و تسران یکسی
ضبح : واژه ی «هزار » به دو معنی است : ۱- بلبل ۲- عدد هزا
3 شاعر معني دوم اث أما غير از معنى قوق کلم ی« ببل ot ese
جون « نامه و وان Stouts
صفحه 20:
تمثيل
وه
است كه شاعر يا نويسنده به تناسب
دالشتن نو وی را دک Tous ین شش اه و نظربات
خود را به ليذه سر 3 نماد و آنجه در د ميان مهم
نتيجه ى تمثيل مى باشد مى تواند سرمشتی برای موارد مشاوت باشد .
*نکته : در این داستان ها و حکایات ( تمثبل ها ) هر يك از حيوانات يا اشيا و
جمادات نماد و نشانه ی جیزی هستند .
"ملا شير ذماد حق و قدرت ک نماد انسا ای خود بین و كسناح و
نكل sal SF ee oc 9
صفحه 21:
ارسال المنل
*اگر گوینده در کلام خود ضرب المثلي را آگاهانه
به كار كيرد و یا کلام او بعدا ضرب المثل شود ,
مي کوییم داراي ارایه و ارسال المتل اشت -
#متال 2 : أن دم كه ذل به عشق دهی خوش دمی نود
در كار خير حاجت هيج استخاره نيست
*منال 2: قونيكي ميكن ودر دجلهانداز
که ایزد در بیابانت دهد باز(همه ي
بيت ضرب المتل است )
صفحه 22:
حسن تعلیل
؟ آن است که شاعر با نوسنده برای سخن خود دلیلی زیبا و شاعرانه
آورد به_گونه هه ذليل ادیی ل ما وا دار 3
و این علت سازی مبتنی بر تشبیه است :
نکته : دلیلی که شاعر برای ادعای خود مي آورد در حقيقت دلیلی واقعی و
عقلانیی نیست بلکه دلیلی است بر پایه ی ذوق و احساس شاعرانه :
*مثال ۱ / نفحات صبح دانی زچه روی دوست دارم
كه به روى دوست ماند كه برافكند نقابى
توضيح : شاعر دليل دوست داشتن روشنى صبح را در اين مى داند كه به
چهره ی معشوق او می ماند آنگاه که نقاب آز چهره بر می ذارد .
«مثال ۳ از صوفى برسيدن هنكام غروب خورشيد چرا زرد رو
Cul از بيم جدایی
صفحه 23:
یعنی مانند کردن چیزی به
چیز دیگر که به جهت داشتن
صفت با صفاتی با هم مشترک
هه
صفحه 24:
هر تشبیه دارای هار رکن يا پایه است
7 مشبه : کلمه ای که آن را به کلمه ای دیگر تشبیه می کنیم .
* مشبه به : کلمه ای که کلمه ی دیگر به آن تشبیه می شود .
© ادات تشبیه : کلمات با واژه هایی هستند که نشان دهنده اند شباهت می باشند و عبارتنداز
ی 58 ابي اب ania Wea می اس و عبار سار
an? جون ملل تماند به مان ) شمه بطلر» هملد آبه کر دار
* وجه شبه : صفت یا ویژگی مشترک بیت مشبه و مشبه به می باشد . ( دلیل شباهت )
مثال :
على مانند شیر شجاع است.
صفحه 25:
*نکته : اصل استعاره بر
زیباتر و خیال انکیز ثر است .
*انواع استعاره:
۱- استعاره ی مصرحه
صفحه 26:
استعاره ی مصرحه ( آشکار )
*سال ۱ : ای آفتاب خوبان می جوشد اندرونم
یک ساعتم بگنجان در سایه ی عنایت
* توضیح : «آفتاب خوبان » استعاره برای معشوق است . ( آفتاب خوبان «
مشبه به » که ذکر شده و معشوق «مشبه » حذف شده است ۰)
“مال ۲: صدف وار گوهر شناسان را دهان جز به لول تكردند باز
* توضيح : لوغ > استعره از سخنان با ارزش است . ( لول «مشبه به » ذكر
شده و سخنان با ارزش «مشبه » كه حذف شده است۰)
صفحه 27:
۰ we
استعاره مکنیه
* آن است که «مشبه » به همراه یکی از لوازم و ویژگی «مشبه به » ذکر گردد و
خود « مشبه به » حذف شود .
*نکته ۱: گاهی لوازم یا ویژگی «مشبه به » در جمله به «مشبه » نسبت داده می
شود .
*منال : مرک چنگال خود را به خون فلانی رنگین کرد .
* توضيح : « مرك » را به « كركى » تشبیه کرده است که چنگال داشته باشد اما
خود « كرك » را نياورد و « جنكال » كه يكى از لوازم و ويزكى كرى است به
آن ( مرگ ) نست داده است .
*نکته ۲: گاهی لوازم با ویژگی « مشبه به » در جمله به «مشبه » اضافه مسی
شود که در این صورت «اضافه ی استعاری » است .
*مثال | : سر نشتر عشق بر وگ روح زدند يك قطره از آن جكيد و نامش دل
شد
* توضيح : « روح » را به بدنى تشبيه كرده كه «رک » داشته باشد و «رگ » را که
یکی از ویژگی های «مشبه به »است به «روح » اضافه کرده است .
صفحه 28:
اضافه استعاری:
*نکته : در اضافه ی استعاری «مضاف
» در معنی حقیقی خود بکار نمی
رود و ما «مضاف الیه » را به جیزی
تشیه می کنیم که دارای جزء با
اندامی است ولی چنین جزء و اندام
که « مضاف » است برای « مضاف الیه
» یک واقعیت نیست بلکه یک تصور و
فرض است .
*منال: دست روزكار
oe ی gira
مشبه به » انسان باشد » به آن
گویند .
#منال +
* مردی صفای صحبت آیینه دیده
از روزن شب شوکت دیرینه دیده
* توضيح : « شب » را به اقاقی تشبیه
كرده كه « روزن يا ينجره » داشته
باشد و «روزن » را که یکی از
ویژگیهای « مشبه به » بود به « شب »
اضافه کرده است .
* نكته : جمله ای که در آن آرایه استعاره به
کار رفته ادبی تر است » نسبت به جمله ای
که دارای آرایه تشبیه است .
صفحه 29:
تشخیص ( آدم نمایی » انسان انگاری » شخصیت بخشی )
* نسبت دادن حالات و رفتار آدامي به دیگر 58 : در مثال فوق دو تشخ فته است ؛ گریه وا
يديده هاى خلقت ات . ل( دادن ل بت ere ۱3
أنمانى به موجوداتى غير از انسان) + بح جف ضاي A Cas a لوم سا
3 : برگ ها زدرخت در وزش نسيم به ؛ قهقه ي فسن » حيثيت مرگ » زیان سوسن ؛ دهن
a ا wt SESE Sieg sos
* توضیح : رقصیدن یکی از حالات و رفتار انسانی ۰ ۰ زیت : همه ی تشخیص ها استعاره ی مکنیه میباشند» اما
اشت که ۵ آین جا به برگهای در خت نسیت استماره مکته ز ما تیش انس که Sima
داده شده آست : انسان باشد . 30
* مثال؟ : سحر در شاخسار بوستانی چه .۰ * مال1: اخترشب در کنارکههساران» سر خم می کند.
خوش مي گفت eee 1 ی عقل مست توچرخه ی جرخ پست تور
145% > غیر از انسان >
منادا ان ا دارا 1 یس است
* سال: ای دیو سید پای در بند ای 9 3 ی
0 5 © در مثال (۲) | به » كه
ند کیت ی تبون اس اناد ل و
1 رت 3 از و يزکي ۰
ا ال 0
ae ۳ * تذكر: که كفته ش ن منال(۱) و (۲) « مث
الاح ا جه ور ۷ او دیاش ات
. آما در مثال ( مشیه به باران است» نذا فقط اسعاره
* منال : ابر مي گرید و می خندد از آن گربه مکنیه داریم ۰
صفحه 30:
. از به كار بردن وازه ١ اسقت در غير معني حقيقي به
شر 00
© قرينه د مرس( كعك ان 22 نون مظن
Pei kee J a ان مي توان
* مناك1 = آبران دو بازی های آستايي شرکت مي کند.
ells 3
Braces en Sea
peer sin eee neers Cece es
انان ست
۱ فصل سي عواهة جرت شرح
تا بكويم شرح درد ان
توضیح ا ee Slee
و از آنجا که در استعاره لفظ در معناي حقيقي خود به
nes ا is
هر مجازي هم
است .
صفحه 31:
رهام را جام باده | _
وضع كاه ا كو عا وخوتعذران امت ومرد جنك نیت
۰ ۲ یباید زدن سنگ را بر سبوی.
٠ توضیح: سنك را بر سبو زدن كنايه از آزمایش و امتحان کردن است.
rR
صفحه 32: