صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
صفحه 2:
هجرت و جهاد
آزادی: نبود مانع (درونی و بیرونی) در مسیر رشد و کمال
سوال: اگر مانعی در مسیر رشد ما وجود داشت. چه کنیم؟
راهکار:
الف) درگیری با مانع در مسیر رشد 4> جهاد
ب) دور زدن مانع در مسیر رشد ٩ هجرت
هدف غایی هجرت و جهاد: حفظ دین و ایمان
هجرت و جهاد: دو عامل تربیتی جهت احیاء و پرورش شخصیت انسان
1
صفحه 3:
تفسیو سوره حمد
پسم الرحمن الرحيم
رحمن و رحيم: مشتق از «رحمت»
“در رحمت: موجودى نيازمند و مستحق است. قابل ترحم است و استحقاق دارد جيزى به او برسد.
“تفاوت رحمت خدا و رحمت انسان
“در معناى رحمان و رحيم:
آنياز عظيم مخلوقات: با لفظ و با زبان تكوين و دست هاى دراز
آرحمت بى نهايت و بى حساب الله
تفاوت «رحمن» و «رحيم».
«رحمن»: بر وزن فعلان |اسم مبالغه! : کثرت و وسعت رحمت. بر همه جا و همه چیز نرحمت عام
«رحیم»: بروزن فعیل اصفت مشبهه! : ثبات و دوام رحمت. رحمت لاینقطع و دائم: رحمت خاص
صفحه 4:
صفحه 5:
اقسام جهاد:
جهاد بیرونی (ظاهری): درگیری با مانع بیرونی-» جهاد اصغر
در زمان جنگ: شرکت در جهاد
در زمان صلح: آرزوی جهاد
جهاد درونی (باطنی) : درگیری با مانع درونی - جهاد اکبر
* تهذیب نفسء تزکیه و غیره
* مقابله با نفس اماره. آداب و رسوم غلط اجتماعی, عادات منفیء تعصبات
خرافی و جاهلی و مواردی از اين قبیل
صفحه 6:
اقسام هجرت:
هجرت بیرونی (ظاهری): تغییر با جابه جایی محیط
” عدم پذیرش جبر محیط در اسلام
هجرت درونی (باطنی): ترک یکباره گناه يا معصیت
”داستان بشر حافی
"داستان فضیا
~~”
صفحه 7:
شبهه های وارد بر جهاد
شبهه اول:راجع به فلسفه جهاد
طرح شبهه: جنگ بد است و ادیان باید با آن مخالفت کنند. چرا جنگ در اسلام یکی از فروع دی
است؟
پاسخ:
جنگ تجاوزکارانه بد است ولی جنگ برای دفع تجاوز و تهاجو لازم است
صلح 6< تسلیم شدن: مقاومت در برابرتهاجم از ضروریات زندگی
تشریع جهاد:مبارزه با تهاجم و تجاوز
معنای موسع تهاجم:
جهاد برای دفاع از سرزمین اسلامی در مقابل تعرض
جهاد برای حفظ جان, مال. ناموس خود
جهاد برای مساعدت به مظلوم و مقابله با اهل بغى
صفحه 8:
شبهه دوم: راجع به جهاد با آزادی عقیده
طرح شبهه: اسلام می خواهد با جهاد و با زور شمشیر . عقاید توحیدی خود را بر
غیرمسلمانان تحمیل کند و این امر با آزادی تفکر و آیه شریفه «لا اکراه فی الدین» مغایر
است.
پاسخ:
مقدمه: توحید. یک حق شخصی است یا حق عمومی؟ دیدگاه های مختلف:
توحید در زمره حقوق شخصی افراد یا حداکثر قومی: عدم جواز جنگ برای اشاعه توحید
توحید در زمره حقوق انسانی مانند آزادی. عدالت و..: عدم جواز جنگ و سلب حقوق
انسانی (آزادی) برای تامین یک حق دیگر (توحید)
نظر شهید مطیهری: توحید در زمره حقوق انسانی است ولی اجبارپذیر نیست (مانند محبت
جهاد برای : آزادی دعوت و ررفع موانع عدم امکان تحمیل توحید با زور
صفحه 9:
شبهه سوم: راجع به جزیه
طرح شبهه: اگر جهاد اسلامی برای نجات بشر است. چرا با گرفتن باج و جزیه دست از
جهاد بر می دارد؟
پاسخ: دیدگاه های مختلف در مورد جزیه:
جزيه: نوعى باج است که مانع جنگیدن مسلمانان با اهل کتاب می شود
مالیات است در مقابل بهره مندی از خدماتی که در جامعه اسلامی از آن بهره مند
هستند و مورد پذیرش است.
صفحه 10:
آزادی معنوی
جهاد با دشمن بیرونی
انسان